Yksityisellä hoidoissa.Mistä rahat?

Olemme aikeissa jatkaa lapsettomuustutkimuksia julkisella,mutta yksityinen alkaa nousta vaihtoehdoksi.Kysymys kuuluukin,että mistä rahat?
Tuloillamme (yht: 1900?) ei ole mahdollisuutta varmasti edes esim. lääkkeitä ostaa,kun miettii mihin "tärkeämpään" rahat menee=pakolliset menot ja normaali toimeentulo.
 
Samaa täälläkin mietitään. Tosin, meillä tulot vielä teidänkin tuloja huonommat (yht. noin. 1200?). Mies opiskelee siis vielä. Mutta luultavasti ensi vuoden alussa tulot nousee jonkun verran, mutta jäävät varmaan alle 2500?.

Minuakin kiinnostaisi tietää, että mistä muut yksityisellä hoidoissa käyneet ovat repineet rahansa siihen.
 
Meillä myös minä edelleen opiskelen ja olen pitänyt tarkasti kirjaa kaikista kuluista hoitoihin liittyen. Nyt tähän mennessä kun takana on neljä clomikiertoa, Metformiinit, Puregonia, Pregnyliä, hiv-testit ja muut sp-testit, aukiolotutkimus, inssi ja 8-10 ultraa/käyntiä niin täytynee tyytyväisenä todeta, että ne kaikki on maksettu minun opintotuellani ja miehen palkka on sitten mennyt kaikkeen elämiseen. Meillä siis on täysin yhteiset rahat mutta olen jotenkin ottanut nuo maksut hoitaakseni kun Väestöliitossa enempi ramppaan ja saan samalla seurattua hoitokuluja.

Se täytyy kyllä sanoa, että tuo Puregon (175e) saatiin kaverilta ilmaiseksi kun lopetteli juuri hoitojaan ja ekan clomipurkin ostin toiselta kaverilta puoleen hintaan.

Kyllähän se vaatii suunnittelua aloittaa hoidot jos rahaa ei ylimääräistä ole ja yrittää sitten priorisoida sitä rahankäyttöä muuten. Ehkä vinkiksi antaisin, että kannattaa maksaa sitä mukaa pois kun laskua tulee. Peruskäytäntö kai on muutenkin se, että kaikki pitää olla edellisistä hoidoista aina maksettuna kun lähdetään uudelle hoitokierrokselle.

Paljon halvemmalla ollaan kuitenkin päästy kuin ajateltiinkaan. Ja tammikuussa meille pitäisi aueta julkisen ovet, että sitten jää enää lääkkeet maksettavaksi. Mukavaa, että se tapahtuu alkuvuodesta jos ei vaikka heti tärppääkään niin on sitten lääkekatto heti täynnä ja voi kokeilla vuoden aikana mitä vaan. ;)
 
Meillä vielä huonompi tilanne.. Mies ei saa mitään rahaa (palkaton harjoittelu vielä kk, pitkäaikaistyötön on) ja minä olen opiskelija enkä saa mitään tukia, kun rajat on ylitetty, joten minun koulun ohessa hankkimat rahat maksaa meillä elämisen lisäksi hoidot (nyt on ollut neljä ultrakäyntiä ja clomit ja primolutit.. Puregon seuraavaksi..)

Ja nyt vielä Tehyn lakko estäisi työnteon, mutta pyh.. Pakko saada rahaa.. On vain aika rankkaa tehdä 40 tunnin kouluviikon jälkeen kaksi 11 tunnin yövuoroa ja sitten taas pitkä kouluviikko.. Rahaa saadaan noin tuhat euroa silti :)

Nyt mies haki vakituista työpaikkaa, jos se sen saisi, niin nettotulot nousisivat noin 3000e/kk :) Silloin myös ostaisimme omakotitalon.. Olisi oikeasti tarpeen miehelle se paikka, jos ei saa sitä niin sama kituminen jatkuu.. Neljä vuotta ollaan oltu yhdessä ja ainoastaan yhden kk ajan ollaan saatu molemmat palkkaa :) Eli kyllä se rakkaus joskus oikeasti elättää :LOL:
 
Me ollaan maksettu yksityisen hoitokulut omista palkkapusseistamme. Ollaan ehditty jo reippaasti yli 30-vuotiaiksi ja oltu siis töissäkin jo hyvä tovi, joten siinä mielessä yksityiselle meneminen ei ollut mikään ongelma. Ja koska ikää oli jo hoidot aloittaessa, emme halunneet mennä julkisen jonoihin odottelemaan.

Ainakin voimme todeta, että hyvään tarkoitukseen on rahat menny...
 
Eli siis palkasta pitäis sekin ilo repiä..Eipä tarviis mua edes tutkia,tosin kyllähän ne varmasti tekisivät sen siltikin vaikka mitään vikaa ei löydetty,kun alotettiin tutkimukset..
Voih,kun kaikki menee heti tilipäivänä ja koko loppukuukauden saa elää pyhällä hengellä.Ehkä siis parempi vaan lykätä ittesä julkisen jonoon,joka varmasti vielä vaan pitenee näitten tehyläiset irtisanoutumisten takia!Noh,johan tässä kohta 5 vuotta on jo menny,niin eipä kai mikään tunnu enää missään..
 
Ei kannata miettiä, että kauanko siellä jonossa menee. Jos on jo viisi vuotta takana niin se puoli vuotta jonossa on lyhyt aika kun tietää varmaksi, että sinne pääsee. :hug:

Meillä meni niin, että varasin ajan omalääkärille syyskuun alussa
->2vk, sieltä lähete Taysiin, josta tuli ilmoitus lähetteen saapumisesta -->2vk. Eli neljä viikkoa meni siihen, että sain tietää mihin mennessä pääsemme hoitoon. Ei minusta paha. Ja Taysiin päästään siis 17.1.08 mennessä eli 4kk olisi odotusaika. Sitten vaan toivomaan, että IVF-jono ei ole kovin pitkä. Samaan aikaan aion käydä yksityisellä jos julkisen jonoissa aika vaan kuluu. Vuosi on silloin aluillaan ja lääkekatto napsahtaa heti täyteen niin mitä vaan voi kokeilla. :)
Tämä siis tilanne Tampereella/Tamperelaisella.
 
Tinttara84: no Helsingissä on ilmeisesti niin pitkät jonot ettei naistenklinikka pysty kaikkia hoitamaan,joten Helsinki on ostanut palvelut yksityiseltä. Tällä hetkellä ostopalvelu on Felicitas-klinikan kanssa.
 
Tuota mäkin pelkäsin,paitsi että jos tutkimuksissa pitää välillä taukoo...Pudotus jonosta?meillä kun ne tutkimukset alotettiin 03/06 ja mut ehittiin tutkia,sitten tuli muuhun elämään mutkia matkaan,eikä niihin kuvioihin enää vauva mahtunut,saati hoidot ja nyt kun kaikki on hyvin,niin eipä sitten voikaan tietää jatkosta.Mutta kunhan nyt ensin saan jonkun hoitsun kiinni!
 
Siis kuinka paljon esim. joku hormonihoito maksaa/kk? Meillä on vasta ensimmäinen käynti yksityisellä takana ja ei ole käynyt rahapolitiikka mielessäkään. Ei kai se lapsen elinkustannuksia enempää voi olla? Miten meinaatte lapsenne elättää jos jo hoitojen hinta itkettää?? Siis ei pahalla, osui vaan silmään..
Onko lapsettomuushoidoissa sama lääkekatto kuin "oikeissakin" sairauksissa?
 
Kyllä rahalla on monessa taloudessa merkitystä. Harvalla on se unelmatilanne, ettei tarvitsisi yhtään ajatella mitä maksaa.
Monilta varmaa löytyy se raha päivittäiseen elämiseen mutta yhtäkkiset isot kulut kuten ivf saattaa olla säästämisen paikka.

Hintaesimerkki inssistä yksityisellä, sen jälkeen kun sperma-analyysi, aukiolotutkimukset, sp-testit ym verikokeet on otettu:

Clomit 5tbl 15e (purkissa 20tbl ja maksaa 60e)
Puregon 300IU 175e (pieni määrä mutta omalla kohdalla riittää jopa kahteen inssiin)
Pregnyl 7e
Sperman pesu ja siihen liittyvät toimenpiteet inssipäivänä 85e
Inssi + ultrakäyntejä esim. 3, joista jää Kelan palautusten jälkeen n. 160e

Yht. 442e. + parkkimaksut, matkakulut, mahdolliset ansionmenetykset, ovistestit, raskaustestit, metformiinit, lohtusuklaat jne...

Nuo hiv-, hepatiitti-, kuppa. ym testien, aukiolotutkimuksen, sperma-analyysin jne. hinnat löytyy klinikkojen sivuilta.

Lääkekatto on sama n. 650e/vuosi.

Joku varmaan pitää mua ihan kamalana kun kirjoittelen aina hinnoista ja siitä mitä mikäkin maksoi mutta toisaalta, näitä asioita minä olisin halunnut tietää ennen hoitoja. Oletan, että joku muukin haluaa. B)
 
Okei, kiitos :flower:
Onhan noi isoja rahoja, en ole vaan joutunut ajattelemaan tuota vielä.Varmasti muutaman ajan päästä liiankin hyvin perillä aiheesta.
Ei silti yhtään houkuta ajatus julkisesta, ehkä sitten kun rahat todella loppuu. Ihan normi duunareita mekin ollaan.
Se lääkekatto tulee ainakin äkkiä täyteen.
 
Joku kirjoitti jollain palstalla, että lääkekatto tulee monesti täyteen jo ekassa ivf:ssä. Nyt sen lääkekaton merkityksen vasta ymmärtääkin kun osuu omalle kohdalle näinkin konkreettisesti.

Sopiiko Milski kysyä, miksi pidät ajatusta julkisenpuolen hoidoista epähoukuttelevana?

Mulla ei ole omakohtaista kokemusta julkisen puolen hoidoista, joten ei ole mielipidettä suuntaan eikä toiseen.
 
Näinhän se menee,että normaaliin toimeentuloon rahat kyllä löytyy,mutta just esim. joku ivf on aika isosumma kerralla maksaa!Joudutaan siltikin miettimään,että voiko siihen ja tähän laittaa kuukaudessa minkäkin verran.Molemmat ollaan vakiduunissa,mulla krt/kk palkkapvä ja miehellä 2krt/kk. Ei vois kuvitella kyllä maksavansa vuokraa,lainaa,laskut ja ruoar+lääkärikäynti,esim. lääkkeet ja vielä ivf,meidän kylällä hoidot on n.250-2700?,just klinikan sivuilla surffailen :headwall:
 
En tiedä..Luuloahan tämä vaan on, mutta tuntuu, ettei julkisella puolella välitetä muusta kuin siitä, että omat työpäivät on helppoja ja mukavia. Meni oman isäni sairastellessa usko koko systeemiin.
En käy julkisella hammaslääkärillä, gynellä tms.
Mun ystävä kävi yksityisellä ja tuli raskaaksi jo parin kk:n hormonihoitojen jälkeen. Sieltä tuplasti kannustusta
Osaava, motivoitunut henkilökunta ja lämmin ilmapiiri houkuttelee huomattavasti enemmän kuin marssiminen paikalliseen arvauskeskukseen. =) =) =) =)
 
Milskille Mun täytyy kyllä sanoa, että tyytyväinen olen julkiseenpuoleen. Mielestäni olen saanut hyvää hoitoa ja jos on ollut murheita, niin sekä lääkärillä&hoitajalla on ollut aikaa kuunnella. Muusta ei kylläkään ole kokemusta, täällä päin ei oikeen muuta vaihtoehtoa olekaan, jos ei halua ravata montaa kertaa 200km päässä. Ja hoitopaikkana on seinäjoki.
 
Mulla nyt ei tosiaan lääkäreistä ja henkilökunnan käyttäytymisestä ole kokemusta julkiselta puolelta (ja yksityiseltäkin vain yhdestä paikasta eli Tampereen Väestöliitosta) mutta samoja hoitajiahan me ollaan (olen siis itse alalla) joka talossa. Ei minun antamaani hoitoon tai palveluun ainakaan vaikuta se kuka palkan maksaa. Toki yksityisellä hedelmöityshoitohin keskittyneellä klinikalla hoitajat saavat keskittyä vain siihen olennaiseen mikä voi osaltaan nostaa työmotivaatiota ja sitä myötä parantaa hoidon laatua.

Itse olen tutustunut erittäin läheltä, ollut siis myös muutamassa töissä, yksityisiä kotisairaanhoitopalveluja tuottaviin yrityksiin ja Luoja minua siunatkoon, että saisin itselleni ja omaisilleni kunnallisen kotihoidon/kotisairaanhoidon!! Huh, "hoidon"taso on NIIN kirjava kuin on palveluidentuottajien määräkin.

Hedelmöityshoidot kuitenkin maksavat sen verran ja palvelujen ostajat ovat sen ikäisiä, että osaavat/ymmärtävät vaatia palvelua ja näyttöön perustuvaa hoitotyötä/lääketiedettä, että taso varmaan pysyykin korkeana.

Silti.. Avoimin mielin menen myös julkiselle. Katsotaan mitä tuleman pitää.

ps. Kuulin eräästä pariskunnasta, jotka olivat olleet icsi:ssä. Toimenpiteen jälkeen lääkäri oli kysäissyt hoitajalta hiljaisella äänellä, että "meniköhän se nyt sinne minne piti..?" :headwall:
En kerro oliko tämä millä puolella ja missäpäin.
 
Laitan kans omat kommentit tänne =)

Me julkisellapuolella Porissa hoidoissa ja ei ole juurikaan mitään valittamista ollut....tosin kerran oli sijaislääkäri josta en pitänyt mutta meidän oma on aivan ihana! Porin keskussairaala on pieniyksikkö joten siellä ei "vaativampia" hoitoja tehdä ja niihin saa lähetteen ja maksusitoumuksen yksityiselle joko Tampereelle tai Turkuun...

-Tiinuli
 
Eli halusin vaan sanoa että mielestäni moni on oikeessa kun kirjoittaa että yksityisellä puolella välitetään potilaasta ja ymmäretään hänen tilanteensa paremmin. Julkisella puolella ollaan liukuhihnalla ja hoitajilla ja lääkäreillä on hirmuinen kiire. Me ainakin aloitettiin julkisella mutta jonojen takia siirryttiin insseihin yksityiselle, mutta kun toivottua tulosta ei syntynyt jouduimme mietimään asiat uudelleen ja nyt ollaan IVF jonossa julkisella. IVF on kuitenkin törkeen kallis yksityisellä ja ei sitä koskaan tiedä onko hoidolle mitään takeita. Maksaisin enemmänkin kuin nyt pyytävät jos olis takeet hoidon onnistumisesta, ja uskon että jokainen meistä kaivaisi vaikka kymmenkertaisen summan rahaa jos tietäisi hoidon onnistuvan :)
 

Yhteistyössä