Yksinkö odottamaan?

Hei teille kaikille ihanille naisille,

Kirjauduin juuri uutena tänne palstalle, koska olen jo vuosia halunnut omaa lasta. Tilanteeni on kuitenkin varsin sama kuin Mammatobe:lla, sillä erolla että täytän kohta jo 34.

19.11.08 Mammatobe kirjoitti (Kokemuksia YH:äideiltä raskautumisesta -ketjussa):
"Olen 30-vuotias ja lapseton omillani toimeentuleva nainen. Olen jo useamman vuoden halunnut lasta/raskautua, mutta minulla ei ole miestä. Olen toki ollut pitkissäkin suhteissa, mutta liitot ovat aina lopulta kariutuneet. Biologinen kello tikittää jo todella pahasti ja pelkään että aikani kohta loppuu.
Nyt harkitsen tekeväni lapsen yksin. Mutta miten? Etsinkö itselleni jonkun miehen ja harrastan seksiä ilman ehkäisyä? Ja hups vain, lapsi on tulossa..."

Vieläkö olet kirjoilla Mammatobe?

Taas eilen kariutui yksi pidempi suhde eroon ja alan kohta olla epätoivoinen. Lapsettomuus masentaa minua päivittäin, vaikka muuten elämäni voisi olla kunnossa. En tiedä kauanko uskallan enää odottaa/etsiä sitä Mr. Oikeaa vai pitäisikö vaan ryhtyä tuumasta toimeen yksinäni.

Onko ketään muita samassa tilanteessa olevia?
 
Jos haluatte voin kertoa miten siinä kävi ...
eli nelikymppisenä raskauduin lyhyehköstä suhteesta.
Yllätys se tosin oli.
Mutta lapsettomuutta ja jopa adoptiota oli juurikin 35:na pohdiskellut...

Asioaan liittyy puolia, jotka tulevat olemaan kipeitä - mulla petti lähiverkko - ja poteminen ja empatia lapseni mahdollisen isättömyyskriisin vuoksi on vaikea pala.
Olen aktiivina vertaistoiminnassa ja tehnyt monet asiat aika perusteellisesti ...

Eli olen teknisellä alalla - nyt takaisin töissä - kämppä melkein oma - ja 4-päväiseltäkin työviikolta rapsahtaa maksimipäivähoitomaksut - nämä kuvatut asiat eivät kuitenkaan korvaa muutamia muita puutteita...

Vaikeinta ihan ihka oikeassa tilanteessa on ponnistella sen välillä - mikä itselle olisi helpinta - ja mikä lapsen tulevaisuuden ja identiteetin kannalta olisi kummin tärkeää. Näihin kuuluu mm bio-isän paperille saattaminen, sekä yhteydet bio-sukuun ...

Mullekin voi laittaa yksäriä ...

Mutta siis rinsessani on ihana ja mahtava puhuva papupata persoona - 1 v ja 5 kk ...

Vanhemmuuteen tai äitiyteenhän liittyy aimo annos syyllisyyttä ideaali-asetelmassakin , saati sitten näin. Vai liekö luonnekysymys - kun pohtii ja miettii muka viisaita ratkaisuja - haastavassa tilanteessa - päätyy potemaan enemmän.

 
Hei AnnaBelle!
Olen asiaa kypsytellyt mielessäni todella pitkään ja luulen päätyväni ratkaisuun tehdä lapsi yksin. Aina ajoittain tulee kauhunväristyksiä mahdollisesta tulevaisuudesta, mutta toisaalta ajatus lapsesta on niin ihanan lämmin ja koko sydämmen täyttävä onnellisuuden tunne.
Minulla olisi nyt jo jopa luovuttajakin valmiina. Hän on minua 15 -vuotta vanhempi lapseton mies. Vanha tuttuni vuosien takaa, ja tuntuu olevan erittäin vakavissaan lupauksensa kanssa.
Kuitenkin vielä arveluttaa tulevaisuus yksinhuoltajana, arjen onnistuminen, lähipiirin suhtautuminen, lapsen isän suvun suhtautuminen, mitä kertoa lapselle ym. ym...
Mikä sinun tilanteesi AnnaBelle tarkemmin on? Kuinka pitkään olet asiaa pohtinut?
Entä sinä YOdottaja? Elät tilanteessa mikä mahdollisesti on AnnaBellellä ja minulla edessä. Kirjoitit: "Vaikeinta ihan ihka oikeassa tilanteessa on ponnistella sen välillä - mikä itselle olisi helpinta - ja mikä lapsen tulevaisuuden ja identiteetin kannalta olisi kummin tärkeää. Näihin kuuluu mm bio-isän paperille saattaminen, sekä yhteydet bio-sukuun ... " Olisi mielenkiintoista tietää tarkemmin miten elämänpolkusi lapsen kanssa lähti käyntiin. Sekä niitä upeita kokemuksia että ei niin upeita.
 
No niin mahdolliset kanssasiskot,

sinällään kaikki lapseen ja hänen persoonaansa liityvähän on ihanaa..
Nyt varsinkin hän oppii ja osaa - ja toki oma lapsi on maailman kaunein. Äidin mielestä.
Ja työkamut yms on suhtautuneet hyvin.
Samoin ne arvokkaat ja hyvät ystävät - joista btw useimmat ovat itse jo äitejä - muutama lapseton ystävä on jäänyt ...
Toki uusia ja ihania ihmisiä on tullut mukaan elämäämme.
Ja paljon auttavaisiakin ihmisiä.
Ja varmasti tämä on opettavaisempi tapa tehdä lapsi kuin sulki-ydin-paripeheessä- aika monta erilaista mutkaa on nähty ja koettu.
Ja toki tässä on mulla yksi selkä ja looginen kasvatuslinja - ei vedä kaksi vanhempaa paljon tai lievästi eri suuntiin.
Ei ole kireyttä tai tiuskintaa vanhempien välillä . "Syötä sinä" - "Vaihda sinä vaippa" jne jne..
Muitakin asioita - itsestä on tuntunut monta kertaa että onneksi ei ole miestä huolettavana vielä tässä lisäksi.... saan syöttää purkkiruokaa lapselle jos väsyttää tai jättää siivoamiset vähemmälle ja lähteä sen sijaan mammakaffeille...

Vaikeuksia on helpompaa yksilöidä - tai haasteitako ne sitten ovat:
- osa on samoja kuin vaikkapa heikossa parisuhteessa olevilla äideillä - valvominen pienen vauvan kanssa alussa on rankkaa. Rankinta alku-äitiydessä, minusta. Ja jos asian laskelmoimaan pystyy - helpompaa olisi saada vauva keväällä tai kesällä - minä valvoin ja kamppailin muidenkin asioiden kanssa lokakuusta eteenpäin , pimeimpänä aikana
- osittain ympäristön asenteet on aivan ok - tosin kuten sanoin mulla klikkaasi pahasti lähisuvun kanssa - ei virallisesti siksi että äitiydyin yksin ... osin siksi että oma äitini sairastui samaan aikaan vakavasti, osin siksi että kuitenkin - se tuen tarve lähipiiriltä vaan ON suurempi kuin parisuhdevanhemmuudessa. Varsinkin jos ottaa lujille - vaikka se valvominen - on tosi rankkaa kuunnella olankohautuksia tai viisastelua miten muka yksin vanhempana olo on ihan ihan sama tai vähäteltävä piece-of-cake kuin kaksin - kera automaattilapsenlikkooja isovanhempien sun muuta ...
- no , tietenkin jos kaiken osasisi ennakoida ja osaisi olla välittämättä , niin olisi helpompaa. MUTTA raskaus tai ainakin alkuäitiys on hormoonihuuruista, umpiväsynyttä aikaa - ja tunteet nousee pintaan monella tapaa. Siis sma kuin muutenkin äitiydessä - oman äitisuhteen läpikäyntiä yms - joillakuilla kai arvostus omaan äitiin lisii , mulla kävi toisinpäin ... unfortunately ...
- eli melkoinen siivilä tämä on useille ihmissuhteille ollut. En tiedä olenko odottanut liikaa - myöskin joiltain ystäviltä.... tai olinko ko ystävät alunperin rankannut väärin - siis olin kyllä ... bileystävät ja menomenoystävät erottuu...
- ja sen huomasin että jo raskaana ollessa ne ystävät jotka väistivät kysymyksen 'seisotko rinnallani tai voinko saada sulta apua' - eivät sitten ole enää ystäviä. Ja eivät seisoneet rinnalla ... vaikka minäkin oon niin höperö että ehkä moista jäin jotenkin odottamaan
- viranomaisyhteyksissä myös tulee noita aataminaikuisia asenteita esille - jo kyllä minä olen niistä pulttaillut. Ja pitänyt lainsäädäntöä yms menettelytapoja tosi epätasa-arvoisina ja tässä tapauksessa isyyttä ja myös paperi-isyyttä pakenevia miehiä suosivana
- bio-isään liittyi aikamoinen saippu-ooppera, joka selvisi kokonaisuudessaan mulle viimeisillään raskaana ...
- bio-sukuun avasin yhteydet - bio-isovanhemmat olivat ristiäisissä - mutta nyt on viileämpää. Kaikenlaista tässä välissä - mutta ko suhde vaatisi multa aikamoisen piilokettuilun kestämistä - enkä enää tiedä onko ko suhteesta niin paljon iloa lapselleni, että se kannattaa... tietenkin tämä vei voimia - koko biosuku-diplomatia-temppuilu - viimeisillään raskaana ja vastasyntyneen kanssa

Ja että tekisinkö jotain toisin ?
En taitaisi kuitenkaan pystyä - jokainen ja niin minäkin - toimii oman selkärankansa ja moraalinsa mukaisesti.
On kumminkin enimmäkseen sellainen tunne, että olen lapseni vuoksi melko monet kivet kääntänyt ja ainakin yrittänyt parhaani ... maanitella isää isyyteen , pedata sukuyhteyksiä yms yms ...

Asiaan liittyy vielä muutamia juttuja - eli testamentti ja raha-asiat kannattaa järjestää siten, ettei mikään mene vahingossa vääriin käsiin. Siis jos isyys on paperilla tunnustettuna. Niinkuin meillä - kohta....
Ei tilejä lapsen nimiin. poissulku bio-isän perintäoikeudelle testamenttiin jne jne ...
Monelle tulee mieleen sijaishuoltaja tai nykyään paremminkin maistraattiin jätetty toive huoltajasta, jos itse ei ole enää lapsesta huolehtimassa.


Olen itsekin miettinyt, että mitä jos olisin suunnitellummin tämän tehnyt, olisiko jokin helpompaa ? Noh, ainakin olisin paremman isäkandin valinnut...
Jostain kumman syystä näistäkin geeeneistä vaan tuli fiksu, vilkas ja kaunis - ja terve - tyttö. Tähän mennessä ollaan oltu nääs huipputerveitä, kopkop puuta.

Nyt tuntuu yhä enemmän , että moni eteen tullut asia liittyy sinällään äityteen ja vanhemmaksi kasvamiseen - siihen onneksi on tullut ihan parisuhdemammoilta vahvistusta...
 
Upeista hetkistä vielä,

kun mun rinsessa . nyt 1v ja 5kk - sanoo illalla mun sängyllä iltaöljyämisen ja iltasadun välissä yhtäkkiä, että "Kaunista" - siis eka kertaa , enkä tiedä mistä sen yhdisti. Niin tippa tulee linsiin ja sitä siinä toistellaan ...
Kaikki uudet taidot - ja jutut ja puheet - ehkä olen suorituskeskeinen tai sitten äitivaan - mutta olen ylpeä mun tytön terveydestä, ruokahalusta, silmäripsistä, sosiaalisuudesta, puhelahjoista - kävelytaidosta ja ja ...
Ja siinähän niitä onnistumisentunteita tulee itsellekin ...

Ja ylpeä olen myös että pystyin olemaan 4 kk hoitovapaalla - eli vein lapseni hoitoon 1v 3kk . Moni parisuhteellinen kiikuttaa kersat hoitoon 9kk ikäisenä... Panostusta ja säästöjähän tuo vaatii... samoin kuin tää 4pv työviikon tekeminen.
Mutta sanoisin, että kannattaisi nuo budjetoida - jos yhtään on mahdollista...
Laskeskelin kiivasti olisinko ollut hvapaalla vielä 7 kk pidempään, mutta olisi taloudellinen pelivara jäänyt pieneksi...

 

Yhteistyössä