Yleinen asumistuki, kannattaako hakea?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja papuneiti harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

papuneiti harmaana

Vieras
Opiskelen ja saa opintotuen, mutta en asumislisää. Miehet tulot ovat kuukaudessa noin vähän päälle 2000. Itse käyn vähän töissä, olisko tulot kuukaudessa jotain 250?. Meillä on asuntolaina, jota maksellaan ja asunnossa on hoitovastike ja rahtotusvastike. Kannattaako edes hakea yleistä asumistukea?? Millasilla tuloilla ja menoilla olette saaneet yleistä asumistukea??

Alkuperäinen kirjoittaja Rekka-Paula:
joskus bruttotuloraja asumistukeen oli 1680?... en tiä mitä on nykyään

Ei näyttänyt enään olevan,mieheni brutto tulot 1400e/kk ja laskeskelin jos vuokramme olisi esim: 750e ei saataisi asumistukea :o

Et taida saada, ehkä turha hakea... meillä tulot vähän vähemmän ja minä saan vain äitiyspäivärahan enkä viitsinyt edes hakea kun vastauksen jo tietää...

Asuntolainan korkoihin voi saada tukea, mutta miehes tulot on kyllä aika isot, että ei pakosta mitään tule. Tietysti sekin vaikuttaa montako jäsentä teidän perheessä on.

En kyllä käsitä miten 233?/kk pitäs riittää johonkin?? Joutuu tekeen tosi paljon töitä, että pärjää. Aika rankkaa, jos oot päivät koulussa ja illat ja viikonloput töissä ja jossain välissä pitäs olla pojan kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Ei näyttänyt enään olevan,mieheni brutto tulot 1400e/kk ja laskeskelin jos vuokramme olisi esim: 750e ei saataisi asumistukea :o

No sitten oot kyllä laskenu väärin. Meillä miehen bruttotulot 1800e, mun 550e, vuokra 740e ja asumistukee saadaan 146e/kk.

Ja kela laskee kaikille ihan saman kaavan mukaan, joten sen puoleen teiänkin pitäs saada, mikäli omat tulos ei oo järin isot!

No sitten oot kyllä laskenu väärin. Meillä miehen bruttotulot 1800e, mun 550e, vuokra 740e ja asumistukee saadaan 146e/kk.

Ja kela laskee kaikille ihan saman kaavan mukaan, joten sen puoleen teiänkin pitäs saada, mikäli omat tulos ei oo järin isot!

kotihoidon tuella olen joten ne niistä isoista tuloista.Tosin ei meillä ole noin isoavuokraakaan tällä hetkellä,huvikseni vaan kerran laskeskelin..

Alkuperäinen kirjoittaja papuneiti:
En kyllä käsitä miten 233?/kk pitäs riittää johonkin?? Joutuu tekeen tosi paljon töitä, että pärjää. Aika rankkaa, jos oot päivät koulussa ja illat ja viikonloput töissä ja jossain välissä pitäs olla pojan kanssa.

Onhan teillä miehen tulot. En ymmärrä jos miehesi laittaa kaikesta maksamaan puolet noin pienillä tuloilla. Kun mä asuin likan isän kanssa yhdessä niin kaikki rahat meni samalle tilille ja sieltä maksettiin kaikki menot.

Alkuperäinen kirjoittaja sohvaperuna:
tukeen vaikuttaa myös asunnon koko ja henkilömäärä. Ei pelkkä tulo ja vuokran suuruus

Juu totta. Unohdinkin laittaa sen tohon aiempaan viestiini. Eli meillä tulot 1800e+550e, vuokra 740e, asumistuki 146e/kk. 2 aikuista ja 3 lasta ja asunto 80neliöö.

Jos tulonne on 2250?/kk ja olette 3 henkinen perhe niin KELAn sivujen mukaan teille ei kuulu asumistuki asuitte sitten missä tahansa.
http://kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/050901140234HV?openDocument

Yhteistyössä