Yksin- vai yhteishuolto ja mammat ei tiedä niiden sisältöä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja eih
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

eih

Vieras
Musta on aika uskomatonta kun täälläkin mammat on käynyt lastenvalvojalla lasten huollosta sopimassa. Ja sitten oikeasti ne ei edes tiedä mitä se loppupelissä tarkoittaa!!!!! Sopimus tehty, mutta raukat ei tiedä miten se milloinkin vaikuttaa...

Yhteishuoltajuus tarkoittaa sanan mukaisesti sitä että kaikki lasta koskevat asiat päätetään yhdessä.

Yksinhuoltajuus tarkoittaa että lapsen huoltajaksi määrätty henkilö pättää yksin kaikista lasta koskevissa asioissa.

Siinä se lyhykäisyydessään ja en ole edes ap joten ;)turha yleistää.

Mä olen eroamassa ja monet lähipiirissä olevat ihmiset tuntuu luulevan että yksinhuoltajuus tarkottaa sitä että lapset on mulla, ja yhteishuoltajuus sitä että lapset on puoliksi isällä..

Alkuperäinen kirjoittaja nii:
Mä olen eroamassa ja monet lähipiirissä olevat ihmiset tuntuu luulevan että yksinhuoltajuus tarkottaa sitä että lapset on mulla, ja yhteishuoltajuus sitä että lapset on puoliksi isällä..

Molemmissa huoltomuodoissa on etävanhemmalla laillinen tapaamis oikeus ja elatus velvollisuus;)

Nimenomaan. Ärsyttää kun kukaan ei ymmärrä niitten eroa...

Alkuperäinen kirjoittaja Yksinhuoltaja:

Molemmissa huoltomuodoissa on etävanhemmalla laillinen tapaamis oikeus ja elatus velvollisuus;)

yhdys sanat taas loksahtanu paikoilleen :whistle: :D

(tapaamisoikeus ja elatusvelvollisuus ovat siis yhdyssanoja)

Alkuperäinen kirjoittaja yhmyös:

ja sithän se vasta sekoittaakin monet, kun on yhteishuoltajuus mut kela katsoo kuitenkin yksinhuoltajaksi kun asuu yksin lapsien kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu:
Alkuperäinen kirjoittaja yhmyös:

ja sithän se vasta sekoittaakin monet, kun on yhteishuoltajuus mut kela katsoo kuitenkin yksinhuoltajaksi kun asuu yksin lapsien kanssa.

Niih :D yksinhuoltajakorotukset ja -lisät juoksee vaikka on yhteishuollossa oleva lapsi :D Mut hankaloittaa sellasta tilannetta, jossa lapsi on sekä yhteishuollossa että asuu kahta kotia esim viikko/viikko systeemillä. Asettaa vanhemmar eriarvoiseen tilanteeseen :/

Alkuperäinen kirjoittaja Yksinhuoltaja:

Ei muuten ole vanhemmalla tapaamisoikeutta vaan laki sanoo lapsella olevan oikeus tavata kumpaakin vanhempaansa. tosin vastahakoista vanhempaa ei voi pakottaa tapaamisiin vaikka lapsi kuinka tahtoisi tavata.

Yhteishuollossa kaikki lasta koskevat asiat päätetään yhdessä esim. passin haku ja erityisopetukseen siirto/meno.

Yksinhuollossa lähevanhempi saa päättää yksin esim. nuo asiat.

Tapaamisiin, elatusmaksuihin jne. huoltomuoto ei vaikuta. Joten esim. tapaamisista ei voi päättää tai estää sen enempää vaikka kuinka olisi yksinhuoltaja.

Alkuperäinen kirjoittaja tosissaan monilta menee puurot ja vellit sekaisin:
Yhteishuollossa kaikki lasta koskevat asiat päätetään yhdessä esim. passin haku ja erityisopetukseen siirto/meno.

Tapaamisiin, elatusmaksuihin jne. huoltomuoto ei vaikuta. Joten esim. tapaamisista ei voi päättää tai estää sen enempää vaikka kuinka olisi yksinhuoltaja.

näissäkin asioissa on eroja paikkakunta kohtaisesti..itse olen pystynyt hoitamaan oikeastaan kaikki poikaa koskevat asiat yksin, vaikka meillä on yhteishuoltajuus..tosin passia ei olla haettu, mut koulun vaihdot ym on onnistunut ilman isän allekirjoitusta..toki olisin ne saanut ja isä on ollut kokoajan tietoinen asioista, mut allekirjoituksia siltä ei oo kukaan vaatinut.
joissain paikoissa vaaditaan jokaiseen lappuun molempien allekirjoitus.

Alkuperäinen kirjoittaja tosissaan monilta menee puurot ja vellit sekaisin:

näissäkin asioissa on eroja paikkakunta kohtaisesti..itse olen pystynyt hoitamaan oikeastaan kaikki poikaa koskevat asiat yksin, vaikka meillä on yhteishuoltajuus..tosin passia ei olla haettu, mut koulun vaihdot ym on onnistunut ilman isän allekirjoitusta..toki olisin ne saanut ja isä on ollut kokoajan tietoinen asioista, mut allekirjoituksia siltä ei oo kukaan vaatinut.
joissain paikoissa vaaditaan jokaiseen lappuun molempien allekirjoitus.

Juu, tosissaan esim. nuo koulujutut pystyy yksikseen hoitamaan aika monestikkin. Mutta jos isä päättää vastustaa asiaa koituu hankaluuksia. Eihän vastustava vanhempi voi sitä estää, lapsen edun vastaisesti, mutta hankaloittaa pystyy ihan mukavasti. Sossun istuntoja erityisopetuksen edustajan kanssa ja viime kädessä käräjillä istumista.

Passi tosin on niin virallinen asiakirja että sitä ei suorilta yksin saa. Siinä ei ole tulkintaa tai muutakaan peli varaa. Mutta ilman passiakaan ei kukaan jää. Senkin saa sitten lastenvalvojan suosituksella, mutta siitä tarvitaan lausunto sen vastustavan vanhemman allekirjoituksen sijaan.

Eli yhteishuollossa saa kyllä yksinkin kaikki asiat hoidettua, mutta hankala vanhempi pystyy halutessaan tekemään monesta asiasta helvettiä.

molemmissa huoltajuusmuodoissa on hyvät ja huonot puolensa, toki toinen vanhempi voi vaikeuttaa yhteishuollossa asioita, mut yksinhuoltaja taas toisaalta saa tehtyä ihan mitä vaan toisen vanhemman edes tietämättä..

molemmissa huoltajuusmuodoissa on hyvät ja huonot puolensa, toki toinen vanhempi voi vaikeuttaa yhteishuollossa asioita, mut yksinhuoltaja taas toisaalta saa tehtyä ihan mitä vaan toisen vanhemman edes tietämättä..

Aivan! Saako etävanhempi halutessaan tietoonsa lapsen lääkäri tiedot jos jos on lahivanhemmalla yksihuoltajuus?

Alkuperäinen kirjoittaja mietinpä vaan:

Aivan! Saako etävanhempi halutessaan tietoonsa lapsen lääkäri tiedot jos jos on lahivanhemmalla yksihuoltajuus?

Meil ei aikakaan saa,eli jos etä haluaa jotain tietoo lääkäriltä lapsestaan niin lääkärist kysytään mult ekaks lupa saako antaa jne.

Alkuperäinen kirjoittaja mietinpä vaan:

lähivanhemman luvalla, mut muuten kai ei.Toki jotenkin ne saa varmasti, siis ottamalla yhteyttä lastenvalvojaan jne tai oikeuden kautta, mut periaatteessa lähivanhempi voi kieltää tietojen luovuttamisen.

Jos on eronnut etä vanhemalla on ikeus ja velvollisuus saada lääkäreiltä, koululta, päivähoidosta lapsen tietoja kysymättä lähivanhemman lupaa jos vanhemilla on yhteishuolto ja lapsi asuu äidin luona.

Tehtävänjako määräyksellä- käräjäoikeuden päätös esim. - lähivanhemman ei tarvitse kysyä etävanhemmalta lupaa, lapsen koulu, terveydenhoitoon littyviin asioihin jos tästä on tehty päätös eli tehtävänjako, mutta etä vanhemmalla on oikeus saada tietoa kyseisiltä tahoilta lapsen asioita ilman lähivanhemman lupaa

Alkuperäinen kirjoittaja Faxta:
Jos on eronnut etä vanhemalla on ikeus ja velvollisuus saada lääkäreiltä, koululta, päivähoidosta lapsen tietoja kysymättä lähivanhemman lupaa jos vanhemilla on yhteishuolto ja lapsi asuu äidin luona.

Tehtävänjako määräyksellä- käräjäoikeuden päätös esim. - lähivanhemman ei tarvitse kysyä etävanhemmalta lupaa, lapsen koulu, terveydenhoitoon littyviin asioihin jos tästä on tehty päätös eli tehtävänjako, mutta etä vanhemmalla on oikeus saada tietoa kyseisiltä tahoilta lapsen asioita ilman lähivanhemman lupaa

Tämä viiminen kohta merkitään myös väestörekisteriin.

Yhteistyössä