Yhteinen joululahja koko perheelle (eri-ikäisiä lapsia)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Tällaiseen ongelmaan tarvitsisin apua näin joulun lähestyessä:

Sukulaisperheessä on 5 lasta, joille en rahallisesti mitenkään pysty hankkimaan omia lahjoja. Lasten iät on 10 vuotta, 8 vuotta, 3 vuotta, 2 vuotta ja 1 vuotta.

Olisikohan olemassa mitään lahjoja, mistä koko porukka voisi saada iloa? Tietysti voisin ostaa isommille yhden lahjan ja pienemmille toisen. Vanhemmillekin olisi kiva jotain ostaa. Koko perheen lautapeli olisi ollut ihana, mutta en löytänyt semmoista, mitä ihan pienetkin voisi pelata ja mikä ei olisi vanhemmille ihan tylsää vierestä katsottavaa (liian helppo).

Kiitos paljon avusta jo etukäteen! Minulla ei ole lapsia enkä muutenkaan ole lasten kanssa oikein koskaan ollut tekemisissä, mutta kun heti joulun jälkeen ollaan menossa kylään, niin olisi kiva jotain viedä. Lelut ei taida tulla kovin merkittävään alennukseen joulun jälkeen?

Joku lautapeli mitä noi kaks vanhinta voi pelata vanhempien kans ja pienemmille vaikka legopaketti (duploja)?

Ihan heti ei tuu mieleen mitään kohtuuhintaista kaikille sopivaa, paitsi herkkuja (jos ei ruokarajoitteisia) mutta niitä ny jouluna on varmaan jo tungettu napaan riittävästi.

Itse olen miettinyt ihan samaa, miten olisi esim. hattarakone, pehmiskone, mitä näitä nyt on? Siinä olisi kiva esim. lasten synttärelle, vähän kuin osa synttäriohjelmaa, tai sitten vaan joku koko perheen lauantai-illanvietto, jokaiselle oma hattara.. Näitten laatu vaan mietityttää, että tekeekö tuollaisella koneella sitten oikeasti mitään, onko vaikeaa, iso vaiva tehdä?

Nykyajan suomalaislapsilla on niin plajon leluja ja pelejä, että vanhemmilla on vaikeuksia saada niitä mahtumaan lastenhuoneeseen. Sen vuoksi minä annan sukulaislapsille yhdessäoloa ja elämyksiä, esim. käymme metsäretkellä eväiden kanssa, lentokoneita katselemassa, uimahallissa uimassa, jne. Lasten vanhemmat eivät näihin ehdi lapsiaan viemään, joten päivästä tulee väistämättä erilainen, lasten vanhemmat saavat sillä aikaa omaa rauhaa (takuulla heillekin mieluinen lahja), tällainen lahja ei maksa paljoa, eikä lisää lasten tavaravuorta. Ja samalla lapset saavat yhdessä oloa myös jonkun sellaisen aikuisen kanssa, joka ei suhtaudu heihin kasvattajana. Kaikki voittavat.

Tuollainen yhdessäolo olisikin varmasti oikein ihana lahja suurelle perheelle. Ainoa ongelma siinä on, etten erityisesti välitä lapsista ja kun niitä on niin monta, niin pieniä ja vielä yksi sairaskin niin en kyllä varmasti pärjäisi niiden kanssa, en vaikka ottaisin omat vanhemmat avuksi :D ja koska en mitenkään rakasta lapsia ja niiden kanssa olemista, en valitettavasti tuota lahjaehdotusta toteuta, mutta olisipa ihana jos joku muu sellaisen lahjan antaisi!

Varmaankin joku dublo tosiaan olisi noille pienimmille hyvä ja isommille sitten joku lautapeli tai vastaava. Joskus ainakin oli myynnissä jotain lautapelejä, missä oli aikuisille omat säännöt, niin voivat samaan aikaan pelata lasten kanssa mutta vähän vaikeammilla säännöillä. Pitääkin tutkia, jos sellaisia löytyisi.

Osaisitteko vielä auttaa, mitä tuomista kannattaa joulun jälkeen viedä? Olen 28. päivä menossa kylään ja olen joko yhden yön tai sitten menen päiväkylään. Heillä on varmaan kaikenlaista lasten kanssa jouluksi leivottua tarjolla, joten ainakaan mitään keksiä en sinne veisi. Jos jonkun savukalan tai jotain muuta lihatiskiltä löydettyä veisin, olisikohan se riittävä? Ihan ilman ruokatuomisia en viitsisi mennä, kun on heillä kuitenkin iso perhe ja rahasta tiukkaa.

Osta vaikka pari kirjaa, isommille vaikka uusin Ella-kirja ja pienemmille Tatu ja Patu-kirja. Tosin en tiedä, meneekö nuokin budjedistasi yli.

Ei niiden henkilökohtaisten lahjojenkaan tarvitse olla mitään hirveän kalliita, mieleisiä lahjoja voi löytyä ihan muutamilla euroillakin, pitää vaan tuntea saaja tarpeeksi hyvin.

Meidän perheelle sopivia lahjoja,lapset 1-16-vee välillä ja isä ja äiti..kirjat esim.uusin ennätystenkirja ja pienenmille joku puppe yms.Kylpylään perhelippu lahjakorttina,keilaamaan lahjakortti(käydään paljon koko perhe),pari palapeliä,isommille kimppaan 1000palan peli ja pienille joku helppo,pelikonsoli kävis kaikille,mutta kallis hankintaJa meille kävis ihan herkkukorikin,voihan siihen pustää jotain vähän terveellisempiä juttuja

Ihanaa, kiitos kaikille noin monista ehdotuksista! Täytyy perehtyä niihin vielä enemmin. Joku terveellinen herkkukori voisikin olla hyvä, koska jouluna tulee niin paljon suklaata ja muuta syötyä. Ainakin vanhemmat siitä pitäisivät, joku peli sitten vielä lapsille erikseen. Mitähän siihen herkkukoriin laittaisi, näin nopeasti mietittynä ajattelin:
- teetä
- luomumehua
- kuivattuja hedelmiä ja pähkinöitä yms. punnitse ja säästä
- juuressipsejä

Meillä minun äitini ostaa aina koko perheelle yhteisen lahjan, milloin olen itse vinkannut suoraan milloin äiti itse keksinyt.
On mm tullut vohvelirauta, leffaliput kaikille, herkkukori jossa oli niin karkkia kahvia göogiä piparia kaikile vähäsen kaikkea, yhtenävuonna hän antoi suoraan rahana kun olimme lähdössä reissuun joten ihan tarpeen tuli sinnekin ja käytettiin se raha syömiseen :)

Meillä on vain kolme lasta ja olen jo pyytänyt ettei mitään tavaraa ja leluja kiitos. Niitä kyllä riittää ennestään. Jotain mikä menee käyttöön kuten uimahalliliput. Ihan vaikka ostaa 7kpl lippuja niin pääsee kerran koko perhe.

Ruokatuliaisina ei ehkä kalaa koska oisko heillä jouluruokia omasta takaa jo?? Tuliaisina vaikka kahvipaketti, leipä, juusto ja jotain hedelmiä. Paketoi ne koriin tms.

Ruokatuliaisina ei ehkä kalaa koska oisko heillä jouluruokia omasta takaa jo?? Tuliaisina vaikka kahvipaketti, leipä, juusto ja jotain hedelmiä. Paketoi ne koriin tms.
Nuo kuulostaa hyvältä ruokalahjalta tässä tapauksessa. Sellaisia joita voi heti hyödyntää, ja niistä saa vatsaankin täytettä koko porukalle. Jotain herkullista joululeipää tai hyvää patonkia tai maalaisleipää tai vastaavaa, juustojakin löytyy vaikka mitä. Reilun kimpaleen sitäkin ostaisin, eikä liian erikoista. Hyvää kahvia, ei senkään tarvitse mitään erikoiskahvia olla kuitenkaan. Ja jos haluaa, niin vaikka niitä hedelmiä vielä lisäksi.

Korikin maksaa, että jos on tiukka budjetti eikä kotoa sellaista löydy, pakkaa vaikka lahjapussiin.

Joku lautapeli mitä noi kaks vanhinta voi pelata vanhempien kans ja pienemmille vaikka legopaketti (duploja)?

Ihan heti ei tuu mieleen mitään kohtuuhintaista kaikille sopivaa, paitsi herkkuja (jos ei ruokarajoitteisia) mutta niitä ny jouluna on varmaan jo tungettu napaan riittävästi.

Minäkin ostaisin vaikka Afrikan Tähti -pelin tai jonkun muun, ja kolmelle pienimmälle jonkun oman jutun, vaikka duploja juurikin, jos jotain peliä miettisin perheelle.

Yhteistyössä