WEBASTO ja pakkaskestävyys

"vieras"
Nyrkkisääntönä pidetään sitä, että autolla pitää ajaa yhtä kauan kuin webasto on ollut päällä jotta akku pysyisi latingissa. Puoli tuntia pitäisi riittää webastolle.
 
Bd
Just näin aion tehdä:)
Hienoa - sulla on nyt oikein hyvät mahdkut huolettomaan ja mukavaan talviautoiluun. Akun kunosta ja lautaustilasta vain kun muistaa pitää huolta.

Ei näitä kovia pakkasia yleensä useita viikkoja ole:
Pakkasilla aina iltaisin akku vain lataukseen. Akku latautuu yöllä ja voit rauhassa ajastaa webaston käyynistymään aikasin ja käymään pitkänkin jakson: Laturi kun syöttää silloin virtaa sille webastollekin - eli vaikka se käy pitkään, niin ei rasita akkua - ja auto varmasti rittävän lämmin.

Näin voi aina aammuisin ajastaa webaston pitkällekin ajalle. Ja webastossa on omat termostaatit - se ei ylikuumene. Eli jos illalla on ollut pakkasta 30 astetta ja olet ajastanut webaston aamua varten max käyntiajalle ja yön aikana onkin yllättäen lauhtunut jonnekin 10 pakkasasteeseen - ei haittaa - webasto lämmittää sen minkä tarvii, ja jää taustalle vain vahtimaan - ylläpitomoodiin - ei toimi turhaan eikä ylikuumene jne.
 
Bd
Tämä vielä:

Käytä sisatilan puhallinta harkiten! Se syö webasto ohella runsaasti virtaa - suuremmilla puhaltimen nopeuksilla erittäinkin paljon.

Itse olen katsonut parhaimmaksi aina esilämmittää vain moottorin kunnolla lämpimäksi. Silloin kun auton käynnistää, alkaa sisälle puhaltamaan heti lämmintä. Hetken kun odottaa, niin auto o lämmin.
 
"mä"
olen käyttänyt webastoa surutta: periaatteessa sen puolituntia ennen lähtöä. Mutta sen lisäski 1-2 x päivässä tunninkin putkeen noiden alkulämmittelyjen päälle kun koira joutunut odottamaan pysätytetyssä autossa näillä pakkasilla. Ilman mitään ongelmia kun noiden lämmittelyjen välissä on ollut 15 - 30 kilometrin ajoja.

Näin sujunut kaksi talvea. Viime lauantaina tuli sitten tenkkapoo kun lämmitin oli lyhyellä ajalla pari tuntia yhteensä päällä ja välissä vain 1-2 kilometrin ajot. Akku tilttasi. Oppia ikä kaikki.

Ajattelin ostaa tuollaisen laturin vastaisen törttöilyn varalta.
 

Yhteistyössä