Yhteishuoltajuus ja paikkakunnalta muutto - mahdoton yhtälö?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja se muija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Voit kaiketi muuttaa, mutta ajattelepa hetki lapsiasi. He tulevat matkustamaan sen välimatkan sinun ja ex-miehesi kotien väliä jatkuvasti, kuukaudesta toiseen, vuodesta toiseen kunnes ovat täysi-ikäisiä. Toivottavasti et sentään halua lapsiesi menettävän kontaktia isäänsä. Ero ei ole lapsien vika, he vain kärsivät siitä. Toivon kaikilta eronneilta vanhemmilta kykyä laittaa lapsensa oman itsensä ja tarpeidensa edelle näissä muutto ja huoltajuusasioissakin.

Eli ex voi tahtoessaan viedä asian oikeuteen asti? Menipäs tää monimutkaiseksi. Tosin hänellä on liíttomme aikana mm. rattijuopumus minkä yhteydessä hän riehui kotona siihen malliin, että jouduimme lasten kanssa pakenemaan naapuriin. Oiskohan tässä "suojaa" meille, että en sitten joudu etävanhemmaksi?

Alkuperäinen kirjoittaja Vierestä katsellut:
Voit kaiketi muuttaa, mutta ajattelepa hetki lapsiasi. He tulevat matkustamaan sen välimatkan sinun ja ex-miehesi kotien väliä jatkuvasti, kuukaudesta toiseen, vuodesta toiseen kunnes ovat täysi-ikäisiä. Toivottavasti et sentään halua lapsiesi menettävän kontaktia isäänsä. Ero ei ole lapsien vika, he vain kärsivät siitä. Toivon kaikilta eronneilta vanhemmilta kykyä laittaa lapsensa oman itsensä ja tarpeidensa edelle näissä muutto ja huoltajuusasioissakin.

Tämäkin on tosi asia. Toki mietin kaikkia mahdollista ja mahdotontakin tässä asiassa. Mutta eihän lasten elämä kuitenkaan siihen "lopu" vaikka asuinpaikkakunta vaihtuisi. Toki isäänsä tapaisivat jatkossakin, matkustamista se tietenki sitten vaatisi.

Alkuperäinen kirjoittaja Vierestä katsellut:

Kaikilta - eli myös siltä exältä, joka tekee ehkä kaikkensa kiusatakseen lastensa äitiä, kunnes tämän on pakko oman ihmisarvonsa vuoksi muuttaa niin kauas kuin vain pääsee!

Alkuperäinen kirjoittaja se muija:
Eli ex voi tahtoessaan viedä asian oikeuteen asti? Menipäs tää monimutkaiseksi. Tosin hänellä on liíttomme aikana mm. rattijuopumus minkä yhteydessä hän riehui kotona siihen malliin, että jouduimme lasten kanssa pakenemaan naapuriin. Oiskohan tässä "suojaa" meille, että en sitten joudu etävanhemmaksi?

Siihen täytyy olla erittäin pätevät syyt että sä etävanhemmaksi joutuisit.
Exän taustat painavat oikeudessa mikäli on mustaa valkoisella näyttää asiasta.
Exällä pitää myöskin olla erittäin pätevät syyt että kykenee sun muuttosi estämään kun sen hyvin perustelet.Jos sä esimerkiksi työpaikan perässä muutat niin se on sulle perusteltu syy muuttaa.Muuttaahan ihmiset avioliitossa ollessaankin paikkakuntaa työpaikan perässä.

Alkuperäinen kirjoittaja clivia:
Alkuperäinen kirjoittaja OTK:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Suomen rajojen sisäpuolella saa vapaasti muuttaa eikä exällesi kuulu hevonpersettä mihin muutat.Asiasta ei tarvitse hänen kanssaan neuvotella.

Et ole sitten perehtynyt lakiin lapsen huollosta?

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1983/19830361

"Lapsen huoltajia ovat hänen vanhempansa tai henkilöt joille lapsen huolto on uskottu."

"Lapsen huoltajan on turvattava lapsen kehitys ja hyvinvointi siten kuin 1 §:ssä säädetään. Tässä tarkoituksessa huoltajalla on oikeus päättää lapsen hoidosta, kasvatuksesta, asuinpaikasta sekä muista henkilökohtaisista asioista."

Tästä asiastahan on ihan esimerkkitapauksia oikeudessa, että mikäli lasten etävanhempi vastustaa muuttoa, voidaan lapset siirtää etävanhemmalle, kun lähi muuttaa ja lähistä tulee etä.

Oikeus voi katsoa, että lapsilla on parempi jäädä tuttuun ja turvalliseen ympäristöön.

"Lapsen huoltajan on turvattava lapsen kehitys ja hyvinvointi siten kuin 1 §:ssä säädetään. Tässä tarkoituksessa huoltajalla on oikeus päättää lapsen hoidosta, kasvatuksesta, asuinpaikasta sekä muista henkilökohtaisista asioista."

Aivan ja tähän vedoten mä saan muuttaa exän sitä kykenemättä estämään.

Olet siis yksinhuoltaja, ap ei ole.

Niin, jos olet yksinhuoltaja, niin sitten toki saat muuttaa. Mutta kannattaako sun sotkea noita mielipiteistäsi tähän ketjuun, koska sä olet yksinhuotaja ja ap:n tapauksessa yhteishuolto. Jotka on ihan eri asioita.

Joten älä tule tänne antamaan tietoa, joka ei pidä paikkansa.

Opettele sä lukemaan viestit,mä en ole yksinhuoltaja vaan meillä on yhteishuoltajuus.

Opettele sä lukemaan kelloa!

Lähetin tuon viestin samoilla minuuteilla kun sä lähetit viestin jossa kerroit lasten olevan yhteishuollossa, joten en sitä voinut kirjoitushetkellä tietää.

Sun viesteistä sai käsityksen että olet yh, koska viittasit että vain sulla on oikeus päättää mm. lapsen asuinpaikasta.

Exällä pitää myöskin olla erittäin pätevät syyt että kykenee sun muuttosi estämään kun sen hyvin perustelet.Jos sä esimerkiksi työpaikan perässä muutat niin se on sulle perusteltu syy muuttaa.Muuttaahan ihmiset avioliitossa ollessaankin paikkakuntaa työpaikan perässä.

Lue nyt jo lukutaidoton läpi se laki lapsen huollosta!

Niin muuttavat, mutta mielestäni lasten hankkimisen jälkeen pitää aina näissä työasioissakin ajatella ensin lasten etua ja sitten vasta työasioita. Tietenkin työttömän on hyvä ottaa työ vastaan ja muuttaa, mutta ihan vain oman uran vuoksi kyseenalaista silloin kun lapset pieniä. Itse olen tässä työpaikassa vielä vuosia, koska en halua lapsiani repiä tutusta ympäristöstään pois. Kun lapset aikuisia, niin voin jatkaa sitten omia työasioitakin, opiskella lisää tms.. Lapset ovat tärkeintä elämässäni, enkä menetä heitä ajattelemalla mitään.

Lue nyt jo lukutaidoton läpi se laki lapsen huollosta!
Mähän jopa kopsasin sen sulle uusiksi,meidän tapauksessa katsottiin että LAIN MUKAAN lasten etu on asua mun kanssani ja mä voin muuttaa eikä exä pysty sitä kieltämään.Mikä tässä on sulle epäselvää?
Sä et myöskään tiedä sen enempää alkuperäisen kirjoittajan perhetaustoja joten siihenkään et voi suorilta käsin todeta ettei hän lain mukaan voi halutessaan päättä asuinpaikasta vaikka exä sitä vastustaisi.

Minulla on kyllä vakituinen työ tällä. Toki etsisin uuden työn uudelta paikkakunnalta,mutta siihen työnperässä muuttamiseen en voi vedota, koska se minulla on jo täällä olemassa.
Ihan minä puhtaasti ajattelin itsekkäästi repäistä itseni irti vanhoista ympyröistä, ottaa siten etäisyyttä samalla exään ja tavallaan aloittaa "puhtaalta pöydältä" jossain muualla.
Eli kyllähän nämä melko itsekkäitä ajatuksia ovat. Ehkä olen niin riippuvainen exästä, että heti kun hän vain "sormiaan napsauttaa" niin kotini ovet hänelle avautuu ja hän voi käydä samalla tarpeensa täällä tyydyttämässä. Haluan tästä kierteestä eroon ja ajattelin, että se välimatka voisi olla tähänkin asiaan hyväksi.

Periaatteessa yhteishuoltaja ei saa ilman etävanhemman suostumusta muuttaa, mutta jos muutolle on perusteltu syy, yleensä muutto Suomen rajojen sisäpuolella on hyväksytty.

Siitä huolimatta etävanhemmalla on peruste viedä asia oikeuteen ja hän voi jutun jopa voittaa.

Ihan minä puhtaasti ajattelin itsekkäästi repäistä itseni irti vanhoista ympyröistä, ottaa siten etäisyyttä samalla exään ja tavallaan aloittaa "puhtaalta pöydältä" jossain muualla.

Ja tiedostaa samalla, että rakkaat lapsesi ottavat samalla etäisyyttä rakkaaseen isäänsä?

Alkuperäinen kirjoittaja viisas:

Ja tiedostaa samalla, että rakkaat lapsesi ottavat samalla etäisyyttä rakkaaseen isäänsä?

Olisitko ap muuten itse valmis siihen, että isä muuttaisi lasten kanssa muutaman sadan kilsan päähän?

Et?

Olisitko ap muuten itse valmis siihen, että isä muuttaisi lasten kanssa muutaman sadan kilsan päähän?

Et?

Siis lapsethan asuvat luonani, niin tämä sinun kuviteltu tilanne ei edes olisi mahdollista.

Et?

Siis lapsethan asuvat luonani, niin tämä sinun kuviteltu tilanne ei edes olisi mahdollista.

Niin, mutta jos tilanne olisikin toisin päin? Antaisitko sinä isälle silloin luvan muuttaa?

Kannattaisi varmaan ottaa yhteyttä lastenhuoltoon tai lakimieheen ja keskustella, mitä vaihtoehtoja asiassa on. Jos elämänlaatu ja oma pää paranee muuttamalla, niin onhan se lastenkin etu. Eli mieti, mitä voit lapsillesi tarjota jäämällä ja mitä lähtemällä. Kyllä ne tapaamiset saa sitten järjestymään.

Mä muutin 300 kilometrin päähän eksästäni.Sehän nyt vielä olis puuttunut, että se sekopää olisi pystynyt estämään mun muuttoni. Täällä on mukavan rauhallista eikä kukaan kyttää mun tekemisiäni:)

Periaatteessa lain mukaan lapsen muutosta päätetään yhdessä. Käytännössä lapsen lähivanhempi voi muttaa lapsen kanssa, vaikka etävanhempi sitä vastustaisikin. Etän ainoa keino riidellä asiasta on viedä se oikeuteen ja hakea siellä lapsen lähivanhemmuutta tai huoltajuutta. Tuskin sitä ihan heppoisin perustein tehdään.
Asian olen tarkastanut yhden perheen vanhempien liitosta, lapsenvalvojalta, sosiaalityöntekijältä ja tuomarilta.

Meillä oli yhteishuoltajuus, ja siihen saakka 50%/50% asumisjärjestely, kun muutin lasten kanssa maatilan oston vuoksi toiselle paikkakunnalle, tosin välimatkaa entiseen oli vain n.50km. Lapset olivat olleet eromme jälkeen kirjoilla minun luonani. Lupaa en exältä kysynyt, eikä lastenvalvojan mukaan lupaa tarvittu, koska lapset olivat eromme jälkeen olleet kirjoilla minun luonani.
Ilmoitin exälle asiasta kyllä hyvissä ajoin, jolloin hän asiaa ilmoitti vastustavansa. Vastustuksella ei ollut kuitenkaan käytännössä mitään merkitystä. Molemmat otimme asianajajat ja alkuun mies haki oikeuden kautta lasten muuttamista hänen luokseen. Asianajan mukaan hänellä ei kuitenkaan ollut käytännössä minkäänlaista mahdollisuutta, mm. koska lapsemme olivat jo muuttaneet kanssani ja aloittaneet uudessa koulussa, olin ollut lasten lähivanhempi koko ajan, ja muutosta oli lapsille pelkästään positiivisia seurauksia. Lopulta exäkin luopui kanteestaan eikä käräjille asti edes menty ja molemmat ovat olleet tyytyväisiä nykyiseen järjestelyyn.

muutin 300km päähän lasten kanssa kun lapset olivat 6 ja 3-vuotiaat.Isä ei asiasta innostunut,mutta ei sille mitään voinut.Alussa me uuden mieheni kanssa kuskasimme lapset isälleen joka toinen vkl ja lomilla pitemmäksi aikaa,ja nyt kun ovat jo isoja koululaisia menevät kaksin junalla=)Mutta kertaakaan en ole katunut pois muuttoa=)
Exästä ei olisi lähi-isäksi vaikka yhteishuoltajuus onkin..on itsekkin myöntänyt ettei jaksaisi sitä arkea,ja nyt sitten on hyvä isä tapaamisien ajan=)
Ainut mikä ärsyttää on passien,pankkitilien yms hankinta..kun kaikkeen tarvii exän suostumuksen..ja välimatkaa on niin aina saa jotain lupalappua lähetellä.

onhan tämä ketju jo aikas vanha mutta... tilanne on siis tämä; asun tyttären (13v)i kanssa tällä hetkellä paikkakunnalla A, tyttäreni isä (uuden perheen kanssa) asuu paikkakunnalla B -> paikkakuntien välimatka on useita satoja kilometrejä eli tapaamiset rajoittuu tosi vähiin (vuodessa yhteisaika tapaamisilla korkeintaa 2 kk). nyt olen muuttamassa parisuhteen ja mahdollisen työn vuoksi (nykyisellä paikkakunnalla olen työtön) paikkakunnalle C. minulla ja lapsen isällä on yhteishuoltajuus ja siihen vedoten isä vastustaa muuttoa. voiko lapsen isä estää muuton vaikka hän itse asuu toisella paikkakunnalla ja minun ja tyttären muutto on suomen rajojen sisällä ja toisaalta lyhentää isän ja tyttären välimatkaa toisistaan...

Yhteistyössä