Yksinhuoltajille, ihan mielenkiinnosta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Poolo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Poolo

Aktiivinen jäsen
21.06.2005
1 975
0
36
Kun meillä on aika hankalaa saada lapsille hoitajaa (mummi ja pappa töissä eli käytettävissä viikonl., lomillla ja iltaisin ehkä; toisesta mummosta ei ole hoitajaksi; sopivia naapureita ei oikein ole ja kavereilla kaikilla lauma omiakin lapsia) niin joskus silloin tällöin on mies puuskahtanut, että "miten ihmeessä ne yksinhuoltajaäidit oikein saa hoitajaa tai pääsee mihinkään jos miehen on oltava töissä...?" Kun meillä mies periaatteessa pystyy järjestelemään ite työaikansa mutta jos joutuu minun menojen takia olemaan lasten kanssa niin omat työhommat rästiytyy pahemman kerran. Eli siis kysymys kuuluukin että miten ihmeessä sitä yksinhuoltajana pääsee "pakollisiin" omiin menoihin, joihin ei voi ottaa lapsia mukaan? Vai otatteko lapset mukaan lääkärireissulle, hammaslääkäriin, gynelle, virastoihin... ym. ym. Vai löytyykö niitä huoltojoukkoja sitten omasta takaa sen verran että yllättäviin ja pakollisiin menoihin löytyy aina lapsenlikka?

Kun olin vielä kotihoidon tuella, otin lapset todellakin mukaan joka paikkaan. Nyt kun olen palannut opiskelemaan ja töihin, koetan hoitaa pakolliset virastojutut jne sinä aikana kun lapset on päiväkodissa. Siis sellaisina päivinä kun pääsen itse aiemmin töistä/koulusta. Lasten päivä ei siis pitene vaikka hoidan omia asioitani. Jos tämä ei onnistu, otan lapset mukaan.

Eipä ole paljon vaihtoehtoja.

Olen ottanut muksun joka paikkaan mukaan, myös gynelle. Eipä ole paljon vaihtoehtoa :) Hammaslekurin saa ilta-ajalla, joten silloin illalla on mummi tai lapsen isä hoitanut muksua.

Muistanpa erään aamun, jolloin heräsin käytännöllisesti katsoen sokeana. Olin ihan paniikissa, sain ajan terveysasemalle, menin sinne mukuloiden kanssa (taisivat olla 4,5v ja 2,5v). Laittoivat eteenpäin erikoislääkärille samoin tein. Suoriuduin lasten kanssa (ilman rattaita) junalla keskustaan ja silmäklinikalle. Sain pidettyä lapset aisoissa sokeanakin tuntikausien odotuksen ajan ja olin jopa älynnyt eväät ottaa mukaan.

Tuon jälkeen on tuntunut siltä, ettei ole tilannetta, mistä en selviäisi vekarat mukana.

Uteliaille: Sokeuden syy oli FINNI! Joo, silmien väliin oli yön aikana kasvanut mahtifinni, joka oli täysin epäkypsä ja noin pienen luumun kokoinen. Se painoi jotain hermoja sillä tavalla, ettei silmäluomia saanut nostettua ylös. Ottivat oikein valokuvia friikistä klinikalla. Hoitona antibioottikuuri ja seuraavana aamuna sain taas simmut auki. :P

No nyt pojat jo kouluikäisiä eli helpolla pääsen. Olen ollut koko ajan täysin yksinhuoltaja eli ei mitään "joka toinen viikonloppu isällä"-systeemejä. Onneksi olen ollut koko ajan töissä, joten pakolliset asiat olen hoitanut päivähoidon aukiolon puitteissa eli lapsi hoidossa.

Periaatteesa sisko ja äiti olisivat hätätapauksessa varalla, jos jotain akuuttia tulisi, mutta enpä ole tarvinnut hoitoapua. Viikonloppu- ja iltamenot jäivät, kun ensimmäinen lapsi syntyi.

Nyt haaveilen jo ajasta, kun asun yksin ja voin töitten jälkeen lähteä vaikka kauppoihin kiertelemään tai kavereille kylään, eikä kukaan odota nälissään kotona, että tulisin laittamaan ruokaa. ;)

joka paikkaan mukana kulkee.. mutta edellinen hampilääkärikäynti keskeytettiin nuoren neidin vaatimuksesta ja seuraava yritys olisi elokuussa, jännittää jo valmiiksi.. :(

Alkuperäinen kirjoittaja Nos habebit humus:
Muistanpa erään aamun, jolloin heräsin käytännöllisesti katsoen sokeana. Olin ihan paniikissa, sain ajan terveysasemalle, menin sinne mukuloiden kanssa (taisivat olla 4,5v ja 2,5v). Laittoivat eteenpäin erikoislääkärille samoin tein. Suoriuduin lasten kanssa (ilman rattaita) junalla keskustaan ja silmäklinikalle. Sain pidettyä lapset aisoissa sokeanakin tuntikausien odotuksen ajan ja olin jopa älynnyt eväät ottaa mukaan.

Tuon jälkeen on tuntunut siltä, ettei ole tilannetta, mistä en selviäisi vekarat mukana.

Uteliaille: Sokeuden syy oli FINNI! Joo, silmien väliin oli yön aikana kasvanut mahtifinni, joka oli täysin epäkypsä ja noin pienen luumun kokoinen. Se painoi jotain hermoja sillä tavalla, ettei silmäluomia saanut nostettua ylös. Ottivat oikein valokuvia friikistä klinikalla. Hoitona antibioottikuuri ja seuraavana aamuna sain taas simmut auki. :P

Arjen sankari :D :D

Moniin virastoihin voi ottaa lapset mukaan ja esim. hammaslääkärin ajaksi olen saanut äidiltäni hetken hoitoapua ja Lapsiperheiden kotipalvelusta saa hoitajan jos ajoissa tietää menonsa. Lapsiperheiden kotipalvelu on ainakin täällä pääkaupunkiseudulla ja sieltä saa tarvittaessa hoitoapua.

joskus hoitajan saa hyvällä tuurilla jos sattuu joku kaveri olemaan kotosalla tai lomalla, mut usein sitä joutuu ottamaan lapset mukaan. gynelle mennessä joku terkka on katsonut lapsien perään jos ei muuten ole onnistunut.

Itselläni,(en oo yh)on ainakin löytynyt aina joku kaveri mukaan,jos on pitänyt mennä lääkärille intiimi asioita hoitamaan =) Sellaista virasto/virallista asiaa ei minun mielestä olekkaan johon lapsi ei saisi tulla mukaan! Jos ei kelpaa niin sitten olen mieluummin menemättä!

Mulla aika paljon oli serkku "hätäapuna" kun asuttiin viel poitsunkaa kaksin. Eli serkulle saatoin viedä hoitoon tai sovittiin etukäteen jos mulla sattu olee joku lääkäri tai vastaava. Nyt pyrin järjestämään/ pyytämään lääkärinajat yms miehen vuorojen mukaan niin pääsee sit itsekseen. Mutta kyllä poitsu sitten on mukana jos muu ei onnistu.

Alkuperäinen kirjoittaja muumuu:
Alkuperäinen kirjoittaja Nos habebit humus:

Arjen sankari :D :D

Apua :o Mistä se johtui että tuli noin iso? Olit varmaan ihan kyklooppi :D

Lisäkysymys: miten teidän henkinen puoli eli saatteko sitä kuuluisaa omaa aikaa helposti ja rassaako kun joutuu olemaan 24/7 lasten kanssa? Vai mennäänkö periaatteella ´pakko jaksaa, vaihtoehtoja ei ole´? Ovatko yh:t yleensä miten väsyneitä?
*Suomen gallupista jdfsjsslö hyvää päivää...* Ei vais, kiinnostaa muuten vaan.

No lapsi mukaan vaan. Harvemmin noita hammaslääkäreitä ym onkaan. Jos sattuu mummo oleen vapaalla niin ottaa kyllä hoitoon. Ihmetyttää kyllä ydinperheiden äidit kaveripiirissä jotka ei pysty hoitaan mitää lasten kans. ehkä se on sit luonne/asenne kysymys.

Oon mä välillä ottanut muksuja mukaan omille lääkäri tms menoille, jos en hoitajaa oo saanut. Kyllä ne hoituu aina jotenkin jos on pakko. Useimmiten kyllä jompikumpi mummoista on ollut apuna, onneks asuvat lähellä molemmat :)

Alkuperäinen kirjoittaja Poolo:
Lisäkysymys: miten teidän henkinen puoli eli saatteko sitä kuuluisaa omaa aikaa helposti ja rassaako kun joutuu olemaan 24/7 lasten kanssa? Vai mennäänkö periaatteella ´pakko jaksaa, vaihtoehtoja ei ole´? Ovatko yh:t yleensä miten väsyneitä?

minulla hyvä tukiverkosto joten joka asialle ei tarvitse lasta mukaan ottaa..(virastot yms). Omaa aikaa saan halutessani melkein..mutta harvoin sitä haluan eli henkinen puoli on hyvä...saoin fyysinen :D en ole väsynyt...menen aikasemmin nukkumaan jos väsyttää..

No mä sain tänään omaa aikaa... Soitin alakerran naapurille ja kysyin voisko muksut mennä siihen vähäks aikaa kun mun pitäs mennä tsekkaa yhet laitteet, kun meen tuurauskeikalle loppukuusta...
No tota pääs hiukan lipsahtaa... Kun juomaa tuli ovista ja ikkunoista sitten (kaverilla sattu olee synntärit nääs ) :whistle: :ashamed: Ja ei, en todellakaan voinu kieltäytyä :whistle: Kolmen tunnin pikakänni, ensimmäisen kerran elämässäni... Hain lapset ysin maissa ja ne meni samantein nukkumaan joten mun pieni huppelisuus ei haitannu...
*avaaaaaa hemmetin ison sateenvarjon*

Paremmin me jaksetaan nyt verrattuna isän kans asumiseen, eipä tartte kahta "lasta" hoitaa. Hyvät on verkostot, vapaalle pääsisin useemmin ku haluaisinkaan..

Tuli mieleen kerran kun varasin hammaslääkäriaikaa ja se ehdotti jotain jolloin tiesin ettei vahtia saa mistään. Kysyin jotain muuta aikaa siihen vedotin ja rouva puhelimen päässä suuttui mulle että kyllähän sinne voi lapsenkin kanssa tulla! Ja todellakin juuri siinä hoitolassa oli erittäin hyvä leikkipaikka sekä hoitajien ja lääkärien asenne lapsia kohtaan =)

saan nykyään ainakin kerran kuussa viikolopun vapaaksi kun sain meille tukiperheen. muuten ei ole kamalan raskasta olla yksin, mut henkisesti tää on ainakin mulle välillä ihan kamalan uuvuttavaa.. kyllä sitä välillä touhuaa itkun kanssa, mut tosiaan.. pakkohan se on vaan mennä eteenpäin.

Uusimmat

Yhteistyössä