Yläasteen vanhempainpäivä johti puhutteluun - isä raivostui tupakoinnin kieltävästä järjestyssäännöstä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huh huh"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"huh huh"

Vieras
Pirkkalan yläasteella on joka vuosi vaihdettu päiväksi rooleja vanhempien ja seitsemäsluokkalaisten kesken. Oppilas jää kotiin tekemään kotitöitä ja vanhemman koulupäivä määräytyy lapsen lukujärjestyksen mukaan. Koulun järjestyssäännöt olivat nikotiiniriippuvaiselle vanhemmalle liikaa.

Pirkkalan yläasteella ei koulun järjestyssääntöjen mukaan saa tupakoida. Henkilökunnalle ei ole osoitettu edes tupakkapaikkaa, sillä savuttomuus on koulun linja. Perinteeksi muodostunut seiskaluokkalaisten vanhempien koulupäivä sai yllättävän käänteen, kun äidinkielen tunnilla erään oppilaan isä oli alkanut räyhätä järjestyssäännöstä. Mies ei hyväksynyt ajatusta savuttomasta koulupäivästä.

Hän oli silminnäkijän mukaan käyttäytynyt uhkaavasti ja jopa huutanut opettajalle. Luokassa oli opettajan ja vanhempien lisäksi myös oppilaita, joiden vanhemmat eivät päässeet mukaan roolien vaihtopäivään. Apulaisrehtori Anne Majava myöntää, ettei tällaiseen osattu varautua.
- Todella yllättävä tilanne tuli vastaan. Opettaja ei voinut tällaiseen varautua mitenkään.

”Anna vaikka jälkkäriä!”

Mies oli huutanut luokassa opettajalle, että oli valmis ottamaan vaikka jälki-istuntoa, mutta ei suostuisi luopumaan tupakasta koulupäivän ajaksi.
- Ei ole minun muistissani, että olisi koskaan annettu vanhemmille jälki-istuntoa, apulaisrehtori sanoo.
Sivullinen mietti, miksei mies käynyt välitunnilla koulun alueen ulkopuolella tupakoimassa, vaan aloitti räyhäämisen. Tuskin savuttelevaan vanhempaan olisi kiinnitetty erikseen huomiota.
- Vanhemmat ovat aikuisia ihmisiä, emme aikuisten ihmisten toimintaan tietenkään mitenkään puutu, apulaisrehtori Majava toteaa.
Vaikkei seitsemäsluokkalaisen isä saanutkaan jälki-istuntoa, pääsi hän silti apulaisrehtorin puhutteluun.
- Keskustelu sujui asialinjoilla. Kerroin toiveeni, että yleisiä tupakkalain säädäntöön liittyviä asioita noudatettaisiin. Tupakkapaikkoja ei ole meillä osoitettu myöskään vieraileville vanhemmille. Isä rauhoittui keskustelun myötä, Pirkkalan yläasteen apulaisrehtori Anne Majava kertoo.
Pirkkalan yläasteella on tällä hetkellä kaikkiaan 219 seitsemäsluokkalaista. Tänä vuonna 127 oppilaan isä tai äiti halusi kokeilla päivää koulunpenkillä.

YLE Tampere / Mari Vesanummi

Siinä taas oiva esikuva jälkipolville, mahtoi poika/tyttö olla ylpeä isänsä käytöksestä...

:O

täällä oli eilen samankaltainen päivä, joko vanhempi tai lapsi kouluun, ja meillä sit Likka loppujen lopuks sinne meni, mut itse kun olin sinne menossa niin kyllä mä tiesin et tupakalle ei olis päässyt, enkä olis edes yrittänyt lähteä..

täällä siis oli jo sanottu, et jos tupakalle mennään (vaikkakin alueen ulkopuolelle ) niin jos jää kiinni niin jälki-istuntoa napsahtaa, tosin lapsi olis sen joutunut ens viikolla kärsimään.

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;22917602:
:O

täällä oli eilen samankaltainen päivä, joko vanhempi tai lapsi kouluun, ja meillä sit Likka loppujen lopuks sinne meni, mut itse kun olin sinne menossa niin kyllä mä tiesin et tupakalle ei olis päässyt, enkä olis edes yrittänyt lähteä..

täällä siis oli jo sanottu, et jos tupakalle mennään (vaikkakin alueen ulkopuolelle ) niin jos jää kiinni niin jälki-istuntoa napsahtaa, tosin lapsi olis sen joutunut ens viikolla kärsimään.

Oliko minkä verran vanhempia paikalla?

[QUOTE="vieras";22917617]Oliko minkä verran vanhempia paikalla?[/QUOTE]

Likan luokalta oli ollut 3 kpl, en tiiä muista luokista.
mä olisin halunnut mennä, olin siis pe vielä menossa, mut sit likka halus mennä itse, ja kun mulla puski tää flunssa päälle niin en jaksanut kinata vastaan:ashamed:

no mut mitä ihmeellistä tossa olisi, isähän otti roolinsa tosissaan ja käyttäytyi kuten seiskaluokkalainen kovishäirikkö, mun mielestä ois saanu antaa sen jälkkärin.
mitäs ideaa tuollasessa päivässä on jos se ei saa antautua tosissaan siihen päivään koululaisena, toiset ovat rauhallisempia ja toiset sitten taas ei.
Isä tahtoi palata tosissaan ehkä 13-vuotiaaksi ja vetää savut kouluaikana.. ehkä jopa suotuisaa olisi muillekin vanhemmille ottaa asia näin ja taas vuodeksi olisi monilla pää tyhjätty stressistä kun saa olla murkkuikäinen luvan kanssa päivän !

tervetuloa todelllisuuteen: tällaisten idareiden kanssa me opet olemme päivittäin tekemisissä..voi kuulkaa, jos tietäisitte, mitä kaikkea noi vanhemmat osaavat säätää...

Onneksi suurin osa on ok! ;)

t. yläkoulun ope

1.mitään puhuttelua ei ollut vaan itse menin asiasta kyselemään
2.ja jos joku kokee painokkaan puheen uhkaavaksi niin voi laittaa päänsä sinne pensaaseen
3.tiedotus jos tälläisestä kiellosta olisi tiedotettu ajoissa niin olisin jättänyt menemättä ko.tapahtumaan minun ei ehkä tarvitse tietää että kunnan työntekijöiltä on tupakointi kielletty kunnan omistamilla alueilla ja että sen pitäisi myös koskea vierailijoita

Alkuperäinen kirjoittaja se isä;22920108:
2.ja jos joku kokee painokkaan puheen uhkaavaksi niin voi laittaa päänsä sinne pensaaseen
3.tiedotus jos tälläisestä kiellosta olisi tiedotettu ajoissa niin olisin jättänyt menemättä ko.tapahtumaan minun ei ehkä tarvitse tietää että kunnan työntekijöiltä on tupakointi kielletty kunnan omistamilla alueilla ja että sen pitäisi myös koskea vierailijoita

kenen iskä oot?

Alkuperäinen kirjoittaja se isä;22920108:

1. En ota kantaa.
2. Minkä vuoksi tarvitsee painokkaastikaan puhua selvästä asiasta? Eikö asiaa voi ystävällisesti hoitaa? Koulussa on tietenkin säännöt, jotka koskevat kaikkia. Yhteiset säännöt ovat olemassa kaikkien viihtyvyyden ja turvallisuuden vuoksi. Luulisi aikuisen ihmisen ja jo 13-vuotiaan lapsen vanhemman ymmärtävän sen.
3. Kuuluu yleissivistykseen tietää, ettei koulun alueella saa polttaa. Etenkin tupakoitsijana sinun olisi hyvä tietää asiasta: Suomen tupakkalaki – Wikipedia

"Tupakointikiellot

Tupakointi on kielletty kaikissa julkisissa sisätiloissa. Näitä ovat

1. päiväkotien lapsille ja oppilaitosten oppilaille tarkoitetuissa sisätiloissa sekä niiden pääasiassa 18 vuotta nuoremmille tarkoitetuilla ulkoalueilla;
2. virastojen ja viranomaisten sekä niihin verrattavien julkisten laitosten yleisölle ja asiakkaille varatuissa sisätiloissa;
3. sisätiloissa järjestettävissä yleisissä tilaisuuksissa, joihin yleisöllä on esteetön pääsy;
4. yleisten kulkuneuvojen sisätiloissa; sekä
5. työyhteisöjen yhteisissä ja yleisissä sekä asiakkaille tarkoitetuissa sisätiloissa, jollei jäljempänä toisin säädetä.
"

Lisäksi täytyy sanoa, että tietämättömyys ei selitä typerää käyttääntymistäsi. Sinähän sait vastauksen painokkaaseen tiedusteluusi, et vain pitänyt siitä. En usko, että ihmiset ovat niinkään kauhistuneet sitä, että olet ottanut asian puheeksi ja kysynyt tupakoinnista. Luulisin, että ennemminkin nauramisen ja kauhistelun kohteena on ollut tapasi reagoida kieltoon: "Anna vaikka jälkkäriä!" Näinkö uhmakkaasti ja typerästi toivot myös lapsesi reagoivan, kun hän kohtaa koulussa (ja myöhemmin elämässä) säännön, josta hän ei pidä?

Kyllä jälkkäriä olisi pitänyt antaa. Jos aikuinen taantuu tuolla tavoin yhden koulupäivän aikana, hän on silloin auktoriteetin tarpeessa. Hyvä, että sentään sai puhuttelun.

Kyllä jälkkäriä olisi pitänyt antaa. Jos aikuinen taantuu tuolla tavoin yhden koulupäivän aikana, hän on silloin auktoriteetin tarpeessa. Hyvä, että sentään sai puhuttelun.

Ei saanut puhuttelua. Yle on uutisoinut vähän miten sattuu.

Is

Isä ei saanut tupakoida koulussa - halusi päästä jälki-istuntoon

Mikko StigJulkaistu: 16.01.2011 16:05, päivitetty: 16.01.2011 20:38 Kommentteja ()
Seitsemäsluokkalaisen tytön isä raivostui Pirkkalan yläasteella, kun hän ei saanut tupakoida kesken koulupäivän.

Koulussa on perinteenä, että vanhemmat ja oppilaat vaihtavat rooleja päiväksi: oppilaat jäävät kotiin tekemään kotitöitä, ja vanhemmat tulevat kouluun.

Koulun tiukat tupakkasäännöt eivät miehelle sopineet: hän kertoo Ilta-Sanomille, että kävi kiellosta huolimatta viisi kertaa tupakalla välituntien aikana.

- Sanoin, että mulle voi kirjoittaa jälki-istuntolapun. Sanoin myös, että sen voi työntää sinne, minne aurinko ei paista, mies kertoo äidinkielenopettajaan kohdistamastaan tunnekuohusta.

- Ei ne voineet mulle mitään.

Tapauksesta ensimmäisenä kertoneen Ylen mukaan mies käyttäytyi uhkaavasti opettajaa kohtaan, mutta mies kiistää tämän. Sen hän myöntää, että kielenkäyttö oli kovaa ja ääntä käytettiin.

Mies ei saanut jälki-istuntoa, koska apulaisrehtori oli miehen mukaan todennut, "ettei aikuisia ihmisiä voi komentaa". Hän kuitenkin suostui menemään tupakalle vähän syrjään oppilaiden näkyvistä.

Nyt miestä raivostuttaa tapauksesta ensimmäisenä uutisoineen Yle Tampereen juttu, jossa väitetään miehen joutuneen apulaisrehtorin puhutteluun.

- Nyt pikkuisen korpeaa! Menin itse kyselemään kansliasta, miksi tupakkakiellosta ei tiedotettu mitään. En olisi osallistunut päivään, jos olisin tiennyt kiellosta.

[QUOTE="suski";22925382]Ei saanut puhuttelua. Yle on uutisoinut vähän miten sattuu.

Is

Isä ei saanut tupakoida koulussa - halusi päästä jälki-istuntoon

Mikko StigJulkaistu: 16.01.2011 16:05, päivitetty: 16.01.2011 20:38 Kommentteja ()
Seitsemäsluokkalaisen tytön isä raivostui Pirkkalan yläasteella, kun hän ei saanut tupakoida kesken koulupäivän.

Koulussa on perinteenä, että vanhemmat ja oppilaat vaihtavat rooleja päiväksi: oppilaat jäävät kotiin tekemään kotitöitä, ja vanhemmat tulevat kouluun.

Koulun tiukat tupakkasäännöt eivät miehelle sopineet: hän kertoo Ilta-Sanomille, että kävi kiellosta huolimatta viisi kertaa tupakalla välituntien aikana.

- Sanoin, että mulle voi kirjoittaa jälki-istuntolapun. Sanoin myös, että sen voi työntää sinne, minne aurinko ei paista, mies kertoo äidinkielenopettajaan kohdistamastaan tunnekuohusta.

- Ei ne voineet mulle mitään.

Tapauksesta ensimmäisenä kertoneen Ylen mukaan mies käyttäytyi uhkaavasti opettajaa kohtaan, mutta mies kiistää tämän. Sen hän myöntää, että kielenkäyttö oli kovaa ja ääntä käytettiin.

Mies ei saanut jälki-istuntoa, koska apulaisrehtori oli miehen mukaan todennut, "ettei aikuisia ihmisiä voi komentaa". Hän kuitenkin suostui menemään tupakalle vähän syrjään oppilaiden näkyvistä.

Nyt miestä raivostuttaa tapauksesta ensimmäisenä uutisoineen Yle Tampereen juttu, jossa väitetään miehen joutuneen apulaisrehtorin puhutteluun.

- Nyt pikkuisen korpeaa! Menin itse kyselemään kansliasta, miksi tupakkakiellosta ei tiedotettu mitään. En olisi osallistunut päivään, jos olisin tiennyt kiellosta.[/QUOTE]

Aika nolo ukko!:| Hävettävää, että joku aikuinen voi olla noin änkyrä!

Yhteistyössä