vuoto ennen..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ..kuukautisia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

..kuukautisia

Vieras
Heips!

Ongelma on se, että pieni vuoto alkaa muutama päivää ennen varsinaisia kuukautisia. Samoin pieniä kipuja tulee jo ennen oikeita kuukautiskipuja. Tämä tiputteluvuoto-ongelma alkoi hiukan sen jälkeen, kun olin lopettanut e-pillerit. Tuo vuoto on jotenkin ahdistavaa ja hermostuttavaa, eikä kaikki varmaan ole ihan kunnossakaan.

Olen käynyt gynellä monta kertaa, ja kokeillut Terolutia (pahensi asiaa), Primolutia (auttoi huomattavasti) ja nyt käytössä Clomifen (vauva siis myös haaveissa), ja sekin hiukan ehkä vähentänyt vuotoa. Mistään kasvaimesta tai kystasta ei pitäisi olla kyse, koska ultralla on monesti katosttu. Endometrioosiakaan lääkäri ei epäile. Sanovat, että varmaan joku keltarauhasen vajaatoiminta tms. ja että nuo kivut olisivat ehkä jotain toiminnallisia (mitä lie..).

Onko jollain selitystä tähän? Ja vielä enemmän tahtoisin tietää, onko joku päässyt kyseisestä vaivasta eroon?? Ja miten?? Kiitän vastauksista.

Mulla sama juttu ! Tosin tiputtelu alkaa jo viikkoa ennen oikeaa vuotoa. Joissain kierroissa on samoihin aikoihin alkanut lievät kuukautiskivut eli kaipa se kohtu alkaa supistelemaan jo silloin. Mutta miksi ?!
Terolutia olen vaivaani saanut, mutta se ei auta yhtään, ehkä tosiaan vaan pahentaa asiaa = ( .
Minäkin haluaisin tietää miten tästä pääsee eroon !

Mulla on joskus tuo tiputtelu alkanut yli viikkoakin aikaisemmin, kuin kuukautiset. Ja kyllähän kai aika monilla kivut alkavat jonkin verran ennen kuukautisia, joten ehkä se on vain ihan normaalia.. Ehkä.. Kai se päivän-pari tiputteluvuotokin voisi olla ihan normaalia, mutta viikko tuntuu jo hieman oudolta. Ärsyttävä vaiva. Kertokaa, jos joku tietää asiasta enemmän!!

Mulla myös samaa vaivaa, tosin kipuja ei ole koskaan ole tuhruvuodon aikana. Eikä kyllä muulloinkaan...Eli mulla on täysin kivuttomat menkat. Mulla tuhru kestää max 3 päivää, mutta siltikin ärsyttää! Mulla testattu keltarauhashormoni kierron kp 22 ja sain hyvät tulokset eli vajaatoimintaa ei ole mun tuhruilu. Söin Proveraa 5 kk, mutta ei tietty auttanut, kun ei kerran progesteronista ollutkaan puutetta. Mistäs muusta tuhruilu voi johtua??? Endo voi kait aiheuttaa, mut siinä pitäs olla kipuja, oikein koviakin. Tietääkös muut, mistä vois johtua?

Usein tuollainen tuhruvuoto johtuu limakalvojen ohenemisesta ennen kuukautisia, ne saattavat vuotaa olostamisenkin jälkeen. Minulla on vaiva ollut jo kohta 10v. Mitään vikaa ei ole löytynyt.

höh..mutta miksi se on alkanut kuin tyhjästä ?? Onkos tämä sitten iän tuoma vaiva, vaikka olen vasta 30 v ??!!
Oletko nainen 45 saanut lapsia vuodosta huolimatta ?

Minulla oli samanlainen ongelma puolisen vuotta, kun söin helokkiöljykapseleita ihoni vuoksi. Helokkiöljyllä on hormonaalisia vaikutuksia, samoin kuin muutamilla muilla ravintoaineilla, joskin itselläni oli vaikeaa tätä uskoa, ennen kuin lopetin kapselit kokonaan - ja kappas, tuhrut jäivät pois.

Kannattaa siis tarkastella omaa ruokavaliotaan ennen lääkäriin turvautumista - ties vaikka asiaan löytyisi parannus hyvinkin pienillä muutoksilla.

Kiitos vastauksista. Tuo helokkiöljykapseli-tapaus oli mielenkiintoinen. Äkkisältään en vain keksi mitään, mikä ruokavaliossa aiheuttaisi tuollaista. Minusta tuo keltarauhasen vajaatoiminta on aina kuulostanut hieman sellaiselta yleipätevältä termiltä, joka sanotaan, kun ei muuta keksitä..

Mulla alkoi tämä tiputteluvuoto vajaan vuoden jälkeen siitä, kun lopetin e-pillerit. Ensin kierrot olivat pitkät (maksimissaan muistaakseni yli 70 päivää..) ja sitten alkoi vielä nuo muut häiriöt. Haluaisin päästä kyllä eroon tuosta vaivasta ja saada niitä lapsiakin.

nainen 45: Kuinka vanha on nuorimmaisesi? Siis oletko saanut lapsia silloin, kun tuota vuotoa ennen kuukautisia on jo esiintynyt? Alkoiko vuoto jostain erityisestä, esim synnytyksen jälkeen tms. Toisinaan tämä vaiva masentaa ja ahdistaa. Haluaisin, että kaikki toimisi niinkuin pitää..

Olen saanut lapsia tuon tiputtelun aikana. Minulla se alkoi yhden synnytyksen jälkeen, kun kuukautiset palasivat. Mutta luultavasti synnytyksellä ei ole mitään tekemistä asian kanssa ja vaiva olisi alkanut muutenkin.

Inhottavaa, melkein pari viikkoa kuusta menee rätti jalkojen välissä ja jotain vuotaessa. Olen kokeillut terolutia vaivaan, mutta ei siitäkään olut paljon apua, tai oli vähän, mutta saan hormoneistä masennusta, joten mielummin tiputtelua kuin kauhea masennus. Elämänlaatua tämä vaiva huonontaa, varsinkin, kun kiertoni on iän takia muutenkin lyhentynyt.

nainen 45: No, kiva, että lapsia kuitenkin on tullut. Itse hiukan pelkään, että jotain on enemmänkin vinossa, mutta ei vielä ole ainakaan mitään löytynyt, eikä lääkäri ole mitenkään erityisen vakavasti suhtautunut tuohon vaivaan. Tosin se nyt ei taida olla mikään tae mistään..

Mulla ei tosiaan terolut toiminut yhtään. Tai ei mitenkään myönteisessä mielessä. Kuukautiset saattoivat tulla heti viimeisen pillerin jälkeen ja sitten uudestaan ennenkuin olin aloittanut uuden terolut satsin (söin niitä muistaakseni kp 15-24), eli ennen kp 15. Se oli todella rasittavaa.. eikä varmaan kovin terveellistäkään. Primolut kyllä auttoi aika hyvin. Olen kuullut senkin, että kannattaisi ottaa ne pillerit aina aivan samaan aikaan, vaikka sen ei pitäisi olla niin tarkkaa, mutta saattaisivat kuitenkin auttaa paremmin..

Tuo vaiva on yleinen, eikä varmaan aiheuta lapsettomuutta. Oma lääkärinikään ei ole suhtautunut siihen vakavasti, kun kaikki paikat ovat muuten kunnossa ja se on todella muutenkin yleistä.

Mitä lapsettomuuteen tulee, tuollainen""ennakkopelkääminen"" aiheuttaa sitä paljon todenäköisemmin kuin tuhruvuoto. Kokemusta on siitäkin. Minulla on siis 4 lasta. Ensimmäinen tuli heti, mutta toista odoteltiin 4.5v, koska järkytyin laitoksella, kun samaan aikaan synnyttänyt ystävättereni sain vaikeasti vammaisen lapsen, joka sitten kuoli. Rupesin pelkäämään sairautta, enkä tullut raskaaksi kuin hormonihoidolla. Muuta kaksi lasta tuli taas helposti, kun olin rauhoittunut.

Mulla on myös tuota tiputtelua, alkoi esikoisen syntymän jälkeen. Söin kanssa progesteronia, joka ei auttanut. Vaivan nimeksi arveltiin siis just keltarauhasen vajaatoimintaa. No, sitten myöhemmin otettiin labrat, joiden mukaan ei ole kyse keltarauhasen toimimattomuudesta eli siksi ei lääkekään auttanut. Mun lääkäri sanoi, että tuhrulle ei tarvi tehä mitään, jos ultrassa paikat ok. En tiedä sitten vaikuttaako tärppiin, mutta mulla myös yritystä takana jo pian vuosi.

nainen 45: Tuo kertomuksesi toi kyllä hiukan toivoa. Siis 4,5vuottahan on pitkä aika. Millä hormonihoidolla tulit raskaaksi? Clomifenilla? Meillä yritystä takana kohta 2,5vuotta. En tosiaan tiedä, miksi ei ole onnistunut. Nyt 4. clomi-kierto meneillään. Ainakin aluksi en hermoillut mielestäni yhtään, mutta nykyisin, kun yritystä on takana jo näinkin kauan, niin alkaa huolestuttaa, mutta uskon, että joskus se plussa vielä tulee.

Novalan: Ei haittaa, vaikka olitkin jo vastannut.:) Mulla on joskus otettu noita verikokeita (ihan normaalit) ja ultrassa oon ravannut jo monet kerrat. Lääkäri ei mitään erityistä ole löytänyt, siis kaikki ok. On sitä epäillyt, että munasoluja ei kypsy (siihen nyt lääkitys siis), ehkä sekin sitten saattaa vaikuttaa tuohon keltarauhashormoniin. Tai en sitten tiedä tuleeko sitä koko keltarauhashormonia, jos munasolujakaan ei irtoa..

Tuo pitkä ""lapsettomuusväli"" oli tosiaan ennen tuhruvuotojen alkua. Muut kaksi vauvaa tuli sen jälkeen itsestään ja silloin oli jo tuota tiputtelua. Minulle ainakin tuli jo lopulta paineita, kun piti yrittämällä yrittää raskautta. Clomifen oli alussa kuvioisssa yksistään. Sitten kun se ei tepsinyt, mukaan otettiin hormoniruiske tiettynä kierronpäivänä. Tulinkin toisena ruiskekiertona raskaaksi, mutta se meni kesken. Tämä raskaaksitulo taisi olla helpottavaa, sillä tulin ilman hormoneja raskaaksi sitten seuraavassa kierrossa, koska lääkityksestä pidettiin tauko keskenmenon takia.

Ota rauhallisesti, kyllä se siitä.

nainen 45: Kiitos rohkaisusta.:) Tällä hetkellä on oikeastaan ollut aika paljon kaikenlaisia vastoinkäymisiä, että vauvahaaveet ovat hiukan jääneet taka-alalle. Joskus niinkin.. Harvoin. Lääkäri on mullekin puhunut noista ruiskeista, mutta ymmärsin niin, että se olisi siinä vaiheessa, jos munasolu Clomeilla vain kypsyy, muttei irtoa. Ja verikokeen mukaan mulla irtoaa. No, seuraavaksi harkitaan sitten inseminaatiota.. Mutta saa nähdä. Kiva kuulla kuitenkin, ettei tuo tiputteluvuoto ole mikään hälyyttävä merkki.

Yhteistyössä