Yhteenmuutto ja asumiskustannusten jako

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja asukas x
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Itse tuollaisessa tilanteessa unohtaisin sen yhteenmuuton kokonaan, mutta aloittaja tekee tietysti omat ratkaisunsa.

Se että miehen tontille on tulossa suuria investointeja joita varten hän nyt tarvitsee toisen maksajan, on ihan ok, jos omaisuus samalla siirtyy maksettujen summien suhteessa molemmille. Muuten pidän miehen toimintaa silkkana rahastuksena.

peeäs. Jos joku läheiseni käyttäisi autonai kuukauden (jolloin en sitä itse tarvitsisi) niin en minä siitä mitään maksua pyytäisi. Käyttökulut, ts bensan toki tämä lainaaja maksaisi itse.

En voi ymmärtää tuota vuokran maksua. Sama tuon auto esimerkin kanssa, kyllä minä saan lainata puolisoni autoa kun sitä tarvitsen, enkä todellakaan maksa siitä muuta kuin bensat. Jos olen paljon autoa käyttänyt niin valmistan miehelle vaikka kivan illallisen kiitokseksi ihan omasta ilostani, mutta vuokraa en maksaisi koskaan.
Tuolta kolmelta kuukaudelta sinun ei todellakaan tulisi maksaa vuokraa, eihän miehen asuntokulut kasva pätkääkään sinun asumisestasi. Ruoka yms. juoksevat kuluthan maksaisitte muutenkin yhdessä. Periaatteessa mieshän tekee tässä jopa jo valmiiksi voittoa, koska sähkölasku ei pahemmin kasva siitä että sinä siellä asut, mutta maksaisit tästäkin puolet.
Periaatteessa ymmärtäisin miestäsi, jos sinä tekisit samaan aikaan voittoa omalla asunnollasi ja asuisit ilmaiseksi hänellä, mutta näinhän ei tässä tapauksessa ole. Näytä ihmeessä tämä keskustelu miehelle, toivottavasti hän ymmärtäisi oman jääräpäisyytensä ja sinun menettämisen mahdollisuuden.

Tilanne on siis se, että miehen taloutta ei sen kummemmin rasita tuo kolmen kuukauden ajanjakso. Päinvastoin: hän saa jakajan normaaleille asumismenoille. Jos ehdottaisit tällaista järjestelyä koko tulevalle suhteelle, miehellä olisikin aihetta älähtää.

Mieti nyt vakavasti, onko tuollaisen tapauksen kanssa koeasuminen niin suurta herkkua, että olet valmis maksamaan kolmen kuukauden asumisesta 1680 euroa kuussa! Ei ihme, että tuollainen tilanne tosiaan pakottaisi pankkiin lakki kourassa. Jotain ulkopuolisen näkökulmaa saat siitäkin, jos mietit, kuinka noloa olisi mennä pankkiin tuon perustelun kanssa. "Avopuoliso" haluaa täyden vuokran asumisajalta! Pitääkö pankin olla joustavampi kumppani kuin tuo mies?

Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
Nainen ehdotti miehelle juuri kolmen kuukauden testiasumista yhdessä, jonka jälkeen näkisi paremmin miten yhteiselo sujuu. Jos sujuu, voitaisiin naisen rivitalo pistää myyntiin ja nainen ostaisi puolet miehen asunnosta. Naisen mielestä tämä aika on molempien turvaksi ja koska nainen ei _tarvitse_ täksi ajaksi toista asuntoa, ei hänen pitäisi joutua maksamaan täyttä markkinahintaista vuokraa vaan puolet todellisista asumiskuluista (sähkö, vesi, vakuutukset).

Miehen mielestä nainen on ahne. Vuokra 500 euroa on miehestä enenmmn kuin kohtuullinen koska se ei sisällä muita menoja ja nainen voisi vaikka neuvotella pankin kanssa oman rivitalonsa lainanlyhennyksistä 1-2 kk maksuvapauden, jotta saisi se 3 kk 1500 euroa maksettua miehelle.

Yhteen ei kuulemma muuteta, ellei vuokraa näiltä kuukausilta makseta..

3kk:ssa näkee jos on ihan toivoton tapaus, mutta kunnon luonneviat tulevat esille ehkä vuoden yhdessä asumisen jälkeen.

Alkuperäinen kirjoittaja tiina 28 v:
Ei tuon ikäisten ihmisten kuulu kysellä enää vanhemmiltaan mitä tehdä!

Kuka on kysynyt? Ihan normaalissa keskustelussa tuli tämä yhteenmuuttoaikomus esille ja ihmisillä nyt on taipumusta kaupata neuvojaan, kysyi/halusi niitä tai ei - etenkin vanhemmilla.

Alkuperäinen kirjoittaja Poppis~:
Vielä...

Katsoin huvikseni, mitä 1000 eurolla saa Uudeltamaalta. Esimerkiksi seuraavat kohteet saisi tuolla summalla:
  • 150 neliön omakotitalo Siuntiosta
    113 neliön omakotitalo Hyvinkäältä
    80 neliön omakotitalo Vantaalta

Mielestäni miehesi vuokrapyyntö on sangen optimistinen... Miehesi voisikin laittaa kokeeksi asuntonsa vuokralle avoimille markkinoille.

Yhteenmuuttamisen ei ole tarkoitus saattaa toista taloudelliseen ahdinkoon, vaan sen pitäisi olla win-win -tilanne molemmille.

Varmasti saa jostain Siuntiosta ja Hyvinkäältä vaikka mitä, mutta oikeastihan 500 eurolla saa vain perusyksiön kaupungin keskustasta. Asun itse Treella ja täälläkään et saa 500 eurolla kuin ihan sen perusyksiön.

Miehelle asunto on tärkeä, hän on asunut siellä pitkään ja se soveltuu erityisen hyvin hänen tilaavievään harrastukseensa. Hänelle on tärkeää jäädä sinne ja oska minulle asia ei niin tärkeä, olen sopinut että minä voin sitten muuttaa sinne.

...

Olen ehdottanut todellisten asumiskulujen puolittamista tältä ajalta, mutta se ei hänen mielestään ole kohtuullista. Minun mielestäni 1500 euroa kolmelta kuukaudelta yhteiselon harjoittelusta on liikaa ja se asettaisi minut tilanteeseen jossa joutuisin anomaan pankilta maksuvapaan kuukauden/kuukausia. Tämä on miehen mielestä sivuseikka, jokainen vastaa omista kuluistaan.

Enää pitäisikin tietää, että mitä ap itse haluat? Vaikuttaa, että teillä olisi omaisuuden ositus meneillään, eikä muutto rakastamansa ihmisen luo.

Pahoin pelkään, että tulet muuttamaan tuon miehen luo, maksat hänen ilmoittamansa kulut "markkinahintaisesti", luovut rivitaloasunnostasi ja lopulta osallistut miehelle rakkaan talon remontointiinkin. Remontti tehtäneen miehen suunnitelmien mukaisesti. Parhaassa tapauksessa pääset valitsemaan kylpyhuoneen kaakeleiden värit.

Teethän kuitenkin edes kaikki sopimukset kirjallisina.

Vielä on myös mahdollista vaihtaa miestä...

En ole ap., mutta älähdänpä kuitenkin aika teinimäiseltä vaikuttavaan kommenttiisi. Olen viisi vuotta sinua vanhempi, mutta saan pyytämättä ja pyydettynäkin neuvoja niin vanhemmilta, sukulaisilta kuin kokeneemmilta kollegoiltakin. Onko noiden kuunteleminen sen typerämpää kuin neuvojen pyytäminen keskustelupalstalla? Ongelmilla on taipumus jäsentyä paremmin hallittaviksi, kun niistä keskustelee muiden ihmisten kanssa. Todellista itsenäistymistä ja henkistä irtautumista vanhemmista kuvaa se, jos vanhempiin on samanlainen normaali keskusteluyhteys kuin muihinkin ihmisiin. Etuna vain on se, että koska vanhempansa tuntee niin hyvin, on helppo arvioida heidän neuvojensa hyödyllisyyttä. Itsenäinen päätöksentekokyky on luonnollisesti taito, joka jokaisella aikuisella tulee olla.

Tietysti jos irroittautuminen on jäänyt keskeneräiseksi puolin tai toisin, ei hyvää ja tasa-arvoista keskusteluyhteyttä ole. Ammattini vuoksi annan paljonkin neuvoja vanhemmilleni. Heidän ammattialansa ovat puolestaan sellaisia, että esimerkiksi asuntoasioissa kysyn aina ilman muuta heidän neuvoaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Tampereen tapaus:
Vielä...

Katsoin huvikseni, mitä 1000 eurolla saa Uudeltamaalta. Esimerkiksi seuraavat kohteet saisi tuolla summalla:

Mielestäni miehesi vuokrapyyntö on sangen optimistinen... Miehesi voisikin laittaa kokeeksi asuntonsa vuokralle avoimille markkinoille.

Yhteenmuuttamisen ei ole tarkoitus saattaa toista taloudelliseen ahdinkoon, vaan sen pitäisi olla win-win -tilanne molemmille.

Varmasti saa jostain Siuntiosta ja Hyvinkäältä vaikka mitä, mutta oikeastihan 500 eurolla saa vain perusyksiön kaupungin keskustasta. Asun itse Treella ja täälläkään et saa 500 eurolla kuin ihan sen perusyksiön.

Mikäli mies pitää markkinahintaisen talonsa vuokrahintana 500 euroa ap:lle, olisi se heille yhteensä 1000 euroa. Siis jos ajattelee, että hän vuokraa "puolet" talostaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ot tämäkin:

En ole ap., mutta älähdänpä kuitenkin aika teinimäiseltä vaikuttavaan kommenttiisi. Olen viisi vuotta sinua vanhempi, mutta saan pyytämättä ja pyydettynäkin neuvoja niin vanhemmilta, sukulaisilta kuin kokeneemmilta kollegoiltakin. Onko noiden kuunteleminen sen typerämpää kuin neuvojen pyytäminen keskustelupalstalla? Ongelmilla on taipumus jäsentyä paremmin hallittaviksi, kun niistä keskustelee muiden ihmisten kanssa. Todellista itsenäistymistä ja henkistä irtautumista vanhemmista kuvaa se, jos vanhempiin on samanlainen normaali keskusteluyhteys kuin muihinkin ihmisiin. Etuna vain on se, että koska vanhempansa tuntee niin hyvin, on helppo arvioida heidän neuvojensa hyödyllisyyttä. Itsenäinen päätöksentekokyky on luonnollisesti taito, joka jokaisella aikuisella tulee olla.

Tietysti jos irroittautuminen on jäänyt keskeneräiseksi puolin tai toisin, ei hyvää ja tasa-arvoista keskusteluyhteyttä ole. Ammattini vuoksi annan paljonkin neuvoja vanhemmilleni. Heidän ammattialansa ovat puolestaan sellaisia, että esimerkiksi asuntoasioissa kysyn aina ilman muuta heidän neuvoaan.

Sulla on ilmeisesti hyvät välit vanhempiisi ja he ovat järkeviä ja elämänkokeneita ihmisiä.Kaikilla näin onnekkaasti ei kuitenkaan ole.Siinä tilanteessa vanhempien neuvot voivat tehdä todella hallaa. Itselläni esim. asia on valitettavasti näin.

Vielä...

Mikäli mies pitää markkinahintaisen talonsa vuokrahintana 500 euroa ap:lle, olisi se heille yhteensä 1000 euroa. Siis jos ajattelee, että hän vuokraa "puolet" talostaan.

Ei se noin mene. Jos vuokraat Treelta kaksion, ei se ole 1000 euroa! Vaan esim. 600-700 euroa. Eli ei se matematikka ihan noin mene noissa vuokrausasioissa. Treelta saisi tonnilla varmaan jonkun ison perheasunnon keskustasta.

Vielä...

Ei se noin mene. Jos vuokraat Treelta kaksion, ei se ole 1000 euroa! Vaan esim. 600-700 euroa. Eli ei se matematikka ihan noin mene noissa vuokrausasioissa. Treelta saisi tonnilla varmaan jonkun ison perheasunnon keskustasta.

Nyt toinen puhuu aidasta ja toinen aidan seipäistä...

Etsin sen vuoksi Uudellamaalla sijaitsevien omakotitalojen vuokrahintoja, sillä Ap on ilmoittanut talosta seuraavaa:

"Miehen mielestä mahdollinen vuokra, jonka hänelle maksettaisiin, olisi n. 500 e/kk. Se on kuulemma avoimilla markkinoilla vastaavasta asunnosta saatava puolikas vuokra. Omakotitalo on 60-luvulta, 90m2 ja sijaitsee 30 km Helsingistä."

Hain sen vuoksi 1000 eurolla vuokrattavia kohteita, sillä tuo 500 euroa olisi ollut miehen mukaan markkinahintaisen talon puolikas vuokra.

Tässä on muutamia muitakin raha-asioihin liittyviä näkemyseroja, joista ei ole tullut kovin hyvä mieli. Puhuimme häistä ja kävi ilmi, että mies piti itsestäänselvänä että minun vanhempani maksavat ne. Sanoin ettei minulle taas tulisi mieleenkään pyytää pitkään omillaan asuneena aikuisena eläkeläisvanhempiani maksamaan. Miehen sanat tähän olivat kutakuinkin "koen itsekin höynäytetyksi". Puhuimme myös sormuksista ja siitä mitä haluaisin (kivellisen). Mies kertoi että hänen tuttavapiirissa jokainen maksaa oman sormuksensa. Sittemmin ajatus muuttui siihen suuntaan, että jos nainen saa koristeellisemman ja arvokkaamman sormuksen, pitää miehelle ostaa esim. parempi kello tai jotain ekstraa. Lopulta kanta muuttui niin, että molempien sormusten hinta pistetään puoliksi.

Minua rasittaa se, että tuntuu kuin toinen pitäisi minua jonain siipelevänä kiipijänä. Tähän ei ole mitään perustetta. Meillä on niin erilaiset käsitykset näistä asioista, että jokaisesta asiasta saa kovan väännön. Mies kokee myös, että koska minä haluan lapsen ja hän ei niinkään, tulisi minun ottaa pääasiallinen vastuu myös mahdollisen lapsen kuluista. En edes tiedä mitä hän oli ajatellut äitiysloman aikaisen elämän sujuvan. Mahdollisesti minun pitäisi ottaa lainaa tms.

Hyvä ihminen, ota nyt järki käteen! Mutta minä pahoin pelkään, että tulet taipumaan noihin miehesi ( siis mikä mies? Tekisi mieli sanoa, että SIKA) sanelemiin ehtoihin, teet lapsen tai useamman ja sitten päädyt surkuttelemaan kohtaloasi, vaikka kaikki tosiasiat olivat sinulla tiedossa. Minkä ihmeen takia olet hänen kanssaan? Ja jos vastaat, että kaikesta huolimatta rakastat häntä, niin silloin olet kyllä tosi pihalla! Voi hyvänen aika sentään...

Ap, kuinka kauan teidän suhde on kestänyt? Mietin sen takia, että tuleeko vielä muitakin 'periaatteellisia' näkemyseroja. Jos päädytte yhteiseloon, niin taitaa olla viisainta jyvittää ihan kaikki menot jokaista leivänkannikkaa myöden.
Ja tottakai miehen kuuluu maksaa lapsestaan aiheutuvista menoista tasan puolet.

Tuo autojuttu oli minustakin hassu. Kun vielä seurustelimme mieheni kanssa, niin käytin hänen autoaan esim. hänen ollessaan matkoilla -enkä maksanut edes bensoja. Myös lapseni saa autoa käyttää. Kummelin sanoin: 'Auto tykkää kun sillä ajellaan'. Vastaavasti hän käytti ja käyttää minun mökkiäni, minun lastenhoitoapua lapsilleen, yms.

On kyllä hirmuisen pihi mies, tosi nuukailija. Ei tuollaisen kanssa voi tasavertaista elämää aloittaa. Etsi hyvä ap parempi mies, vaikka kuinka kaikertaisi rakkaus sisikuntaa. Tuon kanssa rakkaus häviää muutaman nuukailukuukauden jälkeen.

Ja unohda tuo aivan järkyttävän saita ja pihi kusipää!!!

Huomaatko, nämä teidän erimielisyydet raha-asioissa eivät ole oikeasti erimielisyyksiä vaan mies yrittää kaikin keinoin hyötyä sinusta. Onko hänellä ollenkaan tunteita sinua kohtaan? Vaikuttaa, että todellisuudessa hän näkee sinussa vain rahoittajan omille investoinneilleen. Samalla kun sinä joutuisit ihan oikeasti ongelmiin. Ainoa tapa välttää se on olla muuttamatta yhteen tämän miehen kanssa ja olla osallistumatta mitenkään tämän talousasioihin.

"mies kertoi että hänen tuttavapiirissään jokainen maksaa oman sormuksensa"

Tuo asunto asia ja se miten mies ajaa sinut ahtaalle taloudellisesti on yksi asia, mutta että tyyppi vielä kehtaa selittää tuollaista tarinaa sormuksista. Millainen hänen tuttavapiirinsä oikein on??!! ja että sinun vanhempasi maksaisivat häät?

En ymmärrä miten teille on edes tullut puhetta yhteenmuutosta tai häistä kun mies ei vaikuta sitten laittavan tikkua ristiin teidän suhteenne tai sinun eteesi. Sinä sen sijaan olet valmis luopumaan kaikesta tuollaisen kusipään takia ja saattamaan itsesi aivan kuseen sekä ihmissuhteissa että pankin kanssa. Koita nyt hyvä ihminen havahtua. Vielä ei ole liian myöhäistä unohtaa tuota naurettavaa "kolmen kuukauden kokeilua miehen vuokralaisena" ja koko pihiä hyväksikäyttävää paskiaista.

Mies kokee myös, että koska minä haluan lapsen ja hän ei niinkään, tulisi minun ottaa pääasiallinen vastuu myös mahdollisen lapsen kuluista. En edes tiedä mitä hän oli ajatellut äitiysloman aikaisen elämän sujuvan. Mahdollisesti minun pitäisi ottaa lainaa tms.

Tätä juuri pelkäsin lukiessani keskustelua! Että jos hankitte lapsen, se on sitten "vain sinun lapsesi", koska halusit sitä enemmän ja "jokainen vastaa omista kuluistaan". Ei aikuinen ihminen voi ajatella niin, että jos hankkii lapsen vaimon/naisystävän kanssa, niin ei ole lapsesta sitten missään vastuussa, taloudellisesti eikä kasvatuksellisesti.

Ja entä jos vaikka teet ruokaostoksia, ja ostat lempiruokaasi, mikä ei ole toisen suurinta herkkua. Mies ei osallistu ruokakuluihin, koska "jokainen vastaa omista kuluistaan". Veikkaan, että lopulta mies saa vängättyä niin, että kaikki kulut ovatkin jotenkin vain sinun kulujasi, joista hän ei ole vastuussa.

Mietin vaan, mikä tässä miehessä on niin maagisen ihanaa, että kaikesta huolimatta haluat pysyä hänen kanssaan yhdessä. Jos asuisitte vaikka vain kuukaudenkin yhdessä niin huomaisit varmaan lisää syitä, miksi miehen kanssa ei kannata olla.

Ap, miksi ette jatkaisi suhdettanne omissa asunnoissanne asuen?

Jotenkin vaikuttaa siltä, ettei mies todellisuudessa halua, että muuttaisitte yhteen. Ainakin hän on hinnoitellut avoliiton, avioliiton ja lapset sen verran suolaisesti.

Käsittääkseni olemassa on myös miehiä, jotka haluavat yhteisen kodin ja lapsia. Valitettavasti sinun miehesi ei toistaiseksi kerrotun perusteella vaikuta sellaiselta. Tai hinta on ainakin melkoisen kova.

on tosi, niin olisihan kamalaa, jos hän erehtyy menemään tuohon kimppaan!!

En ole ikuna kuullut noin räikeästä toisen hyväksikäytöstä. Rakkaudella siinä ei ole miehen puolelta hituakaan, vaan puhtaasti hyväksikäyttö mielessä.

Jos todella kerrot oikeasta tilanteesta, ota ruusunpunaiset lasit silmiltäsi ja näe oikeasti. Äkkiä muutos suunnitelmiin ja ihan omaan elämään takaisin. Tuo mies ei ansaitse ketään puolisokseen (= hyväksikäytettäväkseen ja höynäytettäväkseen).

No huhhuh. Älä missään nimessä mene tekemään lasta tuollaisen ihmisen kanssa. Enkä suosittele muuttamaan yhteenkään. Miehellä ei näytä olevan minkäänlaista käsitystä siitä, mitä perhe tarkoittaa ja kulujen jakaminen. Jos se lapsen kuitenkin väkisin haluat, niin asu eri osoitteessa ja vaadi mieheltä elatusmaksut. Joutuupa ainakin maksamaan osansa.

Sinuna kyllä juoksisin karkuun vielä kun pystyt. Tervejärkisiäkin (rahankäytössä) miehiä löytyy varmasti.

Yhteistyössä