Ylävatsavaivat ja loppuraskaus

Olen viikolla 27 ja nyt jo muutaman viikon tuntunut heti rintojen alla (lähinnä oikealla puolella) kipua. Tekee koko ajan mieli painella ja hieroa. Ihan kuin olisi lihas revähtänyt. Kipu tuntuu ajoittain voimakkaampana kuin muulloin. Onko muilla vastaavia kokemuksia?
 
Mulla oli ylävatsakipua edellisessä raskaudessa juuri oikealla puolella ja kipu tuntui lähinnä sellaselta kuin joku ois puristanu rintojen alapuolelta. Valitettavasti se johti raskausmyrkytykseen ja sektioitiin 35+3. Tietty muitakin markkereita oli esim. verenpaineet, valkuaiset, veriarvot mutta päällimmäisenä mulla jäi mieleen tuo ylävatsakipu :( inhottava se oli. Toivottavasti sulla ei kehkeydy siitä samaa kuin mulla :)
 
Moi mimmi83

Kipu oli siedettävää mutta välillä paheni ja tuntui jopa ettei saanut henkeä ja välillä taas ihan ok mutta puristava tunne silti :( Mulla se alko 34 vkolla ja eipä sitä mun tilaa sit kauan katottukkaan kun vakava myrkytys oli :( + tietty ne muut oireet kanssa.
 
Kävin sitten eilen neuvolassa mittauttamassa arvot, mitään hälyyttävää ei niissä ollut. Terkka meinasi että kivut on lihasperäisiä venymiskipuja ja suositteli tukivyön käyttöä. Suunnilleen samaa olin itse sen päätellyt olevan. Mittaa arvot uudelleen taas ensi viikolla mun oman mielenrauhan vuoksi kuulemma :)
 
  • Tykkää
Reactions: Epa_88
tulipa mieleen, ettei tuo ole sappi joka sulla oireilee. Itselläni meinaan oli samanmoista oikealla puolella olevaa kipuilua ylävatsalla enemmän ja vähemmän loppuraskaudessa... ajattelin vain että vauva potkii ilkeästi tuonne ylös oikealle. No, viikkoa ennen tytön syntymää sain ekan sappikohtauksen ( tuntui kovana kipuna lavoissa ja keskellä ylävatsaa, ihan kuin tiukka vanne olisi ollut vatsan ympärillä ), lapsen synnyttyä niitä tuli 2 kpl ja nyt oottelen sappileikkaukseen pääsyä ( tyttö on 6 viikon ikäinen )... ultrassa todettiin sappi täynnä kiviä ja 3-kertaisiksi kohonneet maksa-arvot. En halua pelotella, mutta voi siis olla sapestakin johtuvaa.... :|
 

Yhteistyössä