Yksinhuoltajat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja surullinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

surullinen

Vieras
Odotan kolmatta lasta syntyväksi lokakuulla, ennestään on 1,5v ja lähes 4-vuotiaat tytöt. Nyt näyttää siltä, ettei tästä parishteesta tule enää mitään. Mies ei kykene olemaan isänä lapsilleen , eikä puolisona minulle. Mietin vain sitä arkea, kun en haluaisi lasten kasvavan ilman isää,mutta ei tämäkään ole hyvä näin, kun jatkuvasti tapellaan. JOtenkin tuntuu siltä, että rankka arki yhuoltajana on parempi vaihtoehto kuin tämä nykyinen. Kertokaa yh:t, miten teidän arki sujuu . Onko tukiverkkoa, miten selviätte taloudellisesti ?

Minä lähdin erittäin riitaisasta parisuhteesta lasten ollessa 1v ja 2v. Alussa oli kaikkein rankinta, mutta kyllä se elämä voitti! Enkä kuitenkaan koskaan ole katunut, samat riidat jatkuu edelleen ton exän kanssa, nyt vaan lapset eivät joudu kärsimään niistä, vaikka kyllä tietävätkin ettemme ole parhaita ystäviä keskenämme. Taloudellisesti pärjäsin ihan hyvin, olin osa-aikaisesti aluksi töissä, sitten vuoden päästä erosta laitoin lapset tarhaan ja menin kokopäivätyöhön. Nyt lapset ovat 5v ja 4v, erosta 3 vuotta aikaa, minulla uusi ihana mies ja meille vauva tulossa.

Kyllä sitä pärjää. Toki on tiukkaa jos on tottunut elämään kahden tuloilla. Lapsilisät ja elarit kolmesta on ihan kivasti, sitten saat tietty asumistuen ja äitiyspäivärahan. Mulla ei oo tukiverkkoja ja alku oli tosi hankalaa, mut nyt alkaa helpottaa. Suhde oli huono, vasta nyt oon tajunnut kuinka huono, ja oikeastaan parempi että oon nyt yksin ennen kuin mies olisi ehtinyt hajottaa mut.

samaa olen minä miettinyt että kuinka pärjäisin rahallisesti kun töitä ei ole löytynyt ja miehen rahoilla nytkin eletään.. enkä ole enää varma jaksanko taistella suhteen onnistumisen puolesta... tuntuu että oisi helpompi luovuttaa..

oon miettinyt samaa, mulla myös kolme lasta. Ainoa este erolle on enää taloudelliset murheet.Osaako joku heittää arvion, millaisen summan kuukaudessa noin saa ? Äitiysrahani osaan laskea itse, mutta mitä sitten muuta tuloa on ? Onko kukaan yh hoitovapaalla ?

mä oon hoitovapaalla mut mul on vaan kaks lasta. saan verojen jälkeen n. 600e kht (siis siinä on kht, kuntalisä ja hoitolisä), asumistuen ja n.300e lapsilisiä ja 280e elarit. Saat varmaan lähemmäs 300e enemmän koska sul on 3 lasta.

Lapsilisä yhdestä lapsesta 136 e yksinhuoltajakorotuksen kanssa (muistaakseni), minimi elatustuki suunnilleen tuon saman. Jos olet äitiysrahalla tai hoitovapaalla, niin todennäköisesti saat myös asumistukea. Ei leveää elämää, mutta ihan varmasti pärjää.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti vaasasta:
oon miettinyt samaa, mulla myös kolme lasta. Ainoa este erolle on enää taloudelliset murheet.Osaako joku heittää arvion, millaisen summan kuukaudessa noin saa ? Äitiysrahani osaan laskea itse, mutta mitä sitten muuta tuloa on ? Onko kukaan yh hoitovapaalla ?

Millaisen summan kuukaudessa saa?
Saat jokaisesta lapsesta hiukan alle 50 e korotusta lapsilisään.

Lasten isältä elatusmaksut, joiden määrä riippuu paljon isän tuloista.

Muut tulot ovat ihan samoja tuloista riippuvia mitä parisuhteessa olevanakin saat.

Taloudellisesti pärjää ihan hyvin. Arkea en koe rankaksi. Nautin arjesta ja elämästä, ilman että on häiritsevää miestä rinnalla. Toki hyvän miehen voisin ottaa, mutta en usko että solmin ihmissuhdetta lasten ollessa pieniä. Olen kahden yh ja odotan yksin kolmatta, en seurustele lapsen isän kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti vaasasta:

Olen hoitovapaalla. Asumiskuluni ovat vajaan 900e kuussa, saan asumistuen ym. kelan lisät. Asumiskulujen jälkeen käteeni jää n. 800e ja kyllä sillä pärjää.

onko teistä mammoista suurin osa rahan takia miehen kanssa?
parisuhteessa on vaikeitakin aikoja mutta niistäkin selviää kun ei ole itsekäs, ei ole pakko lapsilta isää riistää tai toisinpäin, joku viisas on joskus sanonut että pikkulapsi aikana ei saisi erota.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
parisuhteessa on vaikeitakin aikoja mutta niistäkin selviää kun ei ole itsekäs, ei ole pakko lapsilta isää riistää tai toisinpäin, joku viisas on joskus sanonut että pikkulapsi aikana ei saisi erota.

Ai jaa, miten sitä selviää siitä että mies löytää uuden naisen ja lähtee sen mukaan ja jättää perheensä?

Alkuperäinen kirjoittaja yhäippä:

Ai jaa, miten sitä selviää siitä että mies löytää uuden naisen ja lähtee sen mukaan ja jättää perheensä?

jos on kaikki kotona kunnossa niin ei tarvii ukko muualta akkaa

Minä olisin valmis yrittämään miehen kanssa ja olen sille yrittänytkin sanoa, että tää ei ole mikään paras vaihe erota, mutta minkäs teet kun mies ei viitsi painostaa yhtään yhteiseen elämään, vaan juoksee ongelmiaan karkuun. Mies luulee, että ongelmat ratkeaa sillä, että erotaan, mutta ei se niin ole.

Tuo on niin tyypillistä miehille, että etsitään heti uusi nainen, kun kotona on hankalaa, ei edes yritetä selvittää niitä ongelmia, vaan vaihdetaan nainen uuteen ja taas onni kukoistaa vähän aikaa, kunnes samat ongelmat kertautuu.

jos on kaikki kotona kunnossa niin ei tarvii ukko muualta akkaa

Juujuu, toki se oli mun vika, kyllähän sen tiiän.... hohhoijaa

Yhteistyössä