Why French kids don't have ADHD

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ken ties
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";28504966]Jutussa sanotaan, että Ranskassa on alle 5%. Suomessa luku on vissiin 3-6%[/QUOTE]

Noku ei sanota, vaan .5%. Eli suomeksi 0,5%, eli aika pirun vähän verrattuna 9 prosenttiin.

Mutta siitä olen samaa mieltä, että ei ole mitään yhteistä amerikkalaista, ranskalaista tai suomalaista kasvatuskulttuuria, jokaisella perheellä lienee omat tapansa. Jenkeissäkin on paljon naisia jotka ihan oikeasti menevät töihin sen 6 viikon äitiysloman jälkeen, eli pelkkä kotiäitiys tai työäitiys ei eroja selitä. Miten lie Ranskassa, eikös siellä mennä jo ihan esikouluun muutaman vuoden iässä, kun koulu on ilmainen mutta päivähoito maksaa?

[QUOTE="Jenis";28505804]Mutta siitä olen samaa mieltä, että ei ole mitään yhteistä amerikkalaista, ranskalaista tai suomalaista kasvatuskulttuuria, jokaisella perheellä lienee omat tapansa. Jenkeissäkin on paljon naisia jotka ihan oikeasti menevät töihin sen 6 viikon äitiysloman jälkeen, eli pelkkä kotiäitiys tai työäitiys ei eroja selitä. Miten lie Ranskassa, eikös siellä mennä jo ihan esikouluun muutaman vuoden iässä, kun koulu on ilmainen mutta päivähoito maksaa?[/QUOTE]

Ranskassa tuo yhteisyys lienee silti suurempaa kuin jenkeissä.

Jenkkien ideologiaan nimenomaan kuuluu, että kaikille yhteiset jutut ovat pahasta, isänmaallisuuden ja ehkä kristillisyyden ulkopuolella. Yksilö on siellä ylivoimaisesti tärkein.

Ranskassa asuneena en osaa oikein ihannoida sitä kulttuuria kovinkaan paljon. Ainakin koulumaailmassa siellä on (kuulemani mukaan) opetus melkoisen luovuuden tappavaa: kaikki tekee samalla tavalla. Aika kilpailuhenkistä myös, mikä ei nyt tähän liity kyllä.

Siellä tosiaan myös julkisesti saatetaan sanoa lapselle, että tämä on ihan nolla.

Nopeasti mennään sielläkin töihin, lapsen ollessa noin viisi kuukautta. (Ei tietty kaikki.)

Ranskassa asuneena en osaa oikein ihannoida sitä kulttuuria kovinkaan paljon. Ainakin koulumaailmassa siellä on (kuulemani mukaan) opetus melkoisen luovuuden tappavaa: kaikki tekee samalla tavalla. Aika kilpailuhenkistä myös, mikä ei nyt tähän liity kyllä.

Siellä tosiaan myös julkisesti saatetaan sanoa lapselle, että tämä on ihan nolla.

Nopeasti mennään sielläkin töihin, lapsen ollessa noin viisi kuukautta. (Ei tietty kaikki.)

Siellä on kouluissa kova kuri ja niin pitää minusta ollakin. Jenkeissähän ajatus on, että kaikkien on pakko onnistua eli helpotusten ja hauskuuden kautta mennään paljon. Sanoisin silti USA:ta kilpailuhenkisemmäksi näistä.

Suora palaute ei ole minusta rikollista, vaan rehellisyyttä.

Kyllä kotirouviakin löytyy :)

[QUOTE="mies";28505909]Siellä on kouluissa kova kuri ja niin pitää minusta ollakin. Jenkeissähän ajatus on, että kaikkien on pakko onnistua eli helpotusten ja hauskuuden kautta mennään paljon. Sanoisin silti USA:ta kilpailuhenkisemmäksi näistä.

Suora palaute ei ole minusta rikollista, vaan rehellisyyttä.

Kyllä kotirouviakin löytyy :)[/QUOTE]

Mä olen samaa mieltä, ja lasten käytöskin on noin yleisesti ihan toista luokkaa kuin täällä. En nyt tarkoita, että täällä täytyisi alkaa teititellä vanhempia tai siis aikuisia ihmisiä, mutta kovasuisinkin nuori vitsailija bussissa voi antaa bussissa paikan aikuiselle. Täällä aika harvinaista. Tässä vain yksi esimerkki.

Ja tässä vasta-artikkeli tuohon, ranskalaisilla lapsilla on ADHD:ta siinä kuin muuallakin maailmassa

http://www.psychologytoday.com/blog/here-there-and-everywhere/201209/french-kids-do-have-adhd-interview

Artikkelin mukaan Ranskassa ei täysin tunnusteta ADHD:n olemassaoloa ja suhtaudutaan negatiivisestia lasten psykiatristen häiriöiden lääkitsemiseen, josta seurauksena lapset kärsivät ADHD:sta ja sen seurauksista, kun sitä ei diagnosoida ja hoideta riittävästi.

Sen verran yksinkertasta enkkua linkissä, että jopa palstamamman pitäisi osata lukea. Kai ne vaan on liian isoja nuo sanat, missä on yli viis kirjainta, tai jotain. Ei voi kauhalla vaatia, jos lusikalla on annettu.

Itse uskon, että tässäkin olisi kultainen keskitie paras. Itse olen kärsinyt liian myöhään tehdystä diagnoosista (tai siis kärsin silloin aikaisemmin sen puutteesta), mutta todellakin jenkeissä diagnosoidaan ja lääkitään ihan liikaa. Ruokavalio, rytmit ja kurikin kantaa pitkälle, mutta kyllä lapsella pitäisi myös olla oikeus asianmukaiseen hoitoon ja tukeen.

[QUOTE="mies";28505815]Ranskassa tuo yhteisyys lienee silti suurempaa kuin jenkeissä.

Jenkkien ideologiaan nimenomaan kuuluu, että kaikille yhteiset jutut ovat pahasta, isänmaallisuuden ja ehkä kristillisyyden ulkopuolella. Yksilö on siellä ylivoimaisesti tärkein.[/QUOTE]

Hmm... en tästä ole ihan samaa mieltä. Kyllä siellä esim. vanhemmat osallistuu koulun ja harrastusten kautta paljon enemmän lastensa "yhteisön" toimintaan kuin vaikkapa Suomessa. Ranskasta en osaa sanoa, siellä en ole asunut itse tai muuten viettänyt paljoa aikaa.

[QUOTE="Jenis";28506198]Hmm... en tästä ole ihan samaa mieltä. Kyllä siellä esim. vanhemmat osallistuu koulun ja harrastusten kautta paljon enemmän lastensa "yhteisön" toimintaan kuin vaikkapa Suomessa. Ranskasta en osaa sanoa, siellä en ole asunut itse tai muuten viettänyt paljoa aikaa.[/QUOTE]
Minulla on sama kokemus ja onhan se sosiaalisus siellä muutenkin eri luokkaa kuin täällä.

Ranska on katolilainen maa ja siellä on säilynyt varsinkin maaseudulla sellaisia tapoja mitkä suomalaisten näkökulmasta ovat vanhanaikasia. Jos lapsiakin kasvatetaan näillä periaatteilla niin sillä voi olla vaikutusta.

Toinen on ravinto. Ranskalaisille ruoka varsinkin leipä ja viini ovat pyhiä (vrt. ehtoollisen leipä ja viini). Tämän perusteella voisi kuvitella että ranskalaiset lapset varttuvat terveellisemmällä ravinnolla kun taas jenkkilässä roskaruoka näyttelee isoa osaa. Olin eri-puolilla Pohjois-Ranskaa viikon enkä nähnyt ylipainoisia lapsia enkä ylipainoisia aikuisia. Sanotaan että ravinto vaikuttaa ihmisessä ihan kaikkeen, se voi vaikuttaa myös ADHD;n ilmeämiseen.

[QUOTE="Jenis";28505804]Mutta siitä olen samaa mieltä, että ei ole mitään yhteistä amerikkalaista, ranskalaista tai suomalaista kasvatuskulttuuria, jokaisella perheellä lienee omat tapansa. Jenkeissäkin on paljon naisia jotka ihan oikeasti menevät töihin sen 6 viikon äitiysloman jälkeen, eli pelkkä kotiäitiys tai työäitiys ei eroja selitä. Miten lie Ranskassa, eikös siellä mennä jo ihan esikouluun muutaman vuoden iässä, kun koulu on ilmainen mutta päivähoito maksaa?[/QUOTE]

Monet suomalaiset jotka ovat ulkomailla matkustaneet tai asuneet, väittävät kyllä ihan muuta, että muualla on kuri. Muut pitää ottaa huomioon, muita ei saa häiritä, suomessa kaikkien pitää ihailla ja kuunnella kun meidän nikopetteri ottaa tilan ja äänitilan haltuunsa. Muita ei tarvitse huomioida mitenkään kun omat oikeudet menevät muiden oikeuksien ohi.

[QUOTE="heh";28506364]Monet suomalaiset jotka ovat ulkomailla matkustaneet tai asuneet, väittävät kyllä ihan muuta, että muualla on kuri. Muut pitää ottaa huomioon, muita ei saa häiritä, suomessa kaikkien pitää ihailla ja kuunnella kun meidän nikopetteri ottaa tilan ja äänitilan haltuunsa. Muita ei tarvitse huomioida mitenkään kun omat oikeudet menevät muiden oikeuksien ohi.[/QUOTE]

No nyt ammutaan kyllä hehtaaripyssyllä. Mikä se semmonen "ulkomaat" on? Esim. Italiassa raikaa kyllä niin maan perkeleesti, lapset juoksentelee pitkin ravintolasaleja 3h illallisten aikaan jne :D

Ja mun mielestä Suomessakaan ei ole tuollaista kuin kuvailet.

[QUOTE="aloittaja";28505501]Onhan tanne edes vahan keskustelua syntynyt, mutta olisi varmaan taytynyt suomentaa jotta vastauksia olisi tullut enemman. Tuosta olen ihan samaa mielta etta psykoterapiaa ja muita ei laakkeellisiin hoitomuotoihin tulisi kiinnittaa enemman huomiota, koska monestihan ADHD;kin on kasittaakseni geenien ja ympariston yhteistyon tulos, eli kaikilla joilla tahan altistavat geenit ovat ei se koskaan 'puhkea', tai hairitse normaalia elamaa kiitos ympariston.
Joku tuossa mainitsi etta onko vain ranskassa ali diagnisoitu ja nain ollen aikuisena ihmiset karsivat ADHD:n hoitamatta jattamisesta, mutta nain mutu tuntumalla luulen etta suurin osa ranskalais aikuisista on ainakin yhta terveita mielenterveydeltaan kuin amerikkalaiset, tai vaikka suomalaiset.[/QUOTE]

Olen käsittänyt että ADHD on täysin perinnöllinen asia. Minun kummallakin veljellä ilmeisesti on tämä ominaisuus kun taas minulla ei. Siihen aikaan ei tehty diagnooseja. Omalle pojalle tulee varmaan diagnoosi piakkoin kun täyttää 4.
Se että voi hillitä oireita tiukoilla rajoilla on yksi oireen hallitsemistapa ja kysehän onkin siitä että lapsen on vaikea oppia kun niin moni impulssi häiritsee keskittymistä kokoajan.
Näinollen ADHD on ominaisuus siinä missä punaiset hiuksetkin, ei mikää tauti. ADHD:n aiheuttamat oireet voidaan sitten laittaa diagnoosiksi, eli se ylivilkkaus ja/tai oppimisvaikeudet, ja oireisiin sitten tukitoimet lapsen oppimisen tueksi.
Lapsi on aivan normaaliälyinen tai jopa tavallista älykkäämpi mutta keskittymisvaikeus saa aikaiseksi sen että meno saattaa näyttää aivan kaistapäiseltä.

Joten jos ranskassa on vain 0,5% ADHD-lapsia niin sanoisin sen ennenkaikkea johtuvan geeniperimästä ja lievät tapaukset saadaan sitten ainakin näennäisesti käyttäytymään normin mukaan, tai siihen "normaalin" rajalle ainakin, sillä että kuri on kova.

Vai muualla ylidiagnosointi? Tälläkin palstalla vähän väliä mammat tilittää, kuinka helpottavaa oli että sai diagnoosin. Tarpeeksi monta lääkäriä kun jaksaa kiertää, niin jokaiselle ihmiselle saadaan varmasti jokin diagnoosi laadittua jos niin halutaan.

Suomessa, ikävä kyllä, on se tilanne että on pakko saada joku diagnoosi jos meinaat saada lapselle jotain tukea. Kyse voi olla vaikka kuinka pienestä asiasta tahansa, joka saataisiin hoidettua vaikka vaan oikeilla jumppaohjeilla tai vaikka tukiviittomien opetuksella, niin diagnoosi pitää olla ennenkuin näitä voit saada.

Ap:n asiaan sen verran, että uskon vahvasti että kyse on tuossa erossa siitä että Ranskassa on vallalla kulttuuri jossa lapset "hakataan hiljaisiksi" eli vaikka ei fyysistä kuritusta paljoa käytettäisikään niin silti "käytöstapojen" opetuksella ohjataan lapset jo pienestä siihen että aikuiset tulevat ensin ja lapset sitten ja lasten on toivottavaa olla näkymättömiä ja hiljaa. Vaikka lapsella olisikin adhd, niin se ei näy niin selvästi koska henkinen painostus tuohon "näkymättömyyteen" on niin kova.

Veikkaan monen asian summaa.

Kuri, perimä, ravinto ja skuktuuri vaikuttavat.

Amerikan asutti aikoinaan levottomat seikkailijat, osa lähti pakoon vankilaa ym. Kuinka monella oli adhd?

Olen myös sitä mieltä, että osalla Suomessa diagnoosin saaneilla on pääsyy levottomuuteen liian vähäinen yöuni, huono ruoka ja huonn kasvatus.

Suomessa, ikävä kyllä, on se tilanne että on pakko saada joku diagnoosi jos meinaat saada lapselle jotain tukea. Kyse voi olla vaikka kuinka pienestä asiasta tahansa, joka saataisiin hoidettua vaikka vaan oikeilla jumppaohjeilla tai vaikka tukiviittomien opetuksella, niin diagnoosi pitää olla ennenkuin näitä voit saada.

Ap:n asiaan sen verran, että uskon vahvasti että kyse on tuossa erossa siitä että Ranskassa on vallalla kulttuuri jossa lapset "hakataan hiljaisiksi" eli vaikka ei fyysistä kuritusta paljoa käytettäisikään niin silti "käytöstapojen" opetuksella ohjataan lapset jo pienestä siihen että aikuiset tulevat ensin ja lapset sitten ja lasten on toivottavaa olla näkymättömiä ja hiljaa. Vaikka lapsella olisikin adhd, niin se ei näy niin selvästi koska henkinen painostus tuohon "näkymättömyyteen" on niin kova.

Ei pidä paikkansa.
ADHD voidaan diagnosoida vasta kun lapsi on täyttänyt 4 mutta kaikki tukitoimet aloitetaan heti kun epäillään ADHD:ta. Meidän kohta 4v. pojalla ei ole diagnoosia mutta tukitoimet sai jo vuosi sitten: toimintaterapia, puheterapia ja avustaja päiväkotiryhmään. Lisäksi nyt on myönnetty paikka integroituun ryhmään jossa vähemmän lapsia ja enemmän aikuisia sekä ertyislatentarhaopettaja aina läsnä. Aloittaa syksyllä. Kaikki tämä ilman diagnoosia.

[QUOTE="Jenis";28506382]No nyt ammutaan kyllä hehtaaripyssyllä. Mikä se semmonen "ulkomaat" on? Esim. Italiassa raikaa kyllä niin maan perkeleesti, lapset juoksentelee pitkin ravintolasaleja 3h illallisten aikaan jne :D

Ja mun mielestä Suomessakaan ei ole tuollaista kuin kuvailet.[/QUOTE]

Ehkä ero on siinä mitä tapahtuu, jos joku huomauttaa menosta? Suomessa saa haistattelut, Italiassa uskotaan ja totellaan?

en tiedä. Kuulostaa kivalle, että lapset otetaan mukaan ja istutaan iltaa yhdessä.

Alkuperäinen kirjoittaja Kyllä;28506255:
Minulla on sama kokemus ja onhan se sosiaalisus siellä muutenkin eri luokkaa kuin täällä.

Toki USA:ssa on sosiaalisuus tärkeää. Tarkoitin lähinnä käsityksiä vapaudesta.

USA:ssa yksilön vapaus on keskeinen arvo, toki perhesuhteet ja kristillisyyteen liittyvä on tärkeällä sijalla, mutta sellaista "rajat ovat rakkautta" -asennetta, tapakulttuurin kiemuroita tai historiaan vetoamista ei niin paljoa esiinny. Lapsikin on siellä vapaa yksilö, kaavamaisuutta on vähemmän kasvatuksessa.

[QUOTE="okei";28507147]Ehkä ero on siinä mitä tapahtuu, jos joku huomauttaa menosta? Suomessa saa haistattelut, Italiassa uskotaan ja totellaan?

en tiedä. Kuulostaa kivalle, että lapset otetaan mukaan ja istutaan iltaa yhdessä.[/QUOTE]

Edelleen, en usko ihan näin suoraviivaisiin stereotypioihin. Ja meillä on useinkin tapana istua iltaa kaveriperheen/perheiden kanssa niin että lapset ovat mukana - ihan täällä Suomessa, ja supisuomalaisia ollaan kaikki.

[QUOTE="maija";28507074]Amerikan asutti aikoinaan levottomat seikkailijat, osa lähti pakoon vankilaa ym. Kuinka monella oli adhd?[/QUOTE]

Erittäin hyvä huomio. Tosin sisällissota vasta karsi pois "muunlaista" USA:ta etelävaltioiden ajattelu- ja kulttuuriperimän tuhoutuessa tai vähintään merkittävästi muuttuessa. Eivät suinkaan kaikki amerikkalaiset olleet Davy Crocketteja tms. vaan hyvinkin eurooppalaismaisia alakulttuureja on maa sisällään kantanut. Näistä vaan ei nykyisin paljon tiedetä mitään eikä ole jäljellä mitään koska sisällissota ja II MS.

[QUOTE="Jenis";28507621]Edelleen, en usko ihan näin suoraviivaisiin stereotypioihin. Ja meillä on useinkin tapana istua iltaa kaveriperheen/perheiden kanssa niin että lapset ovat mukana - ihan täällä Suomessa, ja supisuomalaisia ollaan kaikki.[/QUOTE]

Kuitenkin marginaalista tuo "ajanviettoa läpi sukupolvien perjantai-iltana ulkona" Suomessa on - kaikestahan löytyy poikkeuksia, jollain tädilläkin on munat jos kärjistetään :)