Yhtiökokous,kuka kelpaa taloyhtiön hallitukseen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja viduttaa syrjintä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

viduttaa syrjintä

Vieras
Onko kellään muulla vastaavia ongemia omistus asunnossa.
Me ostettiin tämä asunto yksin miehen nimiin sillä tarkoitus on nyt lähivuosina ostaa omakotitalo :)
Nyt ollaan 2 vuotta asuttu ja heti ensimmäisenä vuonna isännöitsijä teki kaikille selväksi että minä vain asun tässä talossa ja minulla ei oikeuksia?
( Siis me ollaanostettu asunto yhdessä, naimisissa, ilman avioehtoja )
Kyse niinkin typerästä aiheesta kun hallituksen jäsenistä ja meillä kuitenkin suurin äänimäärä talossa meillä tai siis pilkkua nussimalla miehelläni.
Tätä ennen ei ollut mitään konflikteja isännöitsijän ym
kanssa vaan hän sen kovaan ääneen kaikille kertoi että minä VAAN asun tässä asunnossa vaikka mieheni omistaa huoneistomme.
Joten isännöitsijämme ei huolinut minua hallitukseen vaikka enemmistö oli sitän mieltä.
Ja näin ollen hallitukseen valittiin jäseneksi jopa sellainen mies joka myös 'vaan' asuu täällä, tiedän että heillä jopa avioehto ja asunto on todellakin vain naisen nimissä.
Kiva nyt mennä taas tulevaa kokoukseen kun minä vaan asun täällä vaikka valtakirjatkin on antaa ja niinhän se menee että avioerossakin minä saisin puolet tästä jos pikkuja viilattaan.
Viduttaa vaan kun hallituksen jäseenä minulle olisi kuluunut tiettyjä etuuksia :) Ja mieskään ei kerennyt töistä ajoissa :(

Alkuperäinen kirjoittaja aniina:
Hmm, kannattaa ottaa asia puheeksi. Meilläkin omistusasunto miehen nimissä, mutta olen mukana hallituksen toiminnassa.

Isännöitsijä ei halua jutella,hallituksen puheenjohtajan mielestä asiassa ei mtään epäselvyyttä kun ei avioehtoakaan .. tiedä mikä isännöitsijää vaivaa :(
Kuitenkin isännöitsijä on se joka koittaa kyykkyyttää taloyhtiötä

niin se vaan on haukuttava isännöitsijä ja muistuttettava kuka senkin palkan maksaa jos ei käytös muutu :( Harmittaa vaan sekin jos eni kättely menee siihen että haukutaan ensin ja sitten neuvotellaan vasta kunnolla :(

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
niin se vaan on haukuttava isännöitsijä ja muistuttettava kuka senkin palkan maksaa jos ei käytös muutu :( Harmittaa vaan sekin jos eni kättely menee siihen että haukutaan ensin ja sitten neuvotellaan vasta kunnolla :(

Apua mitä irjoiturvirheitä, kerrankin minä sidukoissani :D

siispä suomennos:
niin se vaan on haukuttava isännöitsijä ja muistuttettava kuka hänen palkan maksaa jos ei käytös muutu :(
Harmittaa vain sekin jos
ensikättely menee siihen että haukutaan ensin ja sitten vasta
neuvotellaan kunnolla :([/quote]

No ensinnäkin, isännöitsijä ei päätä noista asioista, yhtiön osakkaat valitsevat hallituksen. Toisekseen, me ostettiin muinoin mun nykyisen aviomiehen - silloin siis vielä avomiehen- kanssa asunto, tai minä ostin eli otin lainan yksin jne. Mieheni oli alusta asti taloyhtiön hallituksessa ja sittemmin jopa valittu sen puheenjohtajaksi. Joten ihan kukkua tuo, ettei muka saisi talon asukkaat olla hallituksessa. Itse asiassa, meidän viime yhtiökokouksessa oli juurikin tästä puhetta, kysyin kuka on kelponen, niin sanottiin, että vaikka mun kaveri naapuritalosta voi tulla hallitukseen, jos joku ehdottaa ja toinen kannattaa. Että silleen.

Tuo teidän isännöitsijä kuulostaa pelottavan samanlaiselta, kuin meidän entinen isännöitsijä, ettei vaan ois sama :D

Isännöitsijä on taloyhtiön palkollinen, ei päinvastoin. Isännöitsijällä ei ole minkään valtakunnan sananvaltaa taloyhtiön hallituksen nimittämisessä, vain ja ainoastaan osakkailla. Valtakirjalla olet täysivaltainen taloyhtiön kokouksen jäsen, eikä siihen voi olla edes osakkailla nokan koputtamista, saati isännöitsijällä.

Aivan loistava ketju :laugh: ... Ihan asiallinen aloitus asiallisesta aiheesta, mutta rupesi naurattaa, kun ap käy aluksi yksinpuhelua netissä pikkuhiprakassa. Toivottavasti sulla oli hauskaa eilen :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja vilpusteri:
Aivan loistava ketju :laugh: ... Ihan asiallinen aloitus asiallisesta aiheesta, mutta rupesi naurattaa, kun ap käy aluksi yksinpuhelua netissä pikkuhiprakassa. Toivottavasti sulla oli hauskaa eilen :hug:

Kiitos =) pää on pipi ei siis kannata juoda alkoa ;)
Nämä yhtiökokoukset on minulle uutta ja onneksi ei kovin kauan tarvitse tässä enään olla.
Täytyy laittaa isännöitsijä kuriin ;)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Yhtiökokous valitsee hallituksen ja sillä siisti.

Taitaa asua tässä taloyhtiössä vaan aika hiljaista porukkaa sillä isännöitsijä siellä kukon virkaa koetti tärkeänä päteä johon muut ei uskaltaneet mitään sanoa,
minulla taas kaikki uutta ja itse enemmän kuin hiukan tätä toimintaa ihmettelin.
Mutta nyt saa meidän kukko eli isännöisijä seuraavan kerran muistutuksen kuka hänenkin palkkansa maksaa ;)

Jos olet konkursissa tai vajaavaltainen, et voi toimia hallituksen jäsenenä.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1991/19910809

Jos vaikka olet ehdolla hallitukseen, pitää sinut kuitenkin siellä yhtiökokouksessa valita sinne. Kuulostaa, ettet sinne minkään yhtiön yleisen hyvän takia tahdo, vaan ihan omia etuja saadaksesi. Muista, että joudut myös monesta asiasta vastuuseen, jos itsesi sinne tunget.

Alkuperäinen kirjoittaja omgg:
Paras ketju pitkään aikaan. Kuinka ihminen joka ei omista osakkeen osaketta luulee olevansa kelvollinen?? Omg....
Naslogiikka taas jauhaa...

Kuten joku yllä linkittikin, kukan tahansa voi toimia hallituksessa kunhan ei ole konkurssissa tai vajaavaltainen. On yhtiökokouksen päätettävissä ketä hallitukseen valitsee, halutessaan he voivat valita vaikka hallituksen, joista kukaan ei omista yhtään osaketta talosta tai edes asu siinä. Viime aikoina on alan lehdissä ollut puhetta ns. ammattijäsenen valitsemisesta hallitukseen joissakin tilanteissa ja nimenomaan tämä henkilö ei yleensä asu eikä omista yhtiöstä mitään.

Eli ei ole mitään estettä, että asuntoansa omistamaton voitaisiin valita hallitukseen. Ja ap:n tapauksessa vielä vähemmän.

Ap:lle: Isännöitsijä toimi väärin, jos toimi kuten tekstissäsi esität. Isännöitsijällä ei ole sananvaltaa siihen kuka valitaan hallitukseen. Se kuitenkin on totta, että yleensä yhtiöjärjestyksen mukaan yhtä asuntoa voi kokouksessa edustaa vain yksi henkilö. Eli esim. äänestystilanteessa vain toinen teistä voi äänestää koko osakemäärän äänillä, niitä ei voi jakaa kahtia. Se sen sijaan on teidän keskenänne päätettävissä kumpi teistä edustaa kokouksessa. (Molemmat voivat yleensä olla silti läsnä ja puhevaltaisia, mutta kai tästäkin periaatteessa voisi toisin määrätä.)

Meillä on ollut jopa hallituksen puheenjohtaja taloyhtiön ulkopuolelta. Mutta esimerkiksi yhtiökokouksen äänestystilanteessa vain ne, joiden nimet on merkattu osakekirjoihin saa äänestää. Eli ap ei.

Meillä on ollut jopa hallituksen puheenjohtaja taloyhtiön ulkopuolelta. Mutta esimerkiksi yhtiökokouksen äänestystilanteessa vain ne, joiden nimet on merkattu osakekirjoihin saa äänestää. Eli ap ei.

Miehen antamalla valtakirjalla saa äänestääkin, jos mies ei ole äänestämässä. Tai vaikka jonkin naapurin. Onpa noita valtakirjan kerääjiä nähty, kun joku jotain suunnitelmaa vastustava on ottanut tehtäväkseen hankkia niitä. Suurin osa asukkaistahan ei vaivaudu yhtiökokoukseen lainkaan.

Miehen antamalla valtakirjalla saa äänestääkin, jos mies ei ole äänestämässä. Tai vaikka jonkin naapurin. Onpa noita valtakirjan kerääjiä nähty, kun joku jotain suunnitelmaa vastustava on ottanut tehtäväkseen hankkia niitä. Suurin osa asukkaistahan ei vaivaudu yhtiökokoukseen lainkaan.

Totta, mutta tosiaan osakkeenomistajan valtakirja tarvitaan. Ihan noin vaan ei ap pääse äänestämään.