Yksi päivä sairaslomaa vatsataudissa, onko normaali käytäntö?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Suzyanne
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Suzyanne

Vieras
Minulla on vatsatauti, alkoi eilen aamulla. Soitin terveyskeskukseen ja varasin ajan terveydenhoitajalle. Th kyseli oireitani, (erittäin heikko olo, lihas-ja nivelkivut, etova olo, mikään ei pysy sisällä, vaan tulee molemmistä päistä ulos) ja totesi että aikuiselle ihmiselle riittää yksi päivä sairaslomaa vatsataudissa.

Kerroin että minulla on keskiraskas fyysinen työ, ja lauantaina sekä sunnuntaina 13 työvuorot, 07-20. Sanoin vielä että en usko olevani vielä vkl aikana työkunnossa. Enkä olekaan, todellakaan, tauti on vielä päällä ihan täyttä häkää, lepäillessä menee koko päivä.

Terkkari sanoi että taidan haluta vaan vapaan viikonlopun, ja että kirjoitetaan nyt sitten kolme päivää, mutta kyllä vatsatauti yleensä paranee aikuiselta yhdessä päivässä.

Jäi vähän huono omatunto kun hän piti lintsarina. Oli eka käynti tällä th:lla, kun olemme juuri muuttaneet. Melkein tekisi mieleni vaihtaa terkkaria, oli muutenkin erittäin tyly ja kiireisen oloinen, ei malttanut kuunnella, halusi vaan minusta äkkiä eroon, niputti minut selvästi viikonloppulintsareiden pinoon.:(

Ei kiva juttu, minä olen oikeasti kipeä vieläkin, enkä olisi jaksanut millään 26 h töissä viikonlopun aikana, mulla on oikeesti raskas ja hektinen työ.

Onko työ yksi päivä saikkua vatsataudissa ihan normaali käytäntö muuallakin?

Ei päivä kyllä riitä. Voihan oksentaminen loppua jo saman päivän aikana, mutta heikko olo jää. Ja nyt on muutenkin liikkeellä vähän pidempää versiota taudista...

[QUOTE="jojo";23069676]Ei päivä kyllä riitä. Voihan oksentaminen loppua jo saman päivän aikana, mutta heikko olo jää. Ja nyt on muutenkin liikkeellä vähän pidempää versiota taudista...[/QUOTE]

Pojalla oli tämä pöpö juuri, loppui pari päivää sitten, kesti 4 päivää. Nyt se on mulla ja miehellä samaan aikaan.

Miehelläkin alkoi eilen, ei hänkään ole todellakaan vielä kunnossa. Enkä ole koskaan kuullut yhden päivän mittaisesta vatsataudista. Mutta ehkä terkkari sitten on. : /

Meillä saa mahataudin takia sairausloman esimieheltä, päivän kerrallaan, tarvittaessa 3 päivää, sitten terkkarilta. Ja ei tosiaan aikuiseltakaan mahatauti päivässä parane. Itselläni oli hiljattain mahatauti ja se heikotus ja paha olo ja vatsakipu kesti monta päivää. Järkyttävät lihaskivut jatkuivat varmaan viikon. Oksentelua ei kuitenkaan ollut kuin päivän, mutta eihän se sitä meinaa, että heti, kun oksentelu loppuu, olisi terve. Tyhmä terveydenhoitaja teillä.

Ei ole normaalia. Muistaakseni meillä sai terkkari kirjoittaa sen 3 päivää ja kyseli sitten, että riittääkö pari päivää vai uskotko tarvitsevasi sen kolmannenkin.

Meillä saa mahataudin takia sairausloman esimieheltä, päivän kerrallaan, tarvittaessa 3 päivää, sitten terkkarilta. Ja ei tosiaan aikuiseltakaan mahatauti päivässä parane. Itselläni oli hiljattain mahatauti ja se heikotus ja paha olo ja vatsakipu kesti monta päivää. Järkyttävät lihaskivut jatkuivat varmaan viikon. Oksentelua ei kuitenkaan ollut kuin päivän, mutta eihän se sitä meinaa, että heti, kun oksentelu loppuu, olisi terve. Tyhmä terveydenhoitaja teillä.

Mulla ei muuten koskaan aikaisemmin ole ollut sellaista vatsatautia jossa olisi näin kamalat lihaskivut, ihan samanlaiset uin vuosi sitten sairastaessani sikainfluenssan!!!! : /

Noi vatsataudit on siinä mielessä hankalia et milläs oikein pystyt näyttämään et olet oikeasti taudissa, ei ne hoitajat siellä veskissä mukana ole kattomassa et onko paska minkälaista tai yrjöökö joku oikeesti. Ja niitä muita vaivojahan on helppo sanoo et on niiiiin heikko olo. Ainahan voi hakea lisää sairaslomaa jos oireet jatkuu eikä ole työkuntoinen.

[QUOTE="vieras";23069724]Noi vatsataudit on siinä mielessä hankalia et milläs oikein pystyt näyttämään et olet oikeasti taudissa, ei ne hoitajat siellä veskissä mukana ole kattomassa et onko paska minkälaista tai yrjöökö joku oikeesti. Ja niitä muita vaivojahan on helppo sanoo et on niiiiin heikko olo. Ainahan voi hakea lisää sairaslomaa jos oireet jatkuu eikä ole työkuntoinen.[/QUOTE]

Kiva hakea sitä saikkua päivä kerrallaan, kun on huono olo ja tekee pahaa. Aika epäinhimillistä sekin.

Ei ole normaalia. Muistaakseni meillä sai terkkari kirjoittaa sen 3 päivää ja kyseli sitten, että riittääkö pari päivää vai uskotko tarvitsevasi sen kolmannenkin.

Joo no minä sain oikeasti selitellä että sain sen 3 päivää. Meillä saa terkkari kirjoittaa neljäkin päivää. Pojalla kesti tämä pöpö 4 päivää, mutta uskon itse olevani jo maanantaina suht kondiksessa. En kuitenkaan usko että vielä huomenna olisin ollut, varsinkin kun olisi ollut 13 h päivä, ja työni on raskaanpuoleista, kävelyä tulee päivässä 6-8 km, (olen mitannut) lisäksi nostelua ja siirtelyä ja muuta fyysistä liikettä. Jotain toimistotyötä varmaan olisin huomenna jo jaksanut tehdä, mutten omaa työtäni.

[QUOTE="vieras";23069724]Noi vatsataudit on siinä mielessä hankalia et milläs oikein pystyt näyttämään et olet oikeasti taudissa, ei ne hoitajat siellä veskissä mukana ole kattomassa et onko paska minkälaista tai yrjöökö joku oikeesti. Ja niitä muita vaivojahan on helppo sanoo et on niiiiin heikko olo. Ainahan voi hakea lisää sairaslomaa jos oireet jatkuu eikä ole työkuntoinen.[/QUOTE]

Joo onhan se näinkin ja ymmärrän tavallaan, mutta lisäksi th oli tyly ja epäystävällinen, taidan anoa kirjallisesti oman terveydenhoitajan vaihtoa.

Oho, olipa tyly terkkari.

Minulla oli viimeisin vatsatauti muutama vuosi sitten. Oksentaminen alkoi torstaina aamuyöllä, viimeisen kerran oksensin vuorokautta myöhemmin. Ripuli on kova myös. Ihan sama miltä tuntui, niin pytylle piti mennä istumaan sanko sylissä. Housupyykkiä tuli myös, vaikka vessa oli muutaman metrin päässä. Perjantain ja lauantain olin kovassa kuumeessa. Sunnuntaina en kunnolla pysynyt jaloillani.

Töistä saa olla pois 3 päivää omalla ilmoituksella, mutta luojan kiitos sairastuin viikonloppua vasten. Minnekään lääkärille en olisi kyennyt menemään.

Tyly terkkari, olisi pitänyt vain mölyt mahassaan.

En minä ainakaan ole rajusta vatsataudista työkuntoon päivässä selvinnyt. Syksyllä oltiin samassa taudissa koko perhe, ensin minä ja sitten mies. Minä nyt en mitään sairaslomaa tarvi kun kotona olen, mutta mies sai yhden päivän lomaa esimieheltään ja tarvittaessa sitten lisää lähimmästä tk:sta (miehellä 60km työmatka joten pomo ei olettanut hänen ajavan sinne asti työterveyteen).

Mun ystävä taas joutui eilen viemään vatsataudissa olevan lapsensa sairaanhoitajan luo saadakseen todistuksen työnantajaa varten. Oli kuulemma aika reissu :(

Olipa ikävä terkkari. Mulla on yleensä aina vuorokaudessa mahatauti parantunu, mut kerran se kesti viikon.

Mä koitin itse viikolla pyytää väsymyksen takia sairaslomaa, mut eipä onnistunu. Jouduin yövuoron jälkeen olemaan sairaan lapsen kans päivän ja mennä taas yöksi töihin. Oli ihan kauheaa nukkumatta ja muutenki oli ollu tosi raskaat 3 viikkoa takana, paljon öitä yhden päivän vapailla. No ei herunu ymmärrystä mulle vaikka itkin väsymystäni ja sanoin että mä en ole työkunnossa. Pakko oli töihin mennä ja ei ole niin tuskaista kyllä koskaan ollu. Onneks sain lapsenhoitoapua sen yön jälkeen et sain muutaman tunnin nukkua.

3 siitä yleensä aina saa. Mä sain kolme pv ja toisena päivänä jo hätyyteltiin töihin kun ei saa sijaisia. Sanoin, että olen edelleenkin todella kipeä. Jankutus jatkui jolloin kysyin, että onko se nyt ihan lainmukaista edes yrittää mua määrätä töihin kun olen sairaslomalla.. Saa nähdä jatkuuko määräaikaisuus tämän pätkän jälkeen, onneksi just ehdin uuden sopimuksen tekemään. :(

Ei onneksi meillä oo määrätty miten nopsaa pitää toipua. Pomo antaa 2pv ja sitten lekuriin jos tarvii jatkaa. Mulla se mahatauti kestää yleensä sen vuorokauden mut kuume voi kestää vielä ja se että pääsee yleensä jaloilleen. Meil töis on toive että 2pv pidettäs vapaana vielä oireiden mentyä. Ettei niin helpolla levittäs eteenpäin kun ei ryntää samantien seuraavanapäivänä.

Yhteistyössä