Yksinhuoltajuus ja opiskelu? ONNISTUUKO?

• Viestiketjun aloittaja yhoo
  • Ensimmäinen viesti
yhoo
Mä oon miettiny että aloittaisin opiskelut, jos pääsen nyt tulevassa haussa kouluun. Mulla on kaks lasta joista toinen koulussa. Syksyllä sitten alkaisi mun opiskelut. Onko se mahdollista? vai toiveajattelua? Rahallisesti tulisimme toimeen.

"hmm"
No ei kait siinä oo mitään sen kummempaa estettä kuin jos kävisit töissäkään. Tosin opiskellessa tulet varmaan olemaan enemmän kotona, ainakin jos opiskelet yliopistossa.

"yyhoo"
Ammattikorkeaan ja varulta haen toisen asteen.. Amk:n haluaisin.
Ootteko muuten menny toisen asteen kouluun "lasten sekaan" vanhemmalla iällä? ootteko ollu luokkanne vanhin? Millanen luokan ryhmähenki on ollut?

"hmm"
Mä opiskelin hoitoalaa amk:ssa kun olin 19-v ja varmaan 40% meidän luokalta oli oli kolmekymppisiä! Vanhimmat oli melkein 50-vuotiaita. Lähihoitajaopiskeluissa iltaopinnoissa on paljon vanhempia, päiväpuolelta en osaa sanoa, mut luulis että sielläkin on muitakin kuin teinejä. Muilta aloilta en osaa sanoa.

"dooris"
Jos taloudellinen puoli ei ole ongelma niin opiskelemaan vaan.

Itse olin kylläkin vain yhden lapsen yksinhuoltaja opiskellessani, mutta paljon helpompaa aikaa se opiskeluaika oli kuin työssäkäynti. Opiskellessa oli vain joitakin hetkiä jolloin lapsen siarastaminen oli katastrofi, koska yleensä aikataulut joustivat edes hiukan ja tehtävien teko onnistui kotoa käsin vaikka lapsen nukkuessa.

Opiskeluaikana lapsen päiväkotipäivät olivar pääsääntöisesti lyhyempiä.

"mä"
[QUOTE="yyhoo";25700494]Ammattikorkeaan ja varulta haen toisen asteen.. Amk:n haluaisin.
Ootteko muuten menny toisen asteen kouluun "lasten sekaan" vanhemmalla iällä? ootteko ollu luokkanne vanhin? Millanen luokan ryhmähenki on ollut?[/QUOTE]

Itse olen totaaliyh ja opiskelin toisen asteen ammatin lasten kanssa. Ei ollut vaikeaa. Tokihan se on haasteellisempaa ja raskaampaa kuin töissä käynti, kun kotona joutuu koulupäivien lisäksi tekemään tehtäviä, mutta toisella asteella niitäkään ei niin mahdottomasti tullut. AMK:hon jatkoin suoraan ja se ottaa kyllä voimille välillä, kun on koulupäivien lisäksi todella paljon tehtäviä ja tentteihin tarvitsee lukea monta kertaa enemmän kuin amiksessa ollessa.

Priorisointi on se taito, jota tarvitaan jos mielii yh:na opiskella. Jos etusijalla on kodin siisteys, omat harrastukset yms. niin AMK:hon ei kannata lähteä.

"yyhoo"
hoitoalalta mulla on koulutus ja haluan pois sieltä :)
Nyt vaan ois sellanen vaihe elämässä että voisin aloittaa tyhjästä; aloittaa opiskelut ja muuttaa uuteen kaupunkiin. Eli kääntää uuden sivun elämässäni.

Tietysti onnistuu, itsekin olen opiskellut. Ainoa este, minkä keksin, on tuo rahallinen este, mutta jos ei sellaista ole niin mikä sen estäisi? Samahan se on kuin jos kävisit töissäkin. Itse opiskelen toisella asteella aikuisten ryhmässä, nuorten asteelle en menis mistään hinnasta :p

eipäs yleistetä
[QUOTE="hmm";25700487]No ei kait siinä oo mitään sen kummempaa estettä kuin jos kävisit töissäkään. Tosin opiskellessa tulet varmaan olemaan enemmän kotona, ainakin jos opiskelet yliopistossa.[/QUOTE]

Sehän nyt riippuu ihan alasta, kuinka paljon voi tehdä kotoa käsin. Hassu oletus tuo, että voisi kaiken tehdä kotoa käsin. Esim. luonnontieteissä ja opettajaopinnoissa on kyllä paljon läsnäolopakollista opiskelua. Ja monissa muissakin aineissa.

"yyhoo"
Mä voisin olla tietty koulussa kun pienempi on pk:ssa ja isompi menis koulun jälkeen ip kerhoon. Mä olen nyt työttömyyspäivärahalla eikai ne tuet paljoa sen pienemmät ole?

[QUOTE="yyhoo";25700615]Mä voisin olla tietty koulussa kun pienempi on pk:ssa ja isompi menis koulun jälkeen ip kerhoon. Mä olen nyt työttömyyspäivärahalla eikai ne tuet paljoa sen pienemmät ole?[/QUOTE]

Riippuu siitä mitä tukea tulet saamaan. Opintotuki on sen vajaa 300 euroa. Jos pääset työttömyyskorvauksella opiskelemaan, niin se on sitten saman verran kuin nytkin.

"mä"
[QUOTE="yyhoo";25700615]Mä voisin olla tietty koulussa kun pienempi on pk:ssa ja isompi menis koulun jälkeen ip kerhoon. Mä olen nyt työttömyyspäivärahalla eikai ne tuet paljoa sen pienemmät ole?[/QUOTE]

Lainan kanssa tuet on ihan ok.

Mitä alaa olet ajatellut? Harjotteluissahan tulee sitten tehdä työpaikan vaatimat työvuorot, joten tämä kannattaa ottaa heti alkuun huomioon kouluun hakiessa.

"vieras"
[QUOTE="yyhoo";25700494]Ammattikorkeaan ja varulta haen toisen asteen.. Amk:n haluaisin.
Ootteko muuten menny toisen asteen kouluun "lasten sekaan" vanhemmalla iällä? ootteko ollu luokkanne vanhin? Millanen luokan ryhmähenki on ollut?[/QUOTE]

Minä olin 30v ja mua oli pari vuotta vanhempi, muut alle 25v ja hauskaa oli eikä yhtään tuntenut itseään vanhemmaksi.

Laulava Lomittaja
Miksipä ei onnistuisi?

Minä opiskelin kolmen lapsen yh:na ammattiopistossa koulunkäyntiavustajaksi.Toki vaati arjen uudelleen asettelun ja asennetta jokaiselta.Ei meistä kukaan kuollut tai saanut mitään traumoja tuosta vuodesta.

Omaa arkeani helpottaakseni,tein edellisenä päivänä seuraavan päivän ruuat puolivalmiiksi,viikonloppuisin suunnittelin seuraavan viikonlopun ruuat..Arkena ei kyllä kauheasti liikuttu missään,kun ei vaan jaksanut..

Kyllä se onnistuu!

"vieras"
Onnistuu! Rohkeasti vaan lähdet toteuttamaan haaveitasi:) Itse aloitin opinnot lasten ollessa 2.8v&5.4v ja nyt loppu häämöttää.Taloudellisesti on ollut hieman tiukkaa mutta työharjoittelun kautta löytyi työpaikka odottamaan valmistumista joten aika valoisalta näyttää.KOvasti tsemppiä sinulle!

"Vieras"
Amk:ssa opiskelu on kuitenkin eri luokkaa, kuin amiksessa. Amk:ssa on isoja tenttejä, joissa joku kirjoista voi hyvin olla englanniksi. Isoja esseitä on KOKO AJAN! Pituus on keskimäärin se 5-10s per essee.
Opinnäytetyö on aika hankala, jos on yh, koska se vaatii paljon keskittymistä ja aikaa.
Einse opiskelu silti mahdotonta ole! Zemppiä.

[QUOTE="Vieras";25700739]Amk:ssa opiskelu on kuitenkin eri luokkaa, kuin amiksessa. Amk:ssa on isoja tenttejä, joissa joku kirjoista voi hyvin olla englanniksi. Isoja esseitä on KOKO AJAN! Pituus on keskimäärin se 5-10s per essee.
Opinnäytetyö on aika hankala, jos on yh, koska se vaatii paljon keskittymistä ja aikaa.
Einse opiskelu silti mahdotonta ole! Zemppiä.[/QUOTE]

Meillä on toisella asteellakin aika paljon kirjallisia töitä ja kun olen AMK:ssa aikaisemmin opiskellut, niin voin sanoa, että nyt toisella asteella on huomattavasti enemmän kirjallisia töitä. :) Ehkä koulumme on siitä poikkeuksellinen. Esseet ovat laajudeltaan samanlaisia kuin AMK:ssa, laajempiakin useasti, ainoa ero on ettei lähdeviitteissä olla opistoasteella niin tarkkoja kuin AMK:ssa. Illalla nuo kirjalliset tulee tehtyä kun lapset nukkuu, silloin on aikaa keskittymiselle.

oma kokemus
Mä aloitin opinnot yliopistolla, kun lapsi oli vähän yli 1-vuotias. Toisinaan ongelma oli se, että samaan aikaan suoritettavia pakollisia kursseja saattoi olla niin, että aamulla piti olla paikalla klo 9 eli lapsi päiväkodissa klo 8 ja viimeinen luento loppuu klo 19 eli pääsisin hakemaan vasta klo 20. Eihän tollain voi olla, joten sitten linsasin ja joskus sain jonkun tutun hakemaan lapsen päiväkodista. Lapsen takia olen kyllä lintsaillut aika paljon, laskenut rimaa aika alas. Se on ottanut luonnon päälle, kun on palautellut surkeita esseitä, joilla pääsee just ja just läpi.

Silti on ollut huono omatunto liian pitkistä päivistä. Välillä on sellaisia päiviä, ettei luentoja ole ollenkaan, joten on voinut tehdä muutaman tunnin töitä kotona ja hakea lapsen aikaisin. Välillä on ollut taas aivan liian pitkiä päiviä, ja ne näkee lapsessakin.

Lapsen oksennustauti tulee tietenkin just silloin kun yrität lukea illalla tenttiin tai kirjoittaa sitä esseetä. Ikinä ei kannata jättää mitään viimeiseen iltaan. Ylipäätään organisointia tää homma on vaatinut. Joskus kyllä kadehdin niitä kavereita, joilla on päivästä 16 tuntia aikaa tehdä omia juttujaan, töitä tai opiskelua. Mulla on ollut sellainen periaate, etten tee töitä silloin kun olen lapsen kanssa kotona. No muutaman kerran siitä on lipsuttu. Mutta eihän mulla ole aikaa edistää osaamistani ja uraani kun sen max 8 tuntia, mitä lapsi on hoidossa ja sitten illat kun lapsi on mennyt unille. Musta tuntuu, että mä häviän siinä aika paljon muihin verrattuna. Vaikka olen mielestäni pärjänny yh:ksi ihan hyvin, eihän työnantajia kiinnosta se, että on olosuhteisiin nähden pärjännyt ja tehnyt paljon. Ainakin mulla on sellainen olo, että mun pitää koko ajan selitellä jotain puutteita CV:ssä, vaikkakin opinnot ovat edenneet ihan sitä normaalitahtia ja olen tehnyt töitäkin tässä samalla.

Minulla on huonompaa oman alan työkokemusta kuin muilla vuosikurssini opiskelijoilla. En ole voinut lähteä toiselle puolelle Suomea kesätöihin, kun enhän saisi lasta vieraalla paikkakunnalla kunnalliseen päiväkotiin ellen luopuisi paikasta kotipaikkakunnalla. Muutenkin tuntuisi liian rajulta heittää lapsi kesäksi eri päiväkotiin oudolle paikkakunnalle. Joinakin kesinä olen ollut vain osan aikaa töissä. Se alkaa vähän uuvuttaa, kun ei saa olla koskaan lomalla kunnolla.

Mutta siis aika huonot asemat työmarkkinoilla mulla on verrattuna muihin. Vaikka joka kesä olen jotain oman alan hommaa tehnyt, ainakin työhaastatteluissa mulle siitä valitellaan, että onpa mulla tylsä CV. Ne mun työpaikat on vissiin olleet sitten säälittäviä. Mä alan olla aika vakuuttunut, että mä valmistun työttömäksi sitten kun valmistun.

Sosiaalinen elämä tietty myös vähän vähissä. Etenkin opintojen alussa porhalsin heti luennon jälkeen hakemaan lasta hoidosta, vaikka olisin ehkä voinut istua sen puoli tuntia kahvilla muiden kanssa. En ole käynyt missään illanistujaisissa tai muissa opiskelijariennoissa ja sen takia ei ole tullut tutustuttua kovinkaan hyvin kehenkään. Tää on varmaan vaan mun oma vika, mutta silloin opintojen alussa koin niin suurta ahdistusta lapsen hoitoon jättämisestä, että en halunnut pitää häntä minuuttiakaan ylimääräistä hoidossa.

Yhteistyössä