Yks hyssyttelytyylisen kasvatuksen piirre ärsyttää, ja tätä on varsinkin isovanhemmilla

Deleted member 149094
Musta tuntuu että joissain sukujen sukupolvissa näkyy, että joka toinen sukupolvi on jyrä/etäinen, sitten joka toinen heikkohermoinen/lepsu. Ne lepsut taas kasvattaa puolidiktaattoreita.

No ehkä nykyään osataan katkaista monenmoiset sukujen kierteet.
Mun mielestä silti vanhemmat kasvattaa ja sen kasvatuksen onnistuminen riippuu siitä lapsesta sitten.
Ei vanhemmat ole sellaisia kuvanveistäjiä, jotka veistelee ihmisiä miten vain haluaa.
 
Mun mielestä silti vanhemmat kasvattaa ja sen kasvatuksen onnistuminen riippuu siitä lapsesta sitten.
Ei vanhemmat ole sellaisia kuvanveistäjiä, jotka veistelee ihmisiä miten vain haluaa.
No juu, kyllä geenien vaikutus on kuulemma 60 %, mutta se 40 % on myös tärkeä.
Mun kaveri meni yhden ihan kaistapää-narsistisen äijän kans naimisiin, ja yksi heidän muksuista oli jo pienenä niinkuin isänsä, täysi adhd. Ero tuli kun ei liitto toiminu ja kaverini jäi lasten kans yksin, mutta se on tehny ihan mahdottoman urakan sen vipeltävän vänkääjämuksun pelastamiseksi. Rajat, huomiota, rajot, huomiota.

Nyt se alkaa tuottaa tulosta. Muksu pelaa paria lajia ihan hyvässä urheiluseurassa, käyttäytyy hyvin jne.
 
Viimeksi muokattu:
Deleted member 149094
No juu, kyllä geenien vaikutus on kuulemma 60 %, mutta se 40 % on myös tärkeä.
Mun kaveri meni yhden ihan kaistapää-narsistisen äijän kans naimisiin, ja yksi heidän muksuista oli jo pienenä niinkuin isänsä, täysi adhd. Ero tuli kun ei liitto toiminu ja kaverini jäi lasten kans yksin, mutta se on tehny ihan mahdottoman urakan sen vänkääjämuksun pelastamiseksi. Rajat, huomiota, rajot, huomiota.

Nyt se alkaa tuottaa tulosta. Muksu pelaa paria lajia ihan hyvässä urheiluseurassa, käyttäytyy hyvin jne.
Mä en muista noita prosentteja. Olihan siin ympäristönkin vaikutukset, niinkuin kaverit, kylän muut aikuiset, ruoka..
Mut varmasti muuten kans toi tieteen kehitys. Adhd on käsittääkseni aika uusi diagnoosi. Et kun tulee näitä uusia juttuja, miten niihin täytyy sit just niitten ensimmäisten vanhempien reagoida.
Ja ruoka ja -suositukset. Nehän muuttuu kokoajan. Periaatteessa aina, kun tulee uusia suosituksia tai ravintotiede kehittyy, tai ruoka muuttuu, vrtkemikaalikuorma, sokeri, antibioottiliha, nitraatit, tulevat muksut on erilaisia aivoiltaan. En tiedä.
 
vierailija
nykylapset saa traumoja jos niille sanoo ei tai moittii jostain epäsopivasta käytöksestä
Enpä lähtis tuotakaan noin yleistämään, vaikka vellihousuja muutama löytyykin. Aivan kuten tyhjästä nillittäjiäkin. Aina löytyy niitä, jotka kuvittelevat osaavansa kasvattaa sen naapurin lapsen paljon paremmin tietämättä kaikkia asioita. Täällä on jonossa näemmä liikatarjontaa Penttalan Pian paikalle telkkarikasvattajaksi.
Itse en ole tavannut yhtäkään hyssyttelijäkasvattajaa. En edes niiden parjattujen isovanhempien joukosta.
 
vierailija
Hahaa, palstalibilaareihin kolahti!

Mä nimittäin törmään tuohon syyllisen tekojen hyssyttelyyn tosi usein. Sillä mitätöidään sen uhrin tunteet, tai jos ei ole ketään ihmistä kärsijänä, niin vieritetään syyllisyyttä johonki ihan muuhun.

Mä ymmärrän sen että jos muksu törttöilee, ettei aina ole sen mäkätyksen aika. Mut ei tulis mieleenkään alkaa puolustella törttöilijää jollain ihme sivuseikoilla.

"Juu ihan hyvä vaan että säästyi nekin lippujen ostot" (selittää pikkusiskolle että ei mennäkään tänään Lintsille kun isosiskonsa on krapulassa viime yön kaveriryyppäjäisten takia ja tuli raamit kaulassa kotia klo 2 yöllä).

"Juu et sä ois varmaan siinä työpaikassa viihtynykään, kun eivät sua valinneet."

"Joo se lelu näyttikin jo niin halvalta, ois menny rikki muutenkin, (vaikkei Vilipertti ois rikkonu)."
Mä en hyssyttele mutta sä vaikutat vähän.. noh, tunteettomalta.
 
vierailija
Pliis, referoi.
Mikä sun pointti oli...?
MITÄ TARKOITTAA REFEROIDA?
Merkitykset

VASTAUS:
Kuvailla sanoin. Jos referoit kirjaa, kuvailet kirjan sisällön omin sanoin.

Jos kirjoittaisin elämästäni kirjat, olisiko kommenttisi silloin sama?
Sunnuntain lehdestä luin, että yksi kirjankustantajilla on pyytänyt vähentämään käsikirjoitusten lähettämistä. Koronan aikaan moni on kaivanut esille pöytälaatikkokirjoituksensa.

Lapseni ovat aikuisia eivätkä enää ole aikoihin asuneet kotimaassaan. Mieleen ei ole jäänyt yhtään tapausta, jossa olisin tuntenut avuttomuutta kasvattajana.
Pitää vain olla kiitollinen, että selvisimme vaikeista vuosista. Raha oli aina tiukilla.
Ihan vain mielenkiinnosta selailen tätä palstaa. Kirjoittelin arkielämän sattumuksista Annan palstoilla ja jotkut jopa tykkäsivät jutuistani.
Muistakaa, että elämä kuluu yllättävän nopeasti. Käy kuin minulle. Olen eläkkeellä ja aikaa on yllinkyllin. Koronan takia joudun olemaan paljon kotona ja lukutoukkana luen kaikenlaista.
Katsoin netistä ohjelman Sukuni salat. Anne Kukkohovi sai selville isoäitinsä elämän.
Harrastin ennen avioeroa sukututkimusta. Olisin halunnut tietää äitini isän elämästä.
Ikääntyneenä olen jo armollinen ja annan asioiden olla laakereillaan. En itsekään halua, että elämääni pengotaan jälkeeni.
Elämässä on tärkeää kiitollisuus ja anteeksianto.
Ajattelin leipoa tänään pullaa. Pullantuoksuinen mummi. Kuulostaa hyvältä.
Anoppini menehtyi varhain. Hänestä jäi kauniit muistot. Onneksi hän ei ollut näkemässä suuresti rakastamansa pojan elämän vaikeuksia.
 

Yhteistyössä