Yksinhuoltajille lisää rahaa tiedossa..

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
mihinkäs tuosta nyt sit pitää ottaa yhteyttä.. meillä tulee kunnan kautta ja perivät sit ex:ltä. eli saan kuitenkin sen 300e kuukaudessa.

En tiedä, mä vaan ajattelin odottaa, ja katsoa, mitä tapahtuu.

ehkä mäkin teen sitten niin. mä niin toivon että pikkasen helpottas tämä kituuttaminen tammikuussa kun harjoittelukin alkaa. 13e saa jo perunoita aika paljon :D

Alkuperäinen kirjoittaja mamatsu:
Alkuperäinen kirjoittaja mamatsu:
armoton korotus :kieh:

Pitää kiitollisena ottaa vastaan pienetkin roposet :saint:

Jos joku saa myös toimeentulotukea tms tuo armoton korotus vähennetään siitä,kuten tämä ensi vuoden lapsilisäkorotuskin :kieh:

Mikä ihmeen lapsilisäkorotus? Oon vissiin taas ollu jossain ku en ole tästäkään kuullu.

mihinkäs tuosta nyt sit pitää ottaa yhteyttä.. meillä tulee kunnan kautta ja perivät sit ex:ltä. eli saan kuitenkin sen 300e kuukaudessa.

En tiedä, mä vaan ajattelin odottaa, ja katsoa, mitä tapahtuu.

ehkä mäkin teen sitten niin. mä niin toivon että pikkasen helpottas tämä kituuttaminen tammikuussa kun harjoittelukin alkaa. 13e saa jo perunoita aika paljon :D

13?lla saa yllättävän paljon.

Alkuperäinen kirjoittaja ei tajuu:
vuotta sama elari 118,30 (muistaakseni). Kelle ne korotukset kuuluu? Kiitti,sjos joku osaa kertoa.

Ihan jokaikiselle joka saa elatusapua tai -tukea. Sopimuksen teosta seuraavana indeksikorotuksena ei ei nouse, mutta jokainen seuraava indeksikorotus nostaa sitä 5%. Kunnalta saatu elari pitäisi nousta automaattisesti, etän maksama elari nousee kun ilmoittaa siitä exälle :D

Hyvä juttu kun nousevat, on ne ollutkin aika kauan tossa 129 eurossa. Mä kun en saa sitä lapsilisäkorotusta niin on tuokin ihan hyvä sen lisäksi että saan vielä eläkkeeseen korotuksen. Asumistuesta en tiedä vielä sanoa mitään. Toimeentulotukea en saa paitsi mulla on päätöksenä saada myöhemmin pesukone kun vanha sanoo ittensä irti.

Alkuperäinen kirjoittaja mirena04:
Alkuperäinen kirjoittaja ei tajuu:
vuotta sama elari 118,30 (muistaakseni). Kelle ne korotukset kuuluu? Kiitti,sjos joku osaa kertoa.

Ihan jokaikiselle joka saa elatusapua tai -tukea. Sopimuksen teosta seuraavana indeksikorotuksena ei ei nouse, mutta jokainen seuraava indeksikorotus nostaa sitä 5%. Kunnalta saatu elari pitäisi nousta automaattisesti, etän maksama elari nousee kun ilmoittaa siitä exälle :D

kiiti, eli olisko kunnan pitänyt huolehtia siitä korotuksesta automaattisesti? Kummalta tuntuu, kun en ole yhtään korotusta koskaan saanut.

Alkuperäinen kirjoittaja Viva ei kirj.:
Miten kun mun lapsen isä maksaa elatusmaksun. Niin tuleeko näihin isän maksamiin ikinä indeksikorotuksia vai onko se aina sama summa sinne asti kun lapsi 18v..? Osaako kukaan sanoa?

Kyllä tulee.

ok,eli onko siis otettava lastenvalvojaan yhteyttä? Koska? (isän kans ei siis olla missään tekemisissä..)
Mä jo tässä mietinkin että aika outoa jos ei tuohon tuu ikinä korotuksia,mahtas olla aika suuri summa joskus 15v päästä minkä saan..
Ja siis kun 2005 tehty sopimus niin onko tässä välissä ollut jo indeksikorotuksia..? Vai onks tää nyt se eka mitä en saa?
Kiitos jos joku jaksaa vastata :)

Alkuperäinen kirjoittaja ViVa:
Alkuperäinen kirjoittaja Viva ei kirj.:
Miten kun mun lapsen isä maksaa elatusmaksun. Niin tuleeko näihin isän maksamiin ikinä indeksikorotuksia vai onko se aina sama summa sinne asti kun lapsi 18v..? Osaako kukaan sanoa?

Kyllä tulee.

ok,eli onko siis otettava lastenvalvojaan yhteyttä? Koska? (isän kans ei siis olla missään tekemisissä..)
Mä jo tässä mietinkin että aika outoa jos ei tuohon tuu ikinä korotuksia,mahtas olla aika suuri summa joskus 15v päästä minkä saan..
Ja siis kun 2005 tehty sopimus niin onko tässä välissä ollut jo indeksikorotuksia..? Vai onks tää nyt se eka mitä en saa?
Kiitos jos joku jaksaa vastata :)

Jos sulla on vaikka exäs puhelinnumero, niin pistä sille tekstari asiasta. Jos ei maksa, niin sitten voit pyytää lastenvalvojaa soittamaan ja informoimaan indeksikorotuksesta. Jos ei sittenkään vielä maksa, niin voit pistää ne ulosottoon.

Mä en kyllä nyt ihan tarkkaan muista, koska viimeksi on tullut indeksikorotus... Ei siitä kauheen montaa vuotta ole, mutta onko tullut 2005 jälkeen? Elatussopimuksen teosta seuraava korotus ei vielä koske, mutta sitä seuraava koskee.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Miksei meitä normaaleja ihmisiä hyysätä niin kuin yh:ta?

Eikös uusioperheet ja yksinhuoltajaperheet ole nykyään enemmän normaalia kuin ydinperheet? Sitäpaitsi tuo korotus ei koske pelkästään yksinhuoltajia, vaan kaikkia jotka elatustukea saa.
Meille ei periaatteessa ole mitään väliä kuinka paljon tuo nousee, kun sen minkä minä elareita esikoisestani saan, sama summa maksetaan mieheni lapselle. Mutta kaikenkaikkiaan hyvä että joku muukin nousee kuin ruuan hinta.

Elatusapuja ja elatustukea ei koroteta 1.1.2008 lukien. Tilastokeskukselta saadun tiedon mukaan elatusapujen ja elatustuen tarkistuksen perusteena käytetyn elinkustannusindeksin muutos edellisestä elatusapumaksujen korottamista vastaavasta ajankohdasta, lokakuusta 2006, lokakuuhun 2007 oli 4,4 prosenttia. Koska nousu on alle viisi prosenttia, elatusapuihin ja elatustukeen ei tehdä indeksitarkistusta vuoden 2008 alusta.

Elatusavut ja elatustuki on sidottu elinkustannusindeksiin. Elatusapuja ja elatustukea korotetaan seuraavan kalenterivuoden alusta, kun elinkustannusindeksin lokakuun indeksiluku on noussut vähintään 5 % edellisestä elatusapujen korottamisesta vastanneesta indeksiluvusta.

Miksi mä löysin tälläsen tekstin netistä...? Kumpi on totta?

Elatusapuja ja elatustukea ei koroteta 1.1.2008 lukien. Tilastokeskukselta saadun tiedon mukaan elatusapujen ja elatustuen tarkistuksen perusteena käytetyn elinkustannusindeksin muutos edellisestä elatusapumaksujen korottamista vastaavasta ajankohdasta, lokakuusta 2006, lokakuuhun 2007 oli 4,4 prosenttia. Koska nousu on alle viisi prosenttia, elatusapuihin ja elatustukeen ei tehdä indeksitarkistusta vuoden 2008 alusta.

Elatusavut ja elatustuki on sidottu elinkustannusindeksiin. Elatusapuja ja elatustukea korotetaan seuraavan kalenterivuoden alusta, kun elinkustannusindeksin lokakuun indeksiluku on noussut vähintään 5 % edellisestä elatusapujen korottamisesta vastanneesta indeksiluvusta.

Mikä kumpi?

Mikä kumpi?

siis että tuleeko se indeksikorotus vai ei? :) kun tuo ap:n linkki sanoo että tulee ja itse löysin tuollaisen että ei tuliskaan

Mikä kumpi?

siis että tuleeko se indeksikorotus vai ei? :) kun tuo ap:n linkki sanoo että tulee ja itse löysin tuollaisen että ei tuliskaan

No tossahan lukee, ettei sitä tule 1.1.2008 :D Eli tämän vuoden tammikuussa ei tullut :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja kinuski:
Miksei meitä normaaleja ihmisiä hyysätä niin kuin yh:ta?

Eikös uusioperheet ja yksinhuoltajaperheet ole nykyään enemmän normaalia kuin ydinperheet?

Toivottavasti ei. ( koska onnellinen ydinperhe paras perhe )

Mutta kun aina se ydinperhe ei vaan ole onnellinen,kenenkään kannalta. Nimim. kokemusta on...

Yhteistyössä