Yh-kaverini elää leveämmin kuin me!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja köyhä duunari
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hei osa teistä puhuu nyt siitä, kuinka yh ei saisi olla parempituloinen jne. Kyse ei ole siitä.

Kyse on siitä, kuinka liiton rahoilla voi elää leveämmin kuin palkkatuloilla!?

Hei osa teistä puhuu nyt siitä, kuinka yh ei saisi olla parempituloinen jne. Kyse ei ole siitä.

katsoo mihin rahansa laittaa. Itse kun kituutti yh-opiskelijana niin kun menin töihin niin rahaa oli yllin kyllin, säästöön jäin reippaasti joka kuukausi. Kauppalaskussa on helppo säästää tekemällä itse paljon. Samoin ulkona syöminen, kahvilla käynti ym. Vaatteet ym kannattaa ostaa alennuksesta jne.

Pääsiskin elää leveesti mutta kun ei niin ei. 1200€/kk tulee kaikkiaan käteen, siitä pois vuokra 530€, puhelin ja nettilasku noin 40€, vakuutukset 60€(siirrän toiselle tilille vähän joka kk niin ei ole kerran kolmessa kuussa ihan mahdoton lasku), opintolainan lyhennys 70€, silmälasien lyhennys 30€.
Kyllähän noillakin rahoilla elää, varsinkin jos ruoka olis makaroniperunalinjaa, mutta kun haluan tarjota mahdollisimman terveellistä ruokaa lapselleni, niin ei siinä kauheesti kuukaudessa shoppailla tai humppailla.

No kyllä mä elin hoitovapaalla (yksinhuoltajana) "leveämmin" kuin esim mun työssäkäyvä sisko työssäkäyvine miehineen. Kumpikin on rahan suhteen täysin holtiton. Saatetaan käydä parisuhdetta piristämässä viikonloppureissulla, jonka hinnaksi tulee hups 1500 euroa. Käydään ulkona syömässä, ruokakaupassa ei yhtään katsota mitä ostetaan. Autoa vaihdetaan "turhaan" jne.

Ja minä sain hoitovapaalla rahaa ihan säästöönkin siitä huolimatta, että shoppailin kyllä lapsille ja itselleni.

Toiset osaa käyttää rahaa ja toiset ei. Niillä tuloilla ei ole asian kanssa mitään merkitystä. Nimimerkillä alle toimeentulotuen elänyt ja siltikin 300 euroa kuussa säästöön pistänyt.

[QUOTE="Anne";23812744]Pääsiskin elää leveesti mutta kun ei niin ei. 1200€/kk tulee kaikkiaan käteen, siitä pois vuokra 530€, puhelin ja nettilasku noin 40€, vakuutukset 60€(siirrän toiselle tilille vähän joka kk niin ei ole kerran kolmessa kuussa ihan mahdoton lasku), opintolainan lyhennys 70€, silmälasien lyhennys 30€.
Kyllähän noillakin rahoilla elää, varsinkin jos ruoka olis makaroniperunalinjaa, mutta kun haluan tarjota mahdollisimman terveellistä ruokaa lapselleni, niin ei siinä kauheesti kuukaudessa shoppailla tai humppailla.[/QUOTE]

Olen siis kotihoidontuella oleva yhden lapsen yh. Aina on vaihtoehtona myös mennä töihin kyllä, joten en valita.

Mä olen opiskeleva yh enkä todellakaan elä mitenkään leviästi. Ei ole varaa shoppailureissuuhin vähän väliä, autosta on turha haaveilla.

Mua vituttaa ap:n kaltaaset tyypit.

Miksei kukaan kertonut noista loppumattomista rahahanoista sillon kun mä olin yh? Tyhmä tein töitä paskalla palkalla, enkä saanut muuta ku asumistukea :(

Mä olen vuosia lukenut näitä juttuja tältä palstalta enkä vieläkään ole saanut vastausta siihen, että mistä ne mielettömät summat rahaa tulee kun on yh:na. Halutaan aivan selvästi multa pimittää tuo tieto. :(

En pidä ketjun otsikoinnista tai ennakkoluuloista. "Yh" ei ole sama kuin köyhä. Pienituloisilla yksinhuoltajilla toki taloudellinen tilanne on paljon hankalampi kuin kahden pienituloisen muodostamalla perheellä, mutta yksinhuoltajia löytyy kyllä yhteiskunnan jokaisesta kerroksesta. Minä tunnen IT-alan kovapalkkaisia ammattilaisia, kaksi rikasta perijätärtä, siivojan, pari opiskelijaa, merkonomin, yksityisyrittäjän, baarimikon, kolme alansa tohtoria, yksi lääkäri... Kaikki yksinhuoltajia. Jostain syystä vain siivoja ja opiskelijat katsotaan ensisijaisesti "yh:ksi", muut ovat oman alansa ammattilaisia.

Julkisuuden henkilöistä yksinhuoltajia ovat tai ovat olleet esimerkiksi Juha Mieto, Sauli Niinistö, Tarja Halonen, Meri-Kukka Forsius, Britney Spears, Angelina Jolie, Liv Tyler, Pamela Anderson, Kate Hudson, Sharon Stone... Yksinhuoltajuus toki vaikuttaa perheen tulotasoon, mutta enemmän siihen vaikuttavat ihan muut seikat, kuten koulutus ja ammatti, ja totta kai ikä, nuorella harvemmin on yhtä korkea tulotaso kuin 30-40 vuotiaalla joka on jo edennyt urallaan.

Korrektimpi tapa lähestyä tätä asiaa olisi ollut sanoa, että työttömällä naapurilla on enemmän rahaa kuin minulla, työssäkäyvällä, sillä senhän luulisi olevan suurempi vaikutin perheen tulotasoon.

Älkää pliis leimatko yksinhuoltajia kaikkia samanlaisiksi. Eivät rikkaat ja suurituloiset pysy yhdessä elämänsä loppuun asti merkittävästi sen enempää kuin köyhätkään. Jokaisessa tuloluokassa on avioeroja ja yksin äidiksi tulleita.

Heh, toi on niin hassua kun kirjoitetaan niska limassa jostain eikä ole omakohtaista kokemusta. Jospa ap se sun tuttu tuhlaa rahaa mieluummin vaatteisiin kuin esim laadukkaampaan ruokaan jne?
Itse taas pyrin tuhlaamaan enemmän ruokaan kuin vaikkapa vaate-hankintoihin. Kaikkeen se raha ei kuitenkaan riitä.
Ja muuten, esim kahden lapsen yh saa enemmän käteen vaikkapa duunista alle 30h viikossa kuin sossun tt-tuesta. Ero on muutama satanen joka on paljon.

No jaa, mulla on kolme lasta ja liksa 4 tonnia, eikä elellä leveästi todellakaan, verottaja vie selvästi yli tonnin rahoista. Lisäksi en saa juurikaan elareita paitsi nuorimmasta minimin. Silti päivähoitomaksu korkea jne. Auto pakko olla töitten takia, asumiskulut jatkuvassa nousussa.

Mutta en toisaalta piittaakaan merkkivaatteista, enkä ymmärrä, miksi lapsilla varsinkaan tulisi olla niitä. Olen korostanut, että pääkoppa on se joka ratkaisee, ei vaatteet ja krääsä.

Aika moni elää yli varojen. En kadehtis yhtän semmosia jotka elää leveästi, vielä vähemmän niitä jotka elää velaksi!

Edelleen korostan, ei ne suuret tulot, vaan ne pienet menot!

Kylla meilläkin ex joka on yh pärjää paremmin kun minä. Tulot suunnilleen samat mutta kun hän saa elatusmaksut ja lapsilisät jne. niin ei se niin ihmellistä on. Yh saa helpommin asummistuet jne.

En minäkään voi pienessä yksiössä asua kun lapset pitää mahtua kans välillä asumaan minun kanssa.

Mutta parempi asua yksin kun pettäjän kanssa.

Saahan sitä liiton rahojakin ihan hyvin, jos palkkatulot ovat olleet hyvät ja silloin voi ostella jotain pientä joka päivä. Varsinkin jos on töissä ollessa säästänyt, ettei tarvitse pelätä yllättävää rahan menoa (esim auton huoltoa). Mutta ei niitä liiton rahoja pitkään tule.

Mä olen opiskeleva yh enkä todellakaan elä mitenkään leviästi. Ei ole varaa shoppailureissuuhin vähän väliä, autosta on turha haaveilla.

Mua vituttaa ap:n kaltaaset tyypit.

Sinä elät hyvinkin leveästi verrattuna useimpiin lapsiperheisiin. Sinulla on varaa mennä laivalle, juhlimaan, keikoille ja ostella uusia vaatteita usein. Miksi sanot että elät köyhästi? tuo on halveeraavaa oikeasti köyhiä kohtaan.

Kyllä ne elää leveämmin. Monet saa asumistukea yms. Ja kun asumistukiin ei huomioida lapsilisiä tai elatusmaksuja niin kyllä sitä rahaa vaan jää!Ja tiedän asian, olen itsekin ollut yh. Nyt avioliitossa lasten isän kanssa ja rahaa on paljon vähemmän mihkään, asunto on sama ja päivähoitomaksut pilvissä.

Sossusta saa yllättävän hyvin. Mulla on kanssa yksi yh kaveri ja se vetää ainakin mukavasti tukia. on varaa reissata jatkuvasti, shoppailla ja ryypätä. mekin saadaan sossusta rahaa ja meitä on neljä, kaksi lasta ja kaksi aikuista. Käteen jää vuokran jälkeen n. 1250e kuukaudessa. Siitä laskut ja ruoka ja muut. Jää joka kuukausi shoppailurahaa 400-500e.Mun mielestä hyvin kun tulee pelkkien tukien muodossa.

[QUOTE="hei";23813135]Sinä elät hyvinkin leveästi verrattuna useimpiin lapsiperheisiin. Sinulla on varaa mennä laivalle, juhlimaan, keikoille ja ostella uusia vaatteita usein. Miksi sanot että elät köyhästi? tuo on halveeraavaa oikeasti köyhiä kohtaan.[/QUOTE]

Riippuu paljon miten ja mihin sitä rahaa käyttää. Mikä on oikeasti köyhä?

Yhteistyössä