Xylitol

Annatteko lapsellenne jotain xylitolpastilleja aina syömisen jälkeen? Jos niin mitä? Mä en meidän lähikaupasta löytänyt mitään. Apteekista varmaan ainakin saisi. Entäs osaako teillä taaperot jo purkan syönnin?
 
hebuli
meillä syödään purukumia. On syöty siitä asti kun poitsulle tuli poskihampaat. hyvin on oppinut purkkaa syömää vaikka alussa nielaisi purkan, mutta nykyään sylkee purkan jo pois. Ikää poitsulla 1v 3kk.
 
omppu-75
Meillä tytölle alettiin antaa xylitol-purkkaa vuoden ikäisenä, ensin pieni pala, mutta nyt (2v.) syö jo kokonaisen ja eikä enää juurikaan niele sitä, vaan vie pyynnöstä roskiin. Itse en usko noihin xylitol-pastilleihin, koska ne eivät ole suussa riittävän kauaa. Xylitol-purkkaahan pitäisi pureskella 5min, jotta se katkaisee happohyökkäyksen.
 
Annan apteekista ostamaani Xylisuu-tablettia, aina puolikkaan aterioinnin jälkeen. Eli lounaan jälkeen ja päivällisen jälkeen, yhteensä yksi kokonainen tabletti. Välipalan jälkeen en ole antanut... Näin tekevät tarhassakin, joten sieltä sain idean ja sen jälkeen hammaslääkäri vielä suositteli minulle, että juuri näin... :)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.02.2006 klo 21:02 omppu-75 kirjoitti:
Xylitol-purkkaahan pitäisi pureskella 5min, jotta se katkaisee happohyökkäyksen.
Hammaslääkäri sanoi, että 2-5 minuuttia purkan pureskelua riittää, ei mielellään edes enempää. Kyllä meillä tabletissa menee sellaiset pari minuuttia.
 
Meillä annettiin aina syönnin jälkeen xylitolipurkka lapsille, muttei anneta enää kun poika sai sellaisen allergisen reaktion, et meinasi tukehtua. Suu ja koko nielu tulivat tulipunaiseksi ja sattui, ei lopulta pystynyt puhumaan enää, lääkäriin ja lääkäri sanoi heti kun suuhun katsoi et on allerginen reaktio, sai antibioottikuurin joka alkoi heti helpottamaan. Mietittiin ja mietittiin et mistä moinen kun ei koskaan ole millekään ole ollut allerginen. Meni muutama päivä ja otti xylitolipurkan suuhun ja ei ehtinyt kunnolla pintaa rikki pureskella kun tuli sanomaan et kurkkuun koskee ja kun katsoin suuhun, oli nielu tulipunainen, sen jälkeen ei meillä ole mitään xylitolituotteita käytetty. Soitin hammaslääkäriin joka intti vastaan ettei se ole mitenkään mahdollista kun xylitolipurkka on terveellistä hampaille. Soitin neuvolalääkärille joka sanoi heti että kyllä se on mahdollista, joillekin aiheuttaa samanlaisia oireita kuin laktoosi-intoleranssi, on hampaille terveellistä, mutta ei elimistölle. Xylitolin kanssa kannattaa olla varovainen jos on koivulle allerginen tai siitepölyallergiaa. Lapsilla ei ole ainuttakaan reikää ollut hampaissa vaikkei käytetä xylitolipurkkaa, pestään hampaita ahkeraa.
 
Meillä 1,2 vuotiaan pojan hampien pesu välillä vähän onnetonta. Joten olen yrittänyt täydentää hampaiden hoitoa antamalla muumi xylitol purkkaa. Ne on aika lempeän makuisia ja poitsu tykkää kovin. Yllättävän hyvin oppi niitä pureskelemaan, vaikkei hampaitakaan ole vielä kuin 6
 
Jaa-ha, pitääpä testata tykkääkö meidän muksu purkasta. Eipä ollut tullut vielä mieleenkään vaikka itse olen syönyt aina Jenkkiä.Miten lie onko tässä jotain rajoituksia esim.iän suhteen tai mitä purkkaa pitäisi antaa?
 

Yhteistyössä