Yhteiset vai omat rahat kummallakin? Apuja!

  • Viestiketjun aloittaja minä
  • Ensimmäinen viesti
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Mangusti:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No olenko minä velvoitettu ostamaan miehen lapsille vaatteita, harrastevälineitä tms?
Minun tuloni ovat n 2000 ?, miehellä 500 ??
no et kai sä nyt mitään "velvoitettu" ole ostamaan ja jos susta tolta tuntuu, niin ehkä olis fiksua pitää rahat erillään. Jos ei tunnu luonnolliselta, että olette samaa perhettä ja kaikki on yhteistä, niin älkää olko.
Ei mies minua vaadí osallistumaan lastensa elatukseen. Välillä olen ostellut vaatetta tms, mutta isommat ostokset jätän miehelle tai lasten äideille.

 
Alkuperäinen kirjoittaja näin:
Kaikki maksaa omien lastensa kulut. Ei mun mielestä uuden puolison kuulu maksella vaikkapa vieraan lapsen vaatteita ja harrastuksia. Olen varmaan outo.
Lapsilla on aina kaksi vanhempaa, jotka maksavat lastensa kulut. Tai sitten eivät maksa, mutta minä en vaatisi ketään ulkopuolista lapsiani elättämään ja vaatettamaan.
Mulla oli nuo 2 lasta entuudestaan, kun tän nykyisen meihen kanssa perustimme perheen.
Mies sanoi heti, että tää o sit meidän perhe... ja hän vastaa noiden jo olemassaolevien lasten kuluista ja hoidosta yhtälailla kun toivottavasti tulevien yhteisten lastemmekin asioista.
Mitään en vaatinut, mutta hyvälle tuo tuntui, ja jos tilanne olisi ollut toisinpäin, että nuo 2 lasta olisivat olleet miehen ed. liitosta, niin mie oon varma, että olisin toiminut samoin.
Minusta se on vaan itsestäänselvyys... Minusta koko paketti tulee siinä samalla, ei siitä voi pilkkoa vaan miestä itselle ;)
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Mangusti:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Mangusti:
yhteiset rahat ja kaikki yhtä suurta perhettä :)
Silloinkin jos oltaisiin vaan minä, mies ja miehen lapset?
riippuu siitä, oletteko semmosia ihmisiä joille tulee riitaa rahasta, vaiko onko raha teille yhdentekevä asia... mutta meillä varmaan olis yhteiset rahat tuossakin tilanteessa.

Periaatteessa ei olla sen tyypin ihmisiä, että tulee riitaa rahasta, paitsi nyt välillä kun tekee tiukkaa rahasta...
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja MaidA:
Ei meidän mies vaa ikinä vois kuvitellakan elävänsä niin et hänen tilil on rahaa ja tyttö ilman jotain mitä tarvis.... Enkä minä jos kysees olis miehen lapsi....

Mun mielestä lapsen äidin tulisi tehdä isoimmat ostokset ja perusvaatehankinnat, kun kerran saa lapsilisät ja elaritkin.
Mutta jos kaikki rahat on perheessä yhteistä, niin onko väliä kenen tililtä nostetaan ne pennoset joilla hankitaan lapsen vaatteet ja tavarat? Eikö ihan yhtä hyvin voi maksaa lapsen kulut miehen tililtä ja vaikka asumiskulut, lainat jne vaimon rahoista.
 
näin
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja näin:
Kaikki maksaa omien lastensa kulut. Ei mun mielestä uuden puolison kuulu maksella vaikkapa vieraan lapsen vaatteita ja harrastuksia. Olen varmaan outo.
Lapsilla on aina kaksi vanhempaa, jotka maksavat lastensa kulut. Tai sitten eivät maksa, mutta minä en vaatisi ketään ulkopuolista lapsiani elättämään ja vaatettamaan.
Toimiiko noin myös jos kyseessä on vaimon edellisen liiton lapset ja vaimon tulot murto-osa miehen tuloista?
Lukeeko tossa jossain vaimo/nainen/äiti/mies/isä??? Tarkoituksella juuri käytin termejä puoliso/vanhempi ettei olisi mitenkään määritelty tolla tavalla. KAIKISSA TILANTEISSA MAKSETAAN OMAT/OMIEN KULUT.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Aurinkokunta:
Alkuperäinen kirjoittaja näin:
Kaikki maksaa omien lastensa kulut. Ei mun mielestä uuden puolison kuulu maksella vaikkapa vieraan lapsen vaatteita ja harrastuksia. Olen varmaan outo.
Lapsilla on aina kaksi vanhempaa, jotka maksavat lastensa kulut. Tai sitten eivät maksa, mutta minä en vaatisi ketään ulkopuolista lapsiani elättämään ja vaatettamaan.
Mulla oli nuo 2 lasta entuudestaan, kun tän nykyisen meihen kanssa perustimme perheen.
Mies sanoi heti, että tää o sit meidän perhe... ja hän vastaa noiden jo olemassaolevien lasten kuluista ja hoidosta yhtälailla kun toivottavasti tulevien yhteisten lastemmekin asioista.
Mitään en vaatinut, mutta hyvälle tuo tuntui, ja jos tilanne olisi ollut toisinpäin, että nuo 2 lasta olisivat olleet miehen ed. liitosta, niin mie oon varma, että olisin toiminut samoin.
Minusta se on vaan itsestäänselvyys... Minusta koko paketti tulee siinä samalla, ei siitä voi pilkkoa vaan miestä itselle ;)

noinhan sen juuri pitäisikin mennä! Lapsenne ovat onnekkaita kun ovat saaneet tuollaiset vanhemmat (niin biologiset kuin ei-biologisetkin)!
 
jaa
Alkuperäinen kirjoittaja Aurinkokunta:
Alkuperäinen kirjoittaja näin:
Kaikki maksaa omien lastensa kulut. Ei mun mielestä uuden puolison kuulu maksella vaikkapa vieraan lapsen vaatteita ja harrastuksia. Olen varmaan outo.
Lapsilla on aina kaksi vanhempaa, jotka maksavat lastensa kulut. Tai sitten eivät maksa, mutta minä en vaatisi ketään ulkopuolista lapsiani elättämään ja vaatettamaan.
Mulla oli nuo 2 lasta entuudestaan, kun tän nykyisen meihen kanssa perustimme perheen.
Mies sanoi heti, että tää o sit meidän perhe... ja hän vastaa noiden jo olemassaolevien lasten kuluista ja hoidosta yhtälailla kun toivottavasti tulevien yhteisten lastemmekin asioista.
Mitään en vaatinut, mutta hyvälle tuo tuntui, ja jos tilanne olisi ollut toisinpäin, että nuo 2 lasta olisivat olleet miehen ed. liitosta, niin mie oon varma, että olisin toiminut samoin.
Minusta se on vaan itsestäänselvyys... Minusta koko paketti tulee siinä samalla, ei siitä voi pilkkoa vaan miestä itselle ;)
Minä olen eri mieltä. Jos lapsella on molemmat vanhemmat elossa, he hoitakoon omiensa kulut. Eri asia jos esim. menisin lesken kanssa naimisiin. Silloin kokisin asian eri tavalla ja osallistuisin kuluihin yhteisesti.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja näin:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja näin:
Kaikki maksaa omien lastensa kulut. Ei mun mielestä uuden puolison kuulu maksella vaikkapa vieraan lapsen vaatteita ja harrastuksia. Olen varmaan outo.
Lapsilla on aina kaksi vanhempaa, jotka maksavat lastensa kulut. Tai sitten eivät maksa, mutta minä en vaatisi ketään ulkopuolista lapsiani elättämään ja vaatettamaan.
Toimiiko noin myös jos kyseessä on vaimon edellisen liiton lapset ja vaimon tulot murto-osa miehen tuloista?
Lukeeko tossa jossain vaimo/nainen/äiti/mies/isä??? Tarkoituksella juuri käytin termejä puoliso/vanhempi ettei olisi mitenkään määritelty tolla tavalla. KAIKISSA TILANTEISSA MAKSETAAN OMAT/OMIEN KULUT.

Huomasin kyllä, mutta tulee väkisin mieleen nämä tutut naiset joilla siis lapsia edellisistä liitoistaan ja sitten saavat uuden puoleison kanssa uuden vauvan. Jäädessään kotihoidontuelle, heidän kuuluisi siitä tulosta kustantaa kaikki mitä tuolloin jo ehkä isommat ja enemmän kuluttavat lapset tarvivat. Vaatteet, harratusvälineet, huvitukset, ruuat jne. Moni vaan tuossa tilanteessa odottaa että mies, varsinkin jos sattuu olemaan isotuloinen, osallistuisi myös näihin kuluihin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja jaa:
Minä olen eri mieltä. Jos lapsella on molemmat vanhemmat elossa, he hoitakoon omiensa kulut. Eri asia jos esim. menisin lesken kanssa naimisiin. Silloin kokisin asian eri tavalla ja osallistuisin kuluihin yhteisesti.
No joo, mie olin siis leski silloin, ja siksi noiden kahden lapsen yh. Mutta en mie silti usko, että tilanne ois ollut erilainen, vaikka oltais oltu eroperhe... Tai en mie tietenkään osaa sanoa, kun miulla ei sellaisesta oo mitään kokemuksia, onneksi. Tässä on ollut kokemusta tarpeeksi jo.
 
Yhteiset rahat meillä ainakin on, vaikka mulla on lapsi ennestään. Itse yritin alussa pitää vähän erikseen, että minä vastasin minun ja pojan menoista, mutta aika hanakasti mies oli tukkimassa omia rahojaan sinne sekaan. Ja muutenkin ollaan yhtä suurta perhettä. Mies hoitaa samallalailla sitä minun esikoistani, kuin meidän yhteistä kuopusta.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja maijon:
Yhteiset rahat meillä ainakin on, vaikka mulla on lapsi ennestään. Itse yritin alussa pitää vähän erikseen, että minä vastasin minun ja pojan menoista, mutta aika hanakasti mies oli tukkimassa omia rahojaan sinne sekaan. Ja muutenkin ollaan yhtä suurta perhettä. Mies hoitaa samallalailla sitä minun esikoistani, kuin meidän yhteistä kuopusta.


Alkaapa näyttää siltä, että minulla olisi tässä asennemuutoksen paikka...
Jotenkin vaan haluaisin kerätä sitä "omaa" rahaa säästöön pahan päivän varalle, kun tulot muutenkin pienenee sitten kun tämä vauva syntyy...
 
porkkana
meneehän se toki niinkin että jos kaikki lapset asuvat saman katon alla ja toinen jää lapsineen alle toimeentulorajan, vaikuttaa silloin toisen tulot niin ettei toimeentulotukea kuitenkaan saa. Tähän pätee mielestäni se mitä aiemmin kirjoitin, että omat rahan kunhan toinen ei nälkää näe. Kuitenkin jos äiti jää äitiyslomalle ja saa n. 300e äippärahaa ja kahdesta edellisen liiton lapsesta lapsilisää yhteensä reilu 200 ja minimi elatusta n.240e niin ei jää toimeentulorajan alle juurikaan. yhteisen lapsen kuluthan ovat yhteiset, jolloin ne voi yhtähyvin tälläisessä tilanteessa mennä isän tilipussista.
 
vieras
Ei omaa uusperhekokemusta mutta vähän hassulta tuntuu tuo rahojen jakaminen näin käytännön mielessä. Trakoitan että onko merkitystä että vaimo esimerkiksi ostaa omista, pienemmistä tuloistaan vanhempien lasten tarvitsemat tavarat, vaatteet jne, kun se automaattisesti tarkoittaa sitä että hänelle jää vähemmän rahaa yhteisiin kuluihin, asumisiin, autoihin, talousrahoihin jne. Eli käytännössä mies sitten joutuu senkin edestä maksamaan enemmän noita yhteisiä kuluja. Käytännössähän menee ihan yhdentekeväksi kenen tililtä mitäkin maksetaan.

Tietysti jos on niin että molemmilla on esimerkiksi omat autot, asumiskulut maksetaan puoliksi ja talousrahat samoin jolloin molemmille jää sitten jäljelle se mitä jää. Ja noista rahoista toinen sitten kustantaa oman lapsensa elämisen. Onhan siinä se ettei kumpikaan elä toisen siivellä, mutta kyllähän se tilanteen tekee vähän hassuksi jos vaikka pienempi palkkainen maksaa tuloistaan omien lastensa menot niin ettei jäljelle jää enää rahaa omiin vaatteisiin samalla kun toisella jää vielä runsaasti ylimääräistä harrastuksiin, vaateisiin, matkusteluun ym huvituksiin. Eli osa perheestä voi elää köyhyysrajalla osan viettäessä luksuselämää.
 
Sellainen asia alkoi mietityttämään, että näissä perheissä, missä on tiukasti sinun rahat ja minun rahat, niin onko lapsetkin sitten sinun lapset, minun lapset ja meidän lapset. Sellaisessa järjestelyssä lapset kyllä joutuu aika eriarvoiseen asemaan ja lisää niitä kuuluisia uusioperheen ongelmia. Minun mielestäni kannattaisi tällaiset asiat miettiä jo valmiiksi. Ja hyvä ap, että mietitkin.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei omaa uusperhekokemusta mutta vähän hassulta tuntuu tuo rahojen jakaminen näin käytännön mielessä. Trakoitan että onko merkitystä että vaimo esimerkiksi ostaa omista, pienemmistä tuloistaan vanhempien lasten tarvitsemat tavarat, vaatteet jne, kun se automaattisesti tarkoittaa sitä että hänelle jää vähemmän rahaa yhteisiin kuluihin, asumisiin, autoihin, talousrahoihin jne. Eli käytännössä mies sitten joutuu senkin edestä maksamaan enemmän noita yhteisiä kuluja. Käytännössähän menee ihan yhdentekeväksi kenen tililtä mitäkin maksetaan.

Tietysti jos on niin että molemmilla on esimerkiksi omat autot, asumiskulut maksetaan puoliksi ja talousrahat samoin jolloin molemmille jää sitten jäljelle se mitä jää. Ja noista rahoista toinen sitten kustantaa oman lapsensa elämisen. Onhan siinä se ettei kumpikaan elä toisen siivellä, mutta kyllähän se tilanteen tekee vähän hassuksi jos vaikka pienempi palkkainen maksaa tuloistaan omien lastensa menot niin ettei jäljelle jää enää rahaa omiin vaatteisiin samalla kun toisella jää vielä runsaasti ylimääräistä harrastuksiin, vaateisiin, matkusteluun ym huvituksiin. Eli osa perheestä voi elää köyhyysrajalla osan viettäessä luksuselämää.


Mä vaatetan kyllä miehen, ja lapsillekin olen siis vaatteita vuosien varrella ostellut. Mitään isompaa en lähde ostamaan!!
 
surullista
Alkuperäinen kirjoittaja maijon:
Sellainen asia alkoi mietityttämään, että näissä perheissä, missä on tiukasti sinun rahat ja minun rahat, niin onko lapsetkin sitten sinun lapset, minun lapset ja meidän lapset. Sellaisessa järjestelyssä lapset kyllä joutuu aika eriarvoiseen asemaan ja lisää niitä kuuluisia uusioperheen ongelmia. Minun mielestäni kannattaisi tällaiset asiat miettiä jo valmiiksi. Ja hyvä ap, että mietitkin.
Niin juu. Paitsi että kaikki Matin harrastuskulut, vaatteet sun muut kuuluu äidin ostettaviksi, myös hänen harrastuksiin kuskaamisensa, läksyjen tarkistaminen sun muu on ainoastaan äidin velvollisuutta. Helpostihan lapsi tuossa kokee itsensä velvollisuudeksi, samalla kun pikkusisarus on molempien vanhempien silmänterä ja ilo.

En siis sano näin ap:n tapauksesta vaan ihan yleisesti.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja surullista:
Alkuperäinen kirjoittaja maijon:
Sellainen asia alkoi mietityttämään, että näissä perheissä, missä on tiukasti sinun rahat ja minun rahat, niin onko lapsetkin sitten sinun lapset, minun lapset ja meidän lapset. Sellaisessa järjestelyssä lapset kyllä joutuu aika eriarvoiseen asemaan ja lisää niitä kuuluisia uusioperheen ongelmia. Minun mielestäni kannattaisi tällaiset asiat miettiä jo valmiiksi. Ja hyvä ap, että mietitkin.
Niin juu. Paitsi että kaikki Matin harrastuskulut, vaatteet sun muut kuuluu äidin ostettaviksi, myös hänen harrastuksiin kuskaamisensa, läksyjen tarkistaminen sun muu on ainoastaan äidin velvollisuutta. Helpostihan lapsi tuossa kokee itsensä velvollisuudeksi, samalla kun pikkusisarus on molempien vanhempien silmänterä ja ilo.

En siis sano näin ap:n tapauksesta vaan ihan yleisesti.
No tuotahan minäkin olen miettinyt... :/
...mutta jotenkin pidän sitä vääränä, että minun pitäisi pistää kaikki tienaamani rahat lapsen kuluihin, jolla on jo molemmat vanhemmat. Itsekin haluaisin nauttia rahoista esim matkustelemalla, tai tosiaan ihan vaan säästöön pistäen pahan päivän varalle.

 
surullista
tuli vielä mieleen että jos siis vaikka puolet perheestä tuolla rahojen jakamisella pärjäisi siinä köyhyysrajan tuntumassa, niin miten sitten kun yhteinen lapsi kasvaa ja alkaa hänkin haluta kaikenlaista?

Milaisia tunteita herättää lapsissa se kun äidin/isän esikoisella ei ole varaa maksullisiin harrastuksiin tms, mutta varakkaamman isä/äitipuolen tuloilla onkin mahdollista ostaa yhteiselle kuopukselle kalleimmat pelit ja vehkeet, kustantaa hintavat harrastukset jne. Miten tuo selitetään lapsille ilman että kokevat oelvansa eriarvoisia?
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja surullista:
tuli vielä mieleen että jos siis vaikka puolet perheestä tuolla rahojen jakamisella pärjäisi siinä köyhyysrajan tuntumassa, niin miten sitten kun yhteinen lapsi kasvaa ja alkaa hänkin haluta kaikenlaista?

Milaisia tunteita herättää lapsissa se kun äidin/isän esikoisella ei ole varaa maksullisiin harrastuksiin tms, mutta varakkaamman isä/äitipuolen tuloilla onkin mahdollista ostaa yhteiselle kuopukselle kalleimmat pelit ja vehkeet, kustantaa hintavat harrastukset jne. Miten tuo selitetään lapsille ilman että kokevat oelvansa eriarvoisia?

En tiedä, siksipä näitä pohdiskelen, nyt kun on yhteinen lapsi tulossa.
 
vieras
En tiedä miten kuuluisi olla, mutta meillä on niin, että mieheni kanssa meillä on yhteiset rahat, yhteiset tilit ja yhteinen omaisuus. Minulla lapsia aiemmasta liitosta ja heihin liittyvät elatusmaksut. Yhteinen lapsi ja minun lapset ovat kaikki ihan samalla viivalla. Koskaan ei asiaa oikeastaan sen kummemmin edes pohdittu. Tuntui meille hyvältä näin. Mieheni suhtautuu lapsiini kuin omiinsa - kunnioittaen kuitenkin biologisen isän tärkeää roolia. Jossain toisessa perheessä toisenlainen systeemi voi toimia paremmin, mutta näin meillä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja surullista:
Alkuperäinen kirjoittaja maijon:
Sellainen asia alkoi mietityttämään, että näissä perheissä, missä on tiukasti sinun rahat ja minun rahat, niin onko lapsetkin sitten sinun lapset, minun lapset ja meidän lapset. Sellaisessa järjestelyssä lapset kyllä joutuu aika eriarvoiseen asemaan ja lisää niitä kuuluisia uusioperheen ongelmia. Minun mielestäni kannattaisi tällaiset asiat miettiä jo valmiiksi. Ja hyvä ap, että mietitkin.
Niin juu. Paitsi että kaikki Matin harrastuskulut, vaatteet sun muut kuuluu äidin ostettaviksi, myös hänen harrastuksiin kuskaamisensa, läksyjen tarkistaminen sun muu on ainoastaan äidin velvollisuutta. Helpostihan lapsi tuossa kokee itsensä velvollisuudeksi, samalla kun pikkusisarus on molempien vanhempien silmänterä ja ilo.

En siis sano näin ap:n tapauksesta vaan ihan yleisesti.
No tuotahan minäkin olen miettinyt... :/
...mutta jotenkin pidän sitä vääränä, että minun pitäisi pistää kaikki tienaamani rahat lapsen kuluihin, jolla on jo molemmat vanhemmat. Itsekin haluaisin nauttia rahoista esim matkustelemalla, tai tosiaan ihan vaan säästöön pistäen pahan päivän varalle.
Niinhän se on ja tämä tekeekin uusperheistä vähän hankalia järjestettäviä. Siis eihän äiti- tai isäpuolella ole velvollisuutta toisen lasten elättämiseen ja varmaan toimiikin usein niin kauan kun ei yhteisiä lapsia ole. Mutta yhteisten myötä pitäisi kuitenkin saada jotenkin luotua lapsille tasa-arvoinen koti, varsinkin jos siis viettävät siellä nenmmän aikaa kun satunnaisia viikonloppuja.

Tietysti riippuu myös näiden aiemman liiton lasten toisesta vanhemmasta. Kuinka paljon hän satsaa lapsiin? Eihän tietenkään mene oikein silloinkaan että uusperheen lapsille jaetaan kotona kaikki tasan ja nämä vanhemmat lapset saavat vielä toiselta vanhemmaltaa siihen kaikkia herkkuja päälle. Ideaalitilanteessa voitaisiin kai keskustella näiden biologisten vanhempien kesken tilanteeen muuttumisesta ja siitä kumpi nyt maksaa mitäkin että saataisiin lasten kulut mahdollisimman oikeudenmukaisesti jaettua.
 
surullista
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja surullista:
tuli vielä mieleen että jos siis vaikka puolet perheestä tuolla rahojen jakamisella pärjäisi siinä köyhyysrajan tuntumassa, niin miten sitten kun yhteinen lapsi kasvaa ja alkaa hänkin haluta kaikenlaista?

Milaisia tunteita herättää lapsissa se kun äidin/isän esikoisella ei ole varaa maksullisiin harrastuksiin tms, mutta varakkaamman isä/äitipuolen tuloilla onkin mahdollista ostaa yhteiselle kuopukselle kalleimmat pelit ja vehkeet, kustantaa hintavat harrastukset jne. Miten tuo selitetään lapsille ilman että kokevat oelvansa eriarvoisia?

En tiedä, siksipä näitä pohdiskelen, nyt kun on yhteinen lapsi tulossa.

Hieno juttu että pohdit näitä. Ymmärrän kyllä kantasi ja varmaan itsekin samoja miettisin jos tilanteessasi olisin. Yhtä ainoaa oikeaa ratkaisua ei varmaankaan ole, teidän vaan täytyy keksiä mikä sopisi parhaiten teidän perheenne tilanteeseen. Ja onhan näillä lapsipuolillasi äitikin, eli ei kaikki lasten menot kaadu teidän perheen niskaan.

Kun meinasin tärkeimmän unohtaa; Onnittelut tulevasta vauvasta! =)
 

Yhteistyössä