Yksi vai kaksi kätilöä?

jalat
Kätilöä voi pyytää laittamaan myös jalkatuet jos ei itse jaksa pitä enää jaloista kiinni. Näin mä ainakin tein. Sitten jalat sai levätä siinä telineillä. Se, että niitä pitää kiskoa mahdollisimman auki, johtuu vain siitä että tällöin vauvalla on yksinkertaisesti enemmän tilaa lantiossa syntyä.

kätilö
Jaloista ei tarvitse pitää kiinni, jos äiti synnyttää muussa kuin 1/2 istuvassa asennossa. Jos lonkat ovat löysät, voi ponnistaa kyljellään, kontallaan tai jakkaralla.
Jos sydänääniin tulee häikkää, silloin huoneeseen tulee lisää apujoukkoja ja voi olla että äiti joutuu ponnistamaan hänelle luonnosttomalta tuntuvassa asennossa jotta saadaan lapsi syntymään.

mulla oli hiivatin jalkatuet ja nyt toista saamaan mennessä heitän ne nurkkaan jos edes tarjoavat.IHAN LUONNOTON asento siinä tulee! Ja sitten toinen TOSI hyvä neuvo kätilöltä: 2pidä käsin reisien takaa kiinni ja ponnista" :headwall: Pidäppä siinä käsillä reisistä kiinni,kun reidet on hikiset ja kädet on hikiset,niin tottamaar ne liusuu...HALOO!
Onneksi nyt jo menen toista saamaan,niin osaa vähän itsekkin varioida asentoja...
Ja varsinaiseen kysymykseen: mulla oli 2-3 kätilö ja kaksi lääkäriä...että paljon sitä porukkaa on jos ei mene "kaavan" mukaan.Tavallisesti kait yksi kätilö riittää +toinen avuksi just ennen vauvan syntymää

Mulla on kolme alatiesynnytystä takana,joissa kaikissa ponnistusvaiheessa salissa on ollut 2kätilöä sekä mies ekassa ja tässä viimeisessä... tämä toinen kätilö on hoitanut vauvan mittaukset ja pesut ym.. synnytyksessä ollut kätilö taas on minut hoitanut.

Onko kaikki ponnistaneet selällään??Esikoisen ponnistin sängyn päällä kontillaan,makasin yläkropasta säkkituolin päällä.Oli tosi luonteva asento ja mies piti sängyn päässä mun käsistä kiinni.Kenenkään ei tarvinnut mun jalkoja tukea tms.Ja kätilöllä oli tilaa toimia.Oli siis yks kätilö.

Kaksosista oli porukkaan kun pipoa

ja kolmannessa synnytyksessä oli kaks kätilöä.Mikä oli hyvä sillä tytöllä oli kaks kertaa napanuora kaulan ympäri ja siinä oli vilskettä aika lailla.

Mä vaadin ens synnyttyksessä kaks kätilöä sillä jos jotain menee vikaan,tarvitaan useempi kätilö ja käsipari.sanon että mua arveluttaa kun viimeks kävin niin.

rv:llä22

Yhteistyössä