Yksityiseksi perhepäivähoitajaksi - mitä pitäisi tietää

  • Viestiketjun aloittaja Kotiäitinä
  • Ensimmäinen viesti
Kotiäitinä
Minua kiinnostaisi ryhtyä hoitovapaalla yksityiseksi perhepäivähoitajaksi määräajaksi (siihen saakka kun nuorimmaiseni täyttää 3) ja palaisin sen jälkeen vakituiseen työhöni. Kunnassamme voi toimia yksityisenä ilman pph koulutusta ja hoitovapaalla vakituisesta työstäni saan tehdä pph työtä hoitovapaan ajan. Kunnassamme on kunnalliset hoitopaikat kortilla ja kaikki pph paikat täynnä, siksi tämä ajatus oman yrityksen perustamisesta.

Olen vähän jo selivtellyt perusjuttuja, kuten ennakkoperintärekisterit ym, mutta osaisiko joku yksityinen pph vastata seuraaviin:

1. Mikä on yleinen hoitomaksu, jota otatte kokopäiväisestä hoitolapsesta kk?
2. Miten paljon tuosta hoitomaksusta jää tosiasiallisesti käteen kaikkien kulujen (verot ym.) jälkeen?
3. Jos toimin yksityisenä pph ja tulen esim. raskaaksi ja jään yrittäjän työstä äitiyslomalle, millä perusteella määräytyy äitiyspäiväraha? Yrittäjän työn perusteella vai määräytyykö se kuten normaalissa palkkatyössä eli jos edellisestä äitiyslomasta on alle 3 vuotta, äitiyspäiväraha on sama? Entä jos näin ei ole, voiko yrittäjä saada äitiyspäivärahaa ja voiko sen suuruuteen itse vaikuttaa esim. YEL-maksuilla tms.?
4. Entä jos sairastun, onko minulla oikeus sairauspäivärahaan jos en voi pitää lapsia hoidossa ja jos en saa heistä hoitorahaa sairausajalta?
 
Kotiäitinä
Kunta vaatii perhepäivähoitajalla tutkinnon tai sen suorittamisen, joten tuo yksityisenä toimiminen ainoa vaihtoehto. Aion palata vanhaan työhöni parin vuoden sisällä, eikä näin ollen kannata tutkintoa niin lyhyeksi aikaa hankkia.
 
"kaarina"
Mieti 2 kertaa ennenkuin aloitat. Ei niin simppeli homma. Esim. Miten ja mistä osoitat hoitolapsillesi varahoitopaikan jos ja kun itse tai lapsesi sairastuu? Mikä tapahtuu yleensä yö aikaan..
 
Kotiäitinä
Eikö yksityisessä perhepäivähoidossa olevien lasten varahoito ole viime kädessä vanhemmilla? Tietysti voi palkata kotiin sijaisen, mutta sellainen tulee tosi kalliiksi. Ei itsekään saa niin paljon palkkaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kotiäitinä;29811336:
Minua kiinnostaisi ryhtyä hoitovapaalla yksityiseksi perhepäivähoitajaksi määräajaksi (siihen saakka kun nuorimmaiseni täyttää 3) ja palaisin sen jälkeen vakituiseen työhöni. Kunnassamme voi toimia yksityisenä ilman pph koulutusta ja hoitovapaalla vakituisesta työstäni saan tehdä pph työtä hoitovapaan ajan. Kunnassamme on kunnalliset hoitopaikat kortilla ja kaikki pph paikat täynnä, siksi tämä ajatus oman yrityksen perustamisesta.

Olen vähän jo selivtellyt perusjuttuja, kuten ennakkoperintärekisterit ym, mutta osaisiko joku yksityinen pph vastata seuraaviin:

1. Mikä on yleinen hoitomaksu, jota otatte kokopäiväisestä hoitolapsesta kk?
2. Miten paljon tuosta hoitomaksusta jää tosiasiallisesti käteen kaikkien kulujen (verot ym.) jälkeen?
3. Jos toimin yksityisenä pph ja tulen esim. raskaaksi ja jään yrittäjän työstä äitiyslomalle, millä perusteella määräytyy äitiyspäiväraha? Yrittäjän työn perusteella vai määräytyykö se kuten normaalissa palkkatyössä eli jos edellisestä äitiyslomasta on alle 3 vuotta, äitiyspäiväraha on sama? Entä jos näin ei ole, voiko yrittäjä saada äitiyspäivärahaa ja voiko sen suuruuteen itse vaikuttaa esim. YEL-maksuilla tms.?
4. Entä jos sairastun, onko minulla oikeus sairauspäivärahaan jos en voi pitää lapsia hoidossa ja jos en saa heistä hoitorahaa sairausajalta?
Hanki ammattitutkinto ja valitse yhdeksi tutkinnon osaksi yrittäjyys niin nää sun kysymyksetkin saa vastaukset. Vituttaa kun kuka tahansa merkonomi päättää ryhtyä pph:ksi siihen asti kunnes saa omat lapsensa hoitoon, ja sitten kysellään just näitä. Se pph:n työ on sitten muutakin kuin rahan laskemista, sullahan on hallussa lakitietämys ainakin pääpiirteittäin, osaat tehdä vasut, havainnoida lapsia jne.....??? Ja tiedät kaikki yhteistyötahot ja apuverkostot?
 
Kotiäitinä
Hanki ammattitutkinto ja valitse yhdeksi tutkinnon osaksi yrittäjyys niin nää sun kysymyksetkin saa vastaukset. Vituttaa kun kuka tahansa merkonomi päättää ryhtyä pph:ksi siihen asti kunnes saa omat lapsensa hoitoon, ja sitten kysellään just näitä. Se pph:n työ on sitten muutakin kuin rahan laskemista, sullahan on hallussa lakitietämys ainakin pääpiirteittäin, osaat tehdä vasut, havainnoida lapsia jne.....??? Ja tiedät kaikki yhteistyötahot ja apuverkostot?
Meillä kunta ei anna toimia kunnallisena perhepäivähoitajana ilman tutkintoa, joten ainoa vaihtoehto on yksityisenä perhepäivähoitajana toimiminen. Voisin kyllä ja haluaisinkin suorittaa perhepäivähoitajan tutkinnon jos tietäisin jatkavani perhepäivähoitajan työtä useamman vuoden. Olen kuitenkin aikonut palata vakituiseen työhöni, johon minulla on jo yliopistokoulutus. Ja kyllä, hoitovapaalla saan tehdä perhepäivähoitajan työtä.

En ymmärrä miksi sinua vituttaa jos minä tai muutkin perhepäivähoitajiksi aikovat haluavat hoitaa kotonaan oman/omien lasten lisäksi muiden lapsia? Minä voisin ja pystyisin olemaan tässä asiassa itsekäs ja olemaan vaan oman/omien lapsien kanssa kotona tai menemään töihin ja käyttää kunnan kallista päivähoitoa. Vaikka itse siitä maksan täyden maksun (264€/kk), jää kunnalle maksettavaksi vielä tuhannen euron verran lapseni kuukausittaisesta päivähoidosta. Perhepäivähoito on usein kunnalle tosiasiallisest halvempaa, varsinkin silloin kun kunnassa on huutava pula päivähoitopaikoista.

Perhepäivähoitajan työ on toki muutakin kuin rahan laskemista. Se on vastuulllista lastenhoitotyötä, johon kuuluu tietysti lasten hoidon lisäksi kaikki muu vastuu ja yhteistyö kunnan, vanhempien ym. kanssa. Perhepäivähoitajille maksettavat palkat/hoitomaksut ovat kuitenkin niin pieniä, ettei kukaan sitä työtä rahasta tee, mutta ei myöskään ilmaiseksi. Minusta on jotenkin rivien välistä on luettavissa, ettet arvosta perhepäivähoitajan työtä.
 
"Vieras."
Pph työ on kodinomaista. Ei siinä koko aikaa "tutkita" mikähän vika lapsesta löytyy.
Leikkiä,syliä,ulkoilua.
Jos pph meneekin sanomaan et lapsessa jotain ongelmaa niin vanhemmat suuttuu heti.
Kyllä he lapsensa tuntee, vaikka onkin hoidossa 10-11h päivässä.
 
Kkee
Enkä minä sellaiselle, joka tekee sitä vain vähä yli vuoden. Toi sijaishoito tosin on pahin ongelma, jos kerran on niitä omiakin lapsia. ne omat kun helposti myös sairastaa ja taas tarttis sijaishoitoa.

Yhteen kysymykseen osaan vastata ja se on toi äitiysraha. Se lasketaan sulle aina siten että saat isoimmat rahat, eli joko nykyiset, viime verotus tai se aiempi.
 
"wieras"
"Mä en haluais viedä lapsiani hoitoon sellaiselle hoitajalle, jonka motiivina on, että saa hoitaa omat lapset kotona! "

Samoin ja en kyllä tule viemäänkään. En kyllä vie muutenkaan perhepäivähoitajalle,mutta kaikista viimeiseksi sellaiselle jolla on omatkin lapset kotona.
 
"hoitaja"
[QUOTE="wieras";29816241]"Mä en haluais viedä lapsiani hoitoon sellaiselle hoitajalle, jonka motiivina on, että saa hoitaa omat lapset kotona! "

Samoin ja en kyllä tule viemäänkään. En kyllä vie muutenkaan perhepäivähoitajalle,mutta kaikista viimeiseksi sellaiselle jolla on omatkin lapset kotona.[/QUOTE]

Tuo yksi syy minullakin. Sanoin vakityön irti ja aloin yksityiseksi pph. Vanhemmat ainakin olleet ERITTÄIN tyytyväisiä lastensa hoitoon, joustoon, ammattitaitoon jne. Lapset tulevat riemulla meille ja kotiinlähtö jopa vaikeaa kun hoidossa on niin kivaa! :) t.sh

(kun olen lapsia saanut, kasvatan ne myös mieheni kanssa kouluikään asti, siinäpä purtavaa monelle ;) )
 
Kotiäitinä
[QUOTE="Äitinä";29816040]Mä en haluais viedä lapsiani hoitoon sellaiselle hoitajalle, jonka motiivina on, että saa hoitaa omat lapset kotona![/QUOTE]

Miksi et, perustele? Onko perhepäivähoitaja parempi silloin jos hänellä ei ole omat lapset samaan aikaan hoidossa tai ei ollenkaan lapsia?

Tietysti monella on motiivi saada hoitaa omat lapset kotona mahdollisimman pitkään, mutta mitä vikaa siinä on, että on valmis hoitamaan myös muiden lapsia samalla?

Itse ainakin ajattelen asiaa niin, että omat lapset ja hoitolapset saisivat olla meillä kotihoidossa, saisivat leikkikavereita, oppisivat tasa-arvoiseen ja muita kunnioittavaan ajatteluun kun äitinä opettaisin, että voin ja osaan antaa huomiota myös muille lapsille enkä vaan minäminäminä ja mun lapset-ajattelua.

Kaikki eivät valitettavasti näin ajattele, mutta tiedän enemmän niitä huonoja perhepäivähoitajia lapsettomien tai ei omia lapsia hoitavien joukossa. Muutama vanhempi rouva tekee pph työtä vaan siksi, etteivät ole saaneet muuta palkkatyötä ja se näkyy lastenhoidon laadussa! Minä en lapsettomalle/ei omia lapsia hoitavalle lapsia veisi hoitoon, ikinä ei voi tietää mitä siellä neljän seinän sisällä tapahtuu. Omien lasten kuullen ja nähden tuskin kukaan pph hoitaisi huonosti hoitolapsia, kun on heitä valmis ottamaan omaan kotiinsa omien lasten joukkoon. Ellei sitten hoida huonosti omiakin lapsia.
 
"taikku"
Mietihän nyt :D kuinka moni perhe järjestää yht äkkiä lapselleen varahoidon,vieläpä useammaksi päiväksi? Klo 06 tulee viesti että hoitopaikka ei ole käytettävissä 3.een päivään. Mitäs sitten kun töissä pitäisi olla klo 07.. Ihan kaikilla ei mummut ole kykeneväisiä auttamaan tunnin varoitus ajalla.menonsa on mummuillakin.
Ja toisekseen kun perhe huomaa väkisinkin sun motiivisi ko. Työhön. Omat lapset.
En veisi minäkään paikkaan jossa hoitaja tekee työtään omien lastensa takia.kyllä täytyy jokin muu syy olla jos toimii pph.na ja tarjoaa oikeasti monipuolista ja VÄLITTÄVÄÄ hoitoa.
älä mieti vain tuota rahapuolta vaan asioita sen lapsen näkökulmasta. Kuinka tarjoat lapselle monipuolista,tavoitteellista ja välittävää hoitoa. Ja kerro perheille heti ennen hoitosopimuksen tekoa että sulla ei ole tarjota varahoitopaikkaa sinun tai lastesi sairauden ajaksi.tai lomiesi ajaksi.
 
pph on hyvä
[QUOTE="Äitinä";29816040]Mä en haluais viedä lapsiani hoitoon sellaiselle hoitajalle, jonka motiivina on, että saa hoitaa omat lapset kotona![/QUOTE]

Veisitkö sitten päiväkotiin, joissa hoitajilla motiivina saada työstä palkkaa? Veisitkö päiväkotiin, jossa hoitajat vaihtuvat koko ajan päivän mittaan vuorojen mukaan tai siirtyessä päiväkodista toiseen? Olisi sijaisia, isot ryhmät, paljon lapsia ja sairauksia jne.
 
"Äitinä"
Alkuperäinen kirjoittaja pph on hyvä;29816401:
Veisitkö sitten päiväkotiin, joissa hoitajilla motiivina saada työstä palkkaa? Veisitkö päiväkotiin, jossa hoitajat vaihtuvat koko ajan päivän mittaan vuorojen mukaan tai siirtyessä päiväkodista toiseen? Olisi sijaisia, isot ryhmät, paljon lapsia ja sairauksia jne.
No, mulla on omakohtaista kokemusta sekä yksityisestä pph:sta, jolla omat lapset jo kouluikäisiä, sekä pph:sta, jolla omat lapset kotihoidossa myös ja päiväkodista ja kaikki muut paikat on olleet ihan huippuja, mut tuo yksityinen, jolla myös omat lapset kotona on ollut ihan kammo! Hoitajan lapset kiusasi muita ja muistutti koko ajan, että hoitaja on heidän äiti! Ja hoitaja itse myös kohteli lapsia epäoikeudenmukaisesti.
Lisäksi mulla on yks kaveri, joka aikoi ryhtyä yksityiseksi pph:ksi motiivinaan, ettei tartte viedä omia lapsiaan hoitoon. Kysyi multakin, voisinko antaa omani hänelle hoitoon (oltiin just silloin hakemassa hoitopaikkaa). Vastasin hänellekin, että en. Syystä että lapset oli siellä joskus muutaman tunnin hätävarahoidossa ja kaikki, oikeesti kaikki toiminta tapahtui vaan kaverin lasten ehdoilla. Ja sielläkin, kyllä ne omat lapset meni hoitolasten edelle.

Varmaan poikkeuksiakin on, mutta mulle noi kokemukset riittää perusteluiksi. Mun lapset on jo onneksi vuoden kuluttua kaikki jo perusopetuksen piirissä! Siihen saakka päiväkodissa
 
Kotiäitinä
[QUOTE="taikku";29816392]Mietihän nyt :D kuinka moni perhe järjestää yht äkkiä lapselleen varahoidon,vieläpä useammaksi päiväksi? Klo 06 tulee viesti että hoitopaikka ei ole käytettävissä 3.een päivään. Mitäs sitten kun töissä pitäisi olla klo 07.. Ihan kaikilla ei mummut ole kykeneväisiä auttamaan tunnin varoitus ajalla.menonsa on mummuillakin.
Ja toisekseen kun perhe huomaa väkisinkin sun motiivisi ko. Työhön. Omat lapset.
En veisi minäkään paikkaan jossa hoitaja tekee työtään omien lastensa takia.kyllä täytyy jokin muu syy olla jos toimii pph.na ja tarjoaa oikeasti monipuolista ja VÄLITTÄVÄÄ hoitoa.
älä mieti vain tuota rahapuolta vaan asioita sen lapsen näkökulmasta. Kuinka tarjoat lapselle monipuolista,tavoitteellista ja välittävää hoitoa. Ja kerro perheille heti ennen hoitosopimuksen tekoa että sulla ei ole tarjota varahoitopaikkaa sinun tai lastesi sairauden ajaksi.tai lomiesi ajaksi.[/QUOTE]

En nyt ymmärrä tätä hyökkäävää kirjoittelua ollenkaan. Jos itse veisin oman/omat lapseni yksityiselle hoitajalle, tietysi olisin varautunut siihen, ettei varahoitopaikkaa välttämättä ole jos hoitaja tai hoitajan lapsi/lapset sairastuvat. Itse pph:na kirjaisin kaikki tämmöiset asiat hoitosopimukseen.

Perhepäivähoitaja, joka tekee työtä omien lastensa takia ja on valmis ottamaan myös hoitolapsia, ei osaa antaa hoitolapsille monipuolista, tavoitteellista ja välittävää hoitoa? No, ei ehkä olisi niin ammattimaista/laitosmaista, mutta kodinomaista ja välittävää hoitoa kylläkin. Miksi muuten pph ottaisi vieraita lapsia hoitoon? Jos itse kokisin etten voisi pph:na heille hyvää hoitoa antaa, en ottaisi yhtään hoitolasta omien lisäksi. Näin ollen voisin perustaa jonkun muun yrityksen ja tehdä sitä työtä kotona ja hoitaa samalla vaan omat lapset tai viedä heidät pph:lle tai päiväkotiin hoitoon ja itse vakituiseen työhöni.

Ja mitä tuohon rahapuoleen tulee, sitä kysyin täällä yllä olevilla kysymyksillä. Muut asiat, kuten hoito lasten näkökulmasta ym. on kyllä mietitty tarkkaan. Eihän perhepäivähoitajana voisi mitenkään toimia jos ei pitäisi lapsista ja välittäisi heidän hoidostaan.
 
Kotiäitinä
[QUOTE="Äitinä";29816479]No, mulla on omakohtaista kokemusta sekä yksityisestä pph:sta, jolla omat lapset jo kouluikäisiä, sekä pph:sta, jolla omat lapset kotihoidossa myös ja päiväkodista ja kaikki muut paikat on olleet ihan huippuja, mut tuo yksityinen, jolla myös omat lapset kotona on ollut ihan kammo! Hoitajan lapset kiusasi muita ja muistutti koko ajan, että hoitaja on heidän äiti! Ja hoitaja itse myös kohteli lapsia epäoikeudenmukaisesti.
Lisäksi mulla on yks kaveri, joka aikoi ryhtyä yksityiseksi pph:ksi motiivinaan, ettei tartte viedä omia lapsiaan hoitoon. Kysyi multakin, voisinko antaa omani hänelle hoitoon (oltiin just silloin hakemassa hoitopaikkaa). Vastasin hänellekin, että en. Syystä että lapset oli siellä joskus muutaman tunnin hätävarahoidossa ja kaikki, oikeesti kaikki toiminta tapahtui vaan kaverin lasten ehdoilla. Ja sielläkin, kyllä ne omat lapset meni hoitolasten edelle.

Varmaan poikkeuksiakin on, mutta mulle noi kokemukset riittää perusteluiksi. Mun lapset on jo onneksi vuoden kuluttua kaikki jo perusopetuksen piirissä! Siihen saakka päiväkodissa[/QUOTE]


Ikävää, että olet saanut yksityisestä pph:sta huonoja kokemuksia. Valitettavasti minäkin olen sellaisista kuullut ja varsinkin siitä, että omat lapset saavat kiusata ja pitävät itseään etuoikeutettuina, kun hoitajana on oma äiti ja hoitopaikkana oma koti. Itse en omille lapsille haluaisi opettaa ja sallia missään nimessä sellaista minäminäminä ja mun lapset-ajattelua, vaan hoitolapset olisivat tasa-arvoisia!
 
"Veera"
Mitä vikaa on siinä, että pph:n motiivi on omien lasten hoito? Toki ymmärrän, jos haluaa pitkäaikaisen paikan, niin sitten ei sovi. Normaali ihminen osaa hoitaa lapset, niin oman kuin vieraan, ilman mitään tutkintoja ja vasuja. Ihaninta olisi jos lapsi olisi kodinomiasessa paikassa, jossa tehtäsiin samoja asioita kuin kotona. Siihen saisi kuulua myös siivoamiseen ja leipomiseen osallistumista ja vaikka kaupassakäyntiä. Jos on huono sää niin ihan hyvin voisi katsella vaikka leffoja ja juoda kaakaota. Niin kuin meillä kotona tehdään:)

Olisin itsekin halunnut otta hoitolapsen, mutta kun se on niin vaiketa ja "kasvatus" pitää erikseen suunnitella, ikään kuin se ei sujuisi siinä muun elämän ohessa.
 
Kotiäitinä
[QUOTE="Veera";29816511]Mitä vikaa on siinä, että pph:n motiivi on omien lasten hoito? Toki ymmärrän, jos haluaa pitkäaikaisen paikan, niin sitten ei sovi. Normaali ihminen osaa hoitaa lapset, niin oman kuin vieraan, ilman mitään tutkintoja ja vasuja. Ihaninta olisi jos lapsi olisi kodinomiasessa paikassa, jossa tehtäsiin samoja asioita kuin kotona. Siihen saisi kuulua myös siivoamiseen ja leipomiseen osallistumista ja vaikka kaupassakäyntiä. Jos on huono sää niin ihan hyvin voisi katsella vaikka leffoja ja juoda kaakaota. Niin kuin meillä kotona tehdään:)

Olisin itsekin halunnut otta hoitolapsen, mutta kun se on niin vaiketa ja "kasvatus" pitää erikseen suunnitella, ikään kuin se ei sujuisi siinä muun elämän ohessa.[/QUOTE]

Olen samaa mieltä! Mutta tässä alkaa tuntumaan siltä, ettei tämmöistä ihan tavallista kotihoitoa arvosteta.
 

Yhteistyössä