Yksinhuoltaja vai yhteyshuoltajuus?

Tämmöistä tällä kertaa :)

Erosimme lapseni isän kanssa ja nyt sitten pitäis miettiä elämää eteenpäin.

Kumpi parempi, yksinhuoltajuus vai yhteishuoltajuus?

Mitä käytännössä niillä on eroa?

Hankala tilanne kun lapsen isä ajoi vielä rattijuopumuksen pari päivää sitten ja olen lähtenyt evakkoon mökille kun tämä isä rupesi kiehumaan yli...

Vastauksia odotellessa :)
 
"Mintus"
Yksibhuoltajuus on helpompi, ei tarvitse toisen allekirjoitusta passihakemuksiin ym. Silloin sinä saat yksin määrätä lasten asioista. Eri asia on suostuuko lasten isä siihen. Ainakin kannaattaa kokeilla meneekö lävitse ihan vaan sopimalla.
Joku muu tietää näistä enemmänkin.
 
  • Tykkää
Reactions: Blade
"vieras"
No itsehän sinä ukon paremmin tunnet. Jos on sellainen olo, että tulevaisuudessa asioiden hoito yhteisesti on mahdotonta (saada esim. juuri nimikirjoituksia tiettyihin asiakirjoihin), on esim. väkivaltainen tai ryyppää tai ei muuten ole kelvollinen huolehtimaan tasaverataisesti lapsista jne., niin ilman muuta yksinhuoltajuus, mutta jos olet sitä mieltä, että ukko pystyy asioista huolehtimaan ja olette hyvässä väleissä jne. niin yhteishuoltajuus voi olla ihan ok. Mutta muistathan, että huoltajuusmuoto ei edelleenkään vaikuta tapaamisiin millään tavalla.
 
  • Tykkää
Reactions: Blade
Yhteishuoltaja, lähi sellainen
Ei tässä ajatella SUN etua. Niin se vain on. Siinä on kyseessä lapsen etu. Vielä -80-luvulla melkein automaattisesti äidit (tai lähivanhemmat) sai yksinhuollon. Mutta laki muuttunut, onneksi, ja nykyään automaattisesti tulee yhteishuolto. Yksinhuollolle pitää olla kunnon perusteet, eli juuri syyt miksi se ei ole lapsen etu.

Rattijuopumus puoltaa yksinhuoltajuuttasi kyllä. Mutta tulee mieleen, että jos tämä tapahtui juuri eron aikoihin, niin voiko olla vain erosta johtuvasta kriisistä johtuva yksittäinen tapahtuma (mikään ei tietenkään oikeuta rattijuopumusta!) vai onko kyseessä toistuva toimintamalli, eli että olisi lapselle vaaraksi että rattijuopumusta tapahtuu useamminkin?

Minä itse sossu ammatiltani, ja näitä paljon tehnyt. Itse myös erosin vuosi sitten lasteni isästä. Kyllä siinä eron kriisissä teki mieli kostaa miehelle lastenkin kautta, kun mikään muu ei tehnyt "mitään", mutta onneksi en siihen lähtenyt.

Ellei ole itse avioeroa kokenut, ei voi tietää miten järkyttävä pettymys se on itseen, unelmiin ja koko elämään. Siinä tulee itsestä rumin puoli esiin, vaikkei olisi sitä koskaan uskonut. Onneksi oli ystäviä joille purkaa, enkä lapsille ikinä pahaa sanaa ole isästä sanonut. Lastenvalvojalla sovittiin pilkuntarkka tapaamissopimus, vaihdot päiväkodin ja kolun kautta (paitsi 2 kertaa kuussa viikonloppuisin, jolloin aina kutsun ystäväni paikalle, etten ole hänen kanssaan kahden).

Vaikeaa se ero on, mutta teet oikean päätöksen, jos siihen olet päätynyt. Minäkin lähdin. Vaikeaa on ollut, vaikka päätös oli oikea. Älä kosta lapsen kautta, siitä ei mitään hyvää seuraa.
 
  • Tykkää
Reactions: Blade
Mitenkäs tällainen tilanne ettei isä anna lapsen yksinhuoltajuutta minulle?

Meneekö oikeuteen?

Voiko yksinhuoltajuutta hakea myöhemmin jos näyttää siltä ettei asiat pyöri?

Lapsen isä on aika saamaton ihminen ja juokin paljon, ihan lääkärissä käyntikin on hänelle liikaa pyydetty puhumattakaan siitä että jotain nimiä papereihin...

Vaikuttaako rahalliseen tilanteeseen se onko yksinhuoltaja vai yhteishuoltajuus?

Mitenkäs tapaamisoikeuksien sopiminen, onko kellään kokemuksia joista haluais kertoa, esim: Mahdollisia ongelmia tapaamisissa?
 
"Andy"
Rahaan ei vaikuta,molemmissa tapauksissa oikeuteen menee. Tapaamiset mustaa valkoiselle paperille, ehdottomasti. Yhteishuoktajuuteen ei tosiaan kannata suostua, siitä on erittäin vaikeaa päästä eroon.
 
  • Tykkää
Reactions: Blade
Alkuperäinen kirjoittaja Yhteishuoltaja:
Ei tässä ajatella SUN etua. Niin se vain on. Siinä on kyseessä lapsen etu. Vielä -80-luvulla melkein automaattisesti äidit (tai lähivanhemmat) sai yksinhuollon. Mutta laki muuttunut, onneksi, ja nykyään automaattisesti tulee yhteishuolto. Yksinhuollolle pitää olla kunnon perusteet, eli juuri syyt miksi se ei ole lapsen etu.

Rattijuopumus puoltaa yksinhuoltajuuttasi kyllä. Mutta tulee mieleen, että jos tämä tapahtui juuri eron aikoihin, niin voiko olla vain erosta johtuvasta kriisistä johtuva yksittäinen tapahtuma (mikään ei tietenkään oikeuta rattijuopumusta!) vai onko kyseessä toistuva toimintamalli, eli että olisi lapselle vaaraksi että rattijuopumusta tapahtuu useamminkin?

Minä itse sossu ammatiltani, ja näitä paljon tehnyt. Itse myös erosin vuosi sitten lasteni isästä. Kyllä siinä eron kriisissä teki mieli kostaa miehelle lastenkin kautta, kun mikään muu ei tehnyt "mitään", mutta onneksi en siihen lähtenyt.

Ellei ole itse avioeroa kokenut, ei voi tietää miten järkyttävä pettymys se on itseen, unelmiin ja koko elämään. Siinä tulee itsestä rumin puoli esiin, vaikkei olisi sitä koskaan uskonut. Onneksi oli ystäviä joille purkaa, enkä lapsille ikinä pahaa sanaa ole isästä sanonut. Lastenvalvojalla sovittiin pilkuntarkka tapaamissopimus, vaihdot päiväkodin ja kolun kautta (paitsi 2 kertaa kuussa viikonloppuisin, jolloin aina kutsun ystäväni paikalle, etten ole hänen kanssaan kahden).

Vaikeaa se ero on, mutta teet oikean päätöksen, jos siihen olet päätynyt. Minäkin lähdin. Vaikeaa on ollut, vaikka päätös oli oikea. Älä kosta lapsen kautta, siitä ei mitään hyvää seuraa.
Kiitos :) Mies on ollut jo vuoden verran aikas mahdoton tapaus, masentunut ja tällaisia tempauksia tehnyt.

En tietenkään halua lasta häneltä viedä ja hän saa tavata lasta -> lapsen etu aina ensin :)
 
Yhteishuoltaja, lähi sellainen
Mitenkäs tällainen tilanne ettei isä anna lapsen yksinhuoltajuutta minulle?

Meneekö oikeuteen?

Voiko yksinhuoltajuutta hakea myöhemmin jos näyttää siltä ettei asiat pyöri?

Lapsen isä on aika saamaton ihminen ja juokin paljon, ihan lääkärissä käyntikin on hänelle liikaa pyydetty puhumattakaan siitä että jotain nimiä papereihin...

Vaikuttaako rahalliseen tilanteeseen se onko yksinhuoltaja vai yhteishuoltajuus?

Mitenkäs tapaamisoikeuksien sopiminen, onko kellään kokemuksia joista haluais kertoa, esim: Mahdollisia ongelmia tapaamisissa?


Voi voi...

Tunnut kovin lapselliselta, tai suoraan sanottuna itsekeskeiseltä.

"Vaikuttaako rahalliseen tilanteeseen?"

Tajuatko, että tässä ONNEKSI ajatellaan lapsen etua, ei sinun! Itsepä isän lapsellesi valitsit. Mitä jos hankkisit vaikka ammatin tai kunnon työs, niin saisit rahasi. Älä rahasta lapsellasi. Lapsella ON isä. Se on ihanaa ja lapselle valtava rikkaus!

Jos nyt alat nyhtää lapsen kautta rahaa ja eristää miehen lapsen elämästä, voi olla etteti mies sellaista jaksa. Jaksa taistella oikeudestaan olla isä. Selitä sitten teinille ja myöhemmin oman lapsen saavalle lapselle, kun hän kyselee miksei isä pidä yhteyttä!

Sun pitäisi ajatella nyt lapsen etua, ja miettiä miten lapsi ja isä voi muodostaa/jatkaa suhdettaan, ja sun pitäisi tukea sitä, eikä eristää lasta isästä, vaikkei teidän suhde toiminutkaan.

Kerää itsesi, nainen. Ajattele lapsesi parasta ja katso tulevaisuuteen. On lapsen onni ja identiteetille tärkeää etrtä suhde isään säilyy ja pysyy hyvänä. On jopa sun velvollisuus tukea sitä.
 
"vieras"
Mitenkäs tällainen tilanne ettei isä anna lapsen yksinhuoltajuutta minulle?

Meneekö oikeuteen?

Voiko yksinhuoltajuutta hakea myöhemmin jos näyttää siltä ettei asiat pyöri?

Lapsen isä on aika saamaton ihminen ja juokin paljon, ihan lääkärissä käyntikin on hänelle liikaa pyydetty puhumattakaan siitä että jotain nimiä papereihin...

Vaikuttaako rahalliseen tilanteeseen se onko yksinhuoltaja vai yhteishuoltajuus?

Mitenkäs tapaamisoikeuksien sopiminen, onko kellään kokemuksia joista haluais kertoa, esim: Mahdollisia ongelmia tapaamisissa?
No jos väen väkisin haluat tapella, niin voit toki viedä asian oikeuteen, mutta sulla täytyy olla todella hyvät perusteet, että yksinhuoltajuuden saat siinä vaiheessa. Onhan noitakin, että yhteishuoltajuus on pysynyt silti, vaikka toinen vanhempi on aivan sekopää...

No taludellisesti se kait eniten vaikuttaa elareihin (ei siis tästä omakohtaista kokemusta, kun mulla yksihuoltajuus). Eli kun katsotaan, kuinka paljon lapset on kummallakin vanhemmalla, niin niistä elareista tehdään sitten niitä vähennyksiä.

Tapaamisista mulla oliskin sitten kertoilla vaikka ja kuinka... Aluksi meni suht' hyvin, mutta enää kahteen vuoteen ei ole ukko noudattanut mitään siopimuksia. Ja niin hullua kun se onkin, niin hänellä ei sen noudattamiseen mitään velvoitetta ole. Vaikka lapsella on oikeus tavata isäänsä (lukee soppreissa) tiettynä ajankohtana, niin isämpä ei ole pakko lasta ottaa, jos ei huvita... Eli loppupeleissä sillä paperilla ei sitten ole mitään virkaa, jos toinen ei sitä halua noudattaa.
 
  • Tykkää
Reactions: Blade
Mulla on yksinhuoltajuus ja yhteistuumin lapsen isän kanssa siihen päädyttiin. Tapaamisiin se ei vaikuta mitenkään. Vanhemmat yhdessä tekee tapaamissopimuksen. Rahallisesti on myös ihan sama, onko yhteis- vai yksinhuoltajuus. Lapsen isä ei saa mitään lapsen terveystietoja, ei tietoja päiväkodista eikä mistään muualtakaan, koska mä oon lapsen ainoa huoltaja.
 
  • Tykkää
Reactions: Blade
"ellinoora"
Yhteishuoltajuus hankalaa joskus,kun ei voi tietää tulevaisuudesta.Minun lasten isä katosi,siis asustelee jossain ulkomailla,en tiedä osoitetta tai puhnumeroa.Lapsille ei voi sitten yksin hakea passeja,avata tilejä,saada mopokorttia jne.Jos olet yksinhuoltaja niin se ei vaikuta tapaamisiin tai mihinkään sellaiseen,on vain paljon helpompi hoitaa lapsen asioita.
 
  • Tykkää
Reactions: Blade
Eihän ero koskaan ole helppo ja tämäkin ero on saanu jo aika raadollisia piirteitä kummaltakin osapuolelta mutta yritetään hoitaa asiat järkevästi.

Onneks meillä on järkeviä viranomaisia jotka osaa auttaa :)
 

Yhteistyössä