Vuotta aiemmin koulun aloitus?

  • Viestiketjun aloittaja ennen aikojaan kouluun
  • Ensimmäinen viesti
ennen aikojaan kouluun
Miten käytännössä tapahtuu se, kun jotkut lapset menevät kouluun aiemmin kuin muut? Vai meneekö kukaan, hyppääkö ne sit vaan jonkun luokan yli alakoulussa? Siis jos on "liian helppoa" ekalla niin siirtyykin suoraan tokalle?
 
"mama"
Saavat haasteellisempia lisätehtäviä. Ei ne minnekkään eri luokille hypi ja minä en kyllä kannata aiemmin kouluun laittamista vaikka luku ja kirjoitustaito olisikin hyvin hallussa, ne sosiaaliset taidot eivät taida olla.
 
"vieras"
Pidennettyä oppivelvollisuutta suorittavat lapset menevät yleensä vuotta aikaisemmin, heillä eskari on usein osa nelivuotista alkuopetusta (suoritetaan perinteiset ensimmäisen ja toisen luokan asiat).

Jotkut käyvät psykologin testeissä ja pääsevät niiden perusteella aloittamaan koulunsa vuotta aikaisemmin.

Lisäksi on niitä, jotka hyppäävät alkuvuosien aikana luokan yli. Oman lapseni luokalla on mm. sellainen, joka siirtyi kesken ensimmäisen luokan toiselle luokalle.
 
"a p"
Meillä kesällä 5 v. täyttävä lapsi on lähinnä sosiaalisesti kehittyneempi kuin ikäisensä. Leikkii pk:ssa lähinnä vain eskareiden kanssa ja henkilökunta kehuu myös miten ikäistään vanhemmalta lapsi tuntuu juttujensa ja käytöksensä perusteella. Erittäin hyvä tarinnaniskijä, valehtelee (viattomia juttuja vitsimielessä) päin naamaa sujuvasti, kertoo vitsejä ja Tieteen Kuvalehti on lempilukemista - siis haluaa kuulla kun hänelle luetaan - ja muistaa mitä ihmeellisimpiä asioita esim. avaruudesta. Lukemista ei olla opetettu, kaikki kirjaimet tuntee ja "lueskelee" itsekseen aapista kotosalla, eli kiinnostusta on. Mietin, että olisikohan mahdollista/järkevää ehdottaa että lapsi voisi kokeilla eskarin puolella jo ensi syksynä? Vai onko ihan älytöntä?
 
"juu"
En ole oikein ymmärtänyt miksi koulu pitäsi aloittaa muita aiemmin. Siinä voikin sitten kypsymättömyys jollakin osaalueella tulla yllättäen eteen, eikä asiaa voi enää perua (tai ainakin se on hankalaa). Eri asia sitten hypätä seuraavalle luokalle jos on liian helppoa. Meidän poika on ap:n kuvaileman kaltainen, mutta ei tullut mieleenkään laittaa häntä aikaisemmin eskariin tai kouluun.
 
kkkkkk
[QUOTE="juu";26149227]En ole oikein ymmärtänyt miksi koulu pitäsi aloittaa muita aiemmin. Siinä voikin sitten kypsymättömyys jollakin osaalueella tulla yllättäen eteen, eikä asiaa voi enää perua (tai ainakin se on hankalaa). Eri asia sitten hypätä seuraavalle luokalle jos on liian helppoa. Meidän poika on ap:n kuvaileman kaltainen, mutta ei tullut mieleenkään laittaa häntä aikaisemmin eskariin tai kouluun.[/QUOTE]

Täysi peesi! Antaa lasten olla lapsia ja nauttia siitä :)
 
femin
[QUOTE="juu";26149227]En ole oikein ymmärtänyt miksi koulu pitäsi aloittaa muita aiemmin. Siinä voikin sitten kypsymättömyys jollakin osaalueella tulla yllättäen eteen, eikä asiaa voi enää perua (tai ainakin se on hankalaa). Eri asia sitten hypätä seuraavalle luokalle jos on liian helppoa. Meidän poika on ap:n kuvaileman kaltainen, mutta ei tullut mieleenkään laittaa häntä aikaisemmin eskariin tai kouluun.[/QUOTE]

Monet lapsista odottaa kouluun pääsyä TODELLA paljon, koulussa saa myös uusia kavereita ja kaikki on uutta ja jännää, miksi siis ei antaisi lapsen mennä aiemmin kouluun, jos lapsi haluaa ja on tarpeeksi kehittynyt?
 
mama the strange
Oma lapseni on myös sosiaalisesti hyvin kehittynyt ja on kiinnostunut kaikenlaisista "vaikeista" asioista. Tunsi jo 3-vuotiaana kaikki mahdolliset eläimet hoikkalorista parasaurophukseen. On ikätovereitaan selvästi kehittyneempi.

5-vuotiaana poika oppi lukemaan (tunnettuaan aakkoset alle kolmi-vuotiaasta). Helpot laskut sujuvat myös hyvin. Poika täytti juuri kuusi vuotta ja menee ensi syksynä ikätovereidensa tavoin eskariin. Oon sitä mieltä, että lapsuus on niin lyhyt, että sitä on turha enää entisestään lyhentää. Uskon myös, että pojalleni on kaikesta huolimatta kaikesta tärkeintä saada vielä leikkiä vapaasti.

Leikki on tuon ikäiselle kaikkein eniten aivoja kehittävää toimintaa ja suhtaudun jotenkin varauksella näihin luokkien yli hyppimiisiin. Tietysti, jos se jollekin todellakin sopii, niin mikä siinä sitten.
 
2n äiti
Mulla on syksyllä eskariin menevä tyttö joka on lukenut 4 vuotiaasta, on kiinnostunut kaikesta ja ymmärtää hirmu hyvin vaikeitakin asioita (esim. luonnonilmiöitä), laskee plus, miinus, kerto ja jakolaskuja ja olisi näiltä taidoiltaan ihan valmis kouluun. Sosiaalinenkin on ja leikkii mieluiten isompien lasten kanssa. Sitten taas ryhmässä toimimistaidot ja itsehillintä ovat asioita joita vielä harjoitellaan ja siksi meneekin tuttujen kavereiden kanssa eskariin vielä kasvamaan. Jos näyttää että koulussa on vielä paljon edellä muita, voi sitten ala-asteella hypätä vaikka yhden luokan yli.
 
[QUOTE="a p";26149129]Meillä kesällä 5 v. täyttävä lapsi on lähinnä sosiaalisesti kehittyneempi kuin ikäisensä. Leikkii pk:ssa lähinnä vain eskareiden kanssa ja henkilökunta kehuu myös miten ikäistään vanhemmalta lapsi tuntuu juttujensa ja käytöksensä perusteella. Erittäin hyvä tarinnaniskijä, valehtelee (viattomia juttuja vitsimielessä) päin naamaa sujuvasti, kertoo vitsejä ja Tieteen Kuvalehti on lempilukemista - siis haluaa kuulla kun hänelle luetaan - ja muistaa mitä ihmeellisimpiä asioita esim. avaruudesta. Lukemista ei olla opetettu, kaikki kirjaimet tuntee ja "lueskelee" itsekseen aapista kotosalla, eli kiinnostusta on. Mietin, että olisikohan mahdollista/järkevää ehdottaa että lapsi voisi kokeilla eskarin puolella jo ensi syksynä? Vai onko ihan älytöntä?[/QUOTE]

Noilla perusteilla yksistään on kyllä älytöntä.
 
"a p"
Kiitos mielipiteistä :) Miehen kanssa asiasta juteltiin ja hänestä olis voinut mennä jo vuotta aiemmin eskariin, mutta varmaan paras sit olla menemättä. Itse olin koulussa aina "liian" fiksu ja pelkään että lapsikin voi turhautua, mutta toivottavasti saavat siellä sitten sopivasti lisätehtäviä, virikkeellisiä sellaisia. Ettei kehity sen takia kouluhäirikköä, että koulussa on tylsää.
 
"vieras"
Nykyisissä koulukirjoissa on monentasoisia juttuja, asian jo hallitsevat saavat tehdä lisätehtäviä, opettajalta löytyy yleensä sen lisäksi vielä monisteita. Meidän tyttö esim. sai lueskella aapisesta itsekseen pidempiä juttuja, kun toiset opettelivat vasta lukemisen alkeita. Tosin joutui tyttö osin noitakin seuraamaan, sinällään ihan hyvä, kun hänellä ei vielä tavuttaminen ollut oikein hallussa kouluun mennessä, vaikka nelivuotiaasta onkin lukenut. Samaten hän sai lueskella pulpettikirjaa. Hänellä oli pulpettikirjana joku monisatasivuinen kirja, kun toisilla oli kuvakirjoja, missä oli yksi pieni lause aukeamallaan =)
 
Noooo
[QUOTE="a p";26149129]Meillä kesällä 5 v. täyttävä lapsi on lähinnä sosiaalisesti kehittyneempi kuin ikäisensä. Leikkii pk:ssa lähinnä vain eskareiden kanssa ja henkilökunta kehuu myös miten ikäistään vanhemmalta lapsi tuntuu juttujensa ja käytöksensä perusteella. Erittäin hyvä tarinnaniskijä, valehtelee (viattomia juttuja vitsimielessä) päin naamaa sujuvasti, kertoo vitsejä ja Tieteen Kuvalehti on lempilukemista - siis haluaa kuulla kun hänelle luetaan - ja muistaa mitä ihmeellisimpiä asioita esim. avaruudesta. Lukemista ei olla opetettu, kaikki kirjaimet tuntee ja "lueskelee" itsekseen aapista kotosalla, eli kiinnostusta on. Mietin, että olisikohan mahdollista/järkevää ehdottaa että lapsi voisi kokeilla eskarin puolella jo ensi syksynä? Vai onko ihan älytöntä?[/QUOTE]meillä on poika jonka lempilehti on ollut siitä asti kun oppi lukemaan täytettyään 5v myös tieteen kuvalehti. Ahmii kirjastosta kaikki avaruuskirjat tietää avaruudesta enemmän kuin moni aikuinen. Eskarinope kutsuu pikku professoriksi. Mutta mulle ei oo tullut mieleenkään että hyppisi suoraan tokalle tms. Ainoastaan siinä tapauksessa jos ensimmäisen luokan opettaja ehdottaisi. Koska on nyt eskarissakin välillä turhautunut. Mutta en silti haluaisi. Myönnän että olisin ylpeä jos voisin sanoa että on hyppinyt luokan yli, mutta onko se lapselle sitten paras aina vaan lähteekö pelkästään vanhemmista.
 
"vieras"
Itse miettisin vain taidoiltaan ja kehitykseltään edellä olevan tytön kohdalla enkä herkästi silloinkaan. Syynä on murrosiän opiskeluvalinnat, joiden osalta etenkin pojat ovat usein keskenkasvuisia tekemään ratkaisuja. Monelle nuorelle myös riparin, mopon, autokoulun ja ravintolaluvan osalta eriaikaisuus luokkatoverien rinnalla on kurja asia. Tytöillä taas kovin aikainen murrosiän kehitys ennen muita voi joskus olla hankalaa ja siksi alkuvuoden tyttölapsi voisi mennäkin aiemmin. Asia on kuitenkin lapselle suuri ratkaisu.

T. Psykologi-äiti
 
"Vieras"
Oon ihan samoilla linjoilla, kun moni muukin. Mun mielestä ei kannata kiirehtiä kouluun menoa, eikä laittaa vuotta liian aikaisin. Meillä oli joulukuun lapsella tosi suuria vaikeuksia juuri noissa sosiaalisissa taidoissa ekalla, kun kouluun meni. Osas laskea, kirjoittaa ja muutamia sanoja lukea. Mutta ei olis kannattanut laittaa vielä silloin, vaan anoa lykkäystä vuodella. Tokalla ei eroa enään huomannut, vaan jaksoi keskittyä ja sosiaaliset taidot olivat ihan erilaiset.

Meidän toiseksi nuorin aloitti koulun nyt viime syksynä ja hän osas lukea, laskea ja kirjoittaa kouluun mennessä. Mietin myös tuota turhautumista, mutta opettaja on kyllä keksinyt tosi paljon kaikkia kivoja lisätehtäviä. Ei ole millään tavalla ehtinyt kyllä turhautumaan siellä. ;) Lisätehtäväkirjoja löytyy ainakin äidinkielessä ja matikassa. Into opiskeluun on säilynyt. Kun joutuu keskittymään siihen istumiseenkin jo pitkän aikaa, niin mun mielestä parempi mennä omanikäisten kanssa yhtä aikaa kouluun.
 

Yhteistyössä