yh äidit ja sairastuminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hämmästelee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
On tilanteita, jossa vanhempi on sillä tavalla sairas, että lapsi viedään hoitoon, jos tämä ei ole sairas. Nimenomaan siksi, että hän jotain hoitoa saisi, näin sekä yh-perheessä, että ydinperheessä.

Itse voin kuvitella esimerkiksi selkäkivun, joka rampautti minut täysin, sain vahvoja särkylääkkeitä, enkä pysynyt hereillä. Siinä tilassa hyvä kun kykenin huolehtimaan edes itsestäni. Tuolloin tietysti lapsen hoitoon viejäkin on lapsen isä.

Olen vienyt lapsen hoitoon myös silloin, kun minut on korkean verenpaineen vuoksi määrätty sairaslomalle raskaana ollessani. Näin siksi, että vielä vaikeampi tilanne olisi ollut, jos olisin joutunut sitten sairaalaan vuodelepoon.

Tukijoukot minullakin olivat yh:na ollessa vähissä, lapseni isälle en soittanut kuin hätätilanteessa, oma sairaus ei sellainen ole. Meillä on todella huonot välit, koska tuon isän mielestä nykyään ihan kaikki on minun vikani, myös hänen vaikeutensa nykyisen vaimonsa ja äitinsä kanssa. Omat vanhempani ovat miltei aina mökillä 300 kilometrin päässä, auttavat toki, jos sattuvat olemaan paikalla. Ja ex-appivanhempani matkustelevat paljon, hekin auttavat jos ovat paikalla. Ystävillä on omat työnsä ja perheensä.

Kerran lapsen sairastaessa olen tilannut ruokaa kotiin netin kautta, onneksi oli edes se mahdollisuus. Poika oli ripulissa, joten kauppaan ei ollut lähtemistä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Musta tuntuu et olis isompi vaiva lähtee viemään se muksu sinne hoitoon kuin olla sen kans kipeenä kotona. Ja siis en omista autoa.

peesi...ei kai 40 asteen kuumeessa pääse ovesta ulos

Mutta pieniä lapsia voisi hoitaa? Kyllä tuossa tapauksessa pitää saada joku hoitaja kotiin tai vaikka lasten isä viemään heidät päiväkotiin...

Tuossa tilanteessa voi lähettää lapset vaikka taksilla hoitoon. Soitto päiväkotiin, tulevat ottamaan lapset ovelta vastaan, ja taksin kanssa voi neuvotella etukäteen mitä matka maksaa. Samalla tavalla lapset tulevat sitten kotiinkin päin.

Musta tuntuu et olis isompi vaiva lähtee viemään se muksu sinne hoitoon kuin olla sen kans kipeenä kotona. Ja siis en omista autoa.

Voihan sitä sopia että se ex-mies vie - ihan samoin kuin on ehdotettu että ex-mies kävisi kaupassa ja hoitaisi lasta tms. Tai pyytää jotain muuta tuttua, sukulaista tai naapuria viemään.

Mun ex-mies muuten tekee reissuhommia, eli ei tosiaankaan ole paikalla lapsia hoitoon viemässä. Eikä löydy ketään muutakaan, joka homman hoitaisi. Mutta taksikin toimii.

Kyllä mä vein lapset yh:na ollessani tarhaan, jos itse olin kipeä. Kerranki olin niin raato, että nukuin vaan sen ajan kun lapset oli tarhassa, illan sit jotenkuten sinnitteli ja heti ite nukkumaan kun lapset menivät. Lasten isältä turha odottaa minkäänlaista apua. Jos lapset ois olleet samaan aikaan kipeitä kun itse olin, niin tietenkin olisivat jääneet kotiin.

Alkuperäinen kirjoittaja mirena04:
Kyllä mä vein lapset yh:na ollessani tarhaan, jos itse olin kipeä. Kerranki olin niin raato, että nukuin vaan sen ajan kun lapset oli tarhassa, illan sit jotenkuten sinnitteli ja heti ite nukkumaan kun lapset menivät. .

mä olen hoitanut lapset tuommoisessa kunnossa kotona koska niillä ei ollut tarhapaikkaa :| Ei ollut kivaa, mukavaa eikä varsinkaan hauskaa kenelläkään.

Joten en ihmettele jos joku vie lapset hoitoon.

Alkuperäinen kirjoittaja Kärsäpärstäinen:
Alkuperäinen kirjoittaja mirena04:
Kyllä mä vein lapset yh:na ollessani tarhaan, jos itse olin kipeä. Kerranki olin niin raato, että nukuin vaan sen ajan kun lapset oli tarhassa, illan sit jotenkuten sinnitteli ja heti ite nukkumaan kun lapset menivät. .

mä olen hoitanut lapset tuommoisessa kunnossa kotona koska niillä ei ollut tarhapaikkaa :| Ei ollut kivaa, mukavaa eikä varsinkaan hauskaa kenelläkään.

Joten en ihmettele jos joku vie lapset hoitoon.

Töissä käyvällä äidillä on se etu, että tollasessa tilanteessa on se tarhapaikka. Kyllä sitä on kotiäitinä ollessa hoidettu ( tai ehkä pikemminkin "hoidettu") yrjötaudissa sun muussa, ei kivaa todellakaan :(

Alkuperäinen kirjoittaja Jaa:
Kyllä minäkin joudun hoitamaan lapseni sairaana, vaikka en ole yh. Ei sen miehen aina ole mahdollista olla pois töistä.. :/

No mies varmaan tuli töistä poiskin joskus?? eli ei tartte olla kipeenä lasten kanssa 24/7 vaan se työpäivän aika. Hieman on eri asia.
Kokeileppa vaikka olla reilu 1veen ja 3veen kanssa kaameessa mahatauti-kuumeessa kun ei jaksa ylös nousta ja kävellä hakemaan särkylääkettä.
Ei tosiaan onnistu. Ja en vienyt lapsia hoitoon silloin,koska oltiin kesälomalla. Mutta ONNEKSI oltiin juuri silloin äitini kanssa mökillä niin äiti hois lapset. oikeasti oisivat olleet ihan täysin heitteillä jos yksin ois pitänyt pärjätä.

Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Ukkoni pohdiskeli, miksi ihminen joka on yh, ei hanki itsellensä turvaverkostoa? Itsekin mietin samaa. Jotenkin itselleni tulisi kyllä heti mieleen ruveta miettimään "pahimman mahdollisen tapauksen varalta" järjestelyjä.

se turvaverkostokin voi olla poissa saatavilta juuri silloin kun sitä eniten tarvitsisi, vaikka sitä muulloin olisikin olemassa :|

Ukkoni pohdiskeli, miksi ihminen joka on yh, ei hanki itsellensä turvaverkostoa? Itsekin mietin samaa. Jotenkin itselleni tulisi kyllä heti mieleen ruveta miettimään "pahimman mahdollisen tapauksen varalta" järjestelyjä.

se turvaverkostokin voi olla poissa saatavilta juuri silloin kun sitä eniten tarvitsisi, vaikka sitä muulloin olisikin olemassa :|

Verkosto yleensä on enemmän kuin yksi kortti... Mutta yleensä näen kirjoitteluja täällä että "olen yh ja mulla ei ole verkostoa". Ei sitä, että käy paska mäihä ja luottohenkilö on juuri itsekin kipeä.

Alkuperäinen kirjoittaja halipupu:
Sairasta lasta ei tietenkään päiväkotiin, mutta en ymmärrä miksei terveen lapsen voisi sinne viedä? Nopeammin sitä yleensä paranee kun saa rauhassa levätä ja jaksaa sitten puolikuntoisenakin edes hieman paremmin sen loppuillan lapsen kanssa.

Meidän päiväkodissa ollaan nyt sitä mieltä, että jos on itse possussa kotona, niin ei lapsiakaan voi tuoda hoitoon ettei tauti leviä.

No luonnollisesti. Pitäisi jokaisen todellakin tajuta että lapsia ei viedä sinne tartuttamaan muita. :/

Jos sairastaa jotain EI-tarttuvaa tautia kotona niin silloin mielestäni on ihan ok. viedä terveet lapset hoitoon. Hyväkin että saa levättyä ja lapset saa toimintaa, mutta jos sairastaa jotain tarttuvaa tautia niin silloin pitää vaan jotenkin pystyä ne lapset hoitamaan.

Jos ei ole absoluuttisesti ketään aikuista ihmistä elämässä joka voisi auttaa ja on niin kipeä että ei pysy tolpilaan niin pakko kai siinä vaiheessa on ottaa yhteys sossuun. Sieltä on pakko saada apua siinä vaiheessa. Ihan sama kuin itse joutuisi sairaalaan niin pakko lapset on sijoittaa jonnekin hoitoon siksi aikaa että äiti toipuu.

Niin...jos olisit naapurini tai lastenpuistosta perhetuttu, niin...

- veisitkö lapseni hoitoon aamulla, jos tulisi ovellesi +40 asteen kuumeessa? Tosin unohtaen omat kiireesi ja aamupalaverisi.
- hakisitko meille ruokakaupasta pari kassia listan mukaan ruokaa? Oman työpäiväsi jälkeen.
- Lähtisitkö klo 03.30 hakemaan lääkettä päivystävästä apteekista? Omalla autolla tai taksilla (15km päästä) ja iloiten siitä, että oma työsi alkaa jo klo 7.00. Vai tulisitko kenties vahtimaan lastani siksi ajaksi, kun itse käyn siellä? Heräisitkö yöllä ovikelloon?

Verkosto yleensä on enemmän kuin yksi kortti... Mutta yleensä näen kirjoitteluja täällä että "olen yh ja mulla ei ole verkostoa". Ei sitä, että käy paska mäihä ja luottohenkilö on juuri itsekin kipeä.

Mulle on käynyt niin että sairastuin, ja mun tätini oli uudessa-seelannissa, pikkubroidi neljänsadan kilometrin päässä mökillä, vanhemmilla kotona tilanne jonka takia eivät voineet lähteä mihinkään ja sieltäkin on matkaa tänne 200km muutenkin, mun seurustelukumppani oli työmatkalla toisella puolella suomea ja kaveri koulussa toisessa kaupungissa, toinen kaveri sairaana ja lasten isä myös...

kenen naapuri muuten oikeasti lähtee aamuyöllä kuskaamaan sitä yksinhuoltajaa lekuriin lapsen kanssa tai vahtii lasta? Tai käy kaupassa ostamassa ruuat pyynnöstä tai jotain muuta vastaavaa? Ei mun naapurit ainakaan lähde...

Miten niin ei hanki :headwall: miten joku voi olla noin umpi tyhmä??? Miten se tukiverkko vaan hankitaan häh? Jos vaikka sattuu asumaan monen sadan kilsan päässä sukulaisista tai jos niitä ei vaan oo tai jos on niin ei oo väleissä. Et naapurin ovikelloo vaan rimputtamaan että oo jooko mun tukiverkko jooko jooko :headwall:

Kyllä oon vieny lapsen hoitoon, kun itse sairastan, vaikka en yh olekaan. Esim. viime keväänä olin viikon keuhkokuumeessa, enkä ois todellakaan jaksanu hoitaa taaperoa kotona. Jos oisin ollu kotiäiti, olis ollu pakko palkata hoitaja vaikka väestöliitosta.

Alkuperäinen kirjoittaja yh myös:
Niin...jos olisit naapurini tai lastenpuistosta perhetuttu, niin...

- veisitkö lapseni hoitoon aamulla, jos tulisi ovellesi +40 asteen kuumeessa? Tosin unohtaen omat kiireesi ja aamupalaverisi.
- hakisitko meille ruokakaupasta pari kassia listan mukaan ruokaa? Oman työpäiväsi jälkeen.
- Lähtisitkö klo 03.30 hakemaan lääkettä päivystävästä apteekista? Omalla autolla tai taksilla (15km päästä) ja iloiten siitä, että oma työsi alkaa jo klo 7.00. Vai tulisitko kenties vahtimaan lastani siksi ajaksi, kun itse käyn siellä? Heräisitkö yöllä ovikelloon?

- Toteisin että hoida lapsesi kotona äläkä vie heitä tarhaan sairastuttamaan muita, jos olet liian sairas hoitamaan niin soita sossuun.
- Kehoittaisin tilaamaan ruuat nettikaupasta tai lähikaupan kotiinkuljetuksella, samalla se tilaaminen hoituu siinä palstailun lomassa.
- En lähtisi hakemaan lääkettä jos ei selkeästi jonkun henki riippuisi siitä. Tarkemmin ajateltuna jos olisit se yksi mukava naapuri jonka kanssa olen jutellut niin lähtisin, (jos tilanne olisi vakava ) tai voisin ottaa lapsen hoitoon siksi aikaa vähän vähemmän vakavassakin tapauksessa. (pätee kohtaan 1 myöskin )
- heräisin yöllä ovikelloon, mutta en kyllä avaisi ovea täysin tuntemattomalle ennen tosi hyviä selityksiä.

Jos minulla ei olisi turvaverkostoa niin pitäisin kotona parin viikon ruuat (ai niin, minullahan on ollut jo monta vuotta ruuat vähintään 2 viikoksi kotona. )
Sen lisäksi pystyn tilaamaan netin kautta sitä lisää.

Juttelisin naapureiden tai esim. puistotuttujen kanssa ja pyrkisin sopimaan vastavuoroisuuteen perustuvia suhteita että saisi apua vastaavissa tilanteissa, ei sen tarvi olla kuin mahatauti ja pitäisi saada lääkkeet apteekista niin ystävän apu olisi korvaamaton.

Miten olet tähän asti pärjännyt lapsesi kanssa? :o

Mutta kiitos siitä, ei onnekseni kuulu noin tympeille naapureille.
Meillä perhepäivähoitaja käy hakemassa lapsen hoitoon tarvittaessa, siis jos itse olen kipeä, en jaksa viedä. Olin leikkauksessa ja tikkejä kolmessa kerroksessa, ehdoton nostelukielto päällä. Sossusta ja perheiden tukiyksiköstä sanottiin, ettei kotiapua saa, vaan KONTTAA sen lapsen kanssa lattialla ja hoida siellä, niin ei tarvitse nostella. Ruokien kotiinkuljetus maksoi 20 euroa per haku, tilasin toki netistä, mutta aina sekään ei onnistu, jos ei oiekasti pysty edes istumaan saati lukemaan tekstiä. Minulla lähti lapsen kanssa yksinolessa taju, väärä lääkitys. Kirurgi totesi vaan OHO, muttei edes hätkähtänyt, että lapseni oli ilman hoitoa tuon ajan. Yöllinen reissuni apteekiin hakemaan uusia lääkkeitä sujui ihanan taksikuskin avulla, joka talutti minut tiskille ja takaisin ja hoiti nukkuvaa lastani sen aikaa autossa. Meillä yh:llä tuntuu olevan enemmän luovaa valmiutta arkielämiseen, kuin monella kahden aikuisen perheellä. Siellä, kun aina luotetaan siihen, että kyllä se toinen tekee ja passaa.

Alkuperäinen kirjoittaja yh kans:
Mutta kiitos siitä, ei onnekseni kuulu noin tympeille naapureille.
Meillä perhepäivähoitaja käy hakemassa lapsen hoitoon tarvittaessa, siis jos itse olen kipeä, en jaksa viedä. Olin leikkauksessa ja tikkejä kolmessa kerroksessa, ehdoton nostelukielto päällä. Sossusta ja perheiden tukiyksiköstä sanottiin, ettei kotiapua saa, vaan KONTTAA sen lapsen kanssa lattialla ja hoida siellä, niin ei tarvitse nostella. Ruokien kotiinkuljetus maksoi 20 euroa per haku, tilasin toki netistä, mutta aina sekään ei onnistu, jos ei oiekasti pysty edes istumaan saati lukemaan tekstiä. Minulla lähti lapsen kanssa yksinolessa taju, väärä lääkitys. Kirurgi totesi vaan OHO, muttei edes hätkähtänyt, että lapseni oli ilman hoitoa tuon ajan. Yöllinen reissuni apteekiin hakemaan uusia lääkkeitä sujui ihanan taksikuskin avulla, joka talutti minut tiskille ja takaisin ja hoiti nukkuvaa lastani sen aikaa autossa. Meillä yh:llä tuntuu olevan enemmän luovaa valmiutta arkielämiseen, kuin monella kahden aikuisen perheellä. Siellä, kun aina luotetaan siihen, että kyllä se toinen tekee ja passaa.

No justiinsa, tässäki ketjussa ja muissa vastaavissa on useat vaan et no tilaat sitä ruokaa vaan kotiin kuljetuksella hei haloo se maksaa :/ että montako kotiinkuljetusta sitä on varaa tilata tollaki summalla kysyn vaan. Ja jotenki sitä vaan ihminen pärjää ja tosi tosi kipeenäki saa hoidettua asiansa ja lapsensa. Naurattaa aina välillä nuo mun mies sitä ja ei tee tätä ruikuttajat.

Miten niin ei hanki :headwall: miten joku voi olla noin umpi tyhmä??? Miten se tukiverkko vaan hankitaan häh? Jos vaikka sattuu asumaan monen sadan kilsan päässä sukulaisista tai jos niitä ei vaan oo tai jos on niin ei oo väleissä. Et naapurin ovikelloo vaan rimputtamaan että oo jooko mun tukiverkko jooko jooko :headwall:

no jos se ei ole luonnostaan esim sukulaisten välityksellä niin sen mielestäni joutuu hankkimaaan. Vaikka soittamalla naaapurin ovikelloa jos niiin haluat... Toki valitsisin sellaisen ihmisen jonka kanssa on enemmän tekemisissä. Toki jos ei kysy niin eihän apua voi koskaan saada. Kuka on sanonut että vain sukulaiset ovat tukiverkko?

Miten joku voi olla niin eristäytynyt ettei tapaa ketään jotta voisi kysyä häneltä apua? Tai ei edes yritä tutustua, vaikka siihen naapurin mummoon.

Alkuperäinen kirjoittaja toinen yh:
No justiinsa, tässäki ketjussa ja muissa vastaavissa on useat vaan et no tilaat sitä ruokaa vaan kotiin kuljetuksella hei haloo se maksaa :/ että montako kotiinkuljetusta sitä on varaa tilata tollaki summalla kysyn vaan. Ja jotenki sitä vaan ihminen pärjää ja tosi tosi kipeenäki saa hoidettua asiansa ja lapsensa. Naurattaa aina välillä nuo mun mies sitä ja ei tee tätä ruikuttajat.

Tiedätkö että joidenkin on pakko tilata joka ikinen kauppakassi kotiin tuotuna! Ei siinä kysytä onko sinulla rahaa jos ei ole niin sitten pitää olla syömättä.
Ja sinulla kaatuisi koko talous siihen että tilaisit kerran max. kaksi sairauden aikana ruokaa kotiinkuljetuksella? Just just.. ihan miten vaan. :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja Just:
Alkuperäinen kirjoittaja toinen yh:

Tiedätkö että joidenkin on pakko tilata joka ikinen kauppakassi kotiin tuotuna! Ei siinä kysytä onko sinulla rahaa jos ei ole niin sitten pitää olla syömättä.
Ja sinulla kaatuisi koko talous siihen että tilaisit kerran max. kaksi sairauden aikana ruokaa kotiinkuljetuksella? Just just.. ihan miten vaan. :headwall:

Tuota kerroppa miksi joidenki on pakko tilata kaikki ruoka kotiin tuotuna? En nimittäin ihan usko että tällasta on :whistle:

Yhteistyössä