E
epätoivo
Vieras
Tulin nyt tänne purkamaan pahaa oloani, kun en löydä kuuntelijaa. Avopuolisoni ja minä olemme 5. kuulla raskaana. Koen jääneeni asian kanssa yksin, ja se satuttaa. Raskaus on vaikuttanut minuun henkisesti paljon, olen pelokas, ylitunteikas ja masentunut, vaikka itse vauvasta olen iloinen. Mieheni suhteen tunnen oloni petetyksi: MEIDÄN piti odottaa tätä vauvaa yhdessä, ja tässä sitä taas ollaan, yksinäisenä, miehen ollessa baarissa. Kuten kovin monina muinakin vko:nloppuina. Olen yrittänyt puhua asiasta mieheni kanssa, mutta meillä on kaiketi kommunikaatio-ongelmia. Puhumme samaa kieltä, mutta kumpikaan ei taida ymmärtää toinen toistaan. Kun yritän valaista hänelle syitä siihen, miksi nimenomaan nuo hänen alkoholipitoiset illanviettonsa tuntuvat minusta erittäin kurjilta, en koskaan saa anteeksipyyntöä, vaan syyttelyitä: Oma vikani, kun jään kotiin. Raskaus ei ole mikään sairaus ja voisin edelleen tulla ja mennä ihan kuten ennenkin raskautta. Jotenkin en vaan osaa nauttia olostani yksin enkä seurassa, jos alitajuntaisesti odotan koko ajan, että toinen kotiutuisi baarireissultaan. Aina, kun asia otetaan puheeksi, mies päättää keskustelun lyhyeen sanomalla; en jaksa kuunnella tuollaista kitinää, mulla on oikeus omaan rauhaan. Eikö mulla sitten raskaana olevana nais-ihmisenä ole oikeutta kokea kaipuuta lapsen isää kohtaan? Olin niin hölmö, että kuvittelin raskauden vievän baarihalut meiltä molemmilta, en käsittänyt että tämä napanuora sitoo vain ja ainoastaan minut. Tämä asiasta stressaaminen on oikea oravanpyörä, mitä enemmän murehdin, sitä enemmän pelkään että vauvankin on paha olla. Kauhea syyllisyydentunne.. En saa tätä oloa loppumaan, tarvitsisin siihen isää.
Kateellisena luen tältä palstalta niistä ihanista odottavista isistä, jotka osallistuvat lapsen ja äidin elämään jo raskausaikana. Sellaista meilläkin piti olla..
En jaksa enää toivoa, että asia tästä miksikään muuttuisi, joten toivonkin enemmän keinoja oppia ottamaan elämä sellaisena, kuin se on. En halua surra koko raskausaikaa, joten mitä voin tehdä?
Minä ja vaavi olemme kiitollisia vastauksista.
Kateellisena luen tältä palstalta niistä ihanista odottavista isistä, jotka osallistuvat lapsen ja äidin elämään jo raskausaikana. Sellaista meilläkin piti olla..
En jaksa enää toivoa, että asia tästä miksikään muuttuisi, joten toivonkin enemmän keinoja oppia ottamaan elämä sellaisena, kuin se on. En halua surra koko raskausaikaa, joten mitä voin tehdä?
Minä ja vaavi olemme kiitollisia vastauksista.