YLE:n salainen koulutusvideo! Sanna Ukkolan kolumni

vierailija
"Tuottajan mukaan todella tärkeää on, että Yle pystyy toiminnallaan lisäämään vähemmistöjen edustusta sekä Ylessä että yhteiskunnassa.
Yle on palkannut vähemmistöön kuuluvia, “marginalisoituja” ihmisiä, jotta taloon saadaan mahdollisimman erilaisia työntekijöitä. Nyt heitä nostetaan kameran eteen, taakse ja erilaisiin sisältöihin.
“Meidän sisällöissä näkyy, kuuluu ja vaikuttaa yhä useammin erilaiset vähemmistöt. Me ollaan pyritty hyvin monipuolisesti löytämään erilaisia aliedustettuja ihmisryhmiä ja tekemään heidän kanssaan yhteistyötä”, nainen kertoo.
Sensitiivisyyslukija on esimerkiksi etniseen vähemmistöön kuuluva ihminen, joka tarkistaa, että kirjoitettu teksti ei loukkaa ketään. Nyt Ylellä on naisen mukaan myös sensitiivisyyskatsojia ja sensitiivisyystekijöitä."

Tuollaiseenko ne verorahat menee?
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
vierailija

Kolumni: Katsoin salatun koulutusvideon, jota Yle ei suostunut näyttämään – Siis ihan oikeasti: Voi herran jestas!


On typerryttävää katsella, kuinka toimittajia erikseen sysitään pois klassisen journalismin periaatteista. Ei ihme, että Yle kieltäytyy luovuttamasta tietoja koulutuksista, kirjoittaa Sanna Ukkola.

“Oma asema on haasteellinen: olen valkoinen cis-nainen ja teen päätöksiä siitä, kenen ääni tulee kuulluksi. Toivottavasti se muuttuu.”

Yle Draaman tuottaja seisoo vakavana mikrofoni kädessä yleläisten edessä: hän on juuri pitänyt luennon sensitiivisyyslukijoiden käytöstä draaman somejulkaisuissa.


Tuottajan mukaan todella tärkeää on, että Yle pystyy toiminnallaan lisäämään vähemmistöjen edustusta sekä Ylessä että yhteiskunnassa.

Yle on palkannut vähemmistöön kuuluvia, “marginalisoituja” ihmisiä, jotta taloon saadaan mahdollisimman erilaisia työntekijöitä. Nyt heitä nostetaan kameran eteen, taakse ja erilaisiin sisältöihin.

“Meidän sisällöissä näkyy, kuuluu ja vaikuttaa yhä useammin erilaiset vähemmistöt. Me ollaan pyritty hyvin monipuolisesti löytämään erilaisia aliedustettuja ihmisryhmiä ja tekemään heidän kanssaan yhteistyötä”, nainen kertoo.

Sensitiivisyyslukija on esimerkiksi etniseen vähemmistöön kuuluva ihminen, joka tarkistaa, että kirjoitettu teksti ei loukkaa ketään. Nyt Ylellä on naisen mukaan myös sensitiivisyyskatsojia ja sensitiivisyystekijöitä.

Esimerkiksi romanit saattavat käsikirjoittaa romaneista kertovaa sisältöä, sen lisäksi toinen romani lukee käsikirjoituksen. Ohjaajan apulaisena saattaa vielä erikseen toimia vähemmistöryhmään kuuluva ihminen.

Ongelmana on usein se, että vähemmistöryhmiin kuuluvilla uusilla tekijöillä ei ole riittävää ammattitaitoa eikä kokemusta. Tällaisia tilanteita varten on koottu työryhmiä, joissa kokeneet ammattilaiset kohtaavat kokemattomampia tekijöitä.

Naisen mukaan tekijöitä ja mallia pyritään nyt integroimaan myös muualle Yleen.

“Haluaisin muistuttaa, että tämä ei riitä. Me tehdään marginalisoitujen ryhmien kanssa matalan tuotantoarvon sisältöjä, mutta kuitataanko sillä tämä kaikki? Me tarvitsemme isoja tuotantoja ja valtavirtaa. Sitä kohti on mentävä!”


Yle on järjestänyt henkilöstölleen jo 40 koulutusta monimuotoisuudesta ja inkluusiosta ja salaa koulutusten hinnan. Kun Verkkouutiset viime viikolla yritti kysellä, kuinka paljon verorahoilla järjestettäviin koulutuksiin oli budjetoitu, avoimuuttaan aiemmin julistanut Yle kieltäytyi paljastamasta summaa.
 
vierailija
Sanna Ukkola-rukka SU:n Turkkilasta jo kerran eronneena ei pääse ikinä eroon
katkeruudestaan Yleä kohtaan. Saas nähdä milloin Kreeta saa tarpeekseen Sannan kolumnilöpinöistä, joita ei lue Erkkikään.
 
vierailija
#14 sensuurin takia yritän saada viestini läpimenokuntoon:
Miksi luulet minun astuvan alas tasolle jolle itse olet vajonnut?
Tyylisi perussuomalaisena on nolata kirjoittajia. Mitä hyödyt kirjoitusteni seuraamisesta? Onko puoluetoimistosi ohjeistanut tehtävään vai vain outo mielesi?
 
Ylen pitäisi merkitä selkeästi, missä ohjelmissa on ollut sensitiivisyyskatsoja tarkistamassa ohjelman. Kyseessä on nimittäin sensuuri ja en varmasti ole ainoa, joka ei halua katsoa sensuroituja ohjelmia.
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
vierailija
#14 sensuurin takia yritän saada viestini läpimenokuntoon:
Miksi luulet minun astuvan alas tasolle jolle itse olet vajonnut?
Tyylisi perussuomalaisena on nolata kirjoittajia. Mitä hyödyt kirjoitusteni seuraamisesta? Onko puoluetoimistosi ohjeistanut tehtävään vai vain outo mielesi?
#8 Luehan tuo viesti uudelleen ja mieti mille tasolle olet itse vajonnut.
 
vierailija
#8 Luehan tuo viesti uudelleen ja mieti mille tasolle olet itse vajonnut.
Minulla ei ole tarvetta kuten sinulla perustaa jonkun harmaana kirjoittavan pilkkaketjuja. Opettele valikoimaan viestit, joita siedät lukea.
Persut vihaavat Yleä ja minua. Se on fakta, jonka kanssa pystyn elämään.
Ei helmiä sioille. Siat osaavat lukea, mutta helmien päälle he eivät mitään ymmärrä.
 
vierailija
Minulla ei ole tarvetta kuten sinulla perustaa jonkun harmaana kirjoittavan pilkkaketjuja. Opettele valikoimaan viestit, joita siedät lukea.
Persut vihaavat Yleä ja minua. Se on fakta, jonka kanssa pystyn elämään.
Ei helmiä sioille. Siat osaavat lukea, mutta helmien päälle he eivät mitään ymmärrä.
Sinä olet aina näissä ketjuissa, kuin täi tervassa. Eroon sinusta ei pääse.
 
vierailija
Sinä olet aina näissä ketjuissa, kuin täi tervassa. Eroon sinusta ei pääse.
Sinun pitää vaihtaa palstaa.
Perusteluksi jäämisellesi ei kelpaa, että ostit tämän palstan haltuusi tämän vuosituhannen alussa Putinin rahoilla.
Mitähän Ukkola-parka keksii seuraavaan Iltalehti-kolumniinsa jutun aiheeksi. Hänen juttueväät ovat jo moneen kertaan syöty. Ehkä Seiska on hänelle sopivin kirjoitusalusta. Sinä sovit parhaiten hänelle juttuvinkkien metsästäjäksi. Niistähän lehti maksaa kohtuu korvauksen.
 
vierailija
Ylen pomo haukkuu Ukkolaa oikein kunnolla sähköpostiviestissä.

YLE joutuu nyt pohtimaan omia käytänteitään.

Sanna saa parilla kirjoituksella enemmän aikaan kuin kansanedustajat monessa vuodessa.
 
vierailija
Sinun pitää vaihtaa palstaa.
Perusteluksi jäämisellesi ei kelpaa, että ostit tämän palstan haltuusi tämän vuosituhannen alussa Putinin rahoilla.
Mitähän Ukkola-parka keksii seuraavaan Iltalehti-kolumniinsa jutun aiheeksi. Hänen juttueväät ovat jo moneen kertaan syöty. Ehkä Seiska on hänelle sopivin kirjoitusalusta. Sinä sovit parhaiten hänelle juttuvinkkien metsästäjäksi. Niistähän lehti maksaa kohtuu korvauksen.
Jutun aihe jo selvisi. Ukkola alkoi maalittaa Ylen johtajaa. Olen Jokisen kanssa Ukkolasta täysin samaa mieltä ja ollut niin kauan kuin nainen on ollut julkisuudessa. Ukkolan omaan arvoon jättäminen on viisain teko. Case closed.
 

Yhteistyössä