Yhden vela-tuttavan jatkuva lapsivihamielinen puhe

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mörköäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Mörköäiti

Tunnettu jäsen
03.08.2011
12 670
576
113
Ensin: minusta on varsin ok ja normaalia, jos nainen (tai mies) ei halua lapsia. Uskon myös, että ns. velat ja muut ovat ihan rehellisiä sanoessaan, että eivät halua ja ettei lapsiperhe-elämä kiinnosta. Mutta oikeasti ihmetyttää yhden kaverin tapa paasata jatkuvasti mm. facebookissa ja muutenkin aiheesta -jatkuvaa lapsettomuuden autuutta kuvaavia netistä löydettyjä kuvia ja statuspäivityksiä, toisaalta myös aika lapsivihamielisiä päivityksiä, vanhempien (etenkin äitien) haukkumista, yms. Se kuulostaa tosi oudolta, kun kyse kuitenkin melkein 40-vuotiaasta ihmisestä - joltain teiniltä ehkä ymmärtäisi helpommin.

Mietin vaan, jos joku jatkuvasti kirjoittaisi vaikka vanhuksista, homoista, ylipainoisista, tms vastaavaa, niin aika juntilta sellainen kuulostaisi. Tuo ihminen on siis ihan kiva ja vanha kaveri pitkän ajan takaa. Ainahan hän on sanonut, ettei halua lapsia, mutta tuota osittain vihamielistä paasausta vähän ihmettelen. Oma elämänsä kuitenkin pyörii muiden asioiden ympärillä, niin luulisi, että facebookiinkin kirjoittaisi mieluummin niistä - asioista joista tykkää tai jotka kiinnostavat - kuin tosi paljon sellaisesta yhdestä asiasta, josta ei pidä.

Saattaako yhteiskunta ja esim. naisen sukupuolirooli (sisältäen odotuksen äitiyteen tai ainakin hoivaviettiin) aiheuttaa noin vahvan vastareaktion - esim.tilanteessa, ettei sinänsä kyseenalaista sitä sukupuoliroolia, muttei tunne oloaankaan siinä kotoisaksi? Sitä en itse usko (mitä joku varmaan saattaisi ehdottaa), että hän salaa haluaisi lapsia, koska tuollainen hän on ollut aina, teinistä asti oikeastaan.

Mielipiteitä? Onko tuollainen ilmiö yleistäkin? En ole itse muihin vastaaviin törmännyt, muut velat ovat saattaneet olla hyvinkin lapsimyönteisiä ja tykätä puuhailla vaikka kummilapsen kanssa, tai vaikkeivat niin lapsista välittäisi, niin ainakaan eivät julista mitään lapsivihaa (ainakaan julkisesti).

Voisko olla että sillä on joku henkinen trauma tai muu jäänyt jostain, ja siksi ilmaisee noin vahvoja tunteita asiaa kohtaan.

Niinku esim jollain lapsuudessa (tai muussa elämän vaiheessa) tapahtunut jotain sellaista että vihaa lapsia tai ei voi sietää niitä. Sit ei ehkä ole käsitellyt asiaa ja se kumpuaa tuollaisena käytöksenä?

Mina olen vela, mutta tyoskentelen lasten parissa ja pidan lapsista. En vain halua sellaisia omaan 24/7 elamaani. Minuakin varsin usein ihmetyttaa vapaaehtoisesti lapsettomat, joilla on valtava tarve todistella, etta ovat tehneet oikean ratkaisun ja kaivamalla kaivaa lapsiperhe-elamasta kaikki huonot puolet esiin. Minakin varmaan aika helposti tuon esille sen, etten halua omia lapsia. En oikein osaa sanoa, miksi haluan asiasta kertoa. Ehka juuri siksi, etta 3-kymppisen vakiintuneessa parisuhteessa olevan naisen nykyaankin oletetaan haluavan lapsia.

Ehka nama vihamielisesti lapsiin suhtautuvat jollain tasolla haluavat ponkittaa omaa valintaansa, koska se edelleen on nyky-yhteiskunnassa se epatavallisempi vaihtoehto. Ihminen on kuitenkin aika laumaelain ja tuppaa tekemaan niin kuin yhteiskunta ja ymapristo haluaa, joten ehka siita poikkeavuutta jotkut haluaa sitten todistella oikeaksi. Mene ja tieda. (Rasittavaa porukkaa.)

Epävarmalta ihmiseltä kuulostaa, todennäköisesti on alkanut tajuamaan ratkaisunsa loppullisuuden koska raskautuminen ei enää onnistuisi. Jos hän olisi sujut ja tyytyväinen asian kanssa niin ei hän huutelisi ja tekisi numeroa siitä.

Meni hetki ennekuin tajusin mikä vela on. Tuo tuttusi varmaan haluaa herättää huomiota erityisyydellään, koska sellaistahan tuo hänen omituinen käytöksensä on. Jotkut haluaa erottua "massasta" vaatteillaan, toiset rankoilla mielipiteillään. Erikoisuuden tavoittelua ja uhittelua, esiintyy yleensä teini-iässä, jotkut onnettomat potevat koko loppuelämänsä näitä kipukohtiaan. Viittaan nyt nimenomaan tuohon käytökseen ja tapaan tuoda lapsettomuuspäätös esille. Päätöksessä sinänsä ei ole mitään ihmeellistä.

...omituista, yhtenä vaihtoehtona tuli mieleen että jospa hänellä on lähi/tuttavapiirissä joku joka koko ajan tuputtaa hänelle "äitipropagandaa" ja tuo on vastareaktio siihen? Ehkä ei vaan tule ajatelleeksi miten sivullisempi sen kokee.

Mullekin tuli mieleen se vaihtoehto, että haluaa jotenkin todistella (itselleen ja muille) valintaansa. Kyllähän se on jonkinlainen oletus, että lisäännytään. Itsekin olen kohdannut kaikenlaisia ihmetyksiä (olen 32v ja ei omia lapsia), ja kuitannut ne jollain heitolla (itse en ole vela, mutta ei tässä nyt voi muutakuin huumoria repiä puolitutuille).

Josko ko. henkilö on epävarma, tai sitten ei kykene saamaan lapsia "luonnollisesti" ja on siten päättänyt että lapsettomuus on parempi.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;29439003:
Mietin vaan, jos joku jatkuvasti kirjoittaisi vaikka vanhuksista, homoista, ylipainoisista, tms vastaavaa, niin aika juntilta sellainen kuulostaisi.

Niin, mulla ykstuttu kirjoittaa jatkuvasti lapsistaan ja toden totta kuulostaa juntilta.

yhdellä tuttavallani huomattiin nuoruudessa,ettei hänellä ole ollenkaan kohtua ja näin ollen hän ei voi koskaan saada omia lapsia.Adoptio ei ollut hänelle vaihtoehto.Aika katkera on vaikka muuta esittää.

Niin, mulla ykstuttu kirjoittaa jatkuvasti lapsistaan ja toden totta kuulostaa juntilta.

No, kieltämättä sekin - tai en nyt tiedä, onko juntti oikea sana, mutta tiedän mitä tarkoitat. Siinä kuitenkin tämä "yhden asian ihminen" keskittyy johonkin, mistä itse pitää - toisin kuin jos teksti olisi aina jotain "onpa elämä ihanaa kun ympärillä ei ole yhtään lapsia/homoja/vanhuksia/ulkomaalaisia/naisia... jne".

Mullakin on yksi tuttu, joka heittää tuontyylistä juttua. Hänen motiivinaan pidän halua hämmentää soppaa, siis jonkinlaista provoilua. Tekee samaa myös muista aiheista. Ihan fiksu ja koulutettu ihminen kyllä muuten.

Hmm, eiköhän jokaisesta "massasta poikkeavasta" ryhmästä löydy kasapäin niitä jotka eivät asiasta pidä meteliä ja sitten ne muutamat jotka ei ikinä tunnu keksivän muuta puhuttavaa kuin se aihe. Veganismi, uskonnottomuus, erikoinen pukeutumistyyli, jne... Kai?

Ja kyllä mä uskon että monia painostetaan lapsia hankkimaan, vaikka toki nykyisin lapsettomuus ei sellainen järkytys enää olekaan. On se kuitenkin sellainen yleinen oletus että nainen tietyssä iässä pyrkii lisääntymään. Voihan se olla että kaverisi on joltain tietyltä itselleen läheiseltä taholta saanut kuulla asiasta muutaman kerran liikaa ja jossain on sitten kilahtanut.

En tiedä. Melko inhaa kyllä tuollainen oikeasti lapsivihamielinen puhe. :/

Tunnen erään naisen joka tekee aina selväksi että vihaa lapsia. Esim. facebookki on täynnä näitä vitsikkäitä sitaatteja ja kuvia lapsettomuudesta mutta myös todella suoraa tekstiä että häntä ärsyttää ja vihastuttaa lapset ja heidän vanhemmat. Tiedän että hän on sai keskenmenon muutama vuosia sitten ja ilmeisesti tämän jälkeen hän on aloittanut tälläisen käytöksen..

Mä luulen että sen verran moni on taivutellut sitä hankkimaan lapsia ja muuttamaan mielensä yms. että se on ärsyyntynyt. Ja haluaa kaikilla niillä lapsivihamielisillä kuvilla ja päivityksillä muistuttaa siitä ettei pidä lapsista, jotta kukaan ei uskalla enää ehdottaa sanallakaan lasten hankkimista sille.

Anna esimerkki, niin voimme varmistua, ettet vain ylireagoi. Se, ettei joku pidä lapsista ja sanoo sen, ei ole vielä hyökkäys ketään vastaan.

Ei tietenkään. Itsekään en pidä joistain ihmisryhmistä, mutta en jatkuvasti julista sitä esim. tuollaisella puolijulkisella areenalla kuin facebook ;)

En nyt sanatarkkoja esimerkkejä jaksa lähteä kaivamaan, mutta aika usein, jos on vaikka käynyt lenkillä, baarissa, teatterissa, yms. siitä on jokin status, jonka pääasiallinen sisältöon, että jos olisi lapsia, ei tuotakaan voisi tehdä. Tyyliin "Ihana ilta XXX:ssä, ihanaa kun voi lähteä silloin kun haluaa, kun ei ole rääkyviä sinappikoneita tahtia haittaamassa". Tai sitten jos on joku julkisuudessa puhuttanut lapsiin liittyvä juttu, sitä kommentoidaan tyyiin "hysteeriset mammat vaatimassa taas nico-jessicalleen etuoikeuksia, eikö tämä mammakultti jo riittäisi".

On tosiaan eri asia, jos ei pidä lapsista. Se on ihan fine. Ja ovat nuo fb-kirjoittelutkin tietysti ihan fine, jokainen kirjoittaa seinällään mitä lystää. Ihmettelen vaan, miksi käyttääniin paljon aikaa asian ruotismiseen, mikä ei kiinnosta ja mitä ei halua ja mistä ei pidä. Ja harvemmin ihmisille tulee omista harrastuksistaan ja muista kivoista jutuista mieleen kirjoittaa viitaten johonkin sellaiseen, mitä ei ole ja mitä ei halua. En minäkään kirjoita vaikka, että "kävinpä Ateneumissa- kauhee jo asuis Rovaniemellä niin ei pääsis Ateneumiinkaan" :D

Ja mihinkään lapsettomuuteen, kohduttomuuteen tai hedelmällisyyden hiipumisesta johtuvaan katkeruuteen en usko, koska noita samoja juttuja oli jo parikymppisenä - ja toisaalta ollaan oltu yhdessä ostamassa kuukautissuojia ja hän on käyttänyt kyllä ehkäisyä - tuskin sitä käyttäisi, jos ei olisi mahdollisuutta tulla raskaaksi.

Mä luulen että sen verran moni on taivutellut sitä hankkimaan lapsia ja muuttamaan mielensä yms. että se on ärsyyntynyt. Ja haluaa kaikilla niillä lapsivihamielisillä kuvilla ja päivityksillä muistuttaa siitä ettei pidä lapsista, jotta kukaan ei uskalla enää ehdottaa sanallakaan lasten hankkimista sille.

Voihan se olla. Fb-kommenteista päätellen sillä tosin on myös samanmielisiä ystäviä- ja hyvä tietysti niin.

Yhteistyössä