Windows Vista puolesta ja vastaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Piipi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Koivunkäpy:
Meillä vista on hidas, ja tuo on uus tuo torni, käytiin ostamassa uus ja tuossa tuli mukana tuo vista..

Niin siis eihän se koneen uutus tietty takaa toimivuutta vaan se että useimmiten uusiin koneisiin saa hommattua enemmän keskusmuistia, jota toi vista tarvii käyttääkseen. 2-3 gigaa tais olla suositus?

Kyllä mä taidan silti luottaa tähän vanhaan hyvään kaveriin. :saint:

Visva hukkaa ajureita ja muuta ikävää. Täynnä lastentauteja. En tykkää, en!
*satatuhatta kertaa uudelleenasentaneena miljoonat ajurit ja kyllästyneenä Visvan kompurointiin*

Alkuperäinen kirjoittaja Villi viisikko:
Meillä oli Vista sekä miehen että esikoisen läppäreillä, ei ole enään..
XP on parempi.

Mies asensi Vistan omalle koneelleen mutta poisti sen kahden viikon käytön jälkeen. Oli kuulemma hidas ja "kyseli turhia kysymyksiä". Sanoi asentavansa sitten kun Vistaan tulee korjauksia. Ja niitä kuulemma aina tulee uusiin käyttöjärjestelmiin. Ei koskaan alussa toimi kunnolla.

Itse en asiasta mitään tiedä kun olen pahvi näissä ATK-jutuissa :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras harmaana:
Alkuperäinen kirjoittaja Villi viisikko:
Meillä oli Vista sekä miehen että esikoisen läppäreillä, ei ole enään..
XP on parempi.

Mies asensi Vistan omalle koneelleen mutta poisti sen kahden viikon käytön jälkeen. Oli kuulemma hidas ja "kyseli turhia kysymyksiä". Sanoi asentavansa sitten kun Vistaan tulee korjauksia. Ja niitä kuulemma aina tulee uusiin käyttöjärjestelmiin. Ei koskaan alussa toimi kunnolla.

Itse en asiasta mitään tiedä kun olen pahvi näissä ATK-jutuissa :ashamed:

Joo, siis liikkeessä kuulin että vistallekkin olis jo saatavana ainakin kohta korjauspaketteja, mutta samahan tän XP.n kanssa oli alkuun että piti ootella niitä korjauksia ennenkuin pelitti kunnolla, siks en juuri nyt haluais alkaa temppuilemaan tän kanssa.

Vista toimii hyvin, ei ole hidas eikä ole herjaillut. Asennusvaiheessa meni kertaalleen nurin vaan oma vika kun asensin virustorjunnan joka ei siinä toiminut. (vaikka liike väittikin että pelittääpi..) Ei ole kadotellut ajureita -ainoa miinuspointti on että videokameran ajuria ei vistalle ole mutta se on kyllä Sonyn vika kun se ei sitä ole kehitellyt -ja vaikka XP:lle muka ajuri olikin niin eipä toiminut senkään kanssa kunnolla. Ainahan kaikki muuttuu ja kehittyy , jos ei kukaan uusia ohjelmistoja ota käyttöön ja anna niistä palautetta eteenpäin (mikä toimii ja mikä ei) niin eipä ne milloinkaan toimiviksi kehity.. Ja Vista on tosiaan niin iso että koneen pitää olla kunnollinen että jaksaa sitä pyörittää. Vähän sama homma kuin F-securen tietoturvan kanssa:junttaapa se vanhaan koneeseen niin jopa hidastuu koneen toiminta julmasti.. Eli jonkunmoista perustietoa ja järkeä aina näissäkin hommissa olisi hyvä olla. =)

Alkuperäinen kirjoittaja huppaloora:
Vista toimii hyvin, ei ole hidas eikä ole herjaillut. Asennusvaiheessa meni kertaalleen nurin vaan oma vika kun asensin virustorjunnan joka ei siinä toiminut. (vaikka liike väittikin että pelittääpi..) Ei ole kadotellut ajureita -ainoa miinuspointti on että videokameran ajuria ei vistalle ole mutta se on kyllä Sonyn vika kun se ei sitä ole kehitellyt -ja vaikka XP:lle muka ajuri olikin niin eipä toiminut senkään kanssa kunnolla. Ainahan kaikki muuttuu ja kehittyy , jos ei kukaan uusia ohjelmistoja ota käyttöön ja anna niistä palautetta eteenpäin (mikä toimii ja mikä ei) niin eipä ne milloinkaan toimiviksi kehity.. Ja Vista on tosiaan niin iso että koneen pitää olla kunnollinen että jaksaa sitä pyörittää. Vähän sama homma kuin F-securen tietoturvan kanssa:junttaapa se vanhaan koneeseen niin jopa hidastuu koneen toiminta julmasti.. Eli jonkunmoista perustietoa ja järkeä aina näissäkin hommissa olisi hyvä olla. =)

Just näin, mä en vaan jaksa enää olla koekaniinina, vaan mun pitää saada firman hommat toimimaan helposti jä kerralla. Ja jo olemassa olevien ohjelmien pitää toimia hyvin, niitä en ala uudelleen ostamaan.

Riippuu koneesta, mutta itse ottaisin uuteen koneeseen pääsääntöisesti Vistan. Vanhojen laitteiden kanssa voi olla ongelmia. XP ei osaa käyttää kuin 2Gt muistia, Vista versiosta riippuen enemmän. Itse suosisin vähintään Home Premiumia ja ehdottomasti 64bitin versio.

Tällä hetkellä XP on luotettavampi, mutta toisaalta Vista on tulevaisuutta. Vistan heikkoutena on se, että siinä ei toimi aluekoodivapaat dvd-asemat. Hyvinä puolina tuon aiemmin mainitun muistin lisäksi muistinhallintaan on otettu oppia linuxin puolelta, jopa hieman parantaen sitä. Eli toisin kuin XP, Vista täyttää fyysisen muistin aina, joten kiintolevyn käyttö vähenee. Linuxista eroen Vista yrittää ennakoida käyttäjän tarpeita, kun taas linux yksinkertaisesti jättää viimeksi käytetyt muistiin.

Lisäksi tietoturvaan on tehty parannuksia, nykyinen muistuttaa enemmän linuxin ubuntu jakelua. Eli se häiritsevä ominaisuus, kun Vista pyytää lupaa käynnistää ohjelmia (UAC, User Account Control), on erityisen tuttua unixin puolelta. Tämän käyttä kannattaa opetella, EIKÄ missään nimessä kytkeä sitä päältä.

Lisää tietoa: http://fi.wikipedia.org/wiki/Windows_Vista

Niinkuin sanottua, Vista vaatii koneelta tehoja. Isännän tuplaydinprossukoneessa se toimi aivan upeasti. Tosin vaati alkuun myös säätämistä, mutta siitähän mun nörtti-isäntäni tykkää :D Se muuten kommentoi tuossa vieressä, että ihmiset odottaa Vistan olevan XP, mutta kun se ei ole se, niin siinä vaiheessa tulee ongelmia.

Eli jos helpolla haluat softat toimimaan, niin valitse silloin tuttu ja turvallinen XP. Ei kannata alkaa menettämään hermojaan Vistan kanssa, kun on olemassa myös vaihtoehto :)

Mä saan syyliä jo kun pelkästään ajattelin koko Visvaa..hyrr. No onhan se nyt myönnettävä, että ei siihen ole tullut tarkemmin vielä tutustuttua, mutta ihan läpipaskalta on vaikuttanut näin ensi tuimaan.

Mies taas mukamas tykkää. Tiedä sitten tykkääkö vain mun kiusaksi. :kieh: :kieh: Mutta joka tapauksessa meinaan tehdä "goatset" aina kun joudun jostain syystä istahtamaan koneen ääreen mihin se tuomiopäivän käyttis on asennettu. |O |O

Sillon ku hommasin ekan koneen, kaikki kertoi että perseempää järjestelmää ko XP ei ole olemassakaan, win98 se pitää olla. Nyt kun on koneessa Vista niin sama on virsi... Kumpaiseenkin ollut täysin tyytyväinen...

Ajattelin kokeilla Vistaa sitten kun seuraava versio tulee, eli silloin tietää, että Vista alkaa vasta olla kohdillaan...

Kovinhan tuota Vistaa on nimittäin haukuttu, lasten tauteja tuntuu löytyvän.

Käytössä se tuntuu ihan miellyttävälle, joten jos se pyörisi hyvin, kaikki ohjelmat sujuisi jne. voisin vaihtaa vaikka ihan kokeilun vuoksi:)

Alkuperäinen kirjoittaja suklaahirmu:
Muuten vista ihan ok, mutta harmittaa kun ainakaan minä en saa lasten pc pelejä toimimaan, Muumi, cars...
:/

Juu tuo unohtui mainita. Kaikkein vanhimmat pelit eivät toimi, mutta carsista en ole varma, Kokeilitko yhteensopivuustilaa?

Kuitenkin olen sitä mieltä, että uuteen koneeseen kannattaa hankkia Vista, jos vanhasta ei ole jäänyt käyttöjärjestelmää. Ei enää kannata ostaa XP:tä.

Muuten suosittelen odottamaan SP1:stä. Sama oli XP:n kanssa, että SP1 teki siitä vasta vakaan.

Vihdoinkin Windows tulee Applen ja Linuxin perässä. Niissä kun nämä Vistan uudet fiksut ominaisuudet ovat olleet jo kauan. Saattaa monilla mennä hermot käyttämiseen, koska ovat tottuneet käyttämään Windowsin vanhoja kakkoja käyttiksiä, jotka ovat todella yksinkertaisia. Vistassa on tosi monia todella hyviä ominaisuuksia, joten ehdottomasti pointsit menevät kyllä plussalle. Tosin eihän Vistaa olekaan tarkoitus pyörittää vanhalla p.askalla, paremman koneen kun se vaatii, mutta se on nykypäivää, jos haluaa uutta niin pitää uutta ottaa sitten kerralla enemmän.

Vistaan ei ole saatavilla vielä pitkään aikaan minkäänlaisia tukiohjelmia. Uusiin koneisiin tulee automaattisesti Vista koska Microsoft on kieltänyt XP:n myymisen.
Vista siis toisinsanoen toimii miten toimii.
nimim. sisäpiirin tietoa

Meillä on uudessa koneessa Vista Home Premium ja pelittää. Mulle neuvottiin että Vista vaatii kunnolla toimiakseen 2Gt muistia, vaikka jossakin oli kyllä laitteistovaatimuksissa 1 Gt.Mutta meillä on nyt toi 2Gt eikä ongelmia. Se mikä mulla on eniten tuottanut harmaita hiuksia on se että en ole ehtinyt itse rauhassa perehtyä mihinkään Vista-oppaaseen. Eli kunhan tässä saa elämän rauhoittumaan, alan opiskella tätä uutta konetta kunnolla. Ja sitten toivon mukaan saan tästä irti sen mitä pitääkin. Toki pärjään jo loistavasti jo nytkin, mutta aina voi parantaa...

Alkuperäinen kirjoittaja uneilmasäleikkö:
miksei kukaan oo mihinkään tyytyväine ainiaista napinaaa koko aja jne....

Minä OLEN Vistaan tyytyväinen :D Ei ole ollut mitään ongelmia tämän kanssa. Ei mitään. Ehkä vika on käyttäjissä ja liian vanhoissa laitteissa, jonka kanssa sitä Vistaa yritetään käyttää? Uuteen koneeseen en missään nimessä laittaisi enää vanhaa käyttöjärjestelmää. :o

Sain uuden vista home tietokoneen noin 6kk sitten ja toimi hyvin mutta pari päivää sitten rupesi jumittamaan niin että tekis mieli heittää koko kone seinään. Netti on nopea,ei viiruksia,ei liian täynnä. SIIS MIKÄ HELVETTI ON VIKANA??? Uutuus pelit eivät ole pyörineet muutakun huonoimmilla grafiikoilla´´!!! kaverin xp pyörittää paremmin. Vistako paska?

Yhteistyössä