Yläasteelle erityisluokalle?

  • Viestiketjun aloittaja bansku65
  • Ensimmäinen viesti
bansku65
Mun 12v. pojalla lukihäiriö(vaikeuksia luetun ymmärtämisessä,pötköön kirjoittamista ym),ylivilkkautta ja tarkkaavaisuushäiriö.Mitään adhd:tä ei diagnosoitu, vaikka mun mielestä viittaakin siihen.Tänä vuonna on siirretty integroiduksi erityisoppilaaksi ja yläaste olisi sitten pienryhmäluokka. Onko kellään kokemuksia? Leimataanko lapsi? Tuleeko pahemmaksi, jos vastaavia tapauksia luokassa?Miten teillä?
 
Itse olen ollut ala-asteen kolmannelta yläasteelle erityiskoulussa. Meidän luokalla oli enintään 10 oppilasta. Ja kaikilla oli jokin erityisvaikeus. Kiusaamista ei ainakaan minun kohdallani ollut. Opiskelu oli helpompaa, kun sai keskittyä paremmin eikä ollut hälinää ympärillä. Koulunkäyntiavustaja oli myös luokassamme.
 
ope
Olen itse erityisluokanopettaja yläasteella ja luokallani on nyt ja on ollut aikaisemminkin nuoria, joilla on ollut noita mielestäni tyypillisiä oppimisvaikeuksia. Ei kannata pelätä, että lapsesi leimataan. Ajattele mieluummin, että tärkeintä hänelle on saada tarkoituksenmukaista opetusta. Omassa työssäni olen ottanut sen linjan (esim. kusaamiseen), että kaikki selvitetään ja asialle tulee loppu. Käytänössä tämä on vaatinut sen, että minulle on asiasta kerrottu ja ovat oppilaatkin aina huomanneet, että kun asioista opettajalle kertoo, ongelmat poistuvat. Eniten välien selvittelyjä on ollut oppilaiden välillä kuitenkin oman luokkani sisällä. Niitä on pienessä luokassa helppo selvitellä. Valitettavasti kuitenkin kaikki riippuu opettajasta ja hänen viitseliäisyydestään. Näin opettajana toivoisin, että erityisoppilaiden vanhemmat toisivat julki "pelkonsa" tai mietteensä erityisluokista. Se on tärkeää hyvälle yhteistyölle.

On minulla paljon kokemusta sellaisistakin oppilaista, jotka on siirretty nyt myöhemmin (esim. kesken yläasteen) erityisluokalle. Johan on loppunut ylimääräinen sähläys ja itsetunto on saanut aivan erilaisen ulottuvuuden.