Yksilapsiset perheet hyväksikäyttävät suurempia perheitä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "viiden äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Missä siten menee raja? Mikä on vierailua ja mikä tunkeilua? Meillä on useampi lapsi, kohta viisi. Omien lasten kaverit ovat terve tulleita meille leikkimään. Mut he ovat jo koulu ikäisiä ja eivät tarvitse passausta. Välipalaa saavat ottaa kuin meidän omatkin mutta mä en kotona tarjoilijaa leiki.
Pienemmät ovat sitten sovitusti hoidossa eli sellaiset jotka tarvitsevat apua leikin sujumisessa, pukemisessa...

Mut välillä mietin kuin meidän lapset sitten vieraillessa käyttäytyvät ja mikä on sopiva vierailu määrä että heitä ei koeta rasitteeksi? Mä kyllä aina sanon että laittavat tulemaan kotiin päin jos on vaivaksi. Ja aina kysytään että voiko tulla leikkimään...

Mut jokaisella on omat mielipiteen ja ne voi poiketa isostikkin minun omista.

[QUOTE="hippå";28048496]No meidän naapurit ainakin on muutamaan otteeseen laittaneet lapsensa hengailemaan meidän pihaan ja kun olen heitä syystä tai toisesta ollut lähettämässä kotiin, niin vastaus on ollut, että "ei meilä ole ketään kotona, ne lähti kauppaan" tmv.

Siis ovat ilmeisesti ajatelleet, että meille voi nuo alle kouluikäiset laittaa pihalle hoitoon siksi aikaa kun viettävät pariskuntana aikaa vaikkakin siellä kaupassa vaan.

Meillä siis 4 lasta.[/QUOTE]

Tässä juuri sitä asennetta, mitä tarkoitan. Meidänkin pihaan on laitettu lapsia ulkoilemaan, että kysyvät sitten meiltä apua, jos tulee hätä. ja vanhemmat lähteneet asioille. Ja meiltä ei ole kysytty mitään!

No minusta tuo menee paremminkin päinvastoin. Meillä on yksi lapsi ja ihan omasta vapaasta tahdosta päätettiin tehdä vain yksi eikä enempää ole tulossa. Minä olen se joka kutsun meille aina lapseni kavereita ja aina, kun joku useampi lapsisen perheen lapsi haluaisi meille tulla otan lapsen leikkimään ja tarjoan yleensä aina myös jotain syötävää jne. En itse koskaan ole ehdottanut kenellekään suurperheelle, että voisiko meidän lapsi mennä heille vaan aina kutsun näitä lapsia meille sillä ajattelen sillä perheen äidillä olevan jo ihan tarpeeksi stressiä ja kaitsettavia omastakin takaa.

Mä en taas tykkää kun yhden tutun perhe tulee meille, oli kyseessä pääsiäinen, hiihtoloma tai mikä vain vähänkin pidempi vapaa. Heitä 6kpl ja eivät tosiaan kutsu koskaan meitä vastavuoroisesti. Rankkaa usean päivän ruuanlaitto ja petien tekeminen. Heillä ei ole omaa mökkiä, ja meillä on joten pitävät tätä selvyytenä että voivat meillä lomailla järven rannalla. Aaargh!

Sano ihan suoraan että haluatte olla ihan oman perheen kesken. Tai sitten pyydätte jotain toisia ystäviä, jotka pyytävät myös teitä vuorostaan. Niinpä ei tuo muu perhe voi tulla, kun on jo vieraita tulossa.

Musta voi ihan yleensäkin huomauttaa että olisi kiva, että meidän lapset tulee vuorostaan teille leikkimään, kun teidän käy aina vain meillä. Sitten jos toiset suuttuu, niin suuttukoon rauhassa. Ei sitä tarvi olla kynnysmattona.

[QUOTE="viiden äiti";28048178]Ärrrrsyttää neljän lapsen äitinä välillä, kun yksilapsisten perheiltä kuulee vähän väliä seuraavaa:

- meidän irmeli vois tulla teille leikkimään, kun teillä leikkiseuraa.
-> ei tässä mitään, mutta vastakutsua saa erittäin harvoin. Kun huomautan asiasta, niin kuulen jotain tyyliin" teillä on niin helppo lasten olla, kun siellä on kumminkin aina joku paikalla, nii mikseivät sitten kaikki..."

- tai sitten se, että JOKA hetki ja joka päivä joku änkeämässä meille: ihmiset eivät ymmärrä, kun välillä halutaan olla omalla porukalla, vieras lapsi ei ole oma lapsi. Lapset eivät mene "siinä sivussa", he ovat yksilöitä. Jos meillä on pieni lapsi ilman omaa vanhempaa, olen hänestä aikuisena vastuussa ja tämä kuormittaa tavallaan enemmän kuin omien muksujen vahtiminen.

- nää vois tulla teille leikkiin, kun teillä on niin paljon leluja: OSTAKAA ITSEKIN NIITÄ LELUJA

- sitten valitellaan, kun pikku-irmeli on niin yksin. Ok, ymmärrän, mutta silloin kun on OMA VALINTA tehdä vain se yksi lapsi, niin ei voi suhtautua muihin kuin muiden velvollisuus olisi viihdyttää sitä ainokaista.

- tää vois tulla teille välillä niin tottuis muiden lasten seuraan... : emme ole mikään kerho tai vastaava. tämä on meidän koti.

Siis: olen iloinen ja onnellinen, että lapsillani on kavereita ja olen muutenkin ihmisrakas. Mutta välillä osa vanhemmista suhtautuu perheeseeni kuin olisimme jokin yleishyödyllinen yksikkö, jota voi hyödyntää ilman, että antaa koskaan mitään tilalle.[/QUOTE]

Tämä on kuulkaa taivaan tosi:D peesaan täysin!!
Itse lisäisin vielä tila-auton.... isoissa perheissä on iso auto, niin puol kylää tunkee omat lapsensa meidän autoon, eli harrastus kuljetuksista vastaa isoin perhe, jolla olisi varmasti muutakin tekemistä kuin ajella pitkin kyliä koko iltaa!!! Me kun tykättäs suoraan lasten harrastuksista mennä ostoksille tai mummulaan, mutta tämä ei käy koska pitää viedä vieraat lapset koteihinsa...

Itse lisäisin vielä tila-auton.... isoissa perheissä on iso auto, niin puol kylää tunkee omat lapsensa meidän autoon, eli harrastus kuljetuksista vastaa isoin perhe, jolla olisi varmasti muutakin tekemistä kuin ajella pitkin kyliä koko iltaa!!! Me kun tykättäs suoraan lasten harrastuksista mennä ostoksille tai mummulaan, mutta tämä ei käy koska pitää viedä vieraat lapset koteihinsa...

Anteeksi, ei pahalla, mutta katoaako teiltä jotenkin puhekyky kun olette saaneet lapsia enemmän kuin yhden?

Eikö sitä voisi vaan sanoa että "ei voida nyt kyytsätä ketään, koska lähdemme harrastuksesta suoraan ostoksille ja mummolaan". Puhumattakaan että nyt ottaa koko kylän mukaan, eikai ne sentään kaikki teidän autoon mahdu, kerta teillä on niitä omia mukuloita jo paljon. Ellette sit bussilla kulje....

• Tykkää
Reactions: Lentokala
Ovatko nuo monilapsisten perheiden vanhemmat jotenkin erityisen epäsosiaalisia, vai miten te ette saa ääneen sanottua noita vitutuksen aiheita, vaan yksinänne vain jupisette?

Jos joku meille/meidän pihaan jättäisi yksin ja kysymättä lapsen, ilmottaisin ensin vanhemmille, että tuollainen ei ole sopivaa ja jos vielä tapahtuisi, ilmottaisin poliisille heitteillejätöstä.
Ja jos joku kysyy kyytiä, eikä itselleni sovi, avaan suuni ja sanon selvästi ja kuuluvasti, että "valitettavasti ei onnistu, meillä on muita suunnitelmia". Niin yksinkertaista se on.

Ilmeisesti olette niin keskittyneet siihen lasten rustailuun ja ison katraan hoitamiseen, että yksinkertaisimmat sosiaaliset taidot ovat teiltä hukassa.

En ole törmännyt moiseen, mistä ap puhuu, vaikka ystävissäni onkin suurperheellisiä. Eivät siis ole kertoneet vastaavista kokemuksista.

Omat lapseni eivät ole juurikaan viihtyneet sellaisten kavereidensa kotona, joilla on paljon sisaruksia (varsinkaan pienempiä sisaruksia). Mieluummin ovat olleet näiden kaverien kanssa meillä kuin kaverin kotona. Ja se on sopinut mulle varsin hyvin. Mulla on vain kaksi lasta, molemmilla lapsilla omat huoneet ja ehkä juuri siksi lasten kavereille "avoimet ovet". En vieläkään koe lasteni kavereita häiriöksi, vaikka tänne välillä lappaakin puolen yön aikaan nuoria miehiä ja jääkaapin ovi käy aamuyöllä. Kohteliaita ja mukavia ovat.

[QUOTE="...";28048800]Ovatko nuo monilapsisten perheiden vanhemmat jotenkin erityisen epäsosiaalisia, vai miten te ette saa ääneen sanottua noita vitutuksen aiheita, vaan yksinänne vain jupisette? [/QUOTE]

Kyllä mä hiukan myös ihmettelen, ettei voi suoraan sanoa jos ei kyläily, autokyysäys tms. vastaava sovi.

Tiedän perheitä, joilla käy tosi harvoin kavereita leikkimässä ja johtuu ihan vaan siitä, että siellä kaikilla on niin paljon muita menoja/ harrastuksia ettei ole aikaa.
Ja ymmärrettävästi se vähä yhteinen aika ollaan oman perheen kesken.
Ja kyllä; ihan itse ovat kertoneet tämän.

Ja yleistys sen kun jatkuu...

Minä en edes tunne viisilapsisia perheitä, joten heistä en voi tehdä yleistyksiä. Meillä vain tuo yksi, kun enempää ei ole luoja suonut. Vastavuoroisesti meillä kyläillään.

Kaksilapsisia perheitä on kavereissa monta. Ja niistä olen huomannut, että etenkin mitä pienemmistä lapsista kyse, sen helpommin molemmat ovat tulossa leikkimään. On kysytty etukäteen tai ei.

[QUOTE="Mari";28048604]No minusta tuo menee paremminkin päinvastoin. Meillä on yksi lapsi ja ihan omasta vapaasta tahdosta päätettiin tehdä vain yksi eikä enempää ole tulossa. Minä olen se joka kutsun meille aina lapseni kavereita ja aina, kun joku useampi lapsisen perheen lapsi haluaisi meille tulla otan lapsen leikkimään ja tarjoan yleensä aina myös jotain syötävää jne. En itse koskaan ole ehdottanut kenellekään suurperheelle, että voisiko meidän lapsi mennä heille vaan aina kutsun näitä lapsia meille sillä ajattelen sillä perheen äidillä olevan jo ihan tarpeeksi stressiä ja kaitsettavia omastakin takaa.[/QUOTE]

Pyydä ihmeessä, että lapsesi saa mennä kaverisi luo vuorostaan! Esim. minä en koe, että minulla olisi stressiä ja kaitsettavaa omasta takaa sillä tavoin, etteikö meille voisi tulla kylään. Ilman muuta lasten kaverit ovat tervetulleita, ja kun kysyy etukäteen ja vastavuoroisesti kyläillään, niin näinhän sen kuuluukin mennä.

Repesikö äänihuulet synnytyksissä? Yleensä kai ne alemmat huulet vähän kärsii, mutta mikä ettei ylemmätkin vois...

Ei kun oikeesti. Opetelkaa sanomaan 'nyt ei sovi', jos nyt ei sovi. Oli lapsia sitten yksi tai tusina, niin en tajua sitä, miksei aikuinen ihminen saa suutaan auki ja sano, että me mennään suoraan harkoista mummolaan eli nyt emme voi kuljettaa teidän Perttiä.

Me hyväksikäytetään törkeesti yhtä yksilapsista perhettä harrastuksesta kotiinpäin tulemisen suhteen. Eli muksu tulee kyydillä aika usein, kun matkan varrella kerran asutaan. Aina ei pääse, ja silloin tulee bussilla. Ihan yksinkertaista.

Me ollaan varmaan muutenkin enemmän voiton puolella näissä asioissa. 2-3 yksilapsista perhettä pyytää meidän isompia lapsia (jompaakumpaa tai molempia) usein mukaan uimaan, Hoplopiin, heille kotiin leikkimään, jne, jotta omalla lapsella olisi seuraa. Sopii mulle.

[QUOTE="vieras";28048824]Joka tungetaan sitten mukaan, kun se kaveri tulee kylään :headwall: Sitten joutuu itse vahtimaan sitä pikkuveljeä, kun isompien voisi antaa ihan rauhassa leikkiä keskenään, riittää, että on itse kotosalla hieman katsomassa perään, etteivät mitään älyttömyyksiä keksi.[/QUOTE]

Niin voi tietty olla...
Mutta oman lapsen kertoman mukaan tälle pikkuveljelle on järkätty muuta puuhaa, mutta silti pyrkii isojen poikien mukaan... Tiedän että lapsi on aika "kovapäinen", joten epäilen enemmän, että tää taistelu rassaa siellä eikä se, et itse pitäs vahtia / keksiä tekemistä.
Mutta enhän ole paikalla niin en tosiaan tiedä.

Me ollaan varmaan muutenkin enemmän voiton puolella näissä asioissa. 2-3 yksilapsista perhettä pyytää meidän isompia lapsia (jompaakumpaa tai molempia) usein mukaan uimaan, Hoplopiin, heille kotiin leikkimään, jne, jotta omalla lapsella olisi seuraa. Sopii mulle.

Mulla myös samaa kokemusta meidän poikien kavereista, ketkä ovat ainoita lapsia.

Toi auto-juttu kuulostaa niin tutulta =) Kun meillä oli kolme lasta ja tila-auto, niin esim. uimareissuille nämä muutama oli tunkemassa lapsiaan mukaan, että kun teidän autoon mahtuu. Mutta toisinpäin kyyditseminen ei vaan onnistunut. Siis että jos yksilapsinen voisi joskus ITSE viedä oman lapsensa uimaan, niin ottaisi meiltä sen oman lapsensa kaverin mukaan. Vaan kun ei. Aina vaan meidän mukaan...

• Tykkää
Reactions: Rockwood
[QUOTE="yhden lapsen äiti";28048785]Anteeksi, ei pahalla, mutta katoaako teiltä jotenkin puhekyky kun olette saaneet lapsia enemmän kuin yhden?

Eikö sitä voisi vaan sanoa että "ei voida nyt kyytsätä ketään, koska lähdemme harrastuksesta suoraan ostoksille ja mummolaan". Puhumattakaan että nyt ottaa koko kylän mukaan, eikai ne sentään kaikki teidän autoon mahdu, kerta teillä on niitä omia mukuloita jo paljon. Ellette sit bussilla kulje....[/QUOTE]

Aika monelta vieraalta lapselta loppuis harrastukset, jos ei me kyydittäs, ei se lasten vika ole jos vanhemmat on tyhmiä, ei katoa puhekyky ei, mutta en mä sitä lasten kavereille halua kostaa kieltämällä kyydityksen! Eikä meillä koko perhe ole aina kyydissä mukana.:D

onpas ikävää...meillä yksi lapsi,toinen meni kesken ja enempää emme valitettavasti voi saada.
useat lapsemme kaverit ovat suurperheestä ja useinmiten tulevat leikkimään meille,on mukavaa kun talossa on leikkiviä lapsia ja elämisen ääntä:)

Aika monelta vieraalta lapselta loppuis harrastukset, jos ei me kyydittäs, ei se lasten vika ole jos vanhemmat on tyhmiä, ei katoa puhekyky ei, mutta en mä sitä lasten kavereille halua kostaa kieltämällä kyydityksen! Eikä meillä koko perhe ole aina kyydissä mukana.:D

No sehän on oma valinta jos haluaa ottaa kontolleen koko kylän lapsien harrastuskuskailut... eihän toi mitään "kostamista" ole, vaan ihan järjen käyttöä ja oman perheen huolehtimista. Jos teillä on menoja ja ei sovi, niin sit ei sovi. Piste.

Repesikö äänihuulet synnytyksissä? Yleensä kai ne alemmat huulet vähän kärsii, mutta mikä ettei ylemmätkin vois...

Ei kun oikeesti. Opetelkaa sanomaan 'nyt ei sovi', jos nyt ei sovi. Oli lapsia sitten yksi tai tusina, niin en tajua sitä, miksei aikuinen ihminen saa suutaan auki ja sano, että me mennään suoraan harkoista mummolaan eli nyt emme voi kuljettaa teidän Perttiä.

Me hyväksikäytetään törkeesti yhtä yksilapsista perhettä harrastuksesta kotiinpäin tulemisen suhteen. Eli muksu tulee kyydillä aika usein, kun matkan varrella kerran asutaan. Aina ei pääse, ja silloin tulee bussilla. Ihan yksinkertaista.

Ei revennyt äänihuulet, vastavuoroisuutta kaipaan vain, mutta mahdotonta sitä vastavuoroisuutta on kaipailla kun nää lapset ei harrastais mitään jos ei vietäis, ja tyttöni haluaa harrastukavereita, porukassa on kivempi harrastaa!:)

sellanen tuli mieleen, kun joku mainitsi, että heille usein tulee 2lapsisesta perheestä molemmat lapset, vaikka ilm.odottavat vain toista. Niin itse pidän kyllä luonnollisena, että isomman sisaruksen varjolla pienempikin pääsee kyläilemään. PIenellä kun harvoin on vielä välttämättä "omia " kavereita. Meillä on esim. yksi kaverini, jolla 4-v lja 2-v. lapset. toisinaan kysyy, että saako pienempikin tulla isomman mukana. Niin tietysti saa tulla! Isompi on siis meidän viisivuotiaan kaveri. Tuo 2v. jo ymmärtää, että isompi pääsee kyläilemään ja haluaisi mukaan. Totta kai saa tulla mukana, mukavaa, että hänellä on paikka, jos voi harjoitella kyläilyä ja saa vähän leikkiä erilaisessa paikassa. Mutta tällaisesta pitää tietenkin sopia!

[QUOTE="viiden äiti";28048468]Yksi huomio vielä näistä muutamasta yksilapsisesta. Kaikissa näissä perheissä lapsi toimii ilkeästi sanoen koriste-esineenä. Eli koti on viimeisen päälle sisustettu ja siisti. Myös lapsen huone- Lapsen lelut eivät näyty olevan leikkimistä varten, vaan koristerekvisiittaa. En tiedä onko heillä aina näin. Mutta ehkä heitä (aikuisia) ahdistaa ajatus useammasta lapsesta leikkimässä ja metelöimässä ja lapsi on sittenhelpomi sysätä muualle leikkimään. Toki saatan olla tässä aivan väärässä ja koti on vaan aina siivottu vieraita varten, kun siellä käyn. Olen itsekin vähän vieraskorea ja siivoan kyllä aikuisvieraita varten.[/QUOTE]

Mitä hemmettiä?? :o Meillä on uusi koti, nätisti sisustettu ja siisti. Ja vieläpä valkoinen joka tuntuu ärsyttävän monia. Ja lasten huoneetkin sisustettu, suurin osa leluista "piilossa" Ja sen perusteella sä teet yleistyksen että meilläkin lapset on koriste-esineitä. Mä en oikeasti yhtään ihmettele, että tuollaisen äidin lapsiakaan ei kylään haluta, ei millään pahalla.

Menee hulinaksi, kuten tekstistä näkyy, joten pitää lopettaa tämä mielenkiintoinen ajatusten vaihto. En ole kuitenkaan näemmä yksin kiukkuisine ajatuksineni =)

PIdetään kaikki mielessä vuoroin vieraissa- periaate

• Tykkää
Reactions: Rockwood
Naurettavaa yleistystä. Jos samalla ja typerällä yleistämisen tasolla mennään, niin kyllä se taitaa olla niin, että suurperheiden vanhemmat ovat vähän väliä tunkemassa lapsiaan jonnekin, kun eivät jaksa koko revohkaa kerralla. Nih.
Me ollaan yhden lapsen perhe ihan omasta halustamme, enkä todellakaan myönnä yhtäkään kohtaa ap:n tekstissä. Eikä 1-lapsisissa ystäväperheissäkään ole huomattavissa mitään tuollaista. Että ap:n kohdalla on ilmeisesti sattunut idiootteja tapauksia, mutta kyllä niitä piisaa myöskin useampilapsisissa perheissä.

Yhteistyössä