Yhteishuoltajuusko?

• Viestiketjun aloittaja Juupapa
  • Ensimmäinen viesti
Juupapa
B) Äidit olkaa viisaita, jos mies ei ole esim.voinut mennä naimisiinkaan, tai olet tullut itsekin siihen tulokseen, -jotta paras olla AVOLIITOSSA. -Niin, älkää tehko MITÄÄN YHTEISHUOLTAJUUS-SOPIMUKSIA,joita sos.hoit.tivaa, teitä allekirjoittaa. Älkää kirjoittako!
Vaikka kaikki olisi "sillä hetkellä", kun nyytti on kainalossa, hyvin. Jos kirjoitatte nimen paperiin, ja tulee "pesäero",kiristelee isä millä milloinkin.
Kirjoittamatta suostumusta YHTEISHUOLTAJUUTEEN, saatte ENEMMÄN tilaa lapsellesi ja itsellesi HENGITELLÄ rauhassa. Silloin päätät itse tärkeistä asioista, koska sinulla on HUOLTAJUUS ja jos vietät hyvää elämää, saat vapaasti päättää mitä lapsesi kanssa teet, asioita, jotka ovat LAPSEN EDUNmukaisia.

Yksinhuoltajuutta on vaan aika vaikea saada,mikäli toinen osapuoli sitä vastustaa.Itse olisin halunnut lapseni huoltajuuden kokonaan erossa,mutta isä ei suostunut.Lastenvalvojan kanssa keskustelin asiasta,perusteeksi yksinhuoltajuudelle ei esim.riittänyt isän väkivaltaisuus,sillä se ei kohdistunut lapseen vaan minuun,eikä myöskään se,että olen käytännössä hoitanut lapsen yksin syntymästä asti.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.04.2007 klo 09:54 jep kirjoitti:
Oikeasti... mitä haittaa yhteishuoltajuudella pystyy tosiasiassa tekemään?
Esim. adhd lapsi, jonka lääkärin mielestä lääkityksellä saataisiin apu, toinen huoltaja voi kieltää lääkityksen aloittamisen. Ja kaikenlainen kiusaaminen vetkuttelemalla vaikka passihakemuksen allekirjoitusta. Normaaleilla ihmisillähän sillä ei loppujen lopuksi ole mitään merkitystä onko yhteishuoltajuus vai ei, mutta kiusantekoon oivallinen väline.

B) Aivan oikein, siis jos sukset menee ristiin isän kanssa, hän voi tehdä kiusaa, kun on yhteishuoltajuus, jos lapsi sairastuu, ovat kaikenmaailman virkailijat ja hoitajat,lääkäreistä asti kutsumassa isää paikalle, vaikka mies ei olisi tehnyt mitään koskaan lapsen eteen, muutakun kiusannut, ryypännyt, ja hakannut naista!!!

jep
No ehkäpä erikoistapauksissa tosiaan haittaa pystyy tekemään. Suurimman osan asioista pystyy kuitenkin kiertämään ihan helposti. Esim. pankkitilin voi avata omalle nimelleen ja pitää sen vain lapsen käytössä. Passit sun muut saa kyllä hommattua suhteellisen helposti, vaikka toinen yrittäisikin estää esim. lomamatkan tekoa ihan kiusallaan.

Itse en koskaan törmännyt asiaan, jonka eksä olisi pystynyt torpedoimaan yhteishuoltajuuteen vedoten, mutta eipä tuo haittaa yrittänyt tehdäkään.

Barbara
B) Joillakin säilyy suhteellisen hyvät välit. Eikä niin kuin minulla mies harrasti henkistä, ja ruumiillista väkivaltaa. Ja jatkaisi henkistä JOS olisi yhteishuoltajuus, mutta onneksi ei ole, eikä sitä ole vaikea olla antamatta, EI VAIN KIRJOITA SIIHEN SUOSTUMUSTA, yrittäähän se sos. virk. vaikka millä sanoilla saada kirjoittamaan MUTTA KUN EI KIRJOITA. Nyt tuntuu, jotta olin VIISAS.

Yhteishuoltajuus on sekä lasten että isien oikeus. En ymmärrä miksi kuvittelette että jos avoliitto/avioliito ei onnistu niin äiteillä on oikeus viedä ne lapsetkin, joita ei muuten olisi ilman niitä isiä. Isillä on täysi oikeus olla päättämässä lasten asioista siinä missä äiteilläkin, yhdessä kun ne lapset on tehty. Mikäli ei tarpeeksi näyttöä yksinhuoltajuuden saamiseen ole, niin isä on täysin kelvollinen olemaan osa lastensa elämää ja niitä koskevissa päätöksissä. Eikä kenenkään tarvitse luopua lastensa huoltajuudesta vain siksi että lasten äiti sitä haluaa!! Aika harva loppujenlopuksi tekee kiusaa noilla passiasioitten ym hankaloittamisilla, lähinnä nyt keksitty miten olisi mahdollista kiusata jos haluaisi!! Eikö teitä hävetä? Mies jonka kanssa aiemmin halusitte lapsia, onkin yhtäkkiä kelvottomia ihmisiä. Vai halusitteko vain lapsia hinnalla millä hyvänsä ja sitten ku lapset on saatu ja mies pihalla, ovatkin lapset vain teidän? No, vaikkei mies olisikaan auttanut lasten hoidossa yms. ovat lapset silti hänen! Elatusmaksut ym rahat kyllä kelpaa kun on ISÄN VELVOLLISUUS mutta oikeuksistaan ei kyllä saisi pitää kiinni, ei herrantähden! Säälittävää luettavaa. -kahden tytön yh-

todellakin
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.04.2007 klo 13:46 vieras kirjoitti:
Yhteishuoltajuus on sekä lasten että isien oikeus. En ymmärrä miksi kuvittelette että jos avoliitto/avioliito ei onnistu niin äiteillä on oikeus viedä ne lapsetkin, joita ei muuten olisi ilman niitä isiä. Isillä on täysi oikeus olla päättämässä lasten asioista siinä missä äiteilläkin, yhdessä kun ne lapset on tehty. Mikäli ei tarpeeksi näyttöä yksinhuoltajuuden saamiseen ole, niin isä on täysin kelvollinen olemaan osa lastensa elämää ja niitä koskevissa päätöksissä. Eikä kenenkään tarvitse luopua lastensa huoltajuudesta vain siksi että lasten äiti sitä haluaa!! Aika harva loppujenlopuksi tekee kiusaa noilla passiasioitten ym hankaloittamisilla, lähinnä nyt keksitty miten olisi mahdollista kiusata jos haluaisi!! Eikö teitä hävetä? Mies jonka kanssa aiemmin halusitte lapsia, onkin yhtäkkiä kelvottomia ihmisiä. Vai halusitteko vain lapsia hinnalla millä hyvänsä ja sitten ku lapset on saatu ja mies pihalla, ovatkin lapset vain teidän? No, vaikkei mies olisikaan auttanut lasten hoidossa yms. ovat lapset silti hänen! Elatusmaksut ym rahat kyllä kelpaa kun on ISÄN VELVOLLISUUS mutta oikeuksistaan ei kyllä saisi pitää kiinni, ei herrantähden! Säälittävää luettavaa. -kahden tytön yh-
yhdyn täysin tähän!!
mun mies sai yhden illan jutusta lapsen, ja on vastuullinen isä,tapaa lastaan usein, ja yhteishuoltajuus on, vaikkei lapsen äidin kanssa halunnutkaan lapsen takia jakaa elämää!!
kyllä isä voi todellakin olla, ilman että on edes tunteita äitiä kohtaan, tai päivääkään yhteistä elämää takana!!
lapsella on oikeus molempiin vanhempiin!!

jep
Minäkin ihmettelen nykyistä tapaa, jossa lapsi avoliitossakin saa automaattisesti äidin nimen. Isän pitää tunnustaa isyytensä sossussa, mutta silti huoltosopimukseen suositellaan yksinhuoltajuutta äidille?? Näinkö tosiaan jossain toimitaan? aika raakaa isien syrjimistä. Ihan kuin lapsi olisi vain äidin omaisuutta. Ja heti oletetaan jo lapsen syntyessä, että vain äiti on kelvollinen huoltajaksi?

Jos sukset sitten aikanaan menee ristiin, tapeltakoon asiasta sitten, mutta ärsyttää sellainen olettamus, että syntyvään lapseen ei isällä ole mitään oikeuksia ellei äiti sitä salli!

Mä en ainakaan koskaan ole ajatellut, että exä olis vähemmän isä tai olis vähemmän oikeuksia sun muuta sen takia että mulla on yksinhuoltajuus. Ihan on saanut isyyttään toteuttaa niin paljon kun haluaa, valitettavasti se ei paljoa ole. Ei se yhteishuoltajuuskaan takaa että sitä isää kiinnostaa se lapsi, ja pahimmassa tapauksessa voi sitten tehdä kiusaa lähille.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.04.2007 klo 16:00 mirena04 kirjoitti:
Mä en ainakaan koskaan ole ajatellut, että exä olis vähemmän isä tai olis vähemmän oikeuksia sun muuta sen takia että mulla on yksinhuoltajuus. Ihan on saanut isyyttään toteuttaa niin paljon kun haluaa, valitettavasti se ei paljoa ole. Ei se yhteishuoltajuuskaan takaa että sitä isää kiinnostaa se lapsi, ja pahimmassa tapauksessa voi sitten tehdä kiusaa lähille.
Sepä se, ei se paperi tee kenestäkään hyvää isää. Sehän on vain äidinkin etu että homma toimii, niin maksut kuin tapaamisetkin. Ei se yhteishuoltajuuspaperi kenestäkään isää tee, isä voi olla hyvä isä vaikkei olisi edes virallisesti lapsen isä.

Nämä palstat ovat vain semmoisia että täällä jokainen peilaa omaa juttuaa eikä ymmärrä ettei kaikki mene saman mallin mukaan. On hyviä vanhempia ja sitten on niitä jotka eivät lapsia edes ansaitse.

Ja jollekin kuka ihmetteli että äiti laitetaan huoltajaksi, niin avioliitossa automaattisesti molemmat on huoltajia. Muulloin äiti aina automaattisesti, katsos kun sen äidin tietää mutta ei välttämättä isää. Isyystestit tehdään vasta lapsen syntymän jälkeen.

Miksikö minä haluaisin lapseni yksinhuoltajuuden..kannoin lasta yhdeksän kuukautta,elätin käytännössä samaan aikaan miestäni.Tein pitkää päivää raskasta työtä kasvavan mahani kanssa,kiitokseksi sain uhkailua,haukkumista,lyömistä.
Synnytys oli vaikea,olin pitkään huonossa kunnossa,vauvaa hoidin yksin yöt ja päivät..mies huiteli vapaa-ajallaan kavereidensa kanssa.Kotona käydessään huusi,uhkaili ja löi.Vapaata lapsenhoidosta en kuulemma tarvinnut,enhän käynyt töissäkään.Äitiysrahani miehelle kelpasivat.
Eron ollessa nyt tosiasia,mies pitää kiinni oikeuksistaan,mutta velvollisuuksia lasta kohtaan ei tunnu juurikaan olevan.Aikaa lapsen kanssa viettää silloin,kun itselle sattuu sopimaan,elatusmaksujen maksamista viivytellään viimeiseen asti.
Saan kuulla jatkuvaa uhkailua,miten mies hommaa minulta lapsen pois,mikäli en hyppää hänen pillinsä mukaan.Lapselta en halua viedä isää,mutta ex-mieheni ei edes halua ottaa vastuuta lapsesta,muuten kuin puheissaan!

jep
Kuten tuolla jo aiemmin kirjoiteltiinkin, asioita peilataan omien kokemusten kautta. Olenhan minäkin yksinhuoltaja, väkivaltaisesta juoposta eronnut. aluksi meillä oli yhteishuoltajuus. Sitten mies sai päähänsä, että antaa minulle yksinhuoltajuuden. Motiivina oli se, että hän kuvitteli pääsevänsä näin eroon myös elatusmaksuista. en oikaissut väärinkäsitystä ja näin lasten huoltajuus siirtyi yksin minulle.

En vain sulata sitä yleistä käsitystä, että isillä ei olisi lapseen mitään oikeuksia. Yleisesti ottaen kuitenkin suurin osa isistä haluaa olla isä lapsilleen. Keskiarvoa ajatellen siis, eikä näitä ääripäitä, joita ikävä kyllä aina mahtuu joukkoon.

Äidin tietää aina, isää ei?? voihan asian noinkin perustella. Mutta kun avoliitossa ollaan, isä käy tunnustamassa isyytensä sossussa ja silti oletetaan, että vain äiti on huoltaja? Eikö automaattisesti sitten pitäisi isästäkin tulla huoltaja, jos kerran lapsen omakseen tunnustaa?

Ja oli avioerolla millainen historia tahansa, edelleen ikävän usein oletetaan, että automaattisesti äiti on se huoltaja. Tuolla jossain toisessa ketjussa on juuri näitä yksinhuoltajaksi haluavia äitejä, jotka ovat vain kyllästyneet miehiinsä ja haluavat sitten yksinhuoltajiksi. Hohhoijjakkaa. entäs se isä? Isä voi ihan yhtä hyvin saada lapset itselleen. Onkohan tullut mieleen, että sitä voikin menettää sekä miehen että ne lapset?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.04.2007 klo 08:53 jep kirjoitti:
Kuten tuolla jo aiemmin kirjoiteltiinkin, asioita peilataan omien kokemusten kautta. Olenhan minäkin yksinhuoltaja, väkivaltaisesta juoposta eronnut. aluksi meillä oli yhteishuoltajuus. Sitten mies sai päähänsä, että antaa minulle yksinhuoltajuuden. Motiivina oli se, että hän kuvitteli pääsevänsä näin eroon myös elatusmaksuista. en oikaissut väärinkäsitystä ja näin lasten huoltajuus siirtyi yksin minulle.

En vain sulata sitä yleistä käsitystä, että isillä ei olisi lapseen mitään oikeuksia. Yleisesti ottaen kuitenkin suurin osa isistä haluaa olla isä lapsilleen. Keskiarvoa ajatellen siis, eikä näitä ääripäitä, joita ikävä kyllä aina mahtuu joukkoon.
Äidin tietää aina, isää ei?? voihan asian noinkin perustella. Mutta kun avoliitossa ollaan, isä käy tunnustamassa isyytensä sossussa ja silti oletetaan, että vain äiti on huoltaja? Eikö automaattisesti sitten pitäisi isästäkin tulla huoltaja, jos kerran lapsen omakseen tunnustaa? Ja oli avioerolla millainen historia tahansa, edelleen ikävän usein oletetaan, että automaattisesti äiti on se huoltaja. Tuolla jossain toisessa ketjussa on juuri näitä yksinhuoltajaksi haluavia äitejä, jotka ovat vain kyllästyneet miehiinsä ja haluavat sitten yksinhuoltajiksi. Hohhoijjakkaa. entäs se isä? Isä voi ihan yhtä hyvin saada lapset itselleen. Onkohan tullut mieleen, että sitä voikin menettää sekä miehen että ne lapset?
Sepä ei riitä että käy tunnustamassa, koska kuka tahansa voi käydä tunnustamassa kenen lapsen tahansa.. Teidän tapauksen jossa vaikka mies tunnusti lapsen, lastenvalvoja esitti että verikokeet on otettava, ja niin mies todistettiin lapsen isäksi.
Kun lapsi syntyy avoliittoon hänen huoltaja on automaattisesti äiti, sitten kun isyys todetaan, voi huoltajuudesta sopia että molemmat ovat huoltajia. Tässäkin tilanteessa voi isyyden tunnustaa ihan kuka tahansa, jos ei oteta verikokeita niin se isä voi tosiaan olla ihan kuka vain.

Niinkin voi tehdä että tunnustaa vieraan miehen lapsen, ja sen saa peruttua vain kovan ruljanssin jälkeen.

Tunnen hyviä isiä ja sitten niitä toisenlaisia.

Ne keillä hommat toimii harvoin käyvät tämänlaisilla palstoilla kirjoittamassa eli kyllä homma kallistuu sinne negatiiviselle puolelle.
Turha olettaa että kaikista miehistä on isäksi. Jotkut miehet eivät pysty siihen tai sitten siihen menee niin kauan aikaa ettei kukaan nainen sellaista jaksa.
Ja jotenkin minä en äitinä voi uskoa että naista hakkaava mies voi olla hyvä isä ja kasvattaja. Mallista ne lapset oppii..

Sääteri
Eikös tuo asenne ole kiusaamista parhaimmillaan? Älä kirjoita,,,älä anna yhteishuoltoa,,,saat yksin päättää,,,

Kyllä tällaisten äitien toimintaan pitäisi lastensuojelun puuttua ja kovalla kädellä. Pitäisi arvioida, onko äiti kykenevä ollenkaan lapsen lähihuoltajaksi, ajattelemaan lapsen parasta. Vai ajatteleeko VAIN itsensä parasta ja NAAMIOI sitä "taitavasti" sanoilla lapsen etu.

Itse olen lapsieni yksinhuoltaja ja minusta näin on parempi. Ei se että olen yksin lasteni huoltaja, tarkoita sitä, että isä ei saisi olla lastensa kanssa päin vastoin. Meilä isä saa tavata lapsiaan silloin, kun haluaa ja täytyy sanoa, että hieman olen ylättynytkin kuinka paljon on halunnut olla latensa kanssa. Tapaamisetkin ovat sopimuksen mukaan ja ovat toimineet suht hyvin, mutta koska näin, on myös minun päätettävä tapaamisista viimekädessä. Sekin seikka on vaan muistettava, että koska olen yksinhuoltaja on myös vastuu minun, minun on yritettävä saada isä ymmärtämään, että lasten hänellä olessa hän ei juo( olenkin sanonut, että jos tulee tarve tarttua pulloon soittaa minulle niin haen lapset pois), yöksi en lapsia jätä vielä ainaskaa, luotto ei vielä täysin pelaa. Itse olen sitä mieltä, että selvä vanhempi on parempi vanhempi ja kunhan isä on lastensa kanssa selvinpäin on se lapsillekkin hyvä juttu. Lapset kumminkin kaipaavat ja rakastavat isäänsä ja niinhän se pitää ollakkin.

kimpassa
Yhteisesti hyvä tulee.
Kummatkin kantavat yhdessä vastuun ja täydessä yhteisymmärrykessä.

Eihän riitelyn parisyhteessa tarvitse tarkoitta
sitä ettei voida yhdessä lapsia hoitaa

\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.04.2007 klo 17:20 Juupapa kirjoitti:
B) Äidit olkaa viisaita, jos mies ei ole esim.voinut mennä naimisiinkaan, tai olet tullut itsekin siihen tulokseen, -jotta paras olla AVOLIITOSSA. -Niin, älkää tehko MITÄÄN YHTEISHUOLTAJUUS-SOPIMUKSIA,joita sos.hoit.tivaa, teitä allekirjoittaa. Älkää kirjoittako!
Vaikka kaikki olisi "sillä hetkellä", kun nyytti on kainalossa, hyvin. Jos kirjoitatte nimen paperiin, ja tulee "pesäero",kiristelee isä millä milloinkin.
Kirjoittamatta suostumusta YHTEISHUOLTAJUUTEEN, saatte ENEMMÄN tilaa lapsellesi ja itsellesi HENGITELLÄ rauhassa. Silloin päätät itse tärkeistä asioista, koska sinulla on HUOLTAJUUS ja jos vietät hyvää elämää, saat vapaasti päättää mitä lapsesi kanssa teet, asioita, jotka ovat LAPSEN EDUNmukaisia.

Jos sinä olet epäonnistunut suhteessasi lapsesi isään eikä hän halunnut naimisiin kanssasi ei se tarkoita sitä että muiden pitäisi seurata esimerkkiäsi. Miksi yllytät moisiin typeryyksiin muita?
Jos olisin mies niin siinä tapauksessa en tunnustaisi lastakaan jos ei minua huoltajaksi hyväksyttäisi.
Miehiä on monenlaisia, siksipä annan 50v elämänkokemuksella neuvon teille hyvät naiset. Miettikää, miettikää ja vielä kerran miettikää millaisen miehen kanssa alatte perhettä perustamaan... sillä ihminen ei muutu!
Juoppo ja väkivaltainen mies on sitä jo ennen lapsen syntymää ja tutustukaa heihin ennen lapsen tekoa.

Yhteistyössä