Yhden vela-tuttavan jatkuva lapsivihamielinen puhe

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mörköäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mäkin luulen, ettei se ole ihan sinut lapsettomuutensa kanssa, jos kokee tarvetta olla noin vihamielinen. En väitä, että hän oikeasti haluaisi lapsia, vaan ennemmin ehkä jotain sellaista, että kokee, etteivät muut hyväksy hänen lapsettomuuttaan, ja joutuu tavallaan puolustelemaan valintaansa?

Joillain on vaan tapana tuoda sitä omaa näkökantaansa esille joka tilanteessa. Jotkut eivät vaan ymmärrä, ettei se oma mielipide/elämäntapa ole kaikille sopiva tai ainoa oikea. En minäkään tykkää yhtään koirista, mutten silti kommentoi jokaiseen koiranomistajan fb-päivitykseen jotain negatiivista. Jos ei ole muuta sanottavaa kuin paasata omaa näkökulmaansa voi olla vaikka sanomatta mitään

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;29439594:
Tyyliin "Ihana ilta XXX:ssä, ihanaa kun voi lähteä silloin kun haluaa, kun ei ole rääkyviä sinappikoneita tahtia haittaamassa". Tai sitten jos on joku julkisuudessa puhuttanut lapsiin liittyvä juttu, sitä kommentoidaan tyyiin "hysteeriset mammat vaatimassa taas nico-jessicalleen etuoikeuksia, eikö tämä mammakultti jo riittäisi".
Onhan noiden esimerkkien kieli aika kärjistettyä, mutta sisällöltään niissä ei ole minusta mitään ihmeellistä. On tosiaan ihanaa, kun voi kulkea vapaasti ilman "sinappikoneiden" aiheuttamaa toiminnanvajausta. Lapsiin liittyvä hysteria ja pronatalistiset asenteet ovat myös yhteiskunnallisia ongelmia, jota on syytäkin kommentoida.

Lapsivihamielisyyttä en noista edelleenkään löytänyt.

Joillain on vaan tapana tuoda sitä omaa näkökantaansa esille joka tilanteessa. Jotkut eivät vaan ymmärrä, ettei se oma mielipide/elämäntapa ole kaikille sopiva tai ainoa oikea. En minäkään tykkää yhtään koirista, mutten silti kommentoi jokaiseen koiranomistajan fb-päivitykseen jotain negatiivista. Jos ei ole muuta sanottavaa kuin paasata omaa näkökulmaansa voi olla vaikka sanomatta mitään

Etkä varmaan myöskään postaile mitään anti-koiraihminen päivityksiä? Tiedän mistä ap puhuu, yksi sukulaismies osoittautui melko veemäiseksi FB-kaveriksi, sillä hänellä oli tapana kommentoida todella ilkeään ja ylimieliseen tapaan paisti lapsi-aiheisia juttuja, myös muita ilmiöitä tai uutisia, jos hän huomasi useamman ihmisen kommentoivan jotain samaa aihettaa omassa päivityksessään. Hänen tyylinsä oli jotakuinkin tällainen:

"Kyllä sitä omaa äitiä muistin ravintolassa käymisellä, mutta että miksi se ravintolassa nautittu kolmen ruokalajin illallinen oli oikeasti hyvää, nautinnollista ja miksi minulla oli siihen rahaa ja aikaa, ja teillä lapsiperheellisillä ei? No mietippä kuule ihan ite".

Vela :D Kuka näitä hölmöjä sanoja aina keksii.
Miksi sillekin pitää olla joku sana, että ei ole jotain asiaa.. Onko mummoton sitten eimu?

Hoijakkaa. Joo, keskityin nyt epäolennaiseen, mutta jos ihminen on vela, niin taitaa jo siinä vaiheessa koko juttu olla mennyt "yli". Ainakin mun hilseen. Jos ei oo lapsia niin ei oo, jos ei oo mummoa niin ei oo, jos ei oo koiraa niin ei oo jne.. Miksi tehdä asiasta numero.

Kehottaisin myös "lapsellisia" ihmisiä olemaan tekemättä numeroa äitiydestään tai isyydestään, ei sellanen oikeasti kiinnosta yhtään ketään tai saa ketään kadehtimaan "onneasi" tms mitä nyt tollaset torven soittajat sitten haluavatkin saavuttaa toitotuksillaan.

[QUOTE="huh";29439867]Lapsetlapsetlapset lapset sitä ja tätä!!![/QUOTE]

Ainakin minun kavereiden seinät on täynnä sitä sun tätä, yksi urheilee, toinen sisustaa, kolmas tekee vain ja ainoastaan töitä, neljäs päivittää kerran kuussa jollain Time-lehden artikkelipäivityksellä, viides on henkeen ja vereen kotiäiti ja ylpeä siitä.

En jotenkin jaksa paheksua ihmisten kiinnostusten kohteita. Enkä tiedä MIKÄ se juttu sitten olisi, mistä siellä pitäisi päivittää että olisi ns. yleisesti hyväksyttyä. Jos ja kun jonkun päivitykset on alkaneet ketuttaa, olen ne vain piilottanut.

Ehkä hiukan ylireagointia kaikkien puolelta, lapsettoman ja lapsellisten. Mutta olen itse huomannut, että ne kovimmat paasajat (mistä tahansa asiasta) ovat aina ne, joilla se on jonkinlainen puolustuskeino. Tuttavapiirissä yksi tällainen nainen, joka joka väliin mainitsi vihaavansa kersoja ja kaikenlaista siihen liittyvää, nimittelyä yms, mutta kun vihdoin tuli itse raskaasti, puhutteli kavereiden lapsia suloisiksi kullanmuruiksi yms. Lapsettomuus on silti, edelleen nyky-yhteiskunnassakin monelle vaikea asia ymmärtää, ja siitä saa helposti kaikenlaisia leimoja otsaansa, varsinkin naisena.
Tunnen monia vapaaehtoisesti lapsettomia -itseni ja mieheni lisäksi- jotka eivät tee asiasta numeroa, tykkäävät lapsista, mutta joille on silti kettuiltu ja väitetty lapsivihamielisiksi, ts. nämä ovat niitä vastapuolen puolustusreaktioita. :) Onneksi suurin osa ystävistämme ei meitä tuomitse lapsettomuudesta, vaan päinvastoin ovat olleet "rohkeudestamme" kannustavia. Ystävien lapset tykkäävät meistä ja me heistä, pari heistä on minulle hyvin rakkaita.

Onhan noiden esimerkkien kieli aika kärjistettyä, mutta sisällöltään niissä ei ole minusta mitään ihmeellistä. On tosiaan ihanaa, kun voi kulkea vapaasti ilman "sinappikoneiden" aiheuttamaa toiminnanvajausta. Lapsiin liittyvä hysteria ja pronatalistiset asenteet ovat myös yhteiskunnallisia ongelmia, jota on syytäkin kommentoida.

Lapsivihamielisyyttä en noista edelleenkään löytänyt.

Joo-o. Mutta ei minusta ihan neutraalilta kuullosta, jos joka toinen tai joka kolmas facebook-päivitys on jotain tuollaista. En minäkään kirjoita jatkuvasti, miten ihanaa on kun ei tarvitse nousta yöllä ja lähteä kusettamaan koiraa ulos tai lomamatkan kohdalla muista mainita, miten helppoa on, kun ei tarvitse miettiä koiralle hoitajaa. Itselläni siis ei ole koiraa - ja ei tarvitse alleviivata koirattomuuden helppoutta tai yrittää viestiä koiranomistajille, miten rasittavaa heidän elämänsä varmasti on.

Ei yksi tuollainen vielä pistäisikään silmään, mutta kun sitä tulee jatkuvasti - sekä tuota ja kaikkea "lapseton ja onnellinen"- esim.netistä etsittyjä kuvia pariskunnista ja siinä on joku tuollainen teksti. En nyt tiedä,o nko "lapsivihamielinen" sitten oikea sana, mutta normaalisti ihmiset eivät ota jotain yhtä asiaa, josta alkavat järjestelmällisesti korostaa, kuinka ihanaa on kun sitä-tai-tätä ei ole riesana.

Ehkä tulkitsin ne lapsivihamielisiksi, kun tiedän hänen myös olevan sellainen. Ollaanhan aiheesta myös joskus puhuttu ja hän on ihan kertonut, miten ällöttäviä raskaana olevat naiset ovat vatsoineen ja miten inhoaa lapsia, varsinkin vauvoja.

Ei silti, olen vahingossa saanut facebook-kaveriksi yhden perhekahvilamamman, joka jatkuvasti postailee lastensa kuvia ja melkein koko ajan hehkuttaa niitä lapsia.Se itse asiassa ärsyttäävielä enemmän - lähinnä tuon tutun velan postaukset ovat vaan minusta outoja. Mutta esim. sen lapsikuvien postaajan toinen lapsi on oikeasti ihan älyttömän söpö vauva, mutta kun sen naama ilmestyy JOKA päivä siihen ruudulle ja yleensä aina aika sama hymyilevä ilme, niin se on jotenkin "kulunut" eikä näytäkään enää söpöltä vaan koomiselta :/

No, kukin toki saa laittaa facebookiin mitä vaan. Aika moni perheellinen fb-kaveri kirjoittaa lapsiin liittyviä juttuja, mutta yleensä yleisemmällä tasolla, jolloin voi tulla ihan kiinnostavia keskusteluja jostain ajankohtaisesta aiheesta. Ja jotkut kirjoittavat esim. perheen ja työn yhdistämisestä, tms. Ja usein juuri ne perheelliset kritisoivat vaikkapa sitä lapsiin liittyvää hysteriaa ;)

Viimeksi muokattu:
Ehkä hiukan ylireagointia kaikkien puolelta, lapsettoman ja lapsellisten. Mutta olen itse huomannut, että ne kovimmat paasajat (mistä tahansa asiasta) ovat aina ne, joilla se on jonkinlainen puolustuskeino. Tuttavapiirissä yksi tällainen nainen, joka joka väliin mainitsi vihaavansa kersoja ja kaikenlaista siihen liittyvää, nimittelyä yms, mutta kun vihdoin tuli itse raskaasti, puhutteli kavereiden lapsia suloisiksi kullanmuruiksi yms. Lapsettomuus on silti, edelleen nyky-yhteiskunnassakin monelle vaikea asia ymmärtää, ja siitä saa helposti kaikenlaisia leimoja otsaansa, varsinkin naisena.
Tunnen monia vapaaehtoisesti lapsettomia -itseni ja mieheni lisäksi- jotka eivät tee asiasta numeroa, tykkäävät lapsista, mutta joille on silti kettuiltu ja väitetty lapsivihamielisiksi, ts. nämä ovat niitä vastapuolen puolustusreaktioita. :) Onneksi suurin osa ystävistämme ei meitä tuomitse lapsettomuudesta, vaan päinvastoin ovat olleet "rohkeudestamme" kannustavia. Ystävien lapset tykkäävät meistä ja me heistä, pari heistä on minulle hyvin rakkaita.

Tottakai minustakin on ihan fine ja normaalia, että kaikki eivät lapsia halua. Omassa ystäväpiirissäni on aika paljon yli 30-vuotiaita,joilla ei ole lapsia. Tosin osa saattaa haluta niitä "sitten joskus" ja osa ehkä ajattelee, että lapsia tulee "ehkä joskus". Mutta on siellä sellaisiakin, jotka eivät halua. Ei tulisi mieleenkään sen perusteella ajatella,että ovat lapsivihamielisiä.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;29440758:
Tottakai minustakin on ihan fine ja normaalia, että kaikki eivät lapsia halua. Omassa ystäväpiirissäni on aika paljon yli 30-vuotiaita,joilla ei ole lapsia. Tosin osa saattaa haluta niitä "sitten joskus" ja osa ehkä ajattelee, että lapsia tulee "ehkä joskus". Mutta on siellä sellaisiakin, jotka eivät halua. Ei tulisi mieleenkään sen perusteella ajatella,että ovat lapsivihamielisiä.

Sinulle ei, mutta valitettavan monelle tulee. Heistä lapseton on automaattisesti itsekäs ja vihaa lapsia, tai että heissä on muuten jotain vialla. Eihän nyt kukaan fiksu oikeasti näin ajattelekaan.

Tota pidetään kai normaalimpana, kuin että jos joku koko aika hehkuttas, miten hienoo on ku ei oo koiria.

Kyllähän se vähän erikoista on koko aika jauhaa asiasta, jota ei itselleen halua.

Epävarmalta ihmiseltä kuulostaa, todennäköisesti on alkanut tajuamaan ratkaisunsa loppullisuuden koska raskautuminen ei enää onnistuisi. Jos hän olisi sujut ja tyytyväinen asian kanssa niin ei hän huutelisi ja tekisi numeroa siitä.

Miksei raskautuminen enää onnistuisi? :O Ajatteletko, että melkein 40v (37? 39?) on jo vaihdevuosi-ikäinen? Mun täytyy järkyttää sun maailmankuvaasi ja kertoa, että 10v vanhepikin nainen voi yleensä vielä raskautua.

Täällä niitä vaihtoehtoja on jo tullut. Kyllä se minustakin kuulostaa siltä, ettei ole sujut asian kanssa. Sitä vielä pahentaa jos muut tyrkyttävät hankkimaan lapsia. Minulla on tutuissa yksi ihminen, joka on räikeän lapsivastainen (avovaimoni sisko, lapseton 30 -vuotias nainen). Häneltä kysyin suoraan, ovatko muiden lapset hänelle niin suuri ongelma, että siitä pitää vouhkata ympäriinsä ja onko hän katkera, kun hänellä itsellään ei lapsia ole, koska se vouhkaaminen antaa hänestä selkeästi sellaisen kuvan. Sen 'yhteenoton' jälkeen hän ei ole parjannut minun lapsiani, ja on selvästi pitänyt pienempää ääntä lapsivihastaan minun ja puolisoni seurassa. Ehkä kannattaisi hienovaraisesti kertoa tälle ihmiselle, että hänen räikeät kannanottonsa kertovat enemmän katkeruudesta ja surusta kuin siitä, että hän olisi oikeasti valinnut lapsettomuutensa. Ihminen, jolle lapsettomuus ei ole ongelma, ei nosta siitä tuollaista meteliä.

Tota pidetään kai normaalimpana, kuin että jos joku koko aika hehkuttas, miten hienoo on ku ei oo koiria.

Kyllähän se vähän erikoista on koko aika jauhaa asiasta, jota ei itselleen halua.
Jos 90 % ihmisistä pitäisi koirista ja hankkisi ainakin yhden koiran, jos oma Facebook-syöte, kaveripiiri ja media olisi täynnä koiravouhotusta ja jos koiriin negatiivisesti suhtautuvia pidettäisiin kummallisina ja vajaina, vertauksesi saattaisi olla jollain tavalla relevantti.

Jos 90 % ihmisistä pitäisi koirista ja hankkisi ainakin yhden koiran, jos oma Facebook-syöte, kaveripiiri ja media olisi täynnä koiravouhotusta ja jos koiriin negatiivisesti suhtautuvia pidettäisiin kummallisina ja vajaina, vertauksesi saattaisi olla jollain tavalla relevantti.

En mä silti tiedä, mitä tuollaisella saavuttaa. Tuskin vouhkaaja sen ansiosta on muiden silmissä ainakaan yhtään vähemmän "kummallinen tai vajaa". Ainoastaan huonoa käytöstä mielestäni ja loukkaavaa muita kohtaan.

Itse en ole kokenut mitään tarvetta pitää meteliä omasta valinnastani.

Keski-iän kriisiä pukkaa hälle varmaan.

Tai sitte on vaan dille ja tyhjä elämä? En itse ymmärrä fb-päivittäjiä jotka yleensäkään nillittää ja valittaa mistään tai ovat negatiivisia. Onko fb nyt sitten siihen sopiva foorumi.

(Enkä mä juurikaan jaksa irl-valittajiakaan.)

Yhteistyössä