yhteishuoltajuus ja muutto

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miekkonen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei voi. Periatteessa ei voi muuttaa edes saman paikkakunnan sisällä. Laki lapsen huollosta sanoo, että vanhemmat yhdessä päättävät mm. lapsen asuinpaikasta. Toki sinä voit lain mukaan yksin muuttaa, mutta lapsi ei mukanasi. Tosin sossu ja maistraatti usein unohtavat tämän lakipykälän ja muutto voi onnistua ilman toisen huoltajan suostumusta (=allekirjoitus muuttoilmoitukseen tms.).

Mutta joo, lain mukaan jos mennään, niin lapsen kanssa et muuta ilman toisen lupaa.

Jos erimielisyyttä huoltajien välillä on niin kannattaa ottaa oikeusaputoimistoon yhteyttä ja pyytää neuvoja. Jos lapsen asuinpaikasta lähdetään oikeuteen ja lähihuoltaja haluaa muuttaa lastensa kanssa toiselle paikkakunnalle oikeus yleensä katsoo suomessa olevan niin pienet välimatkat ettei tapaamiset etävanhempaan vaarannu.

[QUOTE="vierastus";24741821]Jos erimielisyyttä huoltajien välillä on niin kannattaa ottaa oikeusaputoimistoon yhteyttä ja pyytää neuvoja. Jos lapsen asuinpaikasta lähdetään oikeuteen ja lähihuoltaja haluaa muuttaa lastensa kanssa toiselle paikkakunnalle oikeus yleensä katsoo suomessa olevan niin pienet välimatkat ettei tapaamiset etävanhempaan vaarannu.[/QUOTE]

Eihän aina ole kyse siitä, että tapaamiset etävanhempaan vaarantuvat. Voi olla kyse myös siitä, että lapsi menettää koko sosiaalisen verkoston (kaverit, sukulaiset, hoitopaikan, koulun, koulukaverit, tutut kuviot), jolloin laki ja oikeus on nimen omaan muuttoa vastaan ja lapsi voi jäädä nimen omaan sille huoltajalle, joka pystyy tarjoamaan samat tutut kuviot, kuten hoitopaikan/koulun ja vanhan ystäväpiirin. Eli sille, joka ei ole muuttamassa.

Sitä paitsi suomessahan nimen omaan on pitkät välimatkat ja huonot kulkuyhteydet.

mulle lastenvalvoja sanoi, että toi on legendaa. Eli toinen osapuoli ei voi määrätä missä toinen lasten kanssa asuu. Ja meillä yhteishuoltajuus, minä lähivanhempi.

mulle lastenvalvoja sanoi, että toi on legendaa. Eli toinen osapuoli ei voi määrätä missä toinen lasten kanssa asuu. Ja meillä yhteishuoltajuus, minä lähivanhempi.

Heh, teidän lastenvalvoja ei ole näköjään vieläkään perehtynyt lakiin, joka on säädetty vuonna 1983 :D

"Lapsen huoltajan on turvattava lapsen kehitys ja hyvinvointi siten kuin 1 §:ssä säädetään. Tässä tarkoituksessa huoltajalla on oikeus päättää lapsen hoidosta, kasvatuksesta, asuinpaikasta sekä muista henkilökohtaisista asioista."

Ja huoltajalla/huoltajillahan tarkoitetaan tässä tapauksessa nimen omaan sekä isää että äitiä (etää ja lähiä), jos kyse yhteishuollosta.

Ja kyllä, virallisen kaavan mukaan jos mennään, niin muuton yhteydessä tarvitaan etän allekirjoitus muuttoilmoitukseen. Niin tuli myös meille allekirjoitettavaksi paperi, kun lapsi teki muuttoa. Jos sitä ei hyväksytä, niin lapsi ei muuta ilman oikeuden lupaa.

Teidän lastenvalvoja ei näköjään ole sitten perehtynyt lakiin, joka on perusta hänen omalle työlleen. Noh, ei liene ainoa ammattikunta, joka on epäpätevää.

Virallisestihan etän allekirjoitus tarvitaan jopa hoitopaikan vaihtoon!

Viimeisen puolen vuoden aikana olen törmännyt kolmeen tapaukseen missä toinen vanhempi on muuttanut lasten kanssa toiselle puolelle Suomea kyselemättä lupia. Noissa tapauksissa on myös lapsi ilmoitettu kouluun eikä etä ole saanut tietoonsa edes lapsen koulun nimeä, osoite muutettu maistraattiin ilman toisen nimmaria, lapselle haettu ja saatu passi ilman toisen nimmaria ja yhdessä tapauksessa lapsi jopa ollut sairaalassa niin ettei toiselle huoltajalle ole ilmoitettu mitään. Edes sairaalan toimesta.

Et nykyään viranomaisten silmissä lähi- yhteishuoltaja on rinnastettavissa yksinhuoltajaan. Näin ainakin Helsingissä, Espoossa, Vantaalla, Kuopiossa, Siilinjärvellä ja Mikkelissä.

Taitaa olla joku maalaiskunnan sossu, joka ei välitä päivittää tietojaan eli ammattitaitojaan uusien lakisäädösten mukaisiksi. Tai sitten muuten vain epäpätevä sossu.

Koska nykyään täytyy olla toisen huoltajan suostumus jos lapsi muuttaa niin, että arki ja sosiaaliset suhteet, kuten toisen vanhemman tapaamiset oleellisestimuuttuvat. Useimmiten näin on vaarassa käydä jos paikkakunta vaihtuu.

meillä on lastenvalvojan vahvistama sopimus, jossa on kohta, jossa kumoikin vanhempi sitoutuu asumaan 10km säteellä nykyisesä asuinpaikasta, siis itse halusimme tämän määritellä kirjallisena. Lapset asuu vuoroviikoin

Yhteistyössä