Yhteinen koti, puoliso omistaa 100%

• Viestiketjun aloittaja "köyhä"
  • Ensimmäinen viesti
"köyhä"
Ei olla tehty avioehtoa, mutta siitä on puhuttu. Jostain järkiavioehdosta siis, että avioliiton aikana hankittu omaisuus on 50-50, ennen avioliittoa (lähinnä perintönä) saatu on miehen omaa. Minä teen lähinnä kotona töitä, mies on parempi palkkaisessa ansiotyössä. Kyllä miehenkin mielestä ansaitsen sen puolet avioliiton ajalta. Mutta nyt ei ole ero häämöttämässä. Enkä ole minkään avio-osan perään vaikka ero tulisikin.

ap

"näin meillä"
Meillä miehellä oli noin 150 000€ valuuttaa ja lisäksi rahastoja ja vuokrakiinteistöjä. Mulla ei mitään. Ekan yhteisen omistusasunnon n.150 000€ osti mies yksin ilman lainaa. Nykyiseen isompaan kotiin tarvittiin vajaa 100 000 lainaa edellisestä asunnosta saatujen rahojen lisäksi, laina otettiin puoliksi. Ei oltu naimisissa, joten lahjaveron takia asuntoa ei voitu tietenkään laittaa 50/50.

Viime vuonna mentiin naimisiin eikä avioehtoa ole. Ei oo mitenkään vaikeaa meidän elämä. Mä oon aina kokenut et tää on meidän yhteinen koti vaikken oikeesti olekaan tähän rahallisesti samoin osallistunut kuin mies. Mun mielestä eron sattuessa puolet tästä kodista kuuluu minulle, ihan lastenkin takia.Avioehto ois voitu tehdä rahastoista ja vuokrakiinteistöistä, mut todennäkösesti siirretään vähitellen miehen omaisuutta meidän lapsille. Nyt oon kotiäitina, mut kun olen töissä tienaan puolet vähemmän kuin mies eli mä reilu 2000 ja mies reilu 4000.

Mut mua tai mun miestä ei koskaan oo häirinnyt meidän varallisuusero.

"susu"
[QUOTE="köyhä";27691371]Ei olla tehty avioehtoa, mutta siitä on puhuttu. Jostain järkiavioehdosta siis, että avioliiton aikana hankittu omaisuus on 50-50, ennen avioliittoa (lähinnä perintönä) saatu on miehen omaa. Minä teen lähinnä kotona töitä, mies on parempi palkkaisessa ansiotyössä. Kyllä miehenkin mielestä ansaitsen sen puolet avioliiton ajalta. Mutta nyt ei ole ero häämöttämässä. Enkä ole minkään avio-osan perään vaikka ero tulisikin.

ap[/QUOTE]

Mitä sit haluat jos et puolia asunnosta? Eli sen minkä saisit erossa?

"vieras"
No, käsittääkseni mitään ongelmaa ei ole, jos teillä ei ole avioehtoa. Eli silloin omaisuus, avioliiton aikana hankittu, menee erotilanteessa puoliksi.

Tuossa tilanteessa itse kyllä haluaisin nimeni paperiin, että asunto on puoliksi. Naimisissa olessa ja yhteisiä lapsia kasvattaessa eletään samaa taloutta, minusta se olisi reilua.
Reilua varastaa puolet toisen omaisuudesta. Tyypillinen ahneen naisen logiikka.

Ap:n tapauksessa ei ole ongelmaa kunhan mies ei suostu naimisiin ilman avioehtoa koska siinä tapauksessa hän on tyhmempi kuin SAAPAS. Puolet liitoista päättyy eroon.

"vieras"
[QUOTE="näin meillä";27691642]Meillä miehellä oli noin 150 000€ valuuttaa ja lisäksi rahastoja ja vuokrakiinteistöjä. Mulla ei mitään. Ekan yhteisen omistusasunnon n.150 000€ osti mies yksin ilman lainaa. Nykyiseen isompaan kotiin tarvittiin vajaa 100 000 lainaa edellisestä asunnosta saatujen rahojen lisäksi, laina otettiin puoliksi. Ei oltu naimisissa, joten lahjaveron takia asuntoa ei voitu tietenkään laittaa 50/50.

Viime vuonna mentiin naimisiin eikä avioehtoa ole. Ei oo mitenkään vaikeaa meidän elämä. Mä oon aina kokenut et tää on meidän yhteinen koti vaikken oikeesti olekaan tähän rahallisesti samoin osallistunut kuin mies. Mun mielestä eron sattuessa puolet tästä kodista kuuluu minulle, ihan lastenkin takia.Avioehto ois voitu tehdä rahastoista ja vuokrakiinteistöistä, mut todennäkösesti siirretään vähitellen miehen omaisuutta meidän lapsille. Nyt oon kotiäitina, mut kun olen töissä tienaan puolet vähemmän kuin mies eli mä reilu 2000 ja mies reilu 4000.

Mut mua tai mun miestä ei koskaan oo häirinnyt meidän varallisuusero.[/QUOTE]No ei kai se nyt varmasti ole sinua häirinnyt kun miehellä on fyrkkaa ja luuhaat kotona.

Miehesi on valitettavasti lyhytnäköinen ja todella tyhmä tai ajattelematon.

"näin meillä"
[QUOTE="vieras";27691692]No ei kai se nyt varmasti ole sinua häirinnyt kun miehellä on fyrkkaa ja luuhaat kotona.

Miehesi on valitettavasti lyhytnäköinen ja todella tyhmä tai ajattelematon.[/QUOTE]

No "luuhaan" lasten kanssa kotona, koska mies on sitä mieltä että llapset pitää hoitaa kotona, niin kuin hänetkin. Mies ei halua jäädä koti-isäksi. Tosin esikoisen kanssa olin kotona 2vuotta. Ja nyt aion olla saman ajan. Meillä siis kaksi lasta.

Ite taas koen että olisin tosi tyhmä jos vapaaehtoisesti tekisin avioehdon meidän kotitalosta. Mies vois vaan lähteä ja vaikka perustaa uuden perheen, ja mä jäisin ilman kotia lasten kanssa. Itse toki pärjäisin, mutta lapset on tottunut aika hyvään elintasoon. Olen kyllä miehelle jo ennen lapsia tehnyt selväksi että avioehtoa en meidän kodista halua tehdä. No mies ei oo halunnut tehä muustakaan omaisuudestaan.

En osaa ajatella et koskaan erottais, yhdessä nyt 10vuotta.

gnnn
Mun mielestä mies on tosi epäreilu. on tehnyt kersan todella nuoren naisen kanssa ja nainenhan siinä on kärsinyt sen kersan nahoissaan, jos on yhteinen lapsi ja ja naimisiin mennään, niin silloin omaisuus on puoliksi.

Yhdessä valittiin koti. Talo maksettiin miehen säästöillä ja lainalla, jonka vakuutena miehen yritys. Avioehdon mukaan siis miehen yritys ja talo ovat hänen, ja kaikki muu hankittu omaisuus yhteistä.

[QUOTE="näin meillä";27692631]Asuiko mies kodissa jo ennen sinua vai oletteko yhdessä valinneet kodin?[/QUOTE]

"Viima"
Meillä mies hankki talon ennen yhteistä lasta ja mulle tää on ihan ok koska opiskelin ja tein pätkätyötä enkä edes halunnut kontolleni mitään asuntolainaa. Nyt olen töissä ja säästöjä kertyy koska asuminen ei maksa mitään, mies siis maksaa kaiken taloon liittvän ja kaupas käydäänvuorotellen. Olen katsellut sijoitusasuntoa. Pieni yksiö on tääl halpa ja varmasti saa vuokrattua. Eli pääsen minäkin omaisuuden kimppuun.

Mun mielest tuossa ei siis ole ongelmaa kunhan se sun asuminen on ilmaista. Eli sähkö, vesi, lämmitys, remontit maksaa mies. Näin voit itsekin laittaa säästöön rahaa ja hankkia vaikka sen dijoitusasunnon.

Yhteistyössä