Yksi annos korviketta voi sitten "pilata" kaiken :/

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ??
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja endie:
Alkuperäinen kirjoittaja Hoh:
Miksiköhän ne sairaaloissa sitten myrkyttävät niitä vauvoja korvikkeella? :D

Luota ennemmin ihan faktatietoa kuin imetysfasistien vandalismiin.

Relaa, kaikki hyvin.

synnytysosastolla ainakin lisämaitona annettu maito on ihan äidinmaitoa, ei korviketta. siis mun tietääkseni.
tuli vaan mieleen =)

No sehän riippuu ihan synnytyssairaalasta, siellä missä esikoinen syntyi oli luovutusmaitoa ainakin vauvojen tehohoidossa. Kuopuksen synnytyssairaalassa korviketta :)

Alkuperäinen kirjoittaja Jellicat:
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Mä en kyllä vääristänyt mitään vaan lähinnä ironisesti totesin, että plaa plaa. :whistle: Kun jauhetaan imetyksen mahtavuudesta eikä tajuta mistään mitään.

Sä tässä nyt vähän vääristelet mun kirjoitusta.
:whistle: :D

Ai se oli ironiaa... ;) :p Duh! *blondina nauraa 5 min jälkijunassa*
Okei, ei olis pitänyt olettaa heti että sä tapasi mukaan haluat vaan haastaa riitaa... :xmas:

Mulla on aika omituinen huumorintaju. Kertoo jo aika paljon se, että pidän Monty Pythonista. :D :xmas: B)

En mä aina haasta riitaa, kunhan soitan suutani kuten irl. :D

Niin, olen imettänyt tähän asti useita tunteja päivässä ja nyt imetys on lähtenyt sujumaan, erittäin ahdistavaa lukea täältäkin ja tuolta imetystuesta että lapseni suolisto on pilalla ja hänellä on nyt tuon yhden korvikeannoksen takia suurempi riski sairastua esimerkiksi syöpään. Aika helvetin ahdistavaa tuoreelle äidille, joka haluaisi tehdä kaikki lapsensa kannalta hyvin. Imetystuesta ei kommentoitu sitä onko imetykseni pilalla tai oikein kannustettu muutenkaan, vaikka kysyin onko imetykseni pilalla. Totta helvetissä syyllistän itseäni kun hädissäni annoin lapselle korviketta kun hän pumpatun maidon jälkeen huusi nälkäänsä ja minun nännit oli verillä, enkä pystynyt silloin imettämään ja nyt lapseni suolistonukka on tuhoutunut.

Imetys on toki paras tapa ruokkia lasta, se on varmasti totta. Kaikilta se ei vain onnistu, syystä jos toisesta, miksei kolmannestakin... Siitäkin huolimatta myös korvikevauvat voivat olla täysin terveitä ja vastaavasti rintaruokitut koko ajan sairaana. Ja toisinpäin.

Minutkin on vauvana ruokittu vain tissimaidolla ja äiti on imettänyt minua vielä kun olin kolme vuotias. Silti minulla on laktoosi-intorelanssi.

Alkuperäinen kirjoittaja coatrack:
Ensinnäkin APlle pahoittelut että ketjusi meni nyt väännöksi..

Alkuperäinen kirjoittaja Miili:
Hoh hoijaa. Toi on taas imetysfanaatikkojen höpinöitä ...

Miili jos luet tuolta linkittämältäni sivulta jutun "Suoliston puolustusjärjestelmän
pettäminen monen sairauden syynä" niin voisitko kommentoida mikä siinä on höpinää?

Tässä vielä jutun lähteet jotka liittyvät asiaan, pelkkää höpinää?

Pohjavuori E, Viljanen M, Korpela R, Kuitunen M, Tiittanen M, Vaarala O, ym. Lactobacillus
GG effect in increasing IFN-gamma production in infants with cow's milk allergy. J Allergy Clin
Immunol 2004; 114:132-6.

Vaarala O. Immunological effects of probiotics with special reference to lactobacilli. Clin Exp Allergy 2003;33:1634-40

No joo, olihan siellä puhuttu diabeteksestä ja että se saattaa liittyä liian varhaiseen lehmänmaidon saantiin samoin nitriitti oli mainittu altistavana. Oli myös sanottu että esim vehnälle altistaminen varhaisessa vaiheessa saattaa ehkäistä vehnäallergiaa ... Että sellanen tutkimus. Tosin en jaksanu lukea kokonaan kun sanatolikirjoitettuyhteenjaolihirveenpitkäjuttu.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mulla kesti 6 päivää ennen kuin maito nousi rintoihin. Vauva olisi varmaan ehtinyt kuolla ennen sitä, jossen olisi antanut korviketta.

Kyllä ne siellä sairaalassa on varmaan opastaneet ihan oikein kun ovat sun oman tilanteen nähneet. Mulla taasen kesti 5 päivää ennen kuin maito nousi ja mulle sanottiin ettei lisämaidolle ole tarvetta, vauva pärjäsi hyvin. Mutta näillä asioilla ei ole mitään tekemistä tuon AP:n alkuperäisen kirjoituksen kanssa, jossa hän miettii onko imetyksestä enää mitään hyötyä ja miettii sitä tosiasiaa, että korvikkeen antamisella VOI ihan tutkitusti olla vaikutusta lapseen, eikä sitä kukaan palstalainen voi omakohtaisilla kokemuksillaan kiistää.

Alkuperäinen kirjoittaja AP:
Niin, olen imettänyt tähän asti useita tunteja päivässä ja nyt imetys on lähtenyt sujumaan, erittäin ahdistavaa lukea täältäkin ja tuolta imetystuesta että lapseni suolisto on pilalla ja hänellä on nyt tuon yhden korvikeannoksen takia suurempi riski sairastua esimerkiksi syöpään. Aika helvetin ahdistavaa tuoreelle äidille, joka haluaisi tehdä kaikki lapsensa kannalta hyvin. Imetystuesta ei kommentoitu sitä onko imetykseni pilalla tai oikein kannustettu muutenkaan, vaikka kysyin onko imetykseni pilalla. Totta helvetissä syyllistän itseäni kun hädissäni annoin lapselle korviketta kun hän pumpatun maidon jälkeen huusi nälkäänsä ja minun nännit oli verillä, enkä pystynyt silloin imettämään ja nyt lapseni suolistonukka on tuhoutunut.

Koitapa nyt hyvä ihminen ajatella maalaisjärjellä. Tietenkään suolinukka ei voi olla vialla, tai sitten siitä ei tunnu olevan mitään haittaa, kun melkein kaikki, ainakin länsimaiset, vauvat ovat saaneet vähintään yhden annoksen korviketta. Tuo hermoilusi vaikuttaa miljoona kertaa pahemmalta asialta. Koita nyt nauttia vauvastasi ja äitiydestä, ei sitä tarvitse suorittaa.

Alkuperäinen kirjoittaja coatrack:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mulla kesti 6 päivää ennen kuin maito nousi rintoihin. Vauva olisi varmaan ehtinyt kuolla ennen sitä, jossen olisi antanut korviketta.

Kyllä ne siellä sairaalassa on varmaan opastaneet ihan oikein kun ovat sun oman tilanteen nähneet. Mulla taasen kesti 5 päivää ennen kuin maito nousi ja mulle sanottiin ettei lisämaidolle ole tarvetta, vauva pärjäsi hyvin. Mutta näillä asioilla ei ole mitään tekemistä tuon AP:n alkuperäisen kirjoituksen kanssa, jossa hän miettii onko imetyksestä enää mitään hyötyä ja miettii sitä tosiasiaa, että korvikkeen antamisella VOI ihan tutkitusti olla vaikutusta lapseen, eikä sitä kukaan palstalainen voi omakohtaisilla kokemuksillaan kiistää.

Minulla oli melkein 5 kg vauva, ja sokerit alkoivat laskea, kun ei saanut heti alkuun riittävästi maitoa. ELi imetyksen ohella sai sitten korviketta. Esikoisella meni melkein 5 päivää, mutta silloin ei haitannut, eli ei korviketta tarvinnut antaa, kun alkupainokin oli pienempi.

Alkuperäinen kirjoittaja AP:

:hug:
Ny sä taidat ottaa tän asian ihan liian vakavasti! Ei todellakaan ole sun imetys pilalla. Jatkat samalla lailla kuin ennenkin ja lopetat tuon stressaamisen ja itsesi syyttelyn! Sä kuulostat ihan hemmetin mahtavalta äidiltä. :hug:
...sori kun kysyn, mut ethän sä nyt provoile? Jos säkin harrastat ironiaa jota mä en tajua niin sit mä lopetan palstailun. Ainakin tältä päivältä. :kieh: :xmas:

Scarlett, määkin tykkään Monty Pythonista! :D *viheltelee "Always look on the bright side of life"a epävireisesti*

AP turhaan koet syyllisyyttä, vaikka sitä kai äitien elämä pitkälti on aina, miettimistä että tekeekö oikein tuon ja tämän asian suhteen ja olisiko sittenkin pitänyt tehdä näin tai noin. Menneelle et voi mitään etkä välttämättä tulevallekaan, joten koita nauttia tästä hetkestä ja vauvastasi murehtimatta turhaan. Toimit siinä tilanteessa kuten parhaaksi katsoit ja jatkossakin joudut tekemään päätöksiä lapseen liittyen jotka eivät aina yleisesti ottaen ole parhaita mahdollisia, mutta siinä tilanteessa niitä ovat, tai ehkä muita vaihtoehtoja ei edes ole.

onko kukaan muistanut kommentoida sitä, että näitä tutkimuksia kaikennäköisistä asioistahan on nykyään ihan joka lähtöön?

sitten joku toinen tutkimus taas kumoaa toisen, tai joku toteaa että tutkimuksessa on jotain puutteita eli sen tulokset eivät ole päteviä jne.. jokainen meistä on ihan varmasti kykenevä vähän perehtymällä tuottamaan uskottavan oloista tekstiä ja nimeämään sen "mullistavaksi tutkimukseksi" - ja heittämään koko roskan nettiin uskokoon ken tahtoo -periaatteella. niin joo, ja lisäämään jonkun arvostusta herättävän tittelin nimensä eteen. ;)

ihan kaikki mitä sanotaan tutkimukseksi, ei ole faktaa. fanaattisilla tyypeillä, kuten näillä imetysvouhkaajilla, on vain tapana napata sieltä kaiken skeidan joukosta ne OMAA kantaa tukevat tutkimukset ja niistäkin juuri vielä ne kaikista VAIKUTTAVIMMAT lauseet siteerauksia varten. mikään vastuunsa tunteva taho ei voi tällaista harrastaa.

btw; olihan sillä mikälie-mikkosen vastaväittäjälläkin jonkun jossain tekemä TUTKIMUS mielipiteensä pohjana. siihenkö tutkimukseen tästä lähtien perustamme lapsenhoitomme, eikös se suurinpiirtein käskenyt viemään lapset tarhaan jo viimeistään 1veenä? miksi veisimme?? no kun joku on TUTKINUT että näin on hyvä ja oikein tehdä...... ;) ;) ;)

Alkuperäinen kirjoittaja virastosta:
ei hyvää päivää taas näitä korvikevouhkauksia...

Niinpä!
Kyllä niitä imetystutkimuksia on tehty niiiiiiiiin paljon, etten ymmärrä kuinka joku väittää, että täyttä skeidaa ovat. Mutta kai sitä omaa syyllisyyttä on pakko yrittää helpottaa tuolla tavalla ja vielä haukkumalla imettäjiä fanaatikoiksi ja vouhkaajiksi.

Alkuperäinen kirjoittaja ?? :
Kirjoitin imetystukeen ja kyselin imetykseen liittyviä asioita. Satuin myös lukemaan, että korvikkeista voi olla haittaa ja kysyin muiden kysymysten ohella, mitä haittaa niistä on, kun itse annoin yhden kerran vauvalle 50 ml korviketta, kun rinnanpäät oli niin kipeät, etten yhtenä päivänä pystynyt imettämään vaan annoin pumpattua maitoa+korviketta. Sain sitten faktatietoa, että korvikevauvoilla on mm. suurempi kuolleisuus, saavat aikuisella iällä enemmän syöpiä.. ja että jo YKSI annos korviketta muuttaa vauvan suolistoa, eikä tiedetä kuinka haitallista se on.

Aika ahdistavaa tämä äitiys :( . Miksei missään kerrota että korvike voi olla noin vaarallista? Luulin tekeväni oikein, kun lapsi huusi nälkäänsä :( ! Onko nyt sitten sama lopettaa imetys tähän kerran pilasin tuolla yhdellä korvikeruokinnalla lapseni elämän?

Porvoosta päivää... :headwall: :headwall: :headwall:

Tai siis ei kai kukaan voi oikeasti olla noin daiju? :o

Kas vaan... minä olen pamperona saanut tuttelia ja kyllä meikäläisen nukat ja muut suolivillat pelittää ihan hienosti. Diabetestä ei ole, kala ja heinä ainoot mille allerginen... Tuntuu että tässä tehdään taas kärpäsestä härkästä.

Minulla on 3 kk ikäiset kaksoset eikä minulta enää tule maitoa. Piste. Pakkohan ne on jollain ruokkia niin ihan Tuttelia löytyy kaapista ja kivasti voivat ja kasvavat. Ugh.

:headwall:

Itse annan kyllä kiitokset paljon parjatulle imetystukilistalle, sen tuella onnistuin kahden lapseni imetyksessä, mitä kukaan muu lähisukuni naisista ei ole pystynyt tekemään.

No, itse aiheesta. Esikoiselle annoimme alussa pari annosta korviketta, kun kaikesta etukäteistiedosta huolimatta epävarmuus iski ja epäilytti, saako vauva tarpeeksi ruokaa. Esikoinen olikin sitten itkuinen, herkästi masuvaivainen vauva ja kärsi hyvin kovasta vatsasta ensimmäisen elinvuotensa (ja tähän päivään asti jossain määrin). Kakkoselle en joutunut missään vaiheessa antamaan korviketta ja hänellä ei sitten masuvaivoja tullutkaan, suoli on toiminut aina hyvin, ei edes kovan vatsan ongelmaa ole ollut. Syitä näihin eroihin voi olla TIETENKIN vaikka mitä mutta täytyy sanoa, että usein on käynyt myös mielessä, että onkohan syynä esikoisen "altistuminen" korvikkeelle... voi hyvinkin olla - tai sitten ei, mistäpä sitä tietää.

Ei korvike ole pahasta. Pakkohan sen muksun on ruokaa saada, jos ei kykene jostain syystä imettämään. Ei se muksu siitä pilalle mene. Mulla on tosikko täysin korvikemuksu. Hyvin menee. Imetys ei onnistunu, kun muksu aluksi vain huusi tissille ja myöhemmin ei saanut vatsaansa täyteen. Tällä hetkellä lääkitys estää imettämisen.
En usko, että tuo muksu sen kummemmin kuolee mihinkään tai saa mitään syöpääkään sen kummemmin. Paitsi, että ne on sukurasite, niin ehkä voikin saada sitä kautta, mutta tuskin siitä korviketta voidaan syyttää.
Esikko on kans korvikemuksu. Kuuteen ikävuoteen mennessä hän ei ole sairastanu yhtäkään lastentautia, mitään rokkoja, mitä yleensä liikkuu. Korvatulehduksia on ollu muistaakseni 4 kpl. Vesirokko ei tarttunut (tiedän, että voi olla oireeton), vaikka yritettiin vartavasten tartuttaa. Serkkunsa kuitenkin sai, kun hänellekin sitä toiselta serkulta tartutettiin. Esikko on harvinaisen terve, fiksu ja pitkä ikäsekseen.

terveisiä vaan vastasyntyneiden teholta jossa suurin osa vauvoista saa korviketta. mitäs sitten parempi ois varmaan näitten ihmisten mielstä antaa pienten kuolla kokonaan pois enneku antaa sellasta myrkkyä. kait noi meidän kaksoet sit kuolee ja saa syövänki vielä. |O |O |O |O

mä olen vaan onnellien että mun lapset selvis hengissä ja suht vähillä ongelmilla syntymällä rv 26 ei paljon tulis mieleen itkeä että voi kun ne nyt sai aluksi korvikettä yhyyy yhyyyy

Alkuperäinen kirjoittaja xxx:
Antaako ne synnärillä muiden äitien maitoa toisen lapselle?
EN IKINÄ haluaisi lastani ruokittavan toisen maidolla, ellei olisi PAKKO!!!

sitä pyritään antamaan ensisijaisesti, mutta kysyvät ensin että saako antaa. kyllä teki mullekkin tiukkaa sanoa että joo... :(

Alkuperäinen kirjoittaja Lush:
Alkuperäinen kirjoittaja xxx:
Antaako ne synnärillä muiden äitien maitoa toisen lapselle?
EN IKINÄ haluaisi lastani ruokittavan toisen maidolla, ellei olisi PAKKO!!!

sitä pyritään antamaan ensisijaisesti, mutta kysyvät ensin että saako antaa. kyllä teki mullekkin tiukkaa sanoa että joo... :(

mä kielsin antamasta sitä. ihan vaan siksi, että mun mielestä mun vauvalla ei ollut mitään syytä saada lisämaitoa, mutta kovasti ne olivat sitä aina tarjoamassa. synnärinä oli phks ja tein tästä silloin ketjunkin, että mua ihmetytti ja ärsyttikin se kuinka siellä hirveesti tuputettiin joka käänteessä sitä lisämaitoa ja varmisteltiin että lapsi syö kolmen max neljän tunnin välein.
(ymmärrän siis jos on jotain "ongelmia", mutta esim . mun tapaukses kaikki oli ok ja vauva oli normikokoinen ja maito nous ja imi hyvin.. niin silti.. )

Voi voi voi...On tuhansia tapoja, miten vanhemmat voivat traumatisoida lapsen kehon ja mielen. Ei se auta kuin jatkaa silti eteenpäin. Ja suurin osa meistä jotka lastamme kasvatamme aiheutamme jotakin vahingollista. Joskus se on ohimenevää, joskus se on pidempiaikaista ja ilmenee pitkän ajan jälkeen. Joskus emme edes huomanneet haitan olemassaoloa.

Yhteistyössä