yläpedille...

Onko kokemusta nukkumisjärjestelyjen vaihdosta...

Meillä kuopus 1v7kk nukkuu vielä pinnasängyssä. Huoneessa on jo kerrossänky ja esikoinen 3v10kk nukkuu alapedillä. Esikoinen jo leikkii yläpedillä ja osaa mennä ylös ja tulla alas hienosti. Onkohan jotain tiettyjä ongelmia tiedossa jo nyt vaihdettaisiin kerralla kuopus pois pinnasängystä ja esikoinen yläpetiin.

Tulisi lastenhuoneeseenkin lisää tilaa kun saisi pinnasängyn varastoon.

 
Meillä on kerrossänky ja hyvin on onnistunut nukkumisjärjestys eli nuorempo alla ja isompi korkealla. Pojat ovat nyt 6 ja 4v ja ovat nukkuneet siitä saakka kerrossängyssä kun pinnasängystä luovuttiin eli reilun 2v.
Pienempi on aina osaanut kiivetä yläsänkyyn, mutta ei osaa oikein vieläkään tulla alas, joten ei kauheita ongelmia. Meillä on hyvin tiukat säännöt, koska saa mennä sänkyyn>YLÄ-. , sillä sänky ei ole leikkimispaikka.

Tilaa on nyt hyvin ja sängyn alla meillä on vuodevaatelaatikossa leegoja!
 
Meillä nuorempi vaihdettiin alapetiin vajaa puolitoista vuotiaana, vanhempi lapsi oli reilut 3 v, kun sai kiivetä yläpetiin nukkumaan. Mitään ongelmia ei ollut. Jos lapsi kävelee unissaan, niin silloin tietty yläpeti ei ole hyvä idea.
 
Meille neuvottiin eräässä huonekalukaupassa että niille annettujen ohjeitten mukaan lapsen pitäisi olla 6v kun saa nukkua yläpedissä, eli minun mielestä jokainen omalla vastuulla. Jos sattuu jotain pienelle lapselle joka nukkuu yläpedissä esim. pyörii unessa alas tai tippuu tikapuista niin en sit tiedä mitä mieltä esim. vakuutusyhtiöt ovat sitä..
 
Isoveli siirtyi 4,5-vuotiaana yläpetiin. Laita on korkeahko. Hyvin on sujunut. Poika nukkuu todella sikeästi eikä kaiketi pyöri liikoja...

Pikkuveli siirtyi toissaviikolla 2v2kk iässä alapetiin, kun halusi itse sinne ykskaks. Olin aiemmin "tarjonnut" alapetiä hänelle, muttei halunnut. En kiirehtinyt asiaa, kun pinnasänkyä ei tarvittu vielä vauvalle. Nyt pinnis vapautui sopivasti vauvalle, joka ei kohta enää mahdu äitiyslaatikkoon.
Alasängyssä ei ole laitoja, mutta laitoin pojan ekana iltana aivan seinän viereen nukkumaan ja hän hakeutuu sinne nyt itsekin.
Jossakin viestissä näin hyvän vinkin kirjoista tehdystä reunakorotuksesta: korkeahkoja kirjoja patjan ja laidan välissä.
 

Yhteistyössä