Yksin synnyttämään

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Mie vaan"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Mie vaan"

Vieras
Miltä tuntuu synnyttää yksin? Eikö siellä tule aika pitkäksi kun ei voi kenenkään kanssa jutella? Eikä kukaan ole tukemassa ponnistaessa. Tulossa yksinäinen synnytys ja vähän pelottaa miten selviän.

Itse selvisin ihan hyvin, mies ei päässyt mukaan yöllä kun ei saatu esikoiselle hoitajaa, sovittiin hänen tulevan aamulla perässä, mutta lapsi olikin jo silloin syntynyt :) Aika ei siis ehtinyt tulla pitkäksi, lisäksi minulla oli seurana kätilöopiskelija tarvittaessa.
Voithan ap jutella asiasta neuvolassa, jos paikkakunnallasi on esim. doula- toimintaa, osaavat kertoa sinulle vaihtoehdoista.

Mua vähän pelottaa se mahdollisuus, että joudun synnyttämään yksin. Meillä toinen lapsi syntymässä ihan näillä näppäimillä (LA mennyt jo). Eka synnytys oli niin nopea, että on realistinen mahdollisuus, että mies ei ehdi viedä esikoista hoitoon ja vielä sairaalaan ennen kuin baby syntyy.

Ymmärrän kyllä että harmittaa ja pelottaa kun ei ole tukihenkilöä siinä.. täytyyhän sinne sairaalaan mennä jollain konstilla (taksi varmaan sinun tapauksessa), joku jolle purkautua ja pitää kädestä...
Ja joku jonka kanssa ihastella sitä ihmettä kun syntyy :)
Olisiko sulla ketään hyvää ystävää jota voisit pyytää mukaan, siskoa?

Jos olisi ollut vaihtoehtona ettei mies pääse mukaan, olisin mieluummin synnyttänyt yksin kuin ottanut sinne mukaan jonkun ystävän tai kaverin.
Kyllä sä siitä selviät ihan hyvin yksinkin. Ei se tukihenkilö siinä niin paljon merkkaa.

mulla mies tuli vasta viime hetkillä toiseen synnytykseen mukaan, mutta eipä minulla ollut juuri hätää. jutskailin kätilöopiskelijan kanssa ja lepäilin kun olin epiduraalin aikana kivuton. pnnistusvaiheessa vaikka mies oli paikalla niin parhaan kannustuksen sai kätilöilt, oisihan se toki tärkeää että mies oli siinä vieressä.

Hyivn se menee , kokemuksen syvällä rintaäänellä! :) Ponnistusvaiheessa en mie ainakaan osannu ketään kaivata siihen muitakin kätilön, halusin vaan vauvan ulos nopeesti! Ota läppäri mukaan ja puhelin, jos on pitkä avautumisvaihe! :) Mie olisin kerenny käyä vaikka risteilyllä ennen kun vauva synty..

Synnytin yksin, odotettavissa ei edes ollut ketään katsomaan osastolle myöhemmin. En usko, että siellä ehdit kaipaamaan ketään. Mulla on sellainen perstuntuma, että kätilöt pitivät musta jotenkin ekstrahuolta, kun tosiaan olin ihan yksin. Musta oli hyvä vaan, että sai keskityä ihan itseensä eikä tarvinnu kantaa huolta muista. Tapahtuma jäi hyvänä ja turvallisena ja lämmintunnelmaisena mieleen. Kätilötkin tuntuivat kannustavan ja iloitsevan aidosti.

[QUOTE="mökö";24055695]Synnytin yksin, odotettavissa ei edes ollut ketään katsomaan osastolle myöhemmin. En usko, että siellä ehdit kaipaamaan ketään. Mulla on sellainen perstuntuma, että kätilöt pitivät musta jotenkin ekstrahuolta, kun tosiaan olin ihan yksin. Musta oli hyvä vaan, että sai keskityä ihan itseensä eikä tarvinnu kantaa huolta muista. Tapahtuma jäi hyvänä ja turvallisena ja lämmintunnelmaisena mieleen. Kätilötkin tuntuivat kannustavan ja iloitsevan aidosti.[/QUOTE]

Ainiin, unohdin, doulia tosiaan on saatavilla, pääkaupunkiseudulla maksu olis ollu n 50 euroa, jolla korvataan henkilön matkakuluja. Tapasin muutaman, mutta en löytänyt sitä "omaa" henkilöä.

Mulla oli ekasta mies mukana ja totesin, että hänestä ei ollut mitään apua! Kiikkui keinutuolissa eikä kestä eritteitä eikä sitä että toiseen sattuu. Toli lapsi syntyi keskosena ja vietiin heti tehohoitoon eli vierihoitoa ei ollut lainkaan. Silloin tuli aika pitkäksi kun odotin salissa, että pääsen osastolle ja sitten piti vielä odottaa 4 tuntia että pääsen keskolaan. Toisen meninkin synnyttämään yksin, toki synnytys kesti 3 tuntia joten eipä se aika ehtinyt tulla pitkäksi. Mutta jos ajattelee niin vuosikausia on naiset synnyttäneet yksin, että eiköhän se aika siellä kulu ja kaikki menee hyvin. Kätilö myös viettää huoneessa enemmän aikaa ellei siellä ole tukihenkilöä, mikäli toki synnyttäjiä ei ole liikaa ja kätilöllä liian monta synnyttäjää.

Mä olen synnyttänyt 2 lasta yksin ja 2 miehen läsnäollessa ja olen ollut tukihenkilönä yhdelle tutulle, joka ei halunnut synnyttää yksin.
Mun mielestä yksin oli mukavampi synnyttää, kuin miehen kanssa, enkä mä siinä ehtinyt seuraa kaivata, eikä tehnyt mieli jutellakaan suuremmin kun oli niitä supistuksia kumminkin. Ja eka "yksinäinen" synnytys oli sellainen, että paikalla oli kätilö ja harjoittelija, ja se harjoittelija otti mulle valokuviakin synnytyksestä & vauvasta ja tokassa yksinäisessä synnytyksessä kätilö otti kuvat kun lapsi oli mulla mahan päällä. Ihan hyviä kuvia tuli.
Ja mun mielestä yksin oli kivempi synnyttää kuin sillee,että mies oli mukana. Jos tulisin raskaaksi, haluaisin synnyttää yksin.

minä katselin telkkria jajuttelin kätilön kanssa, kun aina välillä siinä kävi.
Ponnistusvaiheessa ei yhtään ollut yksinäinen olo, kun kätilöitä pyöri enempikin siinä ympärillä ja yksi harjoittelija ja sitten vielä lääkäri, että aikamoista tohinaa se oli loppujen lopuksi :)

esikoisen kohdalla oli mukavaa kun mies oli mukana, kun tilanne oli vielä itsellekkin täysin uusi ja tuntematon. toisen synnytin ilman miestä, kun vauva tulikin pari viikkoa aikaisemmin. minusta oli ihanaa synnyttää yksin. sain jopa hätistellä kätilöitä pois, jotta saan olla ihan itsekseni keräämässä voimia synnytykseen. ei tarvinnut "pitää seuraa" miehelle tai katsella toisen torkkumista ja pohtia miten esikolla menee, kun kerran oli mies esikon kanssa kotona nukkumassa. oli ihanaa, kun sain rauhoittua suihkussa, jonne miltei torkahdinkin :) jotenkin oli semmoinen tunne, että kätilöt katsoivat enemmän perääni, kun ei ollut miestä raportoimassa.

jos kolmannen tekisimme niin synnyttäisin mielelläni yksin, vaikka nyt saisimmekin lapset helposti hoitoon siksi aikaa...tai jos olisi mahdollista voisin pistää miehen synnyttämään ;)

No etköhän sä sen kestä...

jIVulv
1Ir00C
WGuZqg
m4CcmW
mDEUUw
yP9q9k
KgXkvi
KxeNMU

itse synnytin "yksin" molemmat,mies ei halunnut mukaan enkä minä halunnut miestä. Molemmilla kerroilla kätilö oli koko ajan vierellä,toisella kertaa opiskelijakin. Palvelu pelasi täydellisesti, näin Vas hoiti homman

jos synnytys ois nopee niin ei mitään väliä oisko mies siellä. Mun mies ei paljoo puhellut synnytyksen aikana mutta olin salissa 10 tuntia niin se oli ihan kätevä olla oma palvelia joka anto juotavaa ja naposteltavaa kun siltä tuntu... sinänsä ei kyl aika tullut pitkäks kun otin epiduraalin aikan päiväunetkin...

Oon kuudesta lapsesta synnyttänyt 3 yksin. Mieluummin tietenkin mies mukana. Mulle se on enemmän henkinen tuki. Ja ehkä yhden sortin rakkauden tunnustuskin.
Mutta itellä ainakin sellanen kokemus et kätilöt pitää pääsääntöisesti parempaa huolta sillon kuin on yksin. Mulla ainakin ollu joko harjottelija tai sit useampi kätilö. Esim kuopuksen synnytyksessä oli 3 kätilöä ponnistusvaiheessa. 2 piteli jalkoja ylhäällä jne.

Ponnistusvaiheissa on muutaman kerran käyny mielessä et sais mies olla paikalla. Ja pahin hetki on ollu se kun vauva on jo syntyny eikä mies näe uutta vauvaa. Oon kyllä aina heti soittanu mut ei se oo sama asia.

No, mä olen muutenkin vähän sellanen "erakko"-luonne, että suorastaan nautin saadessani kokea sen hetken vain minun ja lapsen kesken ( tai niin, ne pakoliset kätilöt ja lääkärit mukaan lukien ). Vähän pitkäksi aika kyllä meinas käydä, kun avautumisvaihe kesti lähes 20 tuntia, mutta exää en siltikään kaivannut. Se on vähän asennekysymyskin. Kun päättää pärjätä, niin pärjää. Ei ne ukot ennen vanhaankaan siellä synnytyksessä olleet kädestä pitelemässä ja hyvin sujui. =)

Yhteistyössä