Y-tunnuksesta kyselyä??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "miuku"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"miuku"

Vieras
Millainen yritys voi ottaa y-tunnuksen?
Kertokaa miten se toimii?
Mulla omia käsitöitä myynnissä,mutta ei kauppa oikein käy,joten olisko y-tunnus järkevää ottaa?

Tietenkin voit perustaa toiminimen, jolloin saat y-tunnuksen. Ja eikös sen saa myös jos rekisteröityy itsenäiseksi ammatinharjoittajaksi? Vai mikä se oikea nimitys nyt onkaan..

No Y-tunnuksen voi ottaa elinkeinonharjoittaja, toiminimi, kommandiittiyhtiö tai osakeyhtiö. Sinulle olisi varmaan järkevintä perustaa toiminimi. Mutta ei se Y-tunnus yksistään myy niitä käsitöitä.:D

katsos kun maailma on täynnä kateellisia, jotka pelkää, että joku tekee jotain ilman verojen yms maksuja. Y-tunnus kun antaa joillekin ihmisille turvallisuudentunnetta (ostajille).
Eihän asia tosin näin ole ja ei tuo tietty myy tuo y-tunnuksen ottaminen.

[QUOTE="vieras";21964161]Mutta siis mihin sitä Y-tunnusta tarvisit tässä vaiheessa?[/QUOTE]

niin joillekin ostajille se saattaa tuoda harhaanjohdettua turvallisuuden tunnetta varsinkin kun kerta vielä netissä myyt.
En tosin tiedä mitä itse tekisin sinun tilanteessasi. Sun nyt täytyy vain itse se miettiä.

[QUOTE="miuku";21964234]Meneekö veroja,jos ei mene kaupan..[/QUOTE]

ostajien mahdollista mielikuvaa, eli sitä, että olet rekisteröitynyt yritys. En missään nimessä tarkoita, että sä niitä mitenkään harhaanjohtaisit;)

niin joillekin ostajille se saattaa tuoda harhaanjohdettua turvallisuuden tunnetta varsinkin kun kerta vielä netissä myyt.
En tosin tiedä mitä itse tekisin sinun tilanteessasi. Sun nyt täytyy vain itse se miettiä.

Kun sä olet yrittäjä, sulla on Y tunnus.

On se yritys sitten toiminimi, osakeyhtiä tai ihan mikä tahansa muu.

Jos sä ihan työksesi koetat kaupata käsitöitä ja myynti on siis ihan toista luokkaa kuin että myyt satunnaisesti tuotteen silloin tällöin etkä tarkoituksella tee niitä myyntiin siis, sun on rekisteröidyttävä toiminimeksi (itsenäinen ammatinharjoittaja) vähintään.
Se on helpoin perustaa.

Kirjanpitona riittää ihan yhdenkertainenkin kirjanpito, siis menot ja tulot eriteltyinä.

Kuten on kerrottu, y-tunnus liittyy yritystoimintaan.

On täysin eri asia myydä itse valmistamia tuotteita omassa blogissaan yksityishenkilönä / myydä näitä samoja tuotteita yrityksen nimissä.

Tässä astutaan sitten liiketoimintaan. Kun olet yksityishenkilönä myymässä niin mitään kuluttajansuojalain mukaista palautusoikeutta ei ole. Kuluttajansuojalaki ei tässä päde vaan tällöin riita-asioissa ollaankin siviiliasioiden kanssa tekemisissä.

Jos perustat yrityksen niin sitten ollaankin tekemisissä kuluttajasuojalain kanssa ja kaikki nettikaupastasi tilatut tavarat ovat sen piirissä. Tällöin liittyy mukaan myös palautusoikeus.
Kun joku tilaa netistä tavaraa, on hänellä kuluttajansuojalain mukainen oikeus palauttaa se jos ei ole tyytyväinen. Tähän on hyvä varautua.

Toki kauppaa voi saada enemmän aikaiseksi jos myyt niitä yrityksen ja y-tunnuksen alla. Tämähän on monen mielestä "luotettavampaa" kaupankäyntiä.

Meneekö veroja jos ei mene kaupan. Ei tietystikään , kunhan verottajan kanssa selvität ensin tuon ennakkoveroasian. He kun niin mieleellään lykkäävät ennakkoverot heti kättelyssä. Tämäkin selviää sillä että ensimmäisen tilikauden tulokseksi laitat nollan, taikka pienen siedettävän summan. Ja pidät sitten vuositasolla itse huolta siitä että tuloistasi maksat oma-aloitteisesti veroja.

Paperityötä se vaatii joten jos yritystoiminnasta ei ole mitään havaintoa suosittelen sitten yrittäjäkurssia tms. tiedon hankkimista etukäteen.

Netti on pullollaan blogeja joissa myydään jotain. Vaikka ne olisi nettikauppoja voi olla ettei asiakkaat löydä sinne sittenkään. Suosittelisin alkuun vierailua eri palstoilla ja vihjailemaan tästä blogistasi.
Vaikka kirjatumalla sivustoille ja nimimerkkisi taakse blogisi osoite. Niin ne muutkin tekevät.

Yks vaihtoehto on, että hakeudut jäseneksi johonkin osuuskuntaan.

Osuuskunta on yksi yritysmuoto ja siinä monta pientä (esim käsityöläistä) on ikäänkuin lyönyt hynttyyt yhteen ilman että kukaan on 'oikeasti' yrittäjä.
Myynti kierrätetään osuuskunnan tilin kautta ja osuuskunta luonnollisesti nappaa siitä jonkinlaisen prosentin ennen tilitystä tekijälle. Sillä provikalla pyöritetään yhteistä toimintaa, mutta kukaan ei ole yksin vastuussa koko jutusta. Osuuskunnalla on Y tunnus, sen osakkailla ei.

Tuosta myynninedistämisestä vielä.

Se on vähän ristiriitaista, esim huutiksessa mun oma myyntini tipahti reilusti, kun sääntöjä noudattaakseni rekkauduin yrittäjätunnuksin, koska aloin kaupitella tuotoksiani siellä.

Mitäsnytillä(kin) on usein tullut 'ilmi' se, että yritysmyyjiä pidetään jotenkin huijareina siellä, epäillään että maksetaanko verot (ja toisaalta heti epäillään että maksetaanko verot, ellei ole y tunnuksin myymässä!)

Itsensä tunnetuksi tekeminen vie aikaa, teki sen miten tahansa.

Onnea toivottelen, mitä päätätkin! :)

Mä suosittelen sulle jotain yrittäjäkurssia, kun sä et tunnu tietävän, mitä edes y-tunnus, toiminimi, osakeyhtiö, arvolisänvero tai kirjanpito noin niin kuin muun muassa tarkoittaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;21964368:
Mä suosittelen sulle jotain yrittäjäkurssia, kun sä et tunnu tietävän, mitä edes y-tunnus, toiminimi, osakeyhtiö, arvolisänvero tai kirjanpito noin niin kuin muun muassa tarkoittaa.

Voihan sekin arvata!

Yhteistyössä