yh. n toimeentulo

  • Viestiketjun aloittaja väsynyt
  • Ensimmäinen viesti
Harmaa Ammu
Itse kun lähdin,jäin myöskin vaille työtä ja toimeentuloa.Lapset on jo sen verran isompia,et kotihoidon tukea en saa.En oo myöskään saanu KELAsta vielä eurookaan,kun selvitetään eroa edeltäviä tuloja ja ties mitä...Tällä hetkellä tulopuolella on satunnaisten työkeikkojen (2-3 päivää kerrallaan) palkkatulot,lapsilisät ja elarit...eli yhteensä jotain 700euroo...kun vuokra on jo 500/kk niin ei kovin herroiksi eletä!Mut eiköhän niitä tukiakin saa sit,kunhan ovat tarpeeks byrokratiaansa tarpeeks harrastaneet...
 
tiuku123
Jos tulosi ovat tosi pienet saat toim. tulo tukea. Se on yksinhuoltajalle
n. 300-400e + n. 200e/lapsi /kk
Siis tuo on raha mikä sinulle jää käteen vuokran ja muiden välttämättömien kulujen lisäksi.
Eli jos sinulla on yksi lapsi saat vähintään tuon 500-600e/kk ruokaan. Isompiin menoihin(esim. lapsen harrastus)voi saada sen lisäksi jotain.
Eli tuon vähempää et voi saada, sitä enemmän kyllä, riippuen kotihoidontuen+lapsilisän+asumistuen+elatusten määrästä.
 
Minä olen yh ja lapsia neljä, joista yhdestä ei enää tule lapsilisää eikä elatustukea kunnalta. Olen pienellä eläkkeellä. Asumistukea saan ja lapsikorotuksen noiden kolmen lapsilisään. Ja tiukkaa on! Ei ole edes autoa, en tilaa sanomalehteä, ei käydä ulkona syömässä, ei juuri elokuvissa puhumattakaan ulkomaan matkoista. Esikoistytär onneksi tienaa ympäri vuoden pitämällä MLL:n Kuperkeikkakerhoa ja sai nyt kesäksi töitä.
 
Kyllä Suomessa yksinhuoltajat pärjää!!!Joskus tuntuu että liikaakin avustetaan...saahan huoltaja elatusmaksutkin ja sehän on vain etävanhemman osa ...Siihen sitten lisätään lähivanhemman osuus...Elikkä enemmän ne yksinhuoltajat lapseensa rahaa pistävät kun normaali perheissä...
 
prrrrrrr
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.05.2005 klo 19:53 Maria kirjoitti:
Kyllä Suomessa yksinhuoltajat pärjää!!!Joskus tuntuu että liikaakin avustetaan...saahan huoltaja elatusmaksutkin ja sehän on vain etävanhemman osa ...Siihen sitten lisätään lähivanhemman osuus...Elikkä enemmän ne yksinhuoltajat lapseensa rahaa pistävät kun normaali perheissä...
JA KETUN V**** !!!!!!!!!!!
 
Tyti
Riippuu tietenkin ammatista.. Ei sitä kukaan herroiksi elele jos ei ole itselleen kunnon ammattia hankkinut, eikä tarvitsekaan elellä. Kunnon elannon eteen joutuu itse kukin tekemään töitä!!
Olet sitten naimisissa tai et, on lapsia tai ei, niin kyllä elintaso on aika turvaton ilman koulutusta ja ammattia. Hankkikaa hyvät ihmiset itsellenne kunnon ammatit ja menkää töihin!!
 
HoitajaYH
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.05.2005 klo 10:05 Tyti kirjoitti:
Riippuu tietenkin ammatista.. Ei sitä kukaan herroiksi elele jos ei ole itselleen kunnon ammattia hankkinut, eikä tarvitsekaan elellä. Kunnon elannon eteen joutuu itse kukin tekemään töitä!!
Olet sitten naimisissa tai et, on lapsia tai ei, niin kyllä elintaso on aika turvaton ilman koulutusta ja ammattia. Hankkikaa hyvät ihmiset itsellenne kunnon ammatit ja menkää töihin!!
Kaikki eivät halua istua jossain toimistossa ja nostaa hyvää palkkaa vaan tehdä duunia jossa viihtyy ja joka tuntuu hyvältä.. Mutta sekin on oma valinta kyllä ;) Töissä käyvä yh kyllä "tienaa" vähemmän kuin jos olisi kaksi ihmistä perhettä elättämässä, ei se etävanhemman osuus niin suuri ole kuin jos olisi jakamassa myös muut elämisen kustannukset!!!!! Ja tämä siis siihen edelliseen kommenttiin ettäkö yh:T muka laittaa enemmän lapsiin rahaa kuin perheelliset..Heh joo hurjat avustukset..
 
hyvä virka
Eipä sitä tienaa, vaikka on hyvä koulutus ja vakituinen virka. Viis vuotta yliopistossa yhteiskuntatieteitä ja maisterin paperit sekä kunnassa johtava virka, mutta palkka on vain keskitason suomalainen palkka. Eli sen verran, ettei mitään tukia saa, asumistukea tms. ja kaikki tulosidonnaiset menot joutuu maksamaan korkeimman mukaan. Rahaa ei turhuuksiin mene, vaan pelkkään peruselämiseeen ja aina on laskemista pärjätäänkö seuraavaan tiliin asti. Opetus on se, että jos haluaa rahaa sen verran, että pärjää kohtuullisesti työllään, niin älkää valitko yhteiskuntatieteitä, vaan vaikkapa oikeustieteellinen tai kauppatieteellinen tai tekninen koulutus. Ja ainakaan kuntaa työpaikaksi.
 
näkymätön
Minulla on myöskin ero tulossa ja samoin olen toimeentuloa
miettinyt. Onko tuossa asumistuessa jokin palkkaraja minkä
mukaan sitä joko myönnetään vai ei? Vaikuttaako siihen esim
asuntovelan korkojen määrä??
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.05.2005 klo 18:51 näkymätön kirjoitti:
Minulla on myöskin ero tulossa ja samoin olen toimeentuloa
miettinyt. Onko tuossa asumistuessa jokin palkkaraja minkä
mukaan sitä joko myönnetään vai ei? Vaikuttaako siihen esim
asuntovelan korkojen määrä??
Jos sinulla on oma asunto ja työpaikka niin luultavsti et asumis tukea saa- on palkkaraja olemassa joka on aika matala... en nyt muista tarkkaan mutta automaatisesti että on yh sitä ei saa ja riippuu myös lasten määrästä ym.
 
Olen työssäkäyvä kahden lapsen lähi- ja yhden etä-äiti.Minulla on siis ammatti ja työpaikka.Matalapalkka-alalta,kas kun en ammattia hankkiessani arvannut päätyväni tähän elämäntilanteeseen.Asutaan vuokralla ja asumistukihakemus on ollu vireillä jo useamman kuukauden,mut päätöksiä ei tuu,pelkkiä selvityspyyntöjä vaan...prkl KELA!!!! No,palkka lapsilisät ja elatusmaksut riittää elämiseen kyllä,vaikkei iso palkka ookaan.Ja rohkenen väittää,et mun lapsilla on asiat paremmin nyt kun avioliiton aikana,exällä velkanen yritys(jossa olin itekin avioliiton aikana töissä eli omaa palkkaa ei sillon ollu vaan yhteinen),joten pankki vie ison osan palkasta jo suoraan ja se,mitä jää menee yleensä exän henk.koht tarpeisiin... (esim. tupakkaan yli 100 e/kk!!! \|O ) Lasten tarpeet oli vähän niin ku "toisarvosia".Nyt ne menee aina kaiken edelle...Tai siis mun henk.koht hankinnat touteutuu vasta kun lapsille on kaikki tarpeellinen hommattu!Ja elatusmaksut on tullu tilille aina ennemmin tai (yleensä) myöhemmin eli kyllä se mieskin (vaikka joskus pitkin hampain) osuutensa hoitaa.

Mutta se on varmaa,että ilman ammattia/työtä ei kyllä yh:na kummoset oltavat oo...Ei ne tuet niin kovin kummosia oo kuitenkaan.Mut koskaan ei oo liian myöhästä opiskella sitä ammattia,muutaman vuoden päästä kun "suuret ikäluokat" jää eläkkeelle on työvoimapulaa varmaan vähän joka alalla.
 

Yhteistyössä