Yh:t huomio! Paljonko teillä jää kuussa rahaa elämiseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja laskuripää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ja mistä tulee harhaluulo, että siltä exältä saa aina mielettömän suuret elarit. Mä saan ainakin sen Kelan maksaman elatustuen n. 150€ koska exällä ei ole varaa maksaa elareita tällä hetkellä. Kyllä sitä mielummin ottaisi töissä käyvän puolison tuon 150 euron ja lapsilisän 50 euron yh-korotuksen sijaan...

[QUOTE="vieras";28711367]Kuulostaa tosi isolta summalta, kun monella nettotulot on tuon tai vähemmän. Sä olet siitä maksanut jo vuokran. Hurjaa.[/QUOTE]

Jos on vaikka velaton asunto niin tulot voikin olla reilut 2000 euroa kuussa. Eihän siitä tarvitse maksaa kuin vastike.

[QUOTE="heh";28711343]No eikä pysy. Isältä kun voi nyhtää kunnon elarit ja lisäksi saa yh-korotuksen. Tässä kun piti nekin laskea "palkaksi".

Teillä yh:lla jää paljon enemmän käteen kuin meillä ydinperheessä :D Go, go![/QUOTE]
Lapsilisän yh-korotus on 48,55 €/kk. Elareita ei ole tarvinnut exältä pyytää, koska hän osallistuu ihan vapaaehtoisesti lapsensa hankintoihin. Yh:na kahden hengen taloudessa asumismenojen jälkeen siis 1100 €/kk/hlö. Jos olisimme exän kanssa vielä yhdessä, olisi asumismenojen jälkeen (minun palkkani miinus lapsilisän yh-korotus plus miehen palkka) yhteensä 5300 €/kk ja se jaettuna kolmelle tekee 1766 €/kk/henkilö. Yh:na meillä jää siis vähemmän käteen per henkilö kuin jos en olisi eronnut.

[QUOTE="vieras";28711367]Kuulostaa tosi isolta summalta, kun monella nettotulot on tuon tai vähemmän. Sä olet siitä maksanut jo vuokran. Hurjaa.[/QUOTE]

Niin, mutta olisinkohan tehnyt töitäkin moisen eteen? Liki joka kk 2 vkl mennyt ylitöissä viimeisen parin vuoden ajan. Eivät ole mitään eksiltä kynittyjä rahoja tai sossun luukun antimia.

miten ihmeessä teille kaikille voi muka jäädä niin paljon rahaa vuokran jälkeen? vai onko täällä vaan korkeasti palkattuja yh-äitejä ja isiä? kyllä mulle jää ainaki reippaasti vajaa tonni käteen vuokran jälkeen ja lapsia on 3 kpl

Vuokran, opintolainan lyhennyksen ja pakollisten laskujen jälkeen rahaa jää elämiseen n. 550 euroa. En laskenut tuohon sähköä, josta lasku tulee kolmen kuukauden välein.

Yksi 13v lapsi ja koira.

Olen laskenut, että rahaa saa viikossa mennä kauppaan n. 100 euroa, loput 150e menee vaatteisiin, lääkkeisiin, kosmetiikkaan, bussimatkat jos yli 10km (muuten pyörillä) yms.

Meillä on yhteishuolto, mutta minä olen lähivanhempi ja saan elatusapua exältä (ihme, että palstalla on niin paljon yksinhuoltajia???!!!)

Nettotuloista jos vähennetään asunnon lainamenot, niin jäljelle jää n. 4.600 euroa kuussa. Lapsia on 3.

[QUOTE="vieras";28712146]Ehkä tähän ketjuun vastaavat enemmän ne, jotka eivät ole matalapalkka-aloilla.[/QUOTE]

Mä olen matalapalkka-alalla. Kirjoitin tuonne aiemmin, että vuokran jälkeen jää käteen n.1350€. Mutta mulla onkin vain yksi lapsi joten asunnon kokoki on sen mukaan, kyllä meillä on varmasti pienempi asunto kuin tuolla joka ihmetteli käteen jääviä summia koska hänellä on kolme lasta.

Kyllä mulla on vuokran jälkeen vielä maksettavana vesi, sähkö, saunamaksu, puhelimet, netti, opintolainan lyhennys, kulutusluoton lyhennys, ruoka ja hygienia. Kyllä noihin saa rahansa äkkiä menemään.

mulla jää asumiskulujen jälkeen reilu 1700e, mutta kituutellaan :( tiedän, mulla on suuret kulut. Kaikennäköisiä osamaksuja ja lasten harrastukset pelkästään n.500e/kk.

[QUOTE="minimani";28712588]mulla jää asumiskulujen jälkeen reilu 1700e, mutta kituutellaan :( tiedän, mulla on suuret kulut. Kaikennäköisiä osamaksuja ja lasten harrastukset pelkästään n.500e/kk.[/QUOTE]

Niin ja lapset 11 ja 13.

Yhteistyössä