Yhteiset vai omat rahat kummallakin? Apuja!

  • Viestiketjun aloittaja minä
  • Ensimmäinen viesti
minä
Miten teidän mielestä tulisi mennä, kun miehellä 2 lasta aikaisemmasta liitosta, yhteinen vauva tulossa?
Entä jos yhteistä vauvaa ei olisi tulossa, miten silloin?
(Miehen lapset meillä vähän vajaa puolet kuukaudesta.)
 
vieras
Ei yhteiset, mutta ei erillisetkään. Meillä yhteiseloa 11 vuotta takana, kolme lasta ja kaikki siis yhteisiä eikä meillä ole yhteisiä rahoja. Tai siten on, että mies niitä laskuja maksaa, mutta ei minulla ole mitään käyttöoikeutta miehen tiliin eikä mies anna rahaa minulle ihan tuosta noin vain humputuksiin. Miehelläkin pienet tulot.
 
vieras
jännä juttu sinänsä. Aika monissa tuntemissani perheissä mihin kuuluu miehen edellisen liiton lapsia, pidetään tiukasti omat rahat ainakin siinä suhteessa ettei vaimo maksa mitään miehen lasten kuluja.

Jos taas perheeseen kuuluu naisen edellisen suhteen lapsia niin kaiken pitää olla yhteistä ja mies osallistuu automaattisesti naisen lasten kuluihin.
 
meillä mulla yksi lapsi, eka yhteinen tulossa. Ja ainoastaa on mun rahat :p Mulla miehen kaikki pankkikortit. Mie ostan meille kaikille kaiken tarpeellisen. Sit jos mies tarvii johonkin rahaa niin sit pyytää. paljon helpompaa ku yks vastaa taloudellisesta tilanteesta. Aina on selvillä kuinka paljon on rahaa ja mihin tarvii rahaa....
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Mangusti:
yhteiset rahat ja kaikki yhtä suurta perhettä :)
Silloinkin jos oltaisiin vaan minä, mies ja miehen lapset?
Myös silloin, on minun mielipiteeni.
Mie en ymmärrä, että jos yhdessä ollaan ja asutaan, niin miten voi olla mun ja sun rahat, mun ja sun lapset jne... Vaikka sie et niille miehen lapsille biologinen äiti olekkaan, niin eikös ne silti ole "teidän lapset" ja "teidän perhe"? Vai puhutteko te sit aina että "meidän perhe" + 2 perheeseen oikeasti kuulumatonta lasta, tai jotain...

En mie tiiä... tuo on miun mielipiteeni.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Aurinkokunta:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Mangusti:
yhteiset rahat ja kaikki yhtä suurta perhettä :)
Silloinkin jos oltaisiin vaan minä, mies ja miehen lapset?
Myös silloin, on minun mielipiteeni.
Mie en ymmärrä, että jos yhdessä ollaan ja asutaan, niin miten voi olla mun ja sun rahat, mun ja sun lapset jne... Vaikka sie et niille miehen lapsille biologinen äiti olekkaan, niin eikös ne silti ole "teidän lapset" ja "teidän perhe"? Vai puhutteko te sit aina että "meidän perhe" + 2 perheeseen oikeasti kuulumatonta lasta, tai jotain...

En mie tiiä... tuo on miun mielipiteeni.
peesi
 
No meillä on omat tilit ja omat rahat mutta kaikki yhteiset menot maksetaan sentilleen puoliksi, kuten lainat ja yhteiset laskut, mutta omat menot , kuten puhelinlaskut ja omat heräteostokset kumpikin kustantaa ihan itse. ;) Niin ja meillä ei ole edes käyttöoikeuksia toistemme tileihin ;)
 
näin
Kaikki maksaa omien lastensa kulut. Ei mun mielestä uuden puolison kuulu maksella vaikkapa vieraan lapsen vaatteita ja harrastuksia. Olen varmaan outo.
Lapsilla on aina kaksi vanhempaa, jotka maksavat lastensa kulut. Tai sitten eivät maksa, mutta minä en vaatisi ketään ulkopuolista lapsiani elättämään ja vaatettamaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja näin:
Kaikki maksaa omien lastensa kulut. Ei mun mielestä uuden puolison kuulu maksella vaikkapa vieraan lapsen vaatteita ja harrastuksia. Olen varmaan outo.
Lapsilla on aina kaksi vanhempaa, jotka maksavat lastensa kulut. Tai sitten eivät maksa, mutta minä en vaatisi ketään ulkopuolista lapsiani elättämään ja vaatettamaan.
En ole ikinä vaatinut maksamaan, mut se vaan tuli ihan luonnostaan kun muutettiin yhteen.... ja ei ole mies ikinä valittanut asiasta, pikemminkin päin vastoin. Halus ostaa likalle 70 euroa maksavan pomppivan tiikerin ku ei kuulema ikinä oo sille mitää ostanut. Yritin puhua sitä ympäri selittämäl et olethan aina ostanut joulu ja synttärilahjat, kantanu ruokaa kotiin, maksanu lääkärikuluja ym... No osti silti tikrun!
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No olenko minä velvoitettu ostamaan miehen lapsille vaatteita, harrastevälineitä tms?
Minun tuloni ovat n 2000 ?, miehellä 500 ??
No, miten kokisit asian jos kyse olisi ninun lapsistasi, sinun tulosi olisivat 500? ja miehellä 2000?? Odottaisitko silloin miehen osallistuvan lastesi kuluihin vai pitäisittekö omat rahanne kumpainenkin?
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No olenko minä velvoitettu ostamaan miehen lapsille vaatteita, harrastevälineitä tms?
Minun tuloni ovat n 2000 ?, miehellä 500 ??
No, miten kokisit asian jos kyse olisi ninun lapsistasi, sinun tulosi olisivat 500? ja miehellä 2000?? Odottaisitko silloin miehen osallistuvan lastesi kuluihin vai pitäisittekö omat rahanne kumpainenkin?
En osaísi kuvitella odottavani saati vaativan miestä maksamaan minun lapseni kuluja.

 
täti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No olenko minä velvoitettu ostamaan miehen lapsille vaatteita, harrastevälineitä tms?
Minun tuloni ovat n 2000 ?, miehellä 500 ??
Et ole velvoitettu. Ei ole sinun ongelmasi, että miehellä on lapsia ja alhaiset tulot, työtön?
 
porkkana
erilliset rahat, mut tietty niin ettei toinen joudu nälkää näkemään. vanhemmat maksavat lastensa kulut. Vaikka miehellä olis hyväpalkkainen uusi puoliso niin lapset on silti mun ja miehen tekemiä ja meijän ne pitää elättää. Uusi puoliso ei olisi velvollinen muuta kuin sit sopimaan miehen kanssa heidän yhteisistä menoista.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No olenko minä velvoitettu ostamaan miehen lapsille vaatteita, harrastevälineitä tms?
Minun tuloni ovat n 2000 ?, miehellä 500 ??
no et kai sä nyt mitään "velvoitettu" ole ostamaan ja jos susta tolta tuntuu, niin ehkä olis fiksua pitää rahat erillään. Jos ei tunnu luonnolliselta, että olette samaa perhettä ja kaikki on yhteistä, niin älkää olko.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja MaidA:
Ei meidän mies vaa ikinä vois kuvitellakan elävänsä niin et hänen tilil on rahaa ja tyttö ilman jotain mitä tarvis.... Enkä minä jos kysees olis miehen lapsi....

Mun mielestä lapsen äidin tulisi tehdä isoimmat ostokset ja perusvaatehankinnat, kun kerran saa lapsilisät ja elaritkin.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja näin:
Kaikki maksaa omien lastensa kulut. Ei mun mielestä uuden puolison kuulu maksella vaikkapa vieraan lapsen vaatteita ja harrastuksia. Olen varmaan outo.
Lapsilla on aina kaksi vanhempaa, jotka maksavat lastensa kulut. Tai sitten eivät maksa, mutta minä en vaatisi ketään ulkopuolista lapsiani elättämään ja vaatettamaan.
Toimiiko noin myös jos kyseessä on vaimon edellisen liiton lapset ja vaimon tulot murto-osa miehen tuloista?
 

Yhteistyössä