Yhteydenpito entisiin kumppaneihin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sessi^
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
ei asiat AINA luistaisikaan. Tiedätkö yleensä jonkun, jonka kanssa ne luistavat aina?

Vai että heti ne muutkin ystävyyssuhteet poikki, kun joku elämän arjen ryppy hetkeksi tulee kehiin. Lyhytjännitteisiä olette ihmiset, perin lyhytjännitteisiä. Ei komeita maisemia koskaan pääse elämässä näkemään, jos ei viitsi nähdä vähän myös sitä kiipeämisen vaivaa! Sitä ne ovat ihmissuhteetkin...

Mielenkiintoisia näkökulmia tässä ketjussa. Itse katson asiaa en entisen, vaan sen nykyisen tyttöystävän näkökulmasta. Olemme seurustelleet poikaystäväni kanssa reilut puoli vuotta, eli ei vielä kovinkaan kauaa, mutta yhdessäolo tuntuu- no, siltä miltä sen pitääkin tuntua. oikealta. voimme puhua asioista, yhdessäolo on hauskaa ja fyysinen puoli luistaa paremmin kuin hyvin. Poikaystävälläni on taustalla yksi pitkä suhde, juuri sellainen jonka aikana sekä hän että ex-tyttöystävä "kasvoivat" yhdessä nuoruudesta aikuisuuteen. Välimatka ja yleinen erilleenkasvaminen kuitenkin (poikaystävän kertoman mukaan) johtivat lopulta kaiken yrittämisen jälkeen eroon. Puoli vuotta tämän jälkeen me tapasimme, ja hyvin pian yhdessäolo muuttui seurusteluksi.

Poikaystäväni on alusta asti puhunut eksästään avoimesti, niinkuin minäkin edellisistä suhteistani. (itselläni kaksi pitempää, pari vuotta kestänyttä suhdetta) Olen alusta asti ottanut sellaisen asenteen, että tietenkään poikaystävän ja eksän ystävyys ei haittaa minua. Olen kertonut tämän myös poikaystävälleni, eihän heidän ystävyytensä pitäisi olla minulta pois millään tavalla, varsinkin kun tämä ex asuu toisella puolella suomea.

Kaikesta tästä päättäväisyydestä huolimatta en voi vaientaa itsessäni ajoittain nousevaa mustasukkaisuuden tunnetta. Poikaystäväni ja tämän eksän erosta ei kuitenkaan ollut ennen seurustelumme alkamista niin kauaa, etten voisi välillä ajatella olevani poikaystävälleni jonkinlainen laastari. En usko että poikaystävä itse tunnistaa tai ajattelee minut entisen korvaajaksi, ei kai laastarisuhteessa ikinä. Tiedän, että minun pitäisi vain luottaa poikaystävään ja suhteeseemme, mutta ajatus on taustalla kuitenkin, ja siitä on kauhean hankala päästä eroon.

Suurimmaksi ongelmaksi on noussut, yllätys yllätys, verkkoyhteiskunnan suurin vitsaus, facebook. Vaikka poikaystävä ja ex eivät livenä toisiaan näekkään, jatkuva virtuaalinen yhteydenpito on sitäkin runsaampaa. He juttelevat melkolailla päivittäin, kommentoivat toistensa päivityksiä jne "inside" jutuilla, joihin ulkopuolisella ei ole mitään asiaa. Kyse ei ole mistään seksuaalisesta tms, enkä luule hetkeäkään että poikaystäväni olisi minua pettämässä. Mutta heidän "henkinen yhteytensä" aiheuttaa minussa tahtomattani epämiellyttävää epävarmuuden tunnetta, varsinkin, kun tämä yhteydenpito mitä suuremmissa määrin tapahtuu minun läsnäollessani. Eikö poikaystävällä silloin ole parempaa tekemistä, kuin jutella eksälleen?

En tiedä mitä minun asialle pitäisi tehdä. En missään nimessä halua olla se kiila, joka rikkoo heidän ystävyytensä, mutta en halua myöskään olla kolmas pyörä omassa parisuhteessani. Tahtomattani minun on kauhean vaikea uskoa, että eksän kanssa voi olla "vain" ystävä. Onhan se yhteinen historia ja muistot siellä kuitenkin taustalla.

Kenties tärkeintä ei olekaan se, että itse tiedät sen rakkauden "laadun". ehkä tärkeämpää on, että nykyinen seurustelukumppanisi tietää sen myös.

Yleensä uudessa suhteessa aika pitkään se uusi kumppani on se "kaikki". Minusta olisi ainakin outoa jos puolen vuoden (tai jopa puolentoistavuoden) seurustelun jälkeen poikaystäväni kokisi tarpeelliseksi puhua exänsä kanssa monta kertaa päivässä.

En ihmettele yhtään jos siitä kokee mustasukkaisuutta, onhan se nähty monta kertaa kuinka vanha suola janottaa, ja se mukava jutustelu tuo muistoja mieleen - ehkä halutaankin yrittää uudelleen. Vanhat on vanhoja, pitäisi mennä eteenpäin eikä roikuttaa mukanaan kaikki exiä. Äkkiä sitä on armeija vanhoja sänkykavereita perässä, joiden kanssa on huonompina aikoina helppo eksyä sänkyyn lohduttautumaan kun oma parisuhde ei olekaan enää sitä alkuhuumassa ruusuilla tanssimista.

Sekä minä että mieheni olemme onneksi samaa mieltä siitä, että exissä ei roikuta. Kyllä niitä ystäviä pitäisi riittää muutenkin. Helposti jos alussa yrittää olla "se täydellinen tyttöystävä" joka suvaitsevaiseseti sanoo että tottakai on ok olla ystävä exän kanssa ja tottakai saat viettää joulut ja uudetvuodet kavereiden kanssa ryyppäämällä (ja kutsua exänkin mukaan) jne jne, tekee itselleen karhunpalveluksen. Sitten kun se ei enää olekaan kivaa kun se mies tekee kaikkea muuta kuin on sinun kanssasi, on hankalaa jos ei mahdotonta alkaa vetää takaisin lupauksia.

Olen itse kokemuksesta viisastunut, sama pätee vaikkapa kotitöissäkin. Jos miestä hemmotellaksesi teet ruuat, tiskaat ja siivoat alkuhuuman aikana, et sen haihduttua noin vain saakaan miestä tekemään puolia kotitöistä. Hän kun on jo tottunut (ja ottaa itsestäänselvyytenä) että nainen tekee.

Onneksi tulee uusia suhteita, joissa voi sitten kokeilla uutta lähestymistapaa. Kaikkeen ei tarvitse suostua, kaikkea ei tarvi sietää. Kyllä se oikea pysyy rinnalla vaikka joutuukin tekemään kotitöitä eikä exään olla yhteydessä.

Suurimmaksi ongelmaksi on noussut, yllätys yllätys, verkkoyhteiskunnan suurin vitsaus, facebook. Vaikka poikaystävä ja ex eivät livenä toisiaan näekkään, jatkuva virtuaalinen yhteydenpito on sitäkin runsaampaa. He juttelevat melkolailla päivittäin, kommentoivat toistensa päivityksiä jne "inside" jutuilla, joihin ulkopuolisella ei ole mitään asiaa. Kyse ei ole mistään seksuaalisesta tms, enkä luule hetkeäkään että poikaystäväni olisi minua pettämässä. Mutta heidän "henkinen yhteytensä" aiheuttaa minussa tahtomattani epämiellyttävää epävarmuuden tunnetta, varsinkin, kun tämä yhteydenpito mitä suuremmissa määrin tapahtuu minun läsnäollessani. Eikö poikaystävällä silloin ole parempaa tekemistä, kuin jutella eksälleen?

En tiedä mitä minun asialle pitäisi tehdä. En missään nimessä halua olla se kiila, joka rikkoo heidän ystävyytensä, mutta en halua myöskään olla kolmas pyörä omassa parisuhteessani. Tahtomattani minun on kauhean vaikea uskoa, että eksän kanssa voi olla "vain" ystävä. Onhan se yhteinen historia ja .

Meillä oli sama tilanne. Korostan heti alkuun että olemme 40+ ihmisiä, emme mitään teinejä enää. Yhteydenpito oli runsasta kuten sulla. Ei yhteisiä lapsia, joten niitä koskevia tietoja ei ollut, vaan ihan diipadaapaa.

Minua kävi häiritsemään fb-jutut niin että nostin kissan pöydälle. Avokkini repesi täysin, että miten minä voin puuttua jne jne. Viikon päästä minulle ilmoitettiin että saan lähteä. Silloin itkin. enää en, koska tajusin että mitään menetettäväää moisessa tyhjäkkeessä ei ollut.

Sitten löysin fiksun miehen joka ei koko fb hömpötyksistä perusta.

Viimeksi muokattu: