- Miten teillä joulu?
- Oletko hellävarainen kasvatuksessa?
Mulla on lapsi joka on ns haasteellinen. En varsinaisesti ole hellävarainen, vaan aika tiukka. Meillä on tismalleen päiväjärjestys, rutiinit tiukat, minun sana ehdoton viimeinen. Varmasti olisin toisenlainen äiti toisenlaiselle lapselle. Mutta mulla nyt valitettavasti tuli erittäin uhmakas, kapinoiva ja "räjähtävä" lapsi. Tiukat rutiinit ja tiukat rajat on välttämättömät, lapsi hermostuu jos rutiineja muutetaan, ja jos antaa periksi jossain asiassa, siitä tulee piru irti.
- Tapaako isä kuinka paljon? Entä muu isänpuolen suku?
En ole koskaan evännyt tapaamisia, joten kyllä näkee.
- Entä tapaako oma sukusi?
Minulla ei ole sukua.
- Onko äidin "vauva"?
Noo
On oikeestaan. Olen ikävästi todennut että hieman on passattu lapsi. Johtuen tästä luonteesta. Tottakai on äidin vauva, mutta nyt olen ottanut linjan että koetan toistella isoa poikaa.
- Lapsen ikä?
7-vuotias
- Onko uusi mies haaveissa? Uskallatko ottaa miehen?
On uusi mies. Ja miksen uskaltaisi.
On iso kynnys esitellä mies lapselle, mutta aikahan sen sanoo.
- Miten lapsesi mielestäsi voisi reagoida uuteen mieheen?
Mulla on onneksi sosiaalinen lapsi, mutta siinäkin on omat huonot puolensa.
Lapsi on ns rajaton ihmisissä. Menisi vaikka minkä mukaan, ja minä olen siitä jo hieman huolissani.Sosiaalisuus on kaksiteräinen miekka, ainakin meillä.
- Syöttekö hyvin, vai meneekö hunningolle?
Fifty-fifty. Joskus kun olen korviani myöten täynnä kotia, äitiyttä, yksinoloa ja rakasta lastani, meillä syödään valmisruokia ja jotain helppoa.
Taasen vastapainoksi teen kyllä ruokaakin. Ruokaa teen sitten kerralla satsin.
- Otatko alkoholia kun lapsi nukkuu?
Mikä ettei. Enkä näe mitään syytä miksi lapsi ei voisi nähdä kun äiti juo kaljan, lasin viiniä tms.
Aika usein meillä on ns illallinen, johon pukeudutaan, sytytetään kynttilät, ruokana voi olla mitä tahansa hampurilaisesta minun tekemään juhlaillalliseen. Sitten lurautan lapselle viinilasiin limpparia, kilistetään ja opetan samalla illallistapoja.
Jos alkoholi ei ole ongelma, en näe syytä peitellä kaljatölkkiä.
Pyydän vastauksia ja kysyn harmaana, koska olen se "huono äiti" ja voitte kuvitella vastaukseni. Olisi kiva saada rehellisiä vastauksia. Kiitos. :hug: