Yasmin, Yasminelle, Yaz?

  • Viestiketjun aloittaja "mietteliäs"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Mie söin yasminea 14-18 vuotiaana eli neljä vuotta putkeen, hoikka olin silloin ja tosi hyvä oli ihoki.. sit oli muutaman vuoden pilleritauko, sit toissavuoden söin taas yasminea, mut sit oli mieliala vaihteluja ja vaihdoin minipillereihin.. toki nuo mielialavaihtelut voi johtua ihan siitäkin että olen nainen ;)
 
-tyttö92-
Käytin yasminelle pillereitä noin vuoden ajan,ja tuli laaja keuhkoveritulppa. Sen jälkeen vuoden marevania ja en saa enää koskaan käyttää mitään hormonipillereitä.. Nyt oli lehdessä aika paljon näistä pillereistä juttua jos satuitte katsomaan.
 
"vieras"
Sain jälkitarkastuksen yhteydessä paketin yazeja, vaikka olisin minipillerit halunnut. Olin kuitenkin osittaisimetyksellä vielä siinä vaiheessa. Joten en sitten edes aloittanut noita pillereitä ja kuin ollakaan kortsu petti heti seuraavassa kierrossa ja uudestaan raskaana. Mietin että tän seuraavan raskauden jälkeen jos noita taas paketin sais niin olis ilmainen ehkäisy puolelle vuodelle, mutta taidan nyt jättää välistä kuitenkin. Muutenkaan en pillereitä oikein haluaisi syödä ja mahdollisesti lapsiluku on täynnä kun toinen syntyy. Niin kenties sitten kierukka olis parempi. Ennenkuin esikoista alettiin yrittämään söin cypretyliä, mutta nyt eivät halunneet niitä heti jälkitarkastuksessa antaa korkean hormonipitoisuuden takia. Niistä ei tullut mitään sivuvaikutuksia, päinvastoin. Iho parani jonkun verran.
 
mietippä
söin e-pillereitä n 10 vuotta, pari kertaa merkkiä vaihedettiin, soin ainakin mercilon, meliane ja viimeisimmäksi useamman vuoden Yasmin pillereitä. silloin aloittaessa 3kk kohdalla maksa arvot oli ok. Vuosian saatossa kuitenkin aloin kärsiä jatkuvista mahakivuista ym. Lopulta maksastani löydettiin suuri määrä kasvaimia, jotka e-pillerit oli aiheuttanut. Pillerit piti heti lopettaa ja kasvaimet ovat parin vuoden sisällä hävinneet miltei kokonaan. Onni oli, että ne huomattiin, sillä ajan kanssa ne olisivat todennäköisesti muuttuneet pahanlaatuisiksi, eli syöväksi. Koskaan enää en saa käyttää mitään hormonaalisia lääkkeitä.
 
vinkkejä
Nyt kun vaikuttaa siltä että näitä yaz, yasmin ja yasminelleä ei kannata ihan ensisijaisesti valita niin mikähän sitten olis hyvä valinta? markkinoilla kun ei kuitenkaan ole kovin paljon pillereitä jotka parantais ihoa, ei keräis nestettä kehoon ja jossa keltarauhashormoni olis laadultaan antiandrogeeninen. Diane nova tietysti mutta sekin on lähes yhtä "paha" kuin yasminit ja kumppanit.
 
luomuna paras
Söin Yasmin-pillereitä ensimmäisinä pillereinäni pari vuotta. Ei mitään sovuoireita, sopivat hyvin. Ihoa eivät kylläkään parantaneet vaikka lääkäri sitä lupaili.

Lapsen saamisen jälkeen koeilin minipillereitä jotka laukaisi aknen. Sitten kokeilin Diane Novan halvempaa rinnakkaismerkkiä, joka sai minut oksentelemaan ja niin pahoinvoivaksi, ettei liikkumisesta tullut mitään.

Sittn kokeilin Nuvaring ehkäisyrengasta ja se toimi alkuun hyvin, ei mitään sivuoireta ja helppo kun ei tarvii muistaa joka päivä, mutta muutaman kuukauden jälkeen alkloi tulla jatkuvaa völivuotoa.

Sitten pyysin jälleen Yasminit ja ne toimi muuten yhtä hyvin kuin ennenkin, mutta nyt ne aiheuttu voimakasta ärtymystä, olin suorastaan agressiivinen! Kesti kuuakusia tajuta, että se johtui noista pillereistä!
Lopetin ne ja olo parempi. Nyt en meinaa enää koskaan käyttää hormoneita ehkäisyyn. :)
 
pirjo5855
[QUOTE="mietteliäs";26408829]Millaisia kokemuksia? Onko ne vaarallisia? Netistä löytyy vaikka kuinka paljon tietoa siitä miten vaarallisia ne on.. Aiheuttavat kuulemma enemmän veritulppia, infarkteja ym kuin muut e-pillerit..

Lääkäri olisi määrännyt mulle yasminia vai oliko yasminellea kuukautiskipuun ja runsaaseen vuotoon.. kieltäydyin vielä ainakin toistaiseksi ja mun kipulääke reseptiä jatkettiin.. saan kyllä tulehduskipulääkkeistä mahavaivoja.. siks mietin noita pillereitä.. mutta hui jaksaako elää joka päivä miettien että koska se tulppa tai infarkti iskee...?? :/[/QUOTE]

se on totta. kannattaa katsoa mitä suuhun laittaa. itse otin yhden yasmine tabletin ja heti meni tulpat nilkkoihin. outo juttu ja niin moukan tuuria!
 
"Hemuliina"
Olen syönyt yasminelleja n 8 vuotta ja ei ole ollut mitään ongelmia. Ennen näitä söin eri merkkiä (olisko ollu mercilone) joka ei passannut ja vaihdettiin silloin näihin. Nyt kyllä olen alkanut miettiä tilata lääkärille aikaa keskustelemaan eri vaihtoehdoista, koska minulla veritulppa ynnä muita sydänvaivoja sukurasitteeena ja nyt kun on paljon näistä yasminellejen yms haittavaikutuksista uutisoitu...
 
Säikähtänyt
Itse söin aikoinani vain noin 2 vkoa Yasminellea ja lopetin sen jälkeen e-pillerit täysin. Päässä oli noiden kahden viikon aikana outo olo ja yhtenä iltana sain tunteen toiseen nilkkaan siten, etten pystynyt laskemaan jalalle painoa (en muista näkyvää turvotusta kuitenkaan). Nostin jalat ylös ja turvotus häipyi, mutta sain äkillisen pyörrytyskohtauksen. Yhtäkkiä alkoi huimata, vaikka sängyssä olinkin, mutten pyörtynyt täysin. Lievää ajoittaista huimausta jäi noin 1-2 kk ajaksi. Lääkäri sanoi pelkäävänsä veritulppaa, muttei tutkinut tarkemmin, kun oireet olivat jo silloin ohi. Toinen, pillerit alunperin määrännyt lääkäri, olisi uskaltanut antaa minun jatkaa pillereiden syöntiä, sillä "oireiden pitäisi mennä parissa kk ohi", mutta jätin samantien kaikki hormonaaliset ehkäisyt ja lopullisesti.
 

Yhteistyössä