Yksinäinen joulu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja akat.mies
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

akat.mies

Vieras
Edessäni on taas yksinäinen joulu. Miksi näin?

Olen asiaa miettinyt ja tullut siihe tulokseen, että yhteiskunnassamme noudatetaan vielä vanhaa apinoilta periytyvää johtajaurosmallia. Johtajauros saa mitä haluaa, ""apulaisjohtajat"" mitä johtajalta jää yli ja hierarkian alimmaisen saavat olla ilman ja tyytyä tekemään työt johtajien puolesta.

Minkälainen tämä johtajauros sitten on? Ehdottomasti urheilullinen & pitkähkö, keskivertoälykäs ei mikään Einstein, itsevarma ja röyhkeä. Näillä ominaisuuksilla varustettu mies pärjää, saa naisia, rahaa ja valtaa. Aina ""juhlapuheissa"" korostetaan älykkyyttä mutta ""ihan oikeassa elämässä"" on toisin.

Mitä tälle sitten voi tehdä? Jos on saanut “huonot” geenit ei mitään muuta kuin sopeutua.

Jaa, todisteita vai? tässä tulee!

1) Naiset suosivat näitä johtajauroksia.

Kummalla luulette olevan enemmän vientiä, 190cm/90kg urheilullisella itsevarmalla ja sanavalmiilla, hiukan jopa röyhkeähköllä keskivertoälykkäällä miehellä vai mensankin todella älykkääksi todistamalla akateemisesti koulutetulla, 168cm/64kg silmälaseja käyttävällä miehellä. Voin omasta 33 vuoden kokemuksestani vastata että ensimmäinen saa lähes kenet haluaa, toinen ei ketään. Käsi sydämelle ja tiedät itsekin näin valitsevasi.

Näin on ollut peruskoulusta tähän päivään asti. Kyllä, olen neitsyt, jos se jotain kiinnostaa. Olen myös melko montaa ensimmäisen tyypin miestä/poikaa seurannut niin koulussa, ravintoloissa kuin työelämässäkin. Heillä ei ole vaikeuksia pitää vaikka kahta naista samanaikaisesti.

2) Myös toiset miehet suosivat näitä johtajauroksia.

Tämän todistamiseksi kelpaa oma työurani. Tiedän olevani erittäin pätevä työssäni. opiskelujeni loppuvaiheessa työpaikkaa etsiessäni minun oli sosiaalisella asteikolla ylempänä oleviin verrattuna kuitenkin paljon vaikeampi löytää mieleseni työpaikka. Tämä huolimatta selvästi paremmasta opintomenestyksestäni. Löysin lopulta työtä, jossa olen myös pätevyyteni viimeisen 9 vuoden aikana osoittanut. Tästä huolimatta on palkkakehitykseni ollut melko vaatimatonta. Tämän tiedän varmasti, sillä olen seurannut kollegoideni verotietoja (tätä eivät toki muut toimistollamme tiedä). Olen huomannut ettei palkkakehitys riipu juurikaan suorituksista, vaan siitä miten tarkasti yksilö vastaa johtajauroksen määritelmää. Hämmästyttävää mutta totta, jos ette usko tarkastakaa kollegoidenne verotiedot, saatatte hämmästyä

Myös urakehitykseni on ollut nolla. Olen jo muutama vuosi sitten ilmaissut kiinnostukseni vaativimpiin tehtäviin kuten projektipäälliköksi. Kaksi vuotta sitten yksikössämme vapautui projektipäällikön paikka. Miten luulette käyneen? Paikkaan nimitettiin vasta vuoden talossa ollut silloin 26-vuotias, lähes täysin johtajauroksen profiilia vastaava mies. Hän ei ollut mitenkään osoittanut ammattillista pätevyyttään, vaan vasta opiskeli monia asioita. Koulutukseltaankin hän on AMK-insinööri ei siis akateemisesti koulutettu. Puoli vuotta sitten tämä sama mies ylennettiin yksikkömme päälliköksi vaikka hän ei mielestäni ollut mitenkään erityisesti ansioitunut projektipäällikkönä. Hän kyllä osaa deledoida tehtävät muille ja saa muut tekemään työt puolestaan. Esimerkiksi minä olen tehnyt viimeisen vuoden aikana projektimme eteen satoja palkattomia ylityötunteja kun tämä johtajauros on taas tehnyt 6-8 tuntisia työpäiviä. Johtajaurokselle tällainen suuripiirteisyys toki sallitaan, jos minä sitä kokeilisin olisi palaute murskaava Ensimmäiseksi päätöksekseen tämä johtajauros nimitti uudeksi projektipäälliköksi, ei toki minua joka olen tehnyt töitä eläimen lailla ja ilmaissut kiinnostukseni, vaan oman naispuolisen kopionsa. Myös tällä johtajanaaraalla on AMK-koulutus, vasta reilun kahden vuoden ammatillinen kokemus mutta myös sama urheilullinen vartalo ja vielä tätä johtajaurosta suurempi kyky vaatia itseään alemmilta 120% panosta samalla kun itse ""ottaa löysemmin rantein"" ja kerää kiitokset (niin rahalliset kuin muutkin) onnistuneesta projektista. Miksi en vaihda työpaikkaa? Koska tiedän etten ikinä tule pärjäämään kilpailussa näitä johtajauroksia ja -naisia vastaan ja kuitenkin kaikesta huolimatta viihdyn työssäni. Työni on kuitenkin ammatillisesti erittäin mielenkiintoista ja haastavaa sekä useat kollegat mukavia. Tulen toimeen palkallani mutta se että nämä johtajaurokset ja -naaraat palkitaan huomattavasti anteliaammin vaikka heidän panoksensa on paljon omaani vaatimattomampi on vaikea hyväksyä. Epäilen että molemmilla on loistava ja rahakas ura ja tulevaisuus edessään.

3) Johtajaurokset tietävät oman asemansa ja käyttävät sitä häikäilemättä hyväkseen.

Tähän käy esimerkiksi jo mainittu uusi esimiehemme joka osaa vaatia muita tekemään työtä hyväkseen. Olen mm. valmistellut useampia projektipäällikön toimenkuvaan kuuluvia kalvosettejä omalla ajallani sekä hänelle että uudelle projektipäällikölle. He ovat sen sijaan lähteneet nauttimaan ""ansaitusta viikonloppulevosta"" jo etuaikaan ja esittäneet kalvot johtoryhmässä ominaan. Ja miksi en kieltäydy? Näin olen useasti päättänyt tehdä mutta tosipaikassa annan aina periksi, apinaurosten ei ole kuulu sanoa ei ylemmilleen. Myös sihteereiltä tämä esimies on jo ennen esimiesasemaansa saanut erityispalveluksia. Epäilen että hän nauttii myös “intiimimpiä” palveluksia vaikka onkin naimisissa ja kahden lapsen isä. Olen seurannut tätä sivusta jo hetken aikaa....

Ei asiat ole kyllä noin suoraviivaisia; elämässä voi olla yksinäistä, vaikka olisi akat.tutkintoja ja kuvailemaasi ulkonäköä.

Itse miehessä ei enää puhuttele ulkonäkö vaan jokin muu. Nuorena ei kylläkään tullut silmälasipäinen mies kysymykseen, mutta nyt voi olla vatsaakin, ei haittaa jos persoonallisuus, äly, herkkyys, empatia, voima, huumorintaju, itseluottamus ym. kohdallaan. Mua ei haittaa jos mies on oman pituiseni (oon naiseksi aika pitkä), ei mitään väliä onko mies 178 cm vai 188 cm.

Olen hieman eri mieltä kanssasi, en tosin osaa kirjoittaa varmaankaan ajatuksiani yhtä selkeästi paperille kuin sinä, mutta yritetään:)
En usko, että mainitsemillasi johtajauroksilla tai naarailla ulkonäkö on mitenkään ratkaisevassa osassa heidän menestymiseensä. Toki näistäkin ihmisistä löytyy valioyksilöitä ulkonäön puolesta, mutta pikainenkin vilkaisu tämänkin maan johtopaikoille osoittaa varsin selkeästi että tässä kohtaa ei ulkonäöllä ole suurta merkitystä. Suurinta osaa yritysmaailman sekä yhteiskunnan johtohenkilöistä en missään tapaa menisi luonnehtimaan kauniiksi tai komeiksi, ulkonäön puolesta valioyksilöiksi. Jo pelkästään vilkaisu maan presidenttiin osoittaa tämän todeksi.

Mutta ilman muuta näillä johtajatyypeillä on jotain, mikä nostaa heidät ylemmäs ja itse uskoisin sen olevan hyvä itsetunto ja positiivinen elämänasenne. Elämän tyylinä on yleinen positiivinen asenne, jossa ihminen vain vahvistuu vastoinkäymisten myötä eikä lannistu kun eteen nousee pystysuora seinä. Lisäksi vielä jokaisella näistä ihmisistä löytyy tervettä itsekkyyttä ja itsensä kunnioitusta ja rohkeutta asettaa itsensä tilanteisiin, josta voi myös tulla alas korkealta ja kovaa. Ja tämä on se syy, mikä erottaa sinut akateeminen mies näistä johtajauroksista. Ei se ole pituutesi tai ulkonäkösi vaan se, ettet arvosta itse itseäsi, vaan vuodesta toiseen suostut nyhertämään ylipitkiä päiviä vailla kiitosta, palkankorotusta tai ylennystä. Sinun kirjoituksestasi myös kuvastuu pikkutarkka ja ehkä hieman kateellinen näpertelijä, joka hyvästä koulutuksesta, koulumenestyksestä ja älykkyydestä huolimatta ei vain kykene olemaan tyytyväinen omaan osaamiseensa ja vaatimaan ansaitsemaansa kohtelua. Jokaisella meistä on omat vastoinkäymisemme ja hankaluutemme jokaisella elämänalueella, mutta sinä et niitä tiedä, vaan kuvittelet toisten saavan kaiken helpolla ilman työtä ja vaikeuksia.

En ymmärrä sitä, että miksi kiinnität niin kovasti huomiota näihin johtajauroksiin ja heidän kadehtimiseensa. Miksi napiset heidän saamasta etuoikeudesta, kun itse olet sitä systeemiä ensimmäisenä pyörittämässä? Sinähän se mahdollistat heidän asemansa tekemällä kaiken mitä joku keksii ehdottaa. Ja kun kyselit, että miksi on edessäsi taas yksinäinen joulu, niin siinäkin kohtaa kehoittaisin miettimään että tulitko itsekin kiinnittäneesi huomion näihin johtajanaaraisiin sen sijaan, että olisit huomannut ryhmästä sen itsesi kaltaisen ahertajan. Hyvinkin ympärilläsi voi olla ihminen, joka ei vastaa ehkä yleistä kauneusihannetta, mutta ettet sinäkin vain huomaisi niitä uljaimpia yksilöitä ja jättäisi harmaavarpusen huomiotta. Jos on sinunlaisesi älykäs, ahkera työmyyrämies olemassa, niin miksi muka ei olisi vastaavaa naispuolista olemassa? Sinun tarvitsee vain ottaa silmä käteen ja katsoa :) Iloisempaa joulumieltä sinullekin :)

Olen tormannyt tilanteeseesi seka tyo-, etta siviilielamassa. Miksi joiltain nayttaa onnistuvan lahes kaikki vasemmalla kadella hoitaen, toiset eivat parjaa kovallakaan yrittamisella. Aivan kuten itsekin huomasit, kyse ei ole alykkyydesta tai ahderuudesta. Mielestani kyse on ihmissuhdetaidoista.

Isani on asiasta viela parempi esimerkki kuin mina itse. Keskinkertainen koulumenestys, paassyt aina joka paikkaan rimaa hipoen. Laiskanpullea, mutta hyva supliikkimies ja loistava delegoija. Ja siina onkin mielestani menestyksen salaisuus. Han osaa kasitella muita ihmisia. Ilkeimmat sanoisivat sita manipuloimiseksi, mutta ilkeilylla ei saa mukavan miehen mainetta ja tuloksia elamassaan yhta aikaa.

Vaikka tulokset tyoelamassa olisivat miten hyvia, se saattaa jaada esimiehilta huomaamatta. Toisekseen asiantuntijatehtavissa parjaa sosiaalisesti kompelompikin, mutta ihmisjohtaminen vaatii johtajuuteen sopivaa luonnetta. Miten saada alaisensa tuntemaan itsensa arvostetuksi, jotta he olisivat motivoituneita ja antaisivat parhaan mahdollisen tyopanoksen. Ei se vaadi edes loistavaa tietotaitoa ja ahderuutta vaan hyvaa organisointikykya ja supliikkia. Ei vittumainen tyotuntejen laskija pomona parjaa.

Ihmissuhdemarkkinoilla patee samat saannot. Hyva supliikkimies ystavystyy helposti uusien ihmisten kanssa. Se taasen kasvattaa itsevarmuutta ja saa nayttamaan mielenkiintoiselta naistenkin silmissa. Vaikka olisi kuinka hyva ihminen, ei ""anteeksi, etta olen olemassa""-olemus veda ketaan puoleensa. Itseluottamus nakyy olemuksesta ja silla saa anteeksi ulkoisia puutteitakin.

En hetkeakaan epaile, etteiko kiltti ja hiljainen mies olisi hyva tyontekija, aviomies ja isa, mutta esimiesaseman ja perheen saavuttaminen saattaa valitettavasti olla ylivoimaista. Ja sitten pitaisi viela muistaa, etta kiltti ei ole sama kuin saamaton, mielipiteeton ja heikko. Ei ole ihmiselo aina helppoa, etenkaan nain jouluna.

Eiköhän se ole se luonne, mikä loppupelissä ratkaisee ja pitää ihmiset yhdessä. Sitä paitsi Suomessa on myös yksinäisiä naisia, joilla ei ole Jouluna l'heisiä ympärillään, eikä ketään jota rakastaa. Turha silti lähteä muita syyttelemään omasta epäonnesta.

Olet väärässä. AMK-tutkinto on korkeakoulututkinto, ei ""alempi"". Korkeakoulututkinnon voi suorittaa yliopistossa tai ammattikorkeakoulussa. AMK:n korkeakoulututkinnot ovat ammattikorkeakoulututkintoja, mutta siis myös korkeakoulututkintoja. ""Alempia"" korkeakoulututkintoja oli ainakin ennen vanhaan yliopistossa suoritetut sosionomin, varanotaarin ym. tutkinnot tai sitten hum.kanditutkinnot.

Tuo alkuperäinen kirjoittaja muuten on nainen, sen huomaa vaikka ei olisi minkään valtakunnan korkeakoulututkintoa.

AMK-tutkinto 160 ov, sanotaanko sitä sitten ammattikorkekoulutukinnoksi, koska eihän se voi olla samanarvoinen kuin yliopiston maisterintutkinto graduineen (ylempi korkekoulutukinto)?

Kun tama keskustelu taas lahti vaarille raiteille, niin tuli mielen vanha juttu. Sekatyomies paatti tittelillaan tarkeilleelle kaupanalan tyontekijalle esitella itsensa pistolapioteknikoksi.

Hienolta kuulostaa, mutta mahtaako silla tyonantajan silmissa olla suurta merkitysta palkan tai urakehityksen kanssa?

Maisterin tutkinto on ylempi korkeakoulututkinto. AMK-tutkinto on ammattikorkeakoulututkinto. Molemmat ovat korkeakoulututkintoja vrt. työpaikkailmoitus, jossa vaatimuksena on korkeakoulututkinto tai soveltuva korkeakoulututkinto - AMK-tutkinnon suorittanut täyttää kelpoisuusvaatimuksen.

Alempi korkeakoulututkintoja ovat siis nuo varanotaarit ja sosionomit ja mitä niitä onkaan.

Ajanhukkaa tässä turhantärkeiden ihmisten päitä sekoittamaan. On ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneita, joita maisteriksikin voidaan tituleerata. Sitten on meitä muita, joskaan ei yhtään vähäisempiä ihmisiä.

Virkoja haettaessa ennenvanhaan puhuttiin aina ylemmästä korkeakoulututkinnosta. Muihin hommiin kelpaa trademonit, merkonomit, merkantit, melkonomit ja muuten vaan hyvät tytöt ja pojat.

Niin, se oli ennen vanhaan se. Nykyään puhutaan korkeakoulututkinnosta, joita ovat maisterit ja tradenomit. Loput ovat sitten teknikoita, merkonomeja, merkantteja ja asentajia. Ja mitä niitä nyt sitten on. Ihan apukoulun käyneetkin työllistyvät, jos osaavat markkinoida itseään.

Kyllä alempi korkeakoulututkinto on edelleen olemassa, eli kandidaatin tutkinto. Ja sen voi suorittaa ainoastaan korkeakoulussa tai yliopistossa. Ylempi korkeakoulututkinto, eli esim. maisterin tutkinto (tai esim. diplomi-insinööri) suoritetaan myös yliopistossa tai korkeakoulussa. Nämä ovat korkeakoulututkintoja.

Ammattikorkeakoulu on AMMATTIkorkeakoulu, eli siis EI yliopisto eikä korkeakoulu vaan AMMATTIkorkeakoulu. Tutkinto on ammattikorkeakoulututkinto (AMK). Se on myös siis korkeakoulututkinto, mutta ei alempi eikä ylempi (jotka nimitykset ... ks. edellinen kappale) vaan ammattikorkeakoulututkinto. Ja siitä voi suorittaa jatkotutkinonnon ammattikorkeakoulussa (ja Bolognan myötä se hyväksytään osaksi alempaa/ylempää korkeakoulutkintoakin, jos haluaa siirtyä tiede/taide yliopiston/korkeakoulun puolelle).

muotoilija AMK, KK, FM

Keskusteltiinko nyt siitä, mistä aihe avattiin.
Ymmärrän aloittajaa, mutta en ole samaa mieltä. Kun ihminen kehittyy, ulkonäkö lakkaa olemasta kriteeri miestä valittaessa, mutta ei vaatimattoman näköinenkään sitä onnea tuo, jos sattuu saamaan esimerkiksi juopon.

>Nuorena ei kylläkään tullut silmälasipäinen mies kysymykseen

Osaatko sanoa miksi näin?

Olen tämän monesti aiemminkin kuullut ja myös itse todeksi havainnut. Itse olen rillipää ja huomannut ""menestyksen"" paranevan selvästi kunhan laittaa silmälasien sijaan piilolasit. Itse en piilolaseista diggaa mutta mitäpä sitä ei pillua saadakseen tekisi.

Mutta mikä järki tässä naisten logiikassa siis on?

Toivottavasti alkuperäinen ei ole hankkinut akat. tutkintoa vain saadakseen naista.

Niin työelämässä kuin nais/miesmarkkinoilla on merkitystä henkilökohtaisilla ominaisuuksilla ja sosiaalisilla taidoilla. Joillakin niitä ei ole luonnostaan, mutta jokainen voi harjoitella niitä. Hyvä itsetunto lienee paras henkilökohtainen ominaisuus, joka yleensä naisia ja työnantajiakin kiinnostaa.

Ei keskusteltu. Minä en nimittäin mene halpaan tuon ap:n kanssa. Siinä on kirjoittajana nainen, joka yrittää milloin milläkin aiheella saada keskustelua aikaiseksi. Sinänsä ideassa ei ole mitään vikaa, tyyli on vain turhan läpinäkyvä eikä sen takia aja asiaansa.

Alkuperäinen kirjoittaja on siis mielestäsi nainen, eikä mies. Kun olet niin nokkela selvännäkijä, miksi kuitenkin osallistuit keskusteluun neljällä eri viestillä? Kaikki sitä paitsi enemmän tai vähemmän aiheen vierestä.

Akateemisesti koulutettu itkee kun AMK koulutettu inssi on saanut ""hänelle kuuluvan paikan"". Mikä sinä olet arvioimaan inssin pätevyyttä? Oletko itse opiskellut alaa? Et taida tietää kuinka vaativa koulutus se on. Jurppiiko sinua kun inssi saa parempaa palkkaa? PItäisikö sinulle maksaa enemmän koska olet Mensan jäsen, mistä tiedät ettei inssi ole?

Pyhä sylvi. Ei ihmekään että olet ""akaton"", taidat olla myös jalaton ja munaton. Säälittävä ruikuttaja. Kuka nyt tuollaista miestä haluaisi. Kokosi ei ole ratkaiseva tekijä. Mutta tuo asenne, tee itsellesi jotain ja lopeta ruikuttaminen. Jos haluat saada naista, ole enemmän mies.

Huvittavaa kun akateemiset kuvittelevat saavansa heti päällikön paikan. Kuka tahansa pääsee opiskelemaan yliopistoon jos on ahkera, kyse ei ole siitä että olet välttämättä kamalan fiksu tai erityisesti lahjakas. Sory, mutta työelämässä myös sosiaaliset avut ja ikävä kyllä ulkonäkökin ja käytös vaikuttavat uraan. Et vaikuta kovin fiksulta joten mensan jäsenyyskään ei tuo sinulle lisäpisteitä.

Onhan tuo ap:nkin viesti asian vierestä siksi, että se ei ole aito. Sitä paitsi en kirjoittanut asian vierestä vaan vastasin tietämättömille mikä on amk-tutkinto.

Kuule tilli alkuperäinen kirjoittaja ei nyt vaan satu olemaan nainen.

Yhtä hyvä jollei parempi teoria olisi tämän väitteesi ja nimimerkkisi perusteella väittää sinua vihannekseksi.

Yhteistyössä