Yleistiedoiltaan täysi idiootti.. :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Juntti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Juntti

Vieras
Olen tajunnut tässä vähälle aikaa, että olen täysi dorka yleistietämykseltäni. Perukoulun olen käynyt, vuoden lukiota ja sitten oman (kaupan) alan koulutuksen. Ikinä ei ole koulu kiinnostanut esim maantieto, biologia jne kuhan kokeista läpi pääsi niin hyvä. Maailman menosta en tiedä mitään, luen aina pelktä paikallisuutiset ja nekin sillä tavalla, että en muista hetken päästä oliko kyse mistä paikkakunnasta jos jotakin sattunut jossain. Onko muita samanlaisia, tai sellaisia jotka ennen olleet tietämättömiä ja sitten petranneet?

Mies käy tällä hetkellä lähihoitaja-koulua, en ilkeä sanoa etten tosiaan tajua mitään suonista ja taudeista kun puhuu niistä. Maantiedosta ei hajuakaan, missä mikäkin maa sijaitsee tai mikä on minäkin pääkaupunki, suomen sisälläkin sijainnit on hukassa. Samoin esim sokeritauti, ei hajuakaan mistä elimestä se johtuu ettei pelaa normaalisti, historia ym, olen ihan pihalla onko suomessa sodittu ja milloin kenen kanssa. Ahistaa, pitäisikö lähteä iltalukioon vai mistähän aloittaisi :(

Mulla osittain sama tilanne. Politiikka, maantieto ja historia nimenomaan ne osa-alueet jotka ei millään tartu päähän vaikka kuinka yrittäisi. Kai se on kiinni siitä mikä kiinnostaa itseä, mullaki kaikki luonnontieteisiin liittyvät asiat ihan hyvin hallussa sen kummemmin pänttäämättä. Ja koulussa kuitenkin olen lukuaineissakin pärjännyt mutta se tieto vaan haihtuu päästä turhan nopeasti tai hautautuu jonnekin aivojen syövereihin niin ettei sitä saa palautettua mieleen.

Minua haittaa, koska olen kaupan alan esimies, ja luulisi jo sellaisessa asemassa olevan ihmisen tajuavan maailman menosta jotain, mutta kun ei. Tietty jos ei itteä haittaa niin mikäpäs siinä... Ei varmaan auta muuta kun rueta uutisia seuraamaan tarkemmin ja painamaan asioita mieleen. Onko jotakuta entistä dorkaa paikalla joka parantanut tietämystään myöhemmin? =)

Ongelma on siinä, että etsin kyllä tietoa ja niin pois päin, mutta minua ei "kiinnostaa" muistaa se asia kuin hetken aikaa. Eli unohdan kaiken samantien päästäni kun en sitä tietoa enää tarvitse...

Alkuperäinen kirjoittaja Juntti:
Olen tajunnut tässä vähälle aikaa, että olen täysi dorka yleistietämykseltäni. Perukoulun olen käynyt, vuoden lukiota ja sitten oman (kaupan) alan koulutuksen. Ikinä ei ole koulu kiinnostanut esim maantieto, biologia jne kuhan kokeista läpi pääsi niin hyvä. Maailman menosta en tiedä mitään, luen aina pelktä paikallisuutiset ja nekin sillä tavalla, että en muista hetken päästä oliko kyse mistä paikkakunnasta jos jotakin sattunut jossain. Onko muita samanlaisia, tai sellaisia jotka ennen olleet tietämättömiä ja sitten petranneet?

Mies käy tällä hetkellä lähihoitaja-koulua, en ilkeä sanoa etten tosiaan tajua mitään suonista ja taudeista kun puhuu niistä. Maantiedosta ei hajuakaan, missä mikäkin maa sijaitsee tai mikä on minäkin pääkaupunki, suomen sisälläkin sijainnit on hukassa. Samoin esim sokeritauti, ei hajuakaan mistä elimestä se johtuu ettei pelaa normaalisti, historia ym, olen ihan pihalla onko suomessa sodittu ja milloin kenen kanssa. Ahistaa, pitäisikö lähteä iltalukioon vai mistähän aloittaisi :(

No kuule, et ole ainoa :D Mutta aika harva tämän tiedostaa ja tunnustaa. Todella monilla on kärkeviä mielipiteitä asioihin, joista eivät oikeasti tiedä yhtään mitään.

Mun mielestä on pelottavaa, että kaikki 18-vuotta täyttäneet saavat äänestää. Eikö olisi järkevämpää, että pitäisi läpäistä jokin perustavanlaatuinne politiikan yleistuntemustesti "mikä on oikeiston ja vasemmiston keskeinen ero?"

Mutta: mulla on se lukio käyty, sen jälkeen merkonomi-opinnot ja KAKSI yliopistotutkintoa, ja fiilis on aivan sama kuin sulla. Kun mulle kerrotaan, että seuraava työmatka on kaupunkiin X, niin kysyn avoimesti, että "missähän maanosasassa se mahtaa sijaita"? Imhiset saavat tuntea pätevänsä kun pääsevät kertomaan, että ihan tuossa Saksassahan se.

Hei kuule! Pelaa esim Älypäätä! Mä olen käynyt jonkin verran kouluja, koskaan en oo jaksanut vaivautua mitään lukemaan, mutta mulla on todella laaja yleistieto. Johtuen ehkä, että sillon joskus töllöstä tuli tosi paljon visailuohjelmia ja mulla jää kaikenmaailman nippelitiedot ihan oudosti päähän :D

Voin valehtelematta sanoa, että koko kouluhistoriani aikana en ole yhtäkään kirjaa kokonaan lukenut... Tai no ehkä ala-asteella :D Ja mä oon käynyt tosiaan 18 vuotta koulua...

Se tässä ärsyttääkin, ettei voi oikein osallistua keskusteluihin vaikka oma mielipide asiaan olisikin, jos sitten en tiedäkään mistä puhun. Ja vaikka luulisinkin tietäväni, en uskalla sanoa omaa mielipidettäni kun en ole varma olenko sittenkään tajunnut oikein :/

Karmeinta olisi olla idiootti, joka ei edes itse tajua sitä :laugh:

Yhteistyössä