yksinöinen anoppi & jolunvietto

  • Viestiketjun aloittaja ääh
  • Ensimmäinen viesti
ääh
haluamme viettää joulunpyhät pääasiassa omalla porukalla, mutta ongelma on muualla asuva yksinäinen anoppi, joka tietty olisi mieluusti meillä jouluaattona katsomassa lasten juolunriemua. mutta käytänössä olisi sitten koko joulun meillä, jos olisi aaton ja sitä me ei haluta. usein on tullut esim. tapaninpvänä jolloin ollaan vietettä vielä jälkijoulua jouluruokineen.

vaikken anoppia tänne haluakaan niin tuntuu tylyltä että hän joutuu viettämään yksinään jouluaaton. miehen mielestä asia on ihan ok eikä anoppia tartte pyytää. mäkin olen kyllä periaatteessa sitä mieltä...ja kai meillä on oikeus viettää oman perheen aattoa...siis on.

kommentteja?
 
"alkup"
niin, onhan se vähän tylsä ajatus tietenkin. käytännössä mei ei sitten koskaan voitaisi viettää joulua oman perheen kesken, mikä on musta taas kurja ajatus. eri asia olisi joku aattoillan visiitti, mutta kun hän joutuu matkustamaan usean tunnin matkan päästä, joten ees taas ei viitti ajeluttaa päivän aikana.
 
"mei"
Minä en oikein jaksa anoppia....Sama homma appiukon kanssa,on yksinäinen ihminen.
Itsekseni mietiskelin että eikö tämä ex-aviopari voisi olla yhdessä sitten joulun :D

Meillä on niin erilaiset tavat viettää joulua,että meille eivät ole tervetulleita.Appiukon kanssa en ole oikein edes väleissä,korkeintaan tervehditään. Ja inhoan sitä että hänellä on aina kalja kädessä.Itse olen absolutisti.
Anoppi menettelee mutta on puolikuuro,vaikea kommunikoida,ja tunnelma olisi hyvinkin ankea tämän takia..

ongelma ratkaistu jo monena vuonna näin; pyydetään etukäteen jo anoppi syömään joulupäivänä! Näin hän tajuaa että aattona on turha tulla oven taakse (tätäkin joskus teki), mutta hänet kuitenkin joulunvietossa huomioidaan.
Appiukko on yleensä joulut ulkomailla,en tiedä miten tänä jouluna,.Ei ole minun murheeni :D
 
Parempi kai siirtää se pyytäminen sinne joulupäiväksi tai tapaniksi, jos se anopin läsnäolo kerran pilaa kaiken. Ei kai kukaan halua tulla aattonakaan kutsutuksi pelkästä velvollisuudentunteesta ja ei-toivottuna. Toki mitä ei tiedä, se ei satuta.

Onneksi enää ei ole yleistä, että kolme sukupolvea asuu samassa taloudessa, olisi varmaan hirveää.
 
Kyllä itse koen että anopin kutsuminen on velvollisuus. Meillä normaalit aika neutraalit välit, mutta tottakai yksi ihminen lisää ruokittavaksi ja majoitettavaksi pikkusen turhauttaa. Kuitenkin hän on mieheni äiti, joten joulua ei tarvitse yksin viettää.
 
Meillä on kauhea tilanne. Kaikki mummot ja vaari ns. yksinäisiä. Anoppi asuu yksin, minun äiti asuu yksin, vaari asuu yksin ja minun mummoni asuu yksin. Meille ei kaikki mahdu yhtä aikaa ja asuvat 500km päässä, paitsi minun mummoni asuu 50km päässä. Mummoni ei suostu lähtemään tuonne 500km päähän :( meillä se sompailu ja stressi vasta onkin. Sitten yleensä kaikki vielä syyllistää jos eivät mahdu samaan joulupöytään. Tänä vuonna tehdään niin, että lähdetään anopille 500km päähän. Matkalla käydään vaarin luona ja minun äitini tulee tuonne anopille joulun viettoon. Mummoni kanssa vietetään joulua jo edellisenä viikonloppuna kun haetaan se tänne meille juhlimaan. Näin se on vaan pakko toimia, vaikka mummoni on asiasta tosi pettynyt. pari vuotta kun on ollut meillä joulun vietossa ja nyt kokee, että on ihan yksin joulun :( tämä on tosi kurjaa!!!
 
liian raskasta
Ei meilläkään anoppi ole tervetullut jouluksi, vaikka onkin joulun yksin kotonaan. Haluamme olla omalla porukalla, eikä kukaan oikein halua pilata joulutunnelmaa anopin takia. Mitään riitaa ei ole ja hyvissä väleissä ollaan, mutta anopilla on jonkinlainen "sosiaalinen vamma" siinä, että hän puhuu KOKO AJAN taukoamatta, ei anna kenenkään muun puhua, vastaa toisten puolesta, keskeyttää, puhuu muiden päälle. Ei jaksa keskittyä lapsiin edes 5 minuuttia, koska sehän tarkoittaisi ettei hän itse voi olla äänessä. Vaikka kuinka olen yrittänyt, anopin seura on oikeasti hirvittävän rasittavaa, olen aivan puhki jo parin tunnin vierailun jälkeen. Hän tulee sohvalle istumaan minuun kiinni ja puhuu, puhuu, puhuu...odottaa että siinä nyökkäilee ja on ainakin kuuntelevinaan, mutta lausettakaan ei anna toisen puhua loppuun ilman keskeytystä. Ei oikeasti vaan jaksa häntä!

Vierailemme ennen joulua ja varmaan joulunpyhien aikaan muutenkin hänen luonaan, mutta ne tärkeimmät päivät vietämme ns. paremmassa seurassa.
 
"vieras"
Totta kai jokaisella on oikeus tehdä mitä haluaa, mutta ihan eri asia onko se sitten kohtuullista muita kohtaan. En ikinä itse voisi viettää joulua niin, että joku lähisukulainen istuisi sen illan yksin kotona.

Ilmeisesti erilaiset perhekäsitykset törmää tässä kysymyksessä. Mulle perhe on tosiaankin myös vanhemmat, jotka on mut kasvattaneet. Osoittaa kunnioituksen puutetta ja itsekkyyttä, jos ei laske äitiään "meidän perheeseen". Ihan eri asia, jos on joku alkkis, joka pilaa lasten joulun känniörinällä. Silloin voisin vielä ymmärtää, ettei äiti ole samassa joulupöydässä, jos välit on muutenkin pilalla.
 
  • Tykkää
Reactions: misStar
[QUOTE="vieras";27626695]Totta kai jokaisella on oikeus tehdä mitä haluaa, mutta ihan eri asia onko se sitten kohtuullista muita kohtaan. En ikinä itse voisi viettää joulua niin, että joku lähisukulainen istuisi sen illan yksin kotona.

Ilmeisesti erilaiset perhekäsitykset törmää tässä kysymyksessä. Mulle perhe on tosiaankin myös vanhemmat, jotka on mut kasvattaneet. Osoittaa kunnioituksen puutetta ja itsekkyyttä, jos ei laske äitiään "meidän perheeseen". Ihan eri asia, jos on joku alkkis, joka pilaa lasten joulun känniörinällä. Silloin voisin vielä ymmärtää, ettei äiti ole samassa joulupöydässä, jos välit on muutenkin pilalla.[/QUOTE]

aina se "kaikki samaan pöytään" ei vaan onnistu välimatkojen ym. takia.
 
mooora
[QUOTE="alkup";27626609]mies tosiaan on sitä mieltä ettei äitiään tartte meille kutsua. itse olen vähän herätellyt ajatusta että onko se ok.[/QUOTE]

Toivottavasti miehesi ei sano niin vain, koska tietää tai arvaa sun nihkeyden. Jotenkin vähän kuulostaa siltä tuo "ei tarvitse kutsua". Ehkä hän ei vaan halua aiheuttaa mitään ristiriitoja tärkeiden ihmisten välille ja jos sulle se joulun vietto ydinperheen kesken on vielä jotenkin erityisen tärkeää.
 
[QUOTE="vieras";27626712]Eikös sun edellisessä viestissä ollut, että mummo ei halua matkustaa niin kauas? Eli olette kuitenkin kutsuneet, mutta on kieltäytynyt?

Olisko asia erilainen, jos olisitte ilmoittaneet, ettei nyt vaan käy tulla joulua juhlimaan, kun vietätte joulu "omalla porukalla"?[/QUOTE]

joo. Tottakai kaikki on tervetulleita, mutta aina se ei onnistu. Aivan turhaa syyllistää ihmisiä siitä" että en voisi ajatellakaan, että joku sukulainen istuisi joulun yksin " se vaan sattuu olemaan niin, että aina kaikki ei onnistu ja toisekseen on ihmisiä joiden seura ei välttämättä ole lapsillekaan hyväksi jouluisin ja sellaisia tuskin kukaan haluaa samaan pöytään, edes jouluna. Ei asiat ole niin yksinkertaisia. Turha syyllistää.
 
"vieras"
joo. Tottakai kaikki on tervetulleita, mutta aina se ei onnistu. Aivan turhaa syyllistää ihmisiä siitä" että en voisi ajatellakaan, että joku sukulainen istuisi joulun yksin " se vaan sattuu olemaan niin, että aina kaikki ei onnistu ja toisekseen on ihmisiä joiden seura ei välttämättä ole lapsillekaan hyväksi jouluisin ja sellaisia tuskin kukaan haluaa samaan pöytään, edes jouluna. Ei asiat ole niin yksinkertaisia. Turha syyllistää.
No tasan tarkkaan voin. On mun mielestä itsekästä tää ap:n toiminta. Ja muutenkin jättää kutsumatta yksinäiset vanhukset sillä perusteella, että ollaan "omalla porukalla" joulu. Itsekästä, lyhyt näköistä ja perkeleen huonoa mallia lapsille siitä miten ihmisiä tässä maailmassa kohdellaan.

Ja niin kuin aikaisemmin sanoin, alkikset ja muut joiden kanssa on välit poikki ennenkin on eri asia.
 
"Reetu"
Ei meilläkään anoppi ole tervetullut jouluksi, vaikka onkin joulun yksin kotonaan. Haluamme olla omalla porukalla, eikä kukaan oikein halua pilata joulutunnelmaa anopin takia. Mitään riitaa ei ole ja hyvissä väleissä ollaan, mutta anopilla on jonkinlainen "sosiaalinen vamma" siinä, että hän puhuu KOKO AJAN taukoamatta, ei anna kenenkään muun puhua, vastaa toisten puolesta, keskeyttää, puhuu muiden päälle. Ei jaksa keskittyä lapsiin edes 5 minuuttia, koska sehän tarkoittaisi ettei hän itse voi olla äänessä. Vaikka kuinka olen yrittänyt, anopin seura on oikeasti hirvittävän rasittavaa, olen aivan puhki jo parin tunnin vierailun jälkeen. Hän tulee sohvalle istumaan minuun kiinni ja puhuu, puhuu, puhuu...odottaa että siinä nyökkäilee ja on ainakin kuuntelevinaan, mutta lausettakaan ei anna toisen puhua loppuun ilman keskeytystä. Ei oikeasti vaan jaksa häntä!

Vierailemme ennen joulua ja varmaan joulunpyhien aikaan muutenkin hänen luonaan, mutta ne tärkeimmät päivät vietämme ns. paremmassa seurassa.
Mulla on yksi tälläinen ystävä niin rasittavaa se koko ajan puhuminen!!! Joskus teen sitä, että puhun päälle omia asioita :D
 
"vieras"
Kyllä minä kutsuisin. En pystyisi itse nauttimaan täysillä joulusta jos tietäisin että joku lähisukulainen viettää sen yksin ja itse voi vaikuttaa asiaan kutsumalla meille.
 
Mä en osaa kuvitella tilannetta, jossa tietäisin jonkun sukulaisen viettävän joulua yksin, enkä kuitenkaan kutsuisi häntä meille.

Kyllä meille aina yksi lautanen pöytään lisää mahtuu, jottei kenenkään tarvitse olla yksin. Mikään ei olisi niin hirveää, kuin viettää joulu ihan yksin, joten siksi meillä on ehdottomasti jouluna avoimet ovet ihan kaikille sukulaisille.

Päästäisin meille jopa äitini (ehtona tosin, että on selvinpäin) vaikken hänestä pidä, emmekä ole enää useampaan vuoteen olleet väleissä.
 
liian raskasta
En kyllä oikein ymmärrä tuotakaan, että yhden ihmisen joulun "pelastamiseksi" täytyyy uhrata koko perheen leppoisa joulunvietto. Meillä todella anoppi taukoamattomalla kälätyksellään pilaisi joulun muilta! Kuvitelkaa itsenne tilanteeseen, että anoippi tulee teille vaikkapa 2 päiväksi. Koko aikana ei kukaan muu joulupöydässä tai muulloinkaan saisi sanottua yhtäkään lausetta. Koko joulun kuuntelette koko perhe anopin puhetulvaa ystävänsä sairauksista, taloyhtiön remonteista, eri tv srjojen juonenkäänteistä, lähikaupan ruokavalikoimista, ystävän kissan leikkauksesta, jälleen lisää tv sarjojen juonenekäänteitä... Muu porukka hiljaa nyökytellen. Yrität sanoa jotain jouluvalmisteluihin liittyvää, mutta ei, anopilla on jotain tärkeämpää juorua matti nykäsestä...ja taas kuunnellaan ja nyökytellään. Ja tuota ihan samaa olisi tiedossa se 2 päivää. Edes lasten kanssa ei voisi yhtä lausetta rauhassa vaihtaa kun anoppi keskeyttää senkin jorinoillaan. Siis kuka oikeasti jaksaisi?? Todella 1 ihmisen joulun pelastaminen tärvelisi 5 muun joulun täysin.
 

Yhteistyössä